Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-19@21:45:37 GMT

اقشار مختلف مردم از مواهب وقف بهره‌مند باشند

تاریخ انتشار: ۱ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۷۲۸۷۹۶

اقشار مختلف مردم از مواهب وقف بهره‌مند باشند

به گزارش عصر پنج شنبه مرکز خبر حوزه ،وی در جمع مدیرکل و معاونان اوقاف قم اظهار داشت: به سهم خودم از تلاش‌های مجموعه اوقاف قم به خاطر تلاش در راستای تامین نیازهای مادی و معنوی جامعه تشکر می‌کنم.

وی افزود: واقفان خیراندیش در گذشته ناظر به نیازهای روز جامعه، وقف‌هایی داشته‌اند و آثار و برکات این اقدام آنها هنوز در اختیار ما قرار دارد، امروز بر عهده ماست که این سنت حسنه را تداوم بخشیم و میراث وقف را به نسل آینده واگذاریم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آیت الله علوی گرگانی با بیان اینکه موقوفات باید عام المنفعه باشند و عموم مردم از آنها بهره‌مند شوند گفتند: سه حوزه اصلی نیازهای روز که توسط اوقاف و امور خیریه احصا شده، جزو ضروریات جامعه محسوب می‌شوند و ما هم به مردم توصیه می‌کنیم در این حوزه‌ها وقف کنند.

وی  ادامه داد: یکی از مهمترین مسائل در این زمینه که مورد توجه امام راحل هم بود، این است که در دوران شاه بسیاری از موقوفات آسیب دیده بودند و وقف با آسیب روبرو بود، بعد از انقلاب هم عده‌ای به دنبال سو استفاده از املاک وقفی بودند ولی ایشان در دیداری که داشتم و پیشنهادهایی داشتم در مورد مساله وقف اهتمام جدی داشتند و با هوشیاری دستور دادند که موقوفات به دقت مورد ثبت و ضبط قرار گیرند و دقیقا در راستای نیت واقفان مصرف شوند.

 آیت‌ الله علوی گرگانی تصریح کرد: ممکن است الان هم افرادی باشند که حق موقوفات را ادا نکنند و به دنبال سو استفاده از املاک وقفی باشند بنابر این باید حساسیت زیادی داشته باشید و اجرای امینانه نیت واقفان را اولویت اصلی خود قرار دهید.

این استاد برجسته حوزه علمیه با بیان اینکه تمام متولیان و مباشران وقف باید بر اساس ضوابط و دستورالعمل‌های سازمان اوقاف عمل کنند گفتند: امیدواریم با سیاست‌های جدید که ناظر به نیازهای روز جامعه هستند، وقف به اعتلای بیشتری برسد و تمام اقشار جامعه نهایت استفاده از وقف ببرند.

وی بیان کرد: تقوا و رویکرد احسان‌محور، دو عامل اصلی در فعالیت‌های شماست که تاکنون به خوبی از عهده آن بر آمده‌اید.

سه حوزه وقف ناظر به نیازهای روز جامعه شناسایی شد

مدیرکل اوقاف و امور خیریه قم نیز در این دیدار گفت: برای وقف ناظر به تامین نیازهای روز جامعه، سه حوزه اصلی مسائل دینی و معرفتی، تولید دانش‌ بنیان و کمک به نیازمندان احصا شده است.

 حجت‌الاسلام عباس اسکندری اظهار داشت: مشکل های اقتصادی جامعه و شیوع کرونا، موجب شده خانواده‌های زیادی در قم و سایر شهرها از نظر تامین معیشت دچار گرفتاری شوند، به همین دلیل و از محل عواید موقوفات طی این مدت و در قالب چندین مرحله رزمایش مواسات و همدلی ۱۲ هزار بسته معیشتی در بین نیازمندان توزیع شده است.

وی افزود: با توجه به تغییرهایی که در جوامع بشری دیده می‌شود و زندگی انسان‌ها را متحول کرده است، نیازهای جدیدی در جامعه ما وجود دارد که لازم است خیرین و واقفان، با نگاه به این مسائل وقف را انجام دهند و چنانچه در این زمینه بزرگان حوزوی و مراجع تقلید پیشگام شوند و توصیه‌هایی داشته باشند، تاثیر بیشتری خواهد داشت.

مدیرکل اوقاف قم با بیان اینکه نیازهای روز جامعه در سه حوزه احصا شده است گفت: مسائل معنوی، دینی و مذهبی از جمله این موارد به شمار می‌رود، اداره حوزه های علمیه و نشر معارف و کتب دینی به شدت نیاز به موقوفاتی دارد که لازم است وقف‌هایی برای پشتیبانی از آنها وجود داشته باشد.

وی ادامه داد: بر این اساس موقوفات قرآنی و مذهبی و حوزوی جزو نیازهای روز جامعه هستند.

 اسکندری به مسائل معیشتی و اقتصادی که با زندگی روزمره مردم در ارتباط است به عنوان دومین نیاز اصلی جامعه پرداخت و گفت: این مساله نیاز به تولید علم دارد بنابراین موقوفاتی که برای پشتیبانی از محققان و دانشمندان در زمینه های گوناگون از طرح های دانش بنیان گرفته تا مسائل زیست محیطی و تا سلامت آحاد جامعه اسلامی از جمله نیاز حتمی و قطعی روز جامعه ی ما است.

مدیرکل اوقاف قم تصریح کرد: تولید انبوه در صنعت و کشاورزی، موجب سر و سامان دادن زندگی دنیوی مردم می‌شود و وقف در این زمینه می‌تواند تاثیر بسزایی داشته باشد.

وی کمک به فقرا و نیازمندان را سومین نیاز اساسی جامعه دانست و خاطرنشان کرد: این کمک‌ها در قالب بسته‌های معیشتی، ایجاد اشتغال، تامین دارو و درمان، آزادی زندانیان جرایم غیر عمد و تامین جهیزیه زوج‌های جوان، ارائه می‌شوند که لازم است موقوفات بیشتری در این زمینه داشته باشیم.

برچسب‌ها حوزه علميه قم وقف

منبع: ایرنا

کلیدواژه: حوزه علميه قم وقف حوزه علميه قم وقف اخبار کنکور نیازهای روز جامعه سه حوزه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۷۲۸۷۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ارتش در حوزه‌های مختلف همواره در کنار مردم بوده است

به گزارش خبرنگار مهر، محمدهادی ایمانیه پیش از ظهر چهارشنبه در رژه نیروهای مسلح مستقر در استان فارس در مراسم گرامیداشت ۲۹ فروردین، روز ارتش جمهوری اسلامی ایران گفت: امنیتی که در استان فارس و کشور می‌بینیم در سایه همدلی میان مردم از یک سو و برادری میان نیروهای مسلح ارتش و سپاه و انتظامی از سوی دیگر محقق شده است به نحوی که امروز جهان از نیروهای نظامی ما حساب می‌برد.

محمدهادی ایمانیه فعالیت‌های ارتش را محدود به حوزه نظامی ندانست و گفت: ارتش علاوه بر فعالیت‌های نظامی در حوزه کمک به مردم در بروز حوادث مختلف، برگزاری انتخابات و فعالیت‌های خیرخواهانه نیز همواره نقش‌آفرین بوده است.

وی در پایان از ارتش و دیگر نیروهای نظامی خواست امسال در برپایی رویداد مهم دومین کنگره سرداران، امیران و ۱۵ هزار شهید استان فارس نهایت تلاش خود را کنند.

کد خبر 6080937

دیگر خبرها

  • «دستیار مردمی سازی» رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور منصوب شد
  • محل هزینه‌کرد درآمدهای مالیاتی از ارکان دولتی مشخص می‌شود
  • «وقف رضوی» راهکاری برای تحقق شعار سال 1403
  • برگزاری ۳۷۴ پاتوق گفت وگو در گلستان
  • بهره‌مندی ۲۵۰۰ مددجو از ظرفیت‌های هنری بهزیستی در اردبیل
  • برپایی رویداد «مانوین» با نگاهی نوآورانه به نیازهای روز جامعه
  • مردمی سازی در مالیات سرعت گرفت
  • ارتش در حوزه‌های مختلف همواره در کنار مردم بوده است
  • بهره‌مندی ۷۰۰۰ موقوفه مازندران در اجرای اعمال معافیت‌های ویژه پذیره
  • بهره‌مندی ۷ هزار موقوفه مازندران در اجرای اعمال معافیت‌های ویژه پذیره