Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: حکایت این روزهای مردم در نقاط مختلف کشور و به دنبال آن در خراسان جنوبی شنیدنی است. مردمانی که هنوز از سیلی کرونا سر بالا نگرفته که ضربه‌ای دیگر کمرشان را خم کرده است.

این روزها افزایش قیمت بسیاری از کالاها در کنار کاهش درآمد خانوارها بیش از کرونا ویروس، بر مردم فشار وارد کرده است چراکه نمودار رشد قیمت در انواع کالاها به ویژه اقلام اساسی هر روز و شاید هر ساعت تغییر می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

قبل از این صحبت از گرانی روغن، برنج، تخم مرغ و مرغ بود و امروز میوه و تره بار هم به دلیل رشد قیمت از سبد مصرف خانواده‌ها حذف شده است.

در حال حاضر هر کیلو موز به قیمت ۱۹ هزار تومان، گوجه ۱۱ هزار تومان، سیب درجه یک از ۱۴ تا ۲۵ هزار تومان بوده که تنها گوشه‌ای از نا به سامانی نظارت‌ها را نمایش می‌دهد و می‌طلبد مورد توجه ویژه قرار گیرد.

بازار گرانی میوه و تره بار را در حالی شاهد هستیم که نظارت‌های مسئولان به شدت رنگ باخته چراکه برخی از فروشنده‌ها کاملاً سلیقه‌ای عمل کرده و به هر قیمت که می‌خواهند، می‌فروشند.

گلایه‌های مردم

یکی از شهروندان در گفت و گو با مهر با انتقاد از وضعیت بازار میوه در استان بیان کرد: گویی افزایش قیمت برای برخی مسئولان اهمیتی ندارد که هر روز نرخ‌ها افزایش دارد.

زهرا میرزایی با بیان اینکه مردم توان خرید در این وضعیت گرانی را ندارند، اظهار کرد: شوهرم کارگر بوده و ماهانه کمتر از یک میلیون تومان درآمد دارد، با این درآمد باید اجاره خانه و قسط وام بدهیم و دیگر چیزی برای خرید میوه و یا مایحتاج ضروری نمی‌ماند.

وی با بیان اینکه با ادامه روند در آینده‌ای نه چندان دور بسیاری از مردم و به خصوص اقشار کم درآمد گرفتار سو تغذیه می‌شوند، اظهار کرد: دلمان به گوجه و املت خوش بود که همان را هم دیگر قدرت خریدش را نداریم.

میرزایی خواستار کاهش قیمت‌ها شد و افزود: گرانی در سطح بازار چه در کفش و لباس و چه در اقلام غذایی را شاهد هستیم و مسئولان گرانی‌ها را با دلایل فقط توجیه می‌کنند.

خرید میوه‌های ته بساطی

یکی دیگر از شهروندان در گفت و گو با مهر با بیان اینکه سه فرزند دارم، اظهار کرد: گرانی‌ها خیلی بر مردم به خصوص خانوارهایی که فرزندان بیشتری دارند فشار آورده و نظارتی هم متأسفانه بر این وضعیت وجود ندارد.

وی مصرف میوه را یکی از نیازها در حوزه سلامت خانواده‌ها دانست و افزود: وقتی موز کیلویی ۱۹ هزار تومان، گلابی ۲۵ هزار تومان و یا سیب ۱۰ هزار تومان باشد، نمی‌توان میوه‌ای خرید.

وی با بیان اینکه سه عدد انار را هشت هزار تومان خریده‌ام، افزود: در شرایط فعلی باید به جای کیلو، دانه‌ای میوه بخریم چراکه پولمان به یک کیلو میوه هم نمی‌رسد.

این شهروند بیرجندی با تاکید بر اینکه دولت باید چاره‌ای جدی بیاندیشد، گفت: چرا محصولاتی مانند پیاز و گوجه که در کشور کشت می‌شود، باید تا ۱۵ هزار تومان برسد؟

وی با بیان اینکه کرونا به معیشت و درآمد بسیاری از خانوارها آسیب زده است، اظهار کرد: در شرایطی که مسئولان مردم را برای مصون ماندن از آسیب‌های کرونا به مصرف میوه و تأمین ویتامین‌ها دعوت می‌کنند، چرا دسترسی دشوار است؟

وی با اذعان به اینکه اگر آخر شب‌ها به بازار روزهای سطح شهر سری بزنید مشاهده خواهید کرد که افراد زیادی برای خرید میوه‌های دور ریز می‌آیند، گفت: بسیاری از اقشار کم درآمد برای تأمین مایحتاج خود مجبور به خرید میوه‌ها مانده در ته بساط فروشندگان هستند.

اظهار نظر فروشندگان

یک فروشنده میوه و تره بار در گفت و گو با خبرنگار مهر با اشاره به افزایش ناگهانی قیمت گوجه بیان کرد: در حال حاضر قیمت هر کیلو گرم گوجه از هفت هزار تومان به ۱۴ یا ۱۵ هزار تومان افزایش یافته است.

مهدی رجبی با بیان اینکه در بسیاری از میوه‌ها افزایش قیمت داشته‌ایم، گفت: قیمت یک کیلوگرم موز ایرانی ۱۶ هزار و موز خارجی ۱۹ هزار تومان است.

وی با بیان اینکه روزانه شاهد افزایش قیمت میوه هستیم، اظهار کرد: قیمت هر کیلو گرم پیاز پنج هزار و ۵۰۰ و در برخی نقاط هفت هزار و ۵۰۰ تومان است.

رجبی با بیان اینکه قیمت میوه با توجه به میزان کیفیت در نقاط مختلف متفاوت است، افزود: قیمت هر کیلو گلابی ۱۸ هزار تومان، لیمو شیرین ۹ هزار تومان و لیمو ترش ۱۶ هزار تومان است.

کاهش خرید میوه توسط مردم

یکی دیگر از فروشندگان میوه در بیرجند در گفت و گو با مهر بیان کرد: ما هم از گرانی کنونی میوه معترض هستیم.

رضا زواری با بیان اینکه مراجعه مردم برای خرید میوه کاهش یافته است، اظهار کرد: با توجه به وضعیت اقتصادی پیش رو، توانی برای خرید کالای ضروری زندگی نمانده است.

وی با اشاره به قیمت برخی از اقلام میوه بیان کرد: در حال حاضر قیمت هر کیلو انار هشت هزار و ۵۰۰ تومان، خرمالو ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان، انگور ۹ هزار تومان و بادمجان شش تا هشت هزار تومان است.

زواری که از دلیل افزایش قیمت‌ها بی اطلاع است، اظهار کرد: برای ما کسبه هم توانی برای تأمین میوه وجود ندارد تا بتوانیم آنها را در اختیار جامعه قرار دهیم.

وی با بیان اینکه مسئولان باید نظارت‌ها را افزایش دهند، گفت: نباید بیش از این مردم را گرفتار نگرانی و دلواپسی کرد.

افزایش ۴۰ درصدی اقلام در بازار میوه

رئیس اتحادیه میوه و تره بار بیرجند در گفت و گو با مهر با اشاره به افزایش قیمت میوه بیان کرد: طی روزهای اخیر گوجه و پیاز از افزایش قیمت بالایی برخوردار بود.

محمد حیدری با بیان اینکه گوجه در روزهای ابتدا ۱۰۰ درصد افزایش قیمت داشته است، افزود: از دیروز (۳۰ مهر ماه) افزایش قیمت به ۳۰ تا ۴۰ درصد رسیده است.

وی بیان کرد: وقوع سرمای هوا در هشت روز گذشته در استان فارس باعث کمبود انگور و گوجه و در نهایت افزایش قیمت این محصولات شده که امید است به روال گذشته برگردد.

حیدری بیان کرد: صبح امروز هر کیلوگرم گوجه در بازار بسته به کیفیت از هشت هزار و ۵۰۰ تومان تا ۱۱ هزار تومان بوده است.

صادرات پیاز و افزایش قیمت محصول

رئیس اتحادیه میوه و تره بار بیرجند بیان کرد: قیمت هر کیلوگرم پیاز در بجنورد به عنوان قطب تولید پیاز چهار هزار و ۷۰۰ تومان بوده که در بیرجند شش هزار و ۵۰۰ تا هفت هزار تومان است.

وی تقاضای صادرات و عملکرد برخی تولید کننده ها را از جمله دلایل افزایش قیمت پیاز دانست و گفت: امیدواریم با پیگیری مسئولان بازار به شرایط عادی برگردد.

حیدری با بیان اینکه قیمت میوه‌ها مصوب شده و تنها بر اساس کیفیت متفاوت است، اظهار کرد: بالا بردن قیمت میوه به دلیل بالا بودن نرخ اجاره بها تخلف است.

رئیس اتحادیه میوه و تره بار بیرجند بیان کرد: شهروندان می‌توانند در صورت بروز تخلف مراتب را از طریق ۱۲۴ گزارش دهند.

اگرچه مسئولان سازمان صمت معتقدند تیم‌های نظارتی در سطح بازار حضور پر رنگی دارند اما شاید نیاز است خودشان گشتی در بازار داشته باشند تا میزان نظارت‌ها از نگاه خودشان ارزیابی شود.

در شرایط پیش رو ذهن جامعه از سوالات بی جوابی پر بوده که پاسخ به آنها را در عملکردهای فعلی مسئولان مربوطه نمی‌یابند. اینکه در سرزمینی که اقلیم چهار فصل را دارد و انواع میوه‌ها کشت و تولید می‌شود باز هم گرانی را به تحریم‌ها گره می‌زنید یا عدم نظارت و مدیریت صحیح؟ چرا دولت برای اقشار کم درآمد که توان حتی یک کیلو میوه در شرایط فعلی بازار را ندارند، چاره اندیشی نمی‌کند و این گرانی‌ها تا کی ادامه دارد و برنامه مسئولان برای حل مشکلات معیشتی مردم چیست؟

کد خبر 5053320

منبع: مهر

کلیدواژه: افزایش قیمت ویروس کرونا شیراز شهرکرد بوشهر آمار کرونا شیوع کرونا گرگان شهدای مدافع حرم شهادت امام رضا ع مجلس شورای اسلامی نیروی انتظامی کرمانشاه هفته ناجا مشهد گفت و گو با مهر هزار و ۵۰۰ تومان هزار تومان میوه و تره بار قیمت هر کیلو افزایش قیمت قیمت میوه برای خرید خرید میوه هشت هزار نظارت ها میوه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۷۲۷۶۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایستادگی سکه در کانال ۴۴ میلیون تومانی

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری علم و فناوری آنا، هر قطعه سکه طرح جدید در معاملات آخرین روز هفته بازار طلا و سکه تهران با ۳۰۰ هزار تومان افزایش نسبت به دیروز، از ۴۴ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان به ۴۴ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان رسید.

سکه بهار آزادی طرح قدیم نیز با ۱۰۰ هزار تومان افزایش نسبت به روز گذشته، به ۴۱ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان رسید.

امروز نیم سکه و ربع سکه هر کدام افزایش ۱۰۰ هزار تومانی را تجربه کردند؛ بر این اساس نیم سکه در قیمت ۲۶ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان داد و ستد شد و ربع سکه ۱۶ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان قیمت خورد.

سکه گرمی نیز با افزایش ۱۰۰ هزار تومانی، هفت میلیون و ۳۰۰ تومان به فروش رفت.

معامله گران همچنین امروز هر گرم طلای ۱۸ عیاررا با ۱۰ هزار تومان افزایش به قیمت سه میلیون و ۸۳۲ هزار تومان به فروش رساندند؛ این در حالیست که نرخ هر اونس طلا در بازار‌های جهانی با کاهش ۶ دلاری نسبت به روز گذشته، ۲ هزار و ۳۸۰ دلار قیمت‌گذاری شده بود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • بورس سرخپوش شد، سکه آمپر چسپاند؛ آیا سفر مردم بی تاثیر از دلار آزاد است؟
  • غافلگیری سارق حین سرقت در رشت
  • ایستادگی سکه در کانال ۴۴ میلیون تومانی
  • قیمت دلار، سکه و طلا در بازار امروز پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳
  • سقوط بیش از یک درصدی بهای نفت در بازار جهانی
  • قیمت دلار، سکه و طلا در بازار چهارشنبه ۲۹ فروردین
  • قیمت دلار، سکه و طلا در بازار امروز امروز چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳
  • قیمت آجیل و خشکبار در میادین و بازار‌های میوه و تره‌بار
  • ترس بازار از افزایش دامنه نوسان؟
  • حداکثر اختلاف قیمت گوجه‌فرنگی از میدان تا خرده‌فروشی ۳۵ درصد است