Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزای فارس از شیراز، آیت الله علیرضا اعرافی  پیش از ظهر امروز در نشست کمیته عالی وقف حوزه علمیه اظهار داشت: لطمه و هجمه‌های سنگینی به وقف وارد شده و در این مورد  اگر ظرفیت موجود را بازسازی و افزایش دهیم، آسیب‌های اجتماعی کاهش می یابد.

وی با اشاره به اینکه اگر هر مدرسه یک وقف داشته باشد، شاهد ارتقاء فضا‌های علمی و آموزشی در سطح کشور هستیم، افزود: در تدوین برنامه هفتم، باید آموزش و پرورش، دانشگاه و حوزه‌های علمیه  در قالب گسترش وقف مورد توجه قرار گیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیر حوزه‌های علمیه کشور بیان کرد:  مساجد پایگاه مهمی در مقابله با معضلات و آسیب‌های اجتماعی است اگر نقش خود را به خوبی در جامعه اسلامی اجرا کند.

اعرافی تصریح کرد: وقف جایگاه ممتازی در اندیشه‌های دینی و بشری دارد و در بیشتر کشور‌های اروپایی، آمریکایی و آسیایی  همچنین نهاد‌های مربوط به سلامت ، بهداشت، فرهنگ، علم، امور اجتماعی،  و اخلاقی به مقوله  وقف به عنوان نهاد پایدار دینی وابسته است.

وی بیان داشت:  احیاء موقوفات با حفظ نیات وافقان و موازین شرعی با کمک برنامه ریزان  و نیز اجرای طرح‌های جدید شامل  هر مدرسه یک طلبه، برای گسترش اخلاق در فضا‌های آموزشی باید مورد توجه متولیان فرهنگی و مذهبی قرار گیرد.

آمادگی مجمع نمایندگان فارس  برای رشد و شکوفایی وقف

رئیس مجمع نمایندگان فارس در مجلس شورای اسلامی در ادامه این نشست اظهار داشت: استان فارس سابقه دیرینی در گسترش وقف داشته  و باید  بستر توسعه، اقتصادی، عمرانی و فرهنگی برای آن فراهم شود.

ابراهیم عزیزی بیان داشت: نمایندگان فارس در تلاش هستند که در بودجه سالانه  و برنامه هفتم با بهره‌گیری از ظرفیت موجود در این استان به سمت گسترش فرهنگ وقف گام بردارند.

یک هشتم موقوفات کشور متعلق به فارس است

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان فارس نیز گفت: بیش از یک هشتم موقوفات کشور، در قالب ۱۴ هزار موقوفه ، ۲۰۰ هزار موقوفه متصرفی و هزارو ۴۰۸ غیر متصرفی، ۵۵ موقوفه منفعتی شامل حوزه‌های علمیه فسا، شیراز و کازرون در فارس قرار دارد اما هنوز شاهد احیاء موقوفات حوزه‌های علمیه نیستیم.

حجت الاسلام سیدعباس موسوی خاطرنشان کرد: درآمد موقوفات در سال گذشته ۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان بوده و باید به سوی احیاء موقوفات گام برداشته شود.

موقوفات فارس مربوط به دوره قبل از اسلام است

معاون زیارتی و گردشگری استانداری فارس نیز در این نشست بیان کرد:  موقوفات در استان فارس به قبل از ورود اسلام بر می گردد و بعد از اسلام  با مسؤولیت پذیری نسبت به همنوع افزایش یافته است.
 تقی لقمانی ضمن تاکید بر  استفاده از ظرفیت‌ها  و قوانین روز در جهت احیای موقوفات گفت: پروژه‌هایی که از سوی خیران هزینه می شود باید از سوی دولت حمایت و به بهره‌برداری برسد.

ایجاد مجمع خیرین حوزه‌ساز

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی در این  گردهمایی از ایجاد مجمع خیرین حوزه ساز خبر داد، و افزود: با رعایت موارد قانونی شامل ارائه تسهیلات، تامین هزینه انشعاب ساختمان و نیز حذف مالیات بستر برای حمایت از خیران فراهم می‌شود.

جعفر قادری اظهار کرد: سپردن موقوفات حوزه‌های علمیه به حوزه‌ها، ساخت مسکن برای  ائمه جمعه از دیگر مواردی که باید مورد توجه متولیان و واقفان قرار گیرد.

انتهای پیام/ س

منبع: فارس

کلیدواژه: عدالت اجتماعی وقف فرهنگ مجلس شورای اسلامی رئیس مجمع نمایندگان فارس ابراهیم عزیزی مدیر حوزه های علمیه کشور آیت الله اعرافی خیرین حوزه ساز فارس شیراز حوزه های علمیه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۷۲۸۱۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هدف صهیونیسم بین الملل ایجاد فاصله میان کشورهای اسلامی است

آیت الله رضا استادی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در گفتگو با خبرنگار حوزه اندیشه خبرگزاری تقریب یکی از دلایل مقابله صهیونیست ها و استکبار جهانی با ایران اسلامی را تضعیف اسلام و امت اسلامی دانست و اظهار داشت: هیچ یک از قدرت های بزرگ و کوچک جهانی نمی توانند مشاهده کنند که اسلام به عنوان یک قدرت اثر گذار در جهان بشریت باشد و به همین جهت به عناوین مختلف با اسلام دشمنی می کنند.

آیت الله استادی، افزود: حال امت ، علما و اندیشمندان جهان اسلام چه وظایفی در این میان دارند؛ باید آگاهانه و با هوشیاری کامل و دقیق، وظایفی که دارند را به خوبی انجام دهند و آسیب ها را به خوبی رصد کرده و بشناسند.

عضو شورای عالی مدیریت حوزه علمیه قم، عنوان کرد: یکی از عوامل تضعیف مسلمین نزاع واختلاف است؛ در گذشته نیز هر گونه جنگ ، خونریزی و درگیری های لفظی و تنش آفرین ریشه در اختلاف داشته است این در حالی است که این وضعیت به نفع هیچ یک از طرفین نبوده است بلکه دشمنان سود برده اند.

وی ادامه داد: صهیونیسم بین الملل و دشمنان اسلام هیچ دلسوزی نداشته و موجودیت اهل سنت و شیعه را به ضرر خود می دانند لذا از هز راه و مسیر که بتوانند اسلام را تضعیف کنند وارد می شوند.

این استاد درس خارج فقه و اصول حوزه علمیه، تصریح کرد: حکام کشورهای عربی و اسلامی منطقه توجه نمایند که مصداق آب به آسیب دشمنان ریختن شکل نگیرد و با بی توجهی موجب تضعیف اسلام و تقویت دشمان نشوند.

وی در پایان تاکید کرد: باید به آنچه که اسلام ، قرآن و پیامبر خواسته اند توجه کرد و با برادری ، الفت و دوستی در کنار یکدیگر همدلی و اخوت برقرار نماییم و از هرگونه تنازع و اختلاف و جنگ دوری کرده که در واقع امری عقلانی است زیرا که جهان اسلام با وحدت موفق خواهد بود.

 
انتهای پیام/
 

دیگر خبرها

  • حلقه مفقوده مدیران عدم پیگیری و نظارت بر تصمیمات است
  • هدف صهیونیسم بین الملل ایجاد فاصله میان کشورهای اسلامی است
  • شفافیت در هزینه‌کردها مردم را به پرداخت مالیات ترغیب می‌کند
  • خیز سازمان حفاظت محیط زیست برای ایجاد مجمع خیرین در استان‌ها
  • عزم سازمان محیط زیست برای ایجاد مجمع خیرین در استان‌ها
  • شفافیت در هزینه کرد‌ها مردم را به پرداخت مالیات ترغیب می‌کند
  • شفافیت در هزینه کردها مردم را به پرداخت مالیات ترغیب می‌کند
  • دانشمندان حلقه‌ مفقوده بین رژیم غذایی نامناسب و سرطان را کشف کردند
  • هدف صهیونیسم از بین بردن اسلام است/ تقویت اتحاد اسلامی؛ وظیفه اصلی امت اسلامی
  • کاشتن نهال دشمنی ملک را بر باد می دهد / توسعه بدون شهروندان آزاد محال است