Web Analytics Made Easy - Statcounter

جایزه امسال ساخاروف، جایزه آزادی اندیشه و بیان پارلمان اروپا به اپوزیسیون دموکراتیک بلاروس تعلق گرفت.

به گزارش ایسنا، به نقل از یورونیوز، مخالفان بلاروس که توسط شورای هماهنگی و به رهبری کاندیدای اصلی مخالفان الکساندر لوکاشنکو در انتخابات ماه اوت، سوتلانا تیخانوفسکایا هدایت می‌شوند، از نگاه پارلمان اروپا مهم‌ترین نقش را در پیشبرد مبارزات مسالمت آمیز و دموکراسی ایفا کرده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سوتلانا تیخانوفسکایا یک معلم، فعال حقوق بشر و سیاستمداری است که پس از دستگیری همسرش، به عنوان کاندیدای اصلی مخالفان در انتخابات ریاست جمهوری بلاروس در ماه اوت سال ۲۰۲۰ شرکت کرد.

انتخاباتی که رئیس جمهوری وقت الکساندر لوکاشنکو ادعای پیروزی کرد. مخالفان اما او را متهم به تقلب در انتخابات کرده و خواستار بازشماری آرا شدند. دولت نپذیرفت و اعتراضات گسترده از دو ماه پیش در این کشور آغاز شد. اعتراضاتی که همچنان ادامه دارند و توسط دولت لوکاشنکو با خشونت بی‌سابقه‌ای سرکوب می‌شوند. در این فاصله سوتلانا تیخانوفسکایا که بدلیل تهدید جانی به پایتخت ویلنیوس در لیتوانی رفته، از آنجا سعی دارد اعتراضات را رهبری کند. وی در این مدت با بسیاری از رهبران اروپایی دیدار و گفت‌وگو کرده و خواستار پایان دادن به سرکوب مخالفان و استعفای الکساندر لوکاشنکو شده است.

جایزه ساخاروف از سال ۱۹۸۸ از سوی پارلمان اروپا به شخصیت‌ها و سازمان‌هایی اهدا می‌شود که برای دفاع از حقوق بشر و آزادی بیان تلاش می‌کنند. این جایزه بنام آندره ساخاروف، نامگذاری شده است. اندره ساخاروف، محقق و دانشمند شیمی و فعال حقوق بشر شوروی که با دو دهه کار وتحقیقات مخفیانه توانست وقایع و فجایع اردوگاه‌های کار اجباری گولاک در دوران دیکتاتوری استالین را به رشته تحریردرآورد.

امسال نامزدهای اصلی جایزه ساخاروف، معترضان در بلاروس، فعالان حقوق بشر در هندوراس، فعالان حقوق همجنس گرایان در لهستان و کاردینال کلیسای کاتولیک در شهر موصل عراق بودند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: بلاروس حقوق بشر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۷۲۸۱۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بورل: به همکاری با آنروا ادامه می دهیم

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از شبکه الجزیره، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اذعان کرد که رژیم صهیونیستی قطعنامه شورای امنیت در خصوص کمک رسانی به نوار غزه را زیر پا گذاشته است.

«جوزف بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز سه شنبه اعلام کرد: اسرائیلی ها به قطعنامه شورای امنیت برای تسهیل ارسال کمک ها به غزه عمل نکردند. هیچ مدرکی دال بر اتهامات وارده به آنروا وجود ندارد.

بورل تاکید کرد: پس از اینکه گزارش کمیته حقیقت یاب سازمان ملل ثابت کرد هیچ مدرکی دال بر اتهامات آنروا در خصوص حمله ۷ اکتبر وجود ندارد، از همکاری با آنروا استقبال می کنیم.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا افزود که این اتحادیه باید تلاش های خود را با کشورهای حوزه خلیج فارس برای یافتن راه حل سیاسی در خاورمیانه متحد کند.

بورل ابراز امیدواری کرد که این همکاری ها به توقف دائمی جنگ در غزه منجر شود.

این مقام ارشد اروپا افزود که باید بر روی راه حل سیاسی بحران غزه، بر اساس اصل راه حل دو کشوری کار کرد.

کد خبر 6086834

دیگر خبرها

  • اتحادیه اروپا ال‌ان‌جی روسیه را هم تحریم می کند
  • بورل: به همکاری با آنروا ادامه می دهیم
  • اتحادیه اروپا ال‌ان‌جی روسیه را هم تحریم می‌کند
  • نواک جوکوویچ برنده جایزه بهترین ورزشکار سال لوریوس شد
  • رسمی؛ نواک جوکوویچ برنده جایزه بهترین ورزشکار سال لوریوس شد
  • رسمی؛ جود بلینگام برنده جایزه بیشترین پیشرفت سال لوریوس شد
  • پس از درخشش برابر بارسا: یک جایزه ویژه برای جود
  • توافق اعضای اتحادیه اروپا برای تحریم‌های بیشتر علیه ایران
  • تظاهرات گسترده در حمایت از فلسطین در اسپانیا
  • «جامعه برف» برنده بزرگ جوایز پلاتینو شد/همدردی با سینمای آرژانتین