Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک روزنامه لبنانی در گزارشی با بیان وعده‌های وسوسه برانگیز واشنگتن به خارطوم مدعی شد جاده عادی‌سازی روابط سودان و اسرائیل هموار شده است.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، روزنامه الاخبار چاپ لبنان در گزارشی نوشت: نام سودان در تبلیغات انتخاباتی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا بسیار به کار رفت، به‌ویژه اینکه وی تلاش می‌کند اقدامش را در راستای عدالت در آمریکا جلوه دهد و در این راستا به مردم سودان وعده داد حذف نام این کشور از فهرست حامیان تروریسم نزدیک است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ترامپ البته برای تحقق این وعده‌اش از سودانی‌ها قول گرفته است غرامت خانواده قربانیان رزم‌ناو «کول» و حمله به سفارتخانه‌های واشنگتن در نایروبی و دارالسلام را پرداخت کنند. معامله‌ای که حکومت سودان به‌سرعت با آن موافقت و اعلام کرد آماده است مبلغ غرامت مورد توافق میان دو طرف را پرداخت کند.

طبق این گزارش، گرچه به نظر می‌آید ترامپ دو موضوع لغو تحریم‌ها و عادی‌سازی روابط را به هم ربط ندهد، ولی ناظران معتقدند حکومت سودان به‌دنبال جلب نظر افکار عمومی و تلطیف فضای داخلی برای گرویدن به مسیر عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی است.

الاخبار می‌نویسد: به نظر می‌آید گزارش رادیو اسرائیل درباره نزدیک بودن حذف نام سودان از فهرست تروریسم و به موازات آن عادی‌سازی روابط با خارطوم صحت داشته باشد، گرچه «عمر قمرالدین»، وزیر امور خارجه سودان می‌گوید این دو پرونده ارتباطی با یکدیگر ندارند و اولویت خارطوم خارج کردن نام سودان از فهرست ظالمانه حامیان تروریسم است. وی گفت در صلاحیت رئیس‌جمهور آمریکاست که نام سودان را از فهرست مذکور حذف کند.

بیشتر بخوانید:

پرواز مستقیم هواپیمای رژیم صهیونیستی به سودان

الاخبار با بیان اینکه ظاهراً جاده عادی‌سازی روابط سودان با رژیم صهیونیستی هموار شده است، می‌نویسد: «عبدالله حمدوک» از حدود یک سال پیش که قدرت را در سودان در دست گرفت، پرونده خروج نام این کشور از لیست سیاه را در دستور کار خود قرار داد. این در حالی است که جریان‌های مخالف داخلی حل‌وفصل بحران مالی را خواستار و معتقد بودند این موضوع می‌تواند به یافتن حامیان مالی تروریسم کمک کند. دولت سودان از یک سال پیش وارد گفتگو و رایزنی با دولت آمریکا شد تا توانست مبلغ غرامت به خانواده‌های قربانیان را که بیش از 10 میلیارد دلار برآورد شده بود، به 335 میلیون دلار کاهش دهد.

عبدالله حمدوک، نخست‌وزیر سودان

این روزنامه لبنانی نوشت: دولت سودان در حالی متعهد شده است غرامت مالی هنگفت را پرداخت کند که کشور در بحران مالی و معیشتی به‌سر می‌برد و حمدوک اصرار دارد منبع تأمین مالی پرداخت غرامت از داخل کشور و از ذخیره طلا باشد. نخست‌وزیر سودان مدعی است با پرداخت غرامت (و بنا بر وعده آمریکایی‌ها) اوضاع اقتصادی کشور بهبود می‌یابد و خارطوم به آغوش جامعه جهانی بازخواهد گشت.

حمدوک مدعی است با حذف نام سودان از فهرست تروریسم، این کشور بعد از سال‌ها به ساختار بانک جهانی می‌پیوندد و می‌تواند اقتصاد خود را توسعه دهد.

الاخبار می‌نویسد: نخست‌وزیر سودان بر این باور است خارطوم با پیوستن به بانک جهانی می‌تواند از بدهی‌های خارجی به مبلغ 60 میلیارد دلار نجات یابد و از مجامع جهانی کمک‌های مالی دریافت کند. همچنین بنا به‌گفته رئیس کل بانک مرکزی سودان، نقل و انتقالات بانکی با بانک‌های خارجی در مدت یک هفته آغاز می‌شود و ارزش پوند سودان در برابر دلار آمریکا افزایش می‌یابد.

در پایان گزارش آمده است: گفتگوی دولت حمدوک با دولت آمریکا بر سر پرونده تروریسم در نوع خود نخستین‌بار بود که انجام می‌شد، ولی منبعی دیپلماتیک گفت دولت سابق سودان نیز در سال 2014 تلاش کرد پرداخت غرامت را انجام دهد و حتی برخی کشورهای حوزه خلیج(فارس) پرداخت غرامت را متعهد شده بودند، ولی واشنگتن با دخالت دیگر کشورها در این موضوع مخالفت کرد و گفت رایزن خارطوم یا دیگر کشورها تأثیری بر رایزنی‌های آمریکا با سودان ندارد.

انتهای پیام/4033/

منبع: آنا

کلیدواژه: سودان پرداخت غرامت عادی سازی روابط رژيم صهیونیستی نخست وزیر سودان عبدالله حمدوک عادی سازی روابط رژیم صهیونیستی پرداخت غرامت نام سودان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۷۳۰۹۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آمریکا به پرداخت یک میلیارد و ۹۱ میلیون دلار محکوم شد

به گزارش خبرگزاری مهر، در پی دادخواهی و طرح دعوای حقوقی ۱۵ نفر از زندانیان سیاسی قبل از انقلاب، شعبه ۵۵ دادگاه عمومی و حقوقی تهران (شعبه ویژه رسیدگی‌کننده به دعاوی بین‌المللی)، به‌دلیل مشارکت در تأسیس و گسترش ساواک و همچنین حمایت از رژیم دیکتاتوری پهلوی‎، رأی به محکومیت یک میلیارد دلاری دولت آمریکا به پرداخت خسارت مادی، معنوی و تنبیهی در حق خواهان‌ها صادر کرده است.

بر اساس مستندات مربوطه دولت آمریکا با آگاهی از جنایات غیرانسانی رژیم دیکتاتوری پهلوی علیه ملت ایران طرح تشکیل ساواک (سازمان اطلاعات و امنیت کشور در زمان محمد رضا شاه پهلوی) را به رژیم پهلوی ارائه داد و سپس با برگزاری دوره‌های آموزشی برای اعضای ساواک و کمک به دستگیری اشخاص و سایر موارد مطرح شده اقدام به پشتیبانی و کمک به ساواک کرد که در این رابطه نه تنها حق تعیین سرنوشت را برای ملت ایران رعایت نکرده بلکه با حمایت‌های همه جانبه اصول انسانی را با حمایت از جنایات سازمان دیکتاتوری پهلوی زیر پا گذارد.

کلیه خواهان‌های این پرونده از مبارزان آزادی بخش ایران از حکومت استبدادی و دیکتاتوری رژیم پهلوی بودند که به دلیل مخالفت با این رژیم توسط ساواک دستگیر و سال‌ها تحت شکنجه‌های غیرانسانی قرار گرفته‌اند و به دلیل شکنجه‌های غیرانسانی ساواک درد، رنج و آسیب‌های جدی جسمی، روانی و اجتماعی به آن‌ها وارد شده است.

کلیه خواهان‌ها اثبات کرده‌اند اگر حمایت‌های دولت آمریکا از دیکتاتوری پهلوی نبود چنین آسیب‌های به آن‌ها وارد نمی‌شد.

بر اساس رأی صادره توسط شعبه ۵۵ دادگاه عمومی و حقوقی تهران (شعبه ویژه رسیدگی کننده به دعاوی بین‌المللی) مبلغ محکومیت دولت آمریکا از باب خسارات ناشی از هزینه‌های پزشکی از جمله درمان و مراقبت‌های پزشکی و دارویی و وسایل و تجهیزات و با عنایت به سوابق بالینی هر یک از خواهان‌ها و خسارات ناشی از تحمل صدمات بدنی و درد و رنج فرساینده از جمله بیماری‌های ناشی از تحمل دوران اسارت و شکنجه‌های طاقت‌فرسا برای هر روز حبس خواهان‌ها به پرداخت ده هزار دلار مجموعاً برای تمام ۱۵ خواهان مبلغ ۱۳۶ میلیون و ۴۸۰ هزار دلار محکوم شده است.

همچنین دولت آمریکا از باب خسارات معنوی وارده به خواهان‌ها به پرداخت ۲ برابر خسارات مادی برای تمام ۱۵ خواهان به میزان ۲۷۲ میلیون و ۹۶۰ هزار دلار محکوم شد.

دادگاه همچنین دولت آمریکا را از باب خسارت تنبیهی و جلوگیری از تکرار در آینده حکم به ۵ برابر خسارات مادی به میزان ۶۸۲ میلیون و ۴۰۰ هزار دلار محکوم کرده است.

مجموع محکومیت دولت آمریکا در این پرونده یک میلیارد و نود و یک میلیون و هشتصد و چهل هزار دلار است.

کد خبر 6083081

دیگر خبرها

  • عملیات وعده صادق چگونه کاخ سفید را آچمز کرده است؟
  • سرگیجه آمریکایی در گرد باد قدرت ایرانی
  • چرایی سنگ‌اندازی واشنگتن در مسیر عضویت فلسطین در سازمان ملل
  • گوترش از ارمنستان و آذربایجان خواست به مشخص‌ کردن مرزها ادامه دهند
  • آمریکا به پرداخت یک میلیارد و ۹۱ میلیون دلار محکوم شد
  • واشنگتن درحال بررسی ارسال یک میلیارد دلار تسلیحات جدید به اسرائیل است
  • چشم‌انداز روابط ایران و کشورهای عربی پس از «وعده صادق»؛ سیاست خارجی ایران منطبق بر «واقعیت‌های میدانی» است
  • کریستیانو رونالدو پیروز نبرد حقوقی با یوونتوس؛ غرامت 19.5 میلیون یورویی برای ستاره پرتغالی
  • کهنه سربازان دفاع مقدس: ۱۶۰۰ میلیارد دلار غرامت جنگ را از عراق طلب داریم
  • بعد از عملیات وعده صادق «بی‌حجابی» را عادی سازی کنید/ زیباکلام: تنبیه رژیم صهیونیستی کار اشتباهی است!