Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرآنلاین»
2024-04-23@21:31:49 GMT

خودکشی نوجوانان و مسئولیت رسانه

تاریخ انتشار: ۱ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۷۲۵۹۷۲

خودکشی نوجوانان و مسئولیت رسانه

اما در این یادداشت کوتاه آنچه مورد تاکید است موضوع نحوه انعکاس و انتشار اخبار مربوط به خودکشی نوجوانان است. واقعیت این است که مطالعات متعددی تاکید کرده اند که نحوه پوشش رسانه ای افرادی که خودکشی کرده اند می تواند بر افزایش یا کاهش نرخ خودکشی تاثیرگذارباشد.
در برخی کشورها توصیه ها و پروتکل هایی به عنوان راهنما برای گزارش دهی پیرامون خودکشی برای کلیه افراد ذی نغع و ذی ربط ( روزنامه نگاران ، سیاست گذاران ، محققان ) تهیه شده است .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

برای نمونه انجمن کانادایی پیشگیری از خودکشی (CASP) با همکاری خود خبرنگاران بیش از 40 توصیه در این خصوص تدوین کرده است و در گزارشی از پایبندی 65 تا 95 درصدی مقالات منتشر شده به آن توصیه ها خبر می دهد .
این توصیه ها شامل استفاده از زبان مناسب ، تلاش برای کاهش لکه ننگ در مورد اختلالات روانی و ارائه اطلاعات در مورد گزینه های جایگزین خودکشی است. همچنین توصیه می شود از پوشش برجسته یا انتشار عکسهای برجسته متوفی یا اقوام وی ، تجلیل از اقدام به خودکشی ، انتشار محتوای یادداشت های شخصی و یا جزییات زندگی متوفی خودداری شود .
استفاده از عبارت تلاش موفق یا ناموفق، بکارگیری واژگانی نظیر سرایت ، افزایش ، همه گیری خودکشی ، قهرمان جلوه دادن متوفی یا اقدام به خودکشی ، بیان حدس و گمان در مورد دلایل خودکشی ، رمانتیک کردن ، ساده یا شکوهمند جلوه دادن خودکشی ، بیان جزییات مربوط به خودکشی و انعکاس آن به عنوان یک راهکار از جمله موارد دیگری هستند که باید از آنها اجتناب کرد.
نکته آخر اینکه مناسب است دستگاه ها و نهادهای ذیربط با همراهی با متخصصان و کارشناسان و اهل رسانه می توانند دستوراعمل و پروتکلی در خصوص نحوه انعکاس اخبار و گفت و گوی عمومی پیرامون موضوع خودکشی بویژه خودکشی نوجوانان تهیه و منتشر نمایند تا راهنمایی استاندارد برای همگان باشد .

*پژوهشگر سیاست اجتماعی

47231

کد خبر 1446297

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: خودکشی نوجوانان رسانه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۷۲۵۹۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اهتمام دهیاران و شوراها در انعکاس مشکلات مردم ضروری است

به گزارش خبرنگار مهر، محمد رضا شهاب زاده عصر سه شنبه در نشست با دهیاران و اعضای شوراهای اسلامی بخش مرکزی و لوندویل آستارا اظهار کرد: دشمنان نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران از هر ترفندی از جمله اختلاف انداختن بین اهل تسنن و شیعه و هزینه‌های کلان در این زمینه برای ضربه زدن به کشور عزیزمان ایران استفاده می‌کنند.

فرماندار آستارا بر اهتمام دهیاران و شوراها به مسائل روز تاکید کرد و گفت: باید هرگونه اختلاف سلیقه را کنار گذاشته و تنها به خدمت به مردم و رفع مشکلات روستا توجه داشت و مشکلات روستاییان را رصد و بر انعکاس مشکلات آنها اهتمام ورزند.

وی افزود: وظیفه دهیاران دفاع از دستاوردهای نظام و دولت است و در راستای تحقق این مهم باید در جهت اطلاع رسانی خدمات ارائه شده توجه ویژه داشته باشند.

شهاب زاده بابیان اینکه بخشداران باید به عملکرد دهیاران نظارت لازم را داشته باشند افزود: دهیاران باید با تهیه گزارش از پیگیری‌ها و اقدامات خود در روستا و انعکاس مشکلات و موانع موجود به بخشداری، زمینه حل و فصل و ارائه راهکارهای لازم را فراهم سازند.

در این جلسه بخشداران بخش مرکزی و لوندویل و همچنین دهیاران و اعضای شوراهای اسلامی شهرستان به بیان گزارش اقدامات کاری انجام شده پرداختند.

کد خبر 6087078

دیگر خبرها

  • اهتمام دهیاران و شوراها در انعکاس مشکلات مردم ضروری است
  • برای آگاهی‌بخشی و انعکاس خواست مردم
  • خبر‌های رسانه، ۴ اردیبهشت
  • می‌خواهند همان بلایی که سر تلویزیون آورند را، سر پلتفرم‌ها هم بیاورند/ آیینه شبکه نمایش خانگی را نشکنید
  • برگزاری دوره های سواد رسانه برای کاهش آسیبهای فضای مجازی
  • حمایت معاونت علمی از انعکاس دستاورد‌های امیدآفرین دانش‌بنیان
  • رئیس اطلاعات نظامی اسرائیل پس از شکست در ۷ اکتبر استعفا داد
  • انعکاس راهپیمایی حمایت از عملیات وعده صادق از شبکه آذربایجان غربی
  • شرایط پرداخت مالیات بر ارث و قوانین جدید
  • سپاه پاسداران مسئولیت سنگین و رسالت خطیری بر عهده دارد