Web Analytics Made Easy - Statcounter

به‌ طور معمول هر بیمار کرونایی حدود ۲۰ میلیون تومان به دولت هزینه تحمیل می‌کند و روزانه فقط پنج هزار نفر در کشور بستری می‌شوند که این میزان اگر در ۲۰ میلیون تومان ضرب شود، با رقم درشتی روبه‌رو خواهیم شد که این رقم فقط صرف بستری و درمان می‌شود و این‌ها فارغ از هزینه‌های غیر مستقیم و درد و رنجی است که به جامعه تحمیل می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بنابراین بر خلاف تصور برخی از صاحب‌نظران، هزینه پیشگیری به‌صرفه‌تر و ارزان‌تر است.

به گزارش ایسنا، روزنامه رسالت نوشت: «بی‌تردید نحوه مواجهه با کووید - ۱۹ بسیار حائز اهمیت است و در این‌ بین برخی هنوز به سیاست ایمنی گله‌ای اشاره دارند؛ حال‌ آن که چنین سیاست و تفکری به روایت سازمان بهداشت جهانی، غیر علمی و غیر اخلاقی است. بنابراین چه دولت‌ها از این سیاست سخن بگویند و چه به‌ صورت پنهان آن را پیاده‌سازی کنند، عملا به‌ منزله ارتکاب عملی غیر علمی و غیر انسانی است. از سوی دیگر به‌ رغم این‌ که ویروس کووید - ۱۹ یکی بوده و عامل بیولوژیک آن مشترک است ولی الگوی اپیدمیولوژی بیماری در جوامع مختلف متفاوت است. حتی در شهری مثل تهران الگوی اپیدمیولوژی منطقه ۴ با منطقه ۲۲ متفاوت است. بر این اساس سیاست‌هایی که اتخاذ می‌شود باید اولا متناسب با شرایط بومی باشد و ثانیا چون این ویروس از نوع حاد و پیش‌رونده است و تغییرات اپیدمی در طی زمان سریع است، سرعت عمل بالا در تصمیم‌گیری و اقداماتی که بتواند ما را از عامل بیماری‌زا پیش بیندازد، حائز اهمیت است. از طرفی سیاست‌هایی که در کشورهای مختلف اتخاذ کرده‌اند، به زمان و مرحله بیماری بستگی دارد.

در حال حاضر ما از مرحله قرنطینه گذر کرده‌ایم و شاید اگر در چند هفته اول اپیدمی، قرنطینه را انجام می‌دادیم، می‌توانستیم این ویروس را کنترل کنیم. در چند هفته بعدتر از آن اگر قرنطینه معکوس انجام می‌دادیم و از شهرهای سالمی که هنوز آلودگی منتشر نشده بود، محافظت می‌کردیم، باز هم می‌توانست مؤثر باشد اما در حال حاضر بیشتر «خودقرنطینگی» نیاز است اما شروطی دارد؛ بدان معنا که این «خودقرنطینگی» باید برای گروه‌های پرخطر باشد و دوم این‌ که در چارچوب سازمان‌دهی شده باشد، نه این‌ که صرفا سیاستگذاران نظام بهداشت و درمان ما اعلام کنند که مردم خود را قرنطینه کنند، در این صورت به هیچ جایی نخواهیم رسید. بنابراین باید برای افراد در اولویت و گروه‌های پرخطر برنامه‌ریزی کرد تا مجبور نباشند از منزل خارج شوند. در اینجا قوه قهریه می‌تواند مؤثر باشد اما به‌تنهایی کارساز نیست و نکته بعدی آن است که باید بهانه‌ها و دلایلی که افراد نمی‌توانند به قوانین و قواعد قرنطینه تمکین کنند را بررسی و براین مبنا اقدام کرد. تعداد این افراد در جامعه زیاد نیست و با هزینه کمتری نسبت به‌ صرف بودجه‌های درمانی می‌توان این افراد را مدیریت و کنترل کرد.

به‌ طور معمول هر بیمار کرونایی حدود ۲۰ میلیون تومان به دولت هزینه تحمیل می‌کند و روزانه فقط پنج هزار نفر در کشور بستری می‌شوند که این میزان اگر در ۲۰ میلیون تومان ضرب شود، با رقم درشتی روبه‌رو خواهیم شد که این رقم فقط صرف بستری و درمان می‌شود و این‌ها فارغ از هزینه‌های غیر مستقیم و درد و رنجی است که به جامعه تحمیل می‌شود. بنابراین بر خلاف تصور برخی از صاحب‌نظران، هزینه پیشگیری به‌صرفه‌تر و ارزان‌تر است. لذا روش‌هایی که ما اتخاذ می‌کنیم با روش‌ها و زمان‌های مختلف و الگوهای اپیدمیولوژی، متغیر و متفاوت است و ما نمی‌توانیم تابع و پیرو سیاستگذاری در سایر کشورها باشیم و باید به‌صورت بومی روش‌هایی را به‌ منظور مقابله با کرونا اتخاذ کنیم و از سوی دیگر لازم است گروه‌های پرخطر را شناسایی کرد و در اولویت قرارداد. این اولویت‌بندی‌ها به ما کمک می‌کند که بضاعت و منابع خود را روی این بخش‌ها متمرکز کنیم. ما نمی‌توانیم به‌صورت گسترده تمامی گروه‌ها را تحت پوشش قرار دهیم و این مسئله از عهده هیچ کشوری برنمی‌آید. در خاتمه هم باید بر این نکته تأکید کرد که ما در حال حاضر وارد پیک چهارم نشده‌ایم چون هنوز روند تغییرات کوچک و مختصر است.»

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: ۲۰ میلیون تومان گروه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۷۲۶۰۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شایع‌ترین اختلالات روانی در مبتلایان به کرونا را بشناسید

آفتاب‌‌نیوز :

علیرضا زالی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی، اظهار کرد: مراکز ملی سلامت روانی و اجتماعی جامعه (سراج) نماد انسجام و ساختاریافته مداخلات عمیق پیشگیری، درمان و توابخشی در حوزه بهداشت روانی هستند.

وی به نظام ادغام خدمات اجتماعی در در حوزه مراقبت‌های بهداشت روان در کشور اشاره کرد و گفت: یکی از نقاط بارز و متمایز نظام سلامت در کشور، ادغام حوزه بهداشت و درمان با حوزه سلامت و اجتماعی است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به بازدید‌های میدانی نمایندگان سازمان بهداشت جهانی از سیستم بهداشت و درمان کشورمان اشاره کرد و نظام ادغام یافته روان در مراقبت‌های اولیه را که با نظر کارشناسی و تخصصی در کشور شکل گرفته، نظامی کاربردی و مترقی در کشور توصیف کرد.

زالی بهداشت روان را حوزه‌ای چند وجهی دانست و ضرورت انجام کار‌های گروهی و بین بخشی را در این حوزه مورد توجه قرار داد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تعامل مراکز سراج با فرمانداری‌ها را به عنوان مراجع ذی‌صلاح ارایه خدمت به مردم نشانه دغدغه متولیان کشور نسبت به ارتقای سلامت اجتماعی و روانی جامعه دانست.

زالی به ساختار چند وجهی اهداف مراکز ملی سراج اشاره کرد و افزود: تنها حوزه بهداشت تولیت بهداشت روان را برعهده ندارد و سایر دستگاه‌ها مثل فرمانداری، بهزیستی، استانداری و سایر دستگاه‌ها برای ارایه خدمات باکیفیت‌تر به مردم در اجرای اهداف طرح مذکور همکاری دارند.

وی صنعتی شدن جامعه و‌شتاب‌شهرنشینی را دو‌عامل مهم در افزایش بروز اختلالات روان در دنیا دانست و ضروت مداخلات پیشگیرانه، بهداشتی، درمانی و‌توانبخشی در زمینه روان را یادآور شد.

رئیس دانشگاه به تغییرات ساختاری اختلالات روان بعد از کرونا اشاره کرد و گفت: تغییر در ساختار بیماری‌های روان بعد از پاندمی کرونا مسئله‌ای جهانی است.

وی با اشاره به اینکه مطالعات بیانگر این موضوع است که از هر سه نفر تا هفت نفر، مبتلا به کرونا بدون در نظرگرفتن تعداد ابتلا، دچار اختلالات روان شناختی شده‌اند اضافه کرد: شایع‌ترین اختلال، اختلال مربوط به خواب، عدم خواب عمیق و مطلوب، افسردگی، اختلال ترس و اضطراب پس از سانحه و کماکان گوشه‌گیری است.

 زالی به مطالعات عمیق و‌کاربردی دانشگاه در رابطه با عوارض کرونا اشاره کرد و افزود: بر اساس نتایج این مطالعات چنانچه فردی بعد از ابتلا به کرونا پس از چهار ماه از گذشت بیماری همچنان عارضه‌های بیماری با او همراه باشد، طبق تعریف دچار کرونای مزمن است.

رئیس دانشگاه با بیان اینکه بین ۳۵ تا ۴۵ درصد مبتلایان به کوید طولانی یا مزمن با اختلالات روانی آن دست و پنجه نرم می‌کنند خاطرنشان کرد: افسردگی، کاهش اعتماد‌بنفس اجتماعی، اختلال شناختی و حافظه، و اختلال در خواب از مهمترین عوارض روانی کرونای مزمن است.

وی به تحقیقات دانشگاه و انتشار اولین مقالات علمی در دنیا با سرفصل ارتباط سکته مغزی با کرونا اشاره کرد و گفت: افزایش مراکز ملی سراج راهکار مناسبی برای ارتقای بهداشت روان در مبتلایان به کرونای مزمن است.

 زالی عنوان کرد: ایجاد و افزایش مراکز سراج بستر مناسبی برای غربالگری، ارتقای سطح دانش و آگاهی مردم است.

رئیس دانشگاه یکی از مهمترین دلایل کم‌اظهاری و عدم مراجعه مردم برای درمان بیماری روان را بحث انگ یا برچسب‌زدن در جامعه عنوان کرد و افرود: یکی از اهداف ما برای ایجاد مراکز سراج انگ‌زدایی و ایجاد زمینه مطلوب درمان با حفظ محرمانگی پرونده‌هاست.

به گفته وی طرح ملی سراج ارجاعات مجموعه بهداشت و درمان و نهاد‌های حمایتی مثل فرمانداری و بهزیستی را به‌همراه دارد.

وی به ایجاد ۱۰ مرکز ملی سراج در دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی اشاره کرد و افزود: به طور کلی با توجه به ترسیم برنامه‌های ملی ایجاد ۱۰۰ مرکز سراج در کل کشور دستور کار است، امروز پنجمین و ششمین مرکز ملی سراج توسط دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی در شهرستان دماوند و فیروزکوه به بهره‌برداری رسید و در ماه‌های آتی چهار مرکز دیگر نیز وارد چرخه مدار ارایه خدمت خواهند شد.

رئیس دانشگاه به تاکیدات رییس جمهور با محوریت توسعه زیرساخت‌های بهداشتی و درمانی شرق تهران اشاره کرد و جذب نیروی انسانی، تامین تجهیزات و تقویت زیرساخت‌های عمرانی را راهکار تحقق این مهم دانست.

وی با بیان اینکه منطقه دماوند با وجود دو جاده مواصلاتی استان مازندران به تهران، مرکزی مهم در ارجاعات تروماست اضافه کرد: بدون تردید با تلاش بیشتر شاهد تحقق و رشد رو به تزاید شاخص‌های بهداشتی و درمانی در منطقه دماوند و فیروزکوه خواهیم بود.

منبع: خبرگزاری فارس

دیگر خبرها

  • طولانی‌ترین عفونت کرونا که ۶۱۳ روز طول کشید، بیش از ۵۰ جهش ایجاد کرد
  • شایع‌ترین اختلالات روانی کرونا و آمار آن
  • سیاست عجیب منچستریونایتد و نیوکاسل در انتقال دن اشورث
  • شایع‌ترین اختلالات روانی در مبتلایان به کرونا را بشناسید
  • ارائه آموزشهای حقوقی به بیش از ۷هزار مشاور املاک و خودرو در البرز
  • ارائه آموزش‌های حقوقی به ۷۸۹۵ مشاور املاک و خودرو در البرز
  • حجاج این ۲ توصیه پزشکی را جدی بگیرند
  • سیاست‌های آمریکا با ادعای طرفداری از صلح فاصله زیادی دارد
  • آغاز به کار آزمایشی «سینما دانش» شهرستان قوچان 
  • سندروم پس از کرونا چیست؟