Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا، تعدادی از تماشاگران این نبرد شبانه روزی با وجود مخاطرات جانی تعقیب زنده درگیری و جنگ در چند صد متری روستاهای مرزی ایران در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اعلام کردند که در سایه اقتدار ایران، امنیت آنها برقرار است و باکی از ادامه درگیری در منطقه ندارند.

بر اساس مشاهدات خبرنگار ایرنا، هم‌اکنون گلوله باران و درگیری در نقاط مرزی بین دو کشور ارمنستان و جمهوری آذربایجان که از سمت ایران  قابل مشاهده است، در نزدیکی مرز ادامه دارد و امروز به علت افزایش مخاطرات، جاده مرزی ساحل ارس برای ساعاتی مسدود شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بنا به گزارش ایرنا، در ساعات درگیری در آنسوی ارس، به رغم تلاش نیروهای مرزبانی ایران مبنی بر دور کردن شهروندان ایرانی از تپه‌های مشرف بر مرز که برای تماشای جنگ در محل حاضر شده بودند، جمعیت کثیری از ایرانیان در ارتفاعات اطراف روستاهای منطقه ایران حاضر شده و به تماشای جنگ در آن سوی مرز پرداختند.

مردم مناطق مرزی استان اردبیل و آذربایجان شرقی در امتداد محل درگیری دو کشور ارمنستان و جمهوری آذربایجان از روز ششم مهرماه درگیری بین نیروهای دو طرف را نظاره کرده و علاوه بر این جمعیت کثیری از اهالی مناطق مختلف شمالغرب کشور با حضور در منطقه تماشای این جنگ پرداختند.

به گفته مردم محلی، با وجود تداوم درگیری نظامی در آن سوی رودخانه ارس و در چند کیلومتری مرز ایران، شنیدن صدای انفجار گلوله و راکت‌های جنگی به امری عادی برای مردم منطقه تبدیل شده و با وجود اصابت چندین گلوله در مناطق مرزی، مردم محلی زندگی آرام و عادی خود را دارند.

شنیدن صدای انفجار گلوله توپ و راکت‌های جنگی در روستاهای مرزی این سوی ارس شاید برای یک تازه وارد عجیب به نظر برسد ولی شواهد نشان می‌دهد که موضوع جنگ در آن سوی مرز و زندگی زیر سایه جنگ برای مردم محلی در این سوی ارس به امری عادی تبدیل شده است.

امنیت مرزنشینان در سایه اقتدار ایران برقرار است

مردم مناطق مرزی و روستاییان مرزنشین ساحل ارس که در مدت چهار هفته اخیر نظاره‌گر درگیری نظامی آن سوی مرز بودند، هرچند که نگرانی جزئی در خصوص اصابت گلوله‌های جنگی به محل زندگی خود دارند، ولی با اطمینان و اعتماد کامل عنوان می‌کنند که امنیت آنها در سایه اقتدار ایران برقرار است و شب‌ها با خیال راحت می‌خوابند.

از ابتدای جنگ قره‌باغ تا به امروز در مجموع ۱۵۴ گلوله و راکت جنگی طرف‌های درگیر به مناطق مرزی کشورمان در استان‌های اردبیل و آذربایجان شرقی برخورد کرده است.

در همین مدت علاوه بر سقوط سه فروند موشک طرف‌های درگیر به خاک ایران، یک فروند پهپاد متعلق به ۲ همسایه شمالی ایران در استان اردبیل و یک فروند پهپاد نیز در شهرستان خداآفرین استان آذربایجان شرقی سقوط کرده است.

با وجود سقوط این تعداد راکت و گلوله جنگی در مناطق مرزی ایران و در اثنای نبرد سنگین بین طرف آذری و ارمنی، همه روزه جمعیت زیادی از ایرانیان در این سوی ارس به تماشای زنده درگیری دو همسایه شمالی ایران می‌پردازند.

ناصر رنجبر یکی از مرزنشینان ساحل ارس که در حال تماشای صحنه درگیری دو طرف بود، به خبرنگار ایرنا گفت: مشاهده این درگیری شاید برای سایر هموطنان جذابیت داشته باشد ولی برای ما مرزنشینان مثل روزهای نخست درگیری جذاب نیست و همه خواهان پایان یافتن این درگیری هستند.

وی تنها نگرانی خود را اصابت اشتباهی گلوله‌های طرفین درگیری به محل زندگی خود عنوان کرد و افزود: با این حال به توان نیروهای نظامی کشورمان ایران اطمینان کامل دارم و می دانم که با حضور نیروهای مسلح مقتدر، خاک ما مورد تعرض هیچ کشوری قرار نخواهد گرفت.

"ولی شهبازی" دیگر شهروند ایرانی که به همراه خانواده خود از شهر تبریز به منطقه آمده بود، به خبرنگار ایرنا گفت: من با علم به اقتدار نیروهای نظامی کشورم و تامین امنیت در مرز برای تماشای مستقیم این درگیری نظامی آمده‌ام و اگر ذره‌ای شبهه در خصوص امنیت مرزهایمان داشتم، به این منطقه نمی‌آمدم.

وی با تقدیر از تلاش و هوشیاری شبانه روزی تامین کنندگان امنیت مرزهای ایران افزود: هر چند که نیروهای نظامی ایران توان مقاله با هر تهدید مرزی را دارند ولی ما هم به عنوان شهروندان این کشور در صورت نیاز برای دفاع از خاک خود آماده فداکاری هستیم.

نادر نوراللهی جوان حدود ۳۰ ساله ساکن جلفا که برای مشاهده این درگیری به مناطق مرزی آمده بود، به خبرنگار ایرنا گفت که از درگیری در آن سوی مرزهای ایران خرسند نیست و نگران تبعات احتمالی آن برای ایران است.

وی با اشاره به حساسیت رده‌های فرماندهی نظامی کشور به تامین امنیت مرزنشینان ایران اضافه کرد: من با مشاهده تلاش شبانه روزی مرزبانان برای تامین امنیت مردم به خود می‌بالم که در آسایش و امنیت در این سوی مرز تردد و زندگی می‌کنم و کسی جسارت تعدی به خاک کشورم را ندارد.

وی با اشاره به خاطرات پدر بزرگ خود از زمان اشغال مناطق مرزی ایران در زمان جنگ جهانی دوم به دست نیروهای شوروی افزود: خوشبختانه ایران دیگر آنقدر مقتدر شده است که کسی جرات پا نهادن به خاک ما را نداشته باشد.

نرگس میرحسینی که به همراه بستگان خود در حال تماشای این درگیری بود، با تایید مخاطره‌آمیز بودن تماشای جنگ از نزدیکی مناطق مرزی گفت: حضور تعداد کثیر جمعیت در مرز علاوه بر کنجکاوی مردم، نشان‌دهنده وجود امنیت در مرزهای ایران است.

وی بیان کرد: مردم اگر ذره‌ای احساس خطر کنند، برای تماشای جنگ به اینجا نمی‌آیند و جان خود را به خطر نمی‌اندازند.

وی حضور مرزبانان در مناطق مرزی تا پایان این درگیری را ضروری دانست و بیان کرد: امروز با مشاهده حضور مستمر مرزبانان در مرز فهمیدم که امنیت ما در شهرهای کشور بستگی مستقیمی به تلاش این زحمتکشان دارد.

رشید اخوی دیگر روستایی ساکن در مرز که در حال چوپانی و چرای دسته بزرگی از گوسفندان در سبزه‌زارهای حاشیه ارس بود، به خبرنگار ایرنا گفت: من به همراه گوسفندانم همه روزه در مرز هستم و از امنیت در مرز اطمینان دارم.

وی با اشاره به دوستی با مرزبانان و مشاهده زحمات شبانه روزی آنها در تامین امنیت مرزی افزود: بدون اغراق می‌گویم که در سایه تلاش و حضور آنها با خیال راحت در مرز به چوپانی مشغولم و بدون حضور آنها حتما مرز را ترک خواهم کرد.

محرم عباسی یک فروشنده کنار جاده‌ای میوه در روستای اوزان در ساحل ارس نیز در مصاحبه با خبرنگار، درگیری در مرز را موقتی دانست و گفت: این درگیری با این حالی که موجب اختلال در کار من شده، ولی در تامین امنیت خود و روستاییان اصلا شبهه ندارم.

وی با اشاره به سابقه درگیری بین دو همسایه شمالی ایران در حدود ۲۷ سال پیش افزود: در آن زمان نیز ما با وجود مخاطرات علاوه بر کمک به غیرنظامیان جنگ زده آن سوی مرز، با خیال راحت در این سوی ارس به زندگی خود ادامه دادیم.

حسن نظرخواه مرد میانسال دیگری که در حال تماشای درگیری در آن سوی مرز بود، با اشاره به مخاطره آمیز بودن حضور در مرز برای شهروندان عادی گفت: من در دوران دفاع مقدس در جبهه حضور داشته و جنگ را از نزدیک دیده‌ام و امروز که با خیال راحت در این خاک پاک ایران در حال تماشای جنگ در آن سوی مرز هستم، در سایه امنیتی و اقتداری است که در دوران دفاع مقدس به دست آورده‌ایم.

وی تلاش مرزبان و سایر نیروهای نظامی ایران در تامین امنیت مرزی را ستودنی خواند و با اشاره به مخاطرات زندگی در مرز افزود: مردم مناطق مرزی ایران در این سوی ارس امروز با آرامش به زندگی خود ادامه می دهند و باید شکرگزار این نعمت امنیت باشند.

هشدار مسئولان به حضور مردم در مناطق مرزی

درگیری نظامی میان دو کشور جمهوری آذربایجان و ارمنستان که موجب اصابت بیش از ۱۵۰ گلوله جنگی به خاک ایران در سواحل جنوبی ارس شده، اعتراض مقامات کشورمان را به دنبال داشته و در پی این امر مسئولان محلی نیز برای مدیریت مخاطرات هشدارهای لازم را به اهالی داده‌اند.

۲ هفته پیش سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان نیز نسبت به اصابت گلوله جنگی به خاک ایران اعتراض کرده و به طرفین درگیر هشدار داد و در رابطه با اقدامات کشورمان درباره اصابت گلوله‌های شلیک شده (از خاک جمهوری آذربایجان و ارمنستان) به خاک جمهوری اسلامی ایران، از ابلاغ یادداشت رسمی اعتراضی ایران به دو کشور درگیر خبر داد و گفت: ایران نسبت به امنیت اتباع خود به هیچ وجه اغماض نخواهد کرد.

وی اصابت گلوله و راکت‌های شلیک شده به خاک ایران را موجب نقض تمامیت سرزمینی و همچنین سلب امنیت و خسارات مالی به اتباع ایران عنوان و اظهار کرد: علاوه بر این موضوع از سوی مرزبانان ایران در دیدار با مرزبانان جمهوری‌ آذربایجان و ارمنستان در حال پیگیری است.

بهروز ندایی معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار اردبیل نیز هفه گذشته با اشاره به تذکر جدی ایران به جمهوری‌های آذربایجان و ارمنستان در خصوص برخورد راکت و خمپاره به خاک کشورمان، نسبت به حضور اهالی در مناطق نزدیک مرز هشدار داد.

عباس مینایی فرماندار شهرستان اصلاندوز نیز در مصاحبه با خبرنگار ایرنا، با اشاره به سقوط ۱۵ گلوله جنگی انفجاری، راکت و لاشه موشک و پهپاد در حوزه استحفاظی استان اردبیل گفت: با وجود نگرانی، مردم شجاع شهرستان اصلاندوز به زندگی عادی خود در منطقه ادامه می‌دهند و هشدار لازم به اهالی برای پرهیز از حضور در مرز داده شده است.

فرماندار شهرستان مرزی اصلاندوز مغان به مردم منطقه توصیه کرد که با توجه به تداوم درگیری در مرز، از تردد در نقاط مرزی و تماشای صحنه نبرد خودداری کرده و با مرزبانان و مقامات شهرستان اصلاندوز در تامین کامل امنیت مرز همکاری کنند.

فرماندار شهرستان اصلاندوز با اشاره به اشراف کامل متولیان امنیت مرزی به تحولات و درگیری موجود در منطقه گفت: اصابت گلوله‌ها و راکت‌های جنگی که ناشی از خطای محاسباتی و تجهیزات نادقیق بوده، موجب عذرخواهی مکرر طرفین درگیری از ایران شده است.

وی اضافه کرد: اغلب مردم ساکن در مناطق مرزی شهرستان اصلاندوز عشایر بوده و سابقه درخشانی در دفاع از وطن دارند و تعصب ویژه‌ای به خاک و سرزمین خود دارند و خود را متعلق به این خاک دانسته و در دفاع از وطن آماده جانفشانی هستند.

استاندار اردبیل نیز روز گذشته وضعیت مرز ایران در حاشیه رود ارس و نوار مرزی استان اردبیل با جمهوری آذربایجان را در امنیت کامل عنوان کرد و با هشدار به مخاطرات حضور تماشاگران جنگ در نزدیکی مرز افزود: مرزبانان جمهوری اسلامی با پشتیبانی سپاه، ارتش و نیروی انتظامی به صورت شبانه‌روزی و با هوشیاری تمام از مرزها صیانت کرده و هرگونه حرکت اشتباه طرفین را رصد می‌کنند.

اکر بهنامجو با تقدیر از نیروهای مرزبانی که در نوار مرزی شمال استان بیان کرد: ما باید از مرزهای خود با آگاهی و هوشیاری کامل حراست و  دفاع کرده و زمینه آسایش مردم غیور را فراهم کنیم.

وی گفت: مردم شهرستان‌های مرزی با وجود این دلاوران با آسایش و آرامش کامل به کارهای روزمره خود ادامه می‌دهند و این مردم در هشت سال جنگ تحمیلی نیز ثابت کردند در جهت دفاع از حریم و خاک خود از با هیچ کس تعارف ندارند.

وی اظهار کرد: مردم قدردان زحمات مرزبانان هستند و جای خوشحالی است که چه قبل از درگیری و چه بعد از درگیری اخیر بین کشورهای آذربایجان و ارمنستان، مشکل خاصی از مرزهای استان اردبیل گزارش نشده است.

سرهنگ سیدشاهین اسمعیلی فرمانده مرزبانی استان اردبیل نیز از آمادگی بالای مرزبانان برای دفاع از خاک کشور و مردم خبر داد و گفت: با توجه‌ به ادامه درگیری نظامی بین ‌کشور آذربایجان و ارمنستان، تمام تحرکات نظامی‌ در مرزهای شمالی استان به صورت شبانه‌روزی رصد می‌شود و اجازه کوچک‌ترین ‌تعرض به خاک کشور را نخواهیم داد.

ناصر عتباتی رییس کل دادگستری استان اردبیل نیز نظم و امنیت کنونی مرزها را ‌مدیون جانفشانی‌های مرزداران غیور دانست و افزود: ‌مرزبانان ایران با چشمان بیدار تحرکات‌ نظامی و مناقشات در مرزهای شمالی ‌استان ‌بین ‌کشور ‌آذربایجان و ارمنستان را رصد می‌کنند.

وی افزود: هر چه‌ امنیت در مرزها بیشتر باشد، در عمق کشور نیز امنیت را مضاعف لمس خواهیم کرد.

به گزارش ایرنا، استان اردبیل ۳۸۴ کیلومتر مرز مشترک با جمهوری آذربایجان دارد و نقاطی از شهرستان‌های نمین، اردبیل، مشکین‌شهر، گرمی، بیله‌سوار، پارس‌آباد و اصلاندوز مغان در جوار مرزهای جمهوری آذربایجان قرار دارد.

رودخانه ارس در مرز بین ایران و جمهوری آذربایجان در شمال استان و در حوزه استحفاظی شهرستان اصلاندوز و پارس‌آباد جریان دارد.

درگیری بین نیروهای ارمنستان و جمهوری آذربایجان در نقاط صفر مرزی آنسوی ارس از حدود دو هفته پیش جریان دارد.

تنش بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان بر سر منطقه قره‌باغ کوهستانی در سال ۱۹۸۸ میلادی آغاز و در سال ۱۹۹۲ میلادی به درگیری‌های نظامی تبدیل شد.

بر اثر این درگیری نظامی هفت شهرستان جمهوری آذربایجان به تصرف نیروهای ارمنستانی درآمد.

در سال ۱۹۹۴ میلادی با میانجیگری گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا آتش‌بس میان طرفین برقرار شد، ولی تلاش‌های بین‌المللی برای حل مسالمت‌آمیز این مناقشه تا به حال نتیجه‌ای نداشت.

درگیری نظامی بین دو طرف آذری و ارمنی از حدود چهار هفته پیش آغاز شده و بر اساس اعلام مقام‌های جمهوری آذربایجان این کشور توانسته است بخشی از مناطق اشغالی خود را از تصرف ارامنه آزاد سازد.

۲ کشور آذربایجان و ارمنستان تاکنون ۲ بار اعلام آتش بس کرده‌اند ولی با ادامه درگیری در خطوط تماس، هر کدام از طرفن دیگری را به نقض آتش بس متهم کرده و توافق آتش بس چندان پایدار و جدی نبوده است.

برچسب‌ها منطقه قره باغ آذربایجان شرقی استان اردبیل جمهوری آذربایجان مرزبانی ارمنستان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: منطقه قره باغ آذربایجان شرقی استان اردبیل جمهوری آذربایجان مرزبانی ارمنستان منطقه قره باغ آذربایجان شرقی استان اردبیل جمهوری آذربایجان مرزبانی ارمنستان اخبار کنکور ارمنستان و جمهوری آذربایجان آذربایجان و ارمنستان سایه اقتدار ایران خبرنگار ایرنا گفت شهرستان اصلاندوز آذربایجان شرقی سوی ارس نیروهای نظامی مناطق مرزی حال تماشای درگیری نظامی استان اردبیل آن سوی مرز خاک ایران خیال راحت امنیت در مرز تامین امنیت اصابت گلوله مرزی ایران اردبیل نیز شبانه روزی تماشای جنگ گلوله جنگی زندگی خود امنیت مرز خاک کشور ساحل ارس دو کشور آتش بس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۷۳۰۱۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

استقبال ایران از توافق مرزی آذربایجان و ارمنستان

      به گزارش خبرگزاری صدا و سیما،  ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امورخارجه در پاسخ به پرسش خبرنگاران در خصوص توافق اخیر جمهوری آذربایجان و ارمنستان در مورد برخی مسائل مورد اختلاف مرزی، اظهارداشت: ما به توافقات انجام شده بین جمهوری آذربایجان و جمهوری ارمنستان در نشست کمیسیون تحدید حدود بین دو کشور احترام می‌گذاریم.   کنعانی افزود: استمرار تلاش‌های دو کشور برای حل و فصل مسائل مرزی با توسل به روش‌های مسالمت آمیز در چارچوب احترام متقابل دو کشور به حاکمیت و تمامیت ارضی یکدیگر لازمه استقرار صلح و ثبات پایدار در قفقاز جنوبی است.

دیگر خبرها

  • استقبال ایران از توافق مرزی آذربایجان و ارمنستان
  • رئیس سازمان انرژی اتمی: امنیت نیروگاه‌ها و مراکز هسته‎‌ای کشور به طور صددرصد برقرار است/ با عبور از سال ۱۴۰۰ تا به امروز ظرفیت فعال در سایت‌های ۲ و ۳ سه نیروگاه اتمی بوشهر در مقایسه با پیش از آن ۱۲ برابر شده است
  • اسلامی: امنیت مرکز‌های هسته‎‌ای کشور به طور صددرصد برقرار است
  • واکنش عضو کمیسیون امنیت ملی به سفر رئیسی به پاکستان
  • واکنش عضو کمیسیون امنیت‌ملی به سفر رئیسی به پاکستان
  • امنیت مرکزهای هسته‎‌ای کشور به طور صددرصد برقرار است
  • امنیت مراکز هسته‌ای ایران ۱۰۰ درصد برقرار است
  • رئیسی: پیشرفت‌های نیروهای مسلح تحت مدیریت عالی رهبر انقلاب موجب ایجاد امنیت، اقتدار و امید برای مردم و کشور شده است
  • سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، بازوی توانمند ملت ایران در صیانت از عزت و اقتدار
  • نمایش اقتدار توان پهپاد‌ها و موشک‌های ایرانی در بغداد