Web Analytics Made Easy - Statcounter

یافته‌های جدید محققان نشان می‌دهد که مغز به هنگام تصمیم‌گیری برای انتخاب خوراکی، انسان را به سمت غذاهای پرکالری هدایت می‌کند.

به گزارش یورونیوز؛ پژوهشگران در دانشگاه واخنینگن هلند در پژوهش تازه خود که بر روی ۵۱۲ فرد انجام شده است، قابلیتی در مغز را نشان داده‌اند که به هنگام انتخاب مواد خوراکی عمل می‌کند و انسان را متمایل به غذاهایی می‌کند که در رده اغذیه پرکالری طبقه‌بندی می‌شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

برای نیاکان شکارچی ما، که نمی‌دانستند وعده غذایی بعدی آن‌ها چه وقت فرا خواهد رسید، این قابلیت کمک می‌کرد تا بتوانند در محیط بهتر دوام بیاورند. با این حال تحقیقات جدید نشان می‌دهد برای یک فرد مدرن که در حال زیر و رو کردن آشپزخانه جهت یافتن یک ماده خوراکی است این قابلیت می‌تواند مضر باشد.

یافته‌ها نشان می‌دهد وقتی شرکت‌کنندگان در آزمایش در یک مارپیچ پر از مواد غذایی مختلف قرار گرفتند، بیشتر شکلات و چیپس را به خاطر می‌آوردند تا مواد اغذیه سالم مانند سیب یا گوجه‌فرنگی را.

محققان می‌گویند حتی زمانی که شرکت‌کنندگان تنها در معرض بوی مواد خوراکی قرار گرفتند، باز هم نتیجه این بود که افراد مواد غذایی پرکالری را بیشتر به بخش «حافظه فضایی» مغز خود می‌سپردند. بخش حافظه فضایی در مغز تمایلات محیطی و غذایی فرد را رتبه‌بندی می‌کند.

یک پژوهش دیگر که پیشتر انجام شده است نشان می‌دهد وقتی به شرکت‌کنندگان در آزمایش تصاویر غذاهای پرکالری و کم‌کالری نشان داده می‌شود، نواحی «سامانه پاداش» در مغز با مشاهده غذاهای پرکالری فعال می‌شوند. این سامانه یک سیستم پیام رسانی ویژه در مغز است که بدن را از نیازهایش آگاه می‌کند.

در طبیعت حیوانات به طور معمول ابتدا از غذاهای پرانرژی شروع می‌کنند، با این حال اینکه آیا مغز انسان نیز از همین رویه پیروی می‌کند محل بحث دانشمندان باقی مانده است.

نویسندگان مقاله تحقیقی می‌گویند هرچند حس بویایی انسان‌ها در مقایسه با حیوان‌ها ضعیف‌تر است، با این حال توانایی مغزی در تشخیص کالری غذا از روی یک حس بویایی قوی تقریبا به طور یکسان در انسان و حیوان وجود دارد.

لینک کوتاه: asriran.com/0039nS

منبع: عصر ایران

کلیدواژه: مغز خوراکی نشان می دهد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۷۲۸۹۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۱۵ میلیارد ریال مواد خوراکی و لوازم بهداشتی قاچاق در تبریز کشف شد

به گزارش خبرگزاری مهر، سردار "علی محمدی" در تشریح این خبر اظهار داشت: مأموران پلیس امنیت اقتصادی استان پس از اطلاع از دپو و نگهداری مواد خوراکی و لوازم بهداشتی قاچاق در یکی از انبارهای حاشیه شهر تبریز، بررسی موضوع را در دستور کار خود قرار دادند.

وی افزود: مأموران با هماهنگی قضائی، در بازرسی از انبار شناسایی شده انواع کالای قاچاق، شامل ۳۹۰ کارتن شکلات، ۱۳۲ بسته نوشابه انرژی زا و ۷۴ قلم لوازم بهداشتی و شوینده کشف کردند.

سردار "محمدی" با اشاره به اینکه کارشناسان مربوطه ارزش کشفیات به دست آمده را ۱۵ میلیارد ریال برآورد کردند، گفت: در این رابطه یک نفر دستگیر و به همراه پرونده متشکله جهت سیر مراحل قانونی به مراجع قضائی معرفی شد.

فرمانده انتظامی استان خاطرنشان کرد: هر گونه فعالیت در خصوص کالای قاچاق زمینه رکود اقتصادی و افزایش تورم را فراهم می‌کند که پلیس با مشارکت مردمی با اینگونه افراد برخورد قاطع و قانونی خواهد کرد.

کد خبر 6081920

دیگر خبرها

  • مواد غذایی سالمی که می‌توانید جایگزین قند و شکر کنید
  • ۱۵ میلیارد ریال مواد خوراکی و لوازم بهداشتی قاچاق در تبریز کشف شد
  • کدام غذاها را در سفر نخوریم ؟
  • علت ۷۰ درصد مرگ‌ها بیماری‌های قلبی و عروقی است
  • مسمومیت ۵ نفر به علت خوردن قارچ سمی در کرمانشاه
  • سالم‌سازی همبرگر با کاهش سدیم
  • ویژگی رژیم غذایی سالم چیست؟
  • چرا برخی از مردم یک گوشی "صامت" را به یک گوشی "هوشمند" ترجیح می‌دهند؟
  • چه خوراکی‌هایی را باید کمتر خورد؟
  • راهکارهای علمی و درست برای کاهش وزن