Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پارسینه»
2024-04-24@15:00:12 GMT

کشف مرگبارترین خطر واکسن کرونا

تاریخ انتشار: ۲ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۷۳۱۲۳۱

کشف مرگبارترین خطر واکسن کرونا

با شدت گرفتن همه گیری کووید ۱۹ در جهان و گذشتن شمار تلفات این ویروس از مرز یک میلیون نفر، دولت‌ها و مردم بی صبرانه منتظر به پایان رسیدن آزمایشات مربوط به واکسن کرونا و توزیع آن به بازار هستند.

سازمان جهانی بهداشت اعلام کرده است هم اینک ۱۹۱ واکسن در کشور‌های مختلف در حال توسعه است. از این میان، نزدیک به ۴۰ واکسن در مرحله آزمایش انسانی و ۱۰ واکسن در مرحله پایانی قرار دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

غول‌های داروسازی جهان ابراز امیدواری کرده‌اند بتوانند نسخه اولیه واکسن کرونا را اوایل سال ۲۰۲۱ به بازار عرضه کنند. با این حال، یافتن یک واکسن ایمن برای مقابله با کووید ۱۹ با چالش‌هایی رو به روست.

بر این اساس، دانشمندان آمریکایی اعلام کردند دستکم ۴ واکسن در حال توسعه برای مقابله با کرونا حاوی موادی است که می‌تواند خطر ابتلای افراد به ویروس اچ آی وی (ایدز) را افزایش دهد. یکی از این واکسن‌ها در ماه اوت دومین مرحله آزمایش های خود را طی کرد و هم اینک در حال طی کردن آخرین مرحله آزمایش در روسیه و پاکستان است.

دانشمندان دانشگاه کالیفرنیا که بیش از دو دهه است در حال تحقیق بر روی جلوگیری از ابتلا به ایدز هستند در پژوهش خود به آسیب زا بودن این واکسن‌ها پی بردند. این دانشمندان در تحقیقات خود برای یافتن واکسن ایدز به نتایج مشابه واکسن کرونا دست یافتند و افراد به جای آنکه در مقابل اچ آی وی مقاومت پیدا کنند، در مقابل آن آسیب پذیرتر شدند.

محققان تاکید دارند: واکسن برای رسیدن به نقطه مشخص در بدن نیازمند یک حامل است. هم اینک تعداد زیادی از واکسن‌های تولید شده برای کووید ۱۹ از حاملی به نام "آدنوویروس" استفاده کرده اند. «آدنوویروس‌ها»، ویروس‌های بدون غشا لیپیدی و دارای دی‌ان‌ای دو رشته‌ای خطی هستند که از طریق گیرنده‌های شیمیایی خود به سلول‌ها می‌چسبند و با اندوسیتوز وارد سلول‌ها می‌شوند. با این حال، ژنوم آدنوویروس‌ها در کروموزوم میزبان نفوذ نمی‌کند و فقط چرخه لیتیک رخ می‌دهد.

این ویروس‌ها اندازه‌ای متوسط (۹۰–۱۰۰ nm) دارند. بیش از ۵۷ سروتیپ از آدنوویروس‌ها در بدن انسان مشاهده شده‌ است که عامل برخی از عفونت‌های تنفسی و گوارشی در انسان هستند. این گروه مسئول ۲ تا ۵ درصد عفونت‌های تنفسی اطفال و بسیاری از موارد سرماخوردگی بزرگسالان هستند.

کشف مرگبارترین خطر واکسن کرونا

بسیاری از آدنوویروس‌ها بی خطر هستند و در نهایت باعث سرماخوردگی‌های مختصر می‌شوند. اما دستکم چهار واکسنی که هم اینک برای کرونا در حال توسعه است از نوع خاصی از این حامل به نام "آدنو ۵" استفاده کرده اند. یک دهه قبل دانشمندان از این آدنوویروس در تولید واکسن ایدز بهره بردند، اما شاهد آن بودند که این حامل باعث آسیب پذیری بیماران در مقابل اچ آی وی شد.

دانشمندان نگران هستند این حامل ممکن است بتواند ورود ویروس اچ آی وی را به سلول‌های بدن تسهیل کند.

آنتونی فائوچی، مدیر موسسه ملی بیماری‌های عفونی آمریکا در سال ۲۰۱۴ نسبت به استفاده از حامل آدنو ۵ در تولید واکسن ایدز هشدار داده بود. وی در این باره گفت: باید قبل از هرگونه اقدام برای تولید واکسن کرونا با کمک این حامل، ایمنی آن در نظر گرفته شود.

تاکنون مقامات سازمان جهانی بهداشت درباره خطر این حامل موضع گیری رسمی نکرده اند. با این حال، هر واکسن یا داروی جدیدی در نهایت برای توزیع در بازار باید به تایید دستکم یکی از سه مرجع اصلی دارویی جهان شامل سازمان جهانی بهداشت، سازمان غذا و داروی آمریکا و سازمان غذا و داروی اتحادیه اروپا برسد.

منبع: پارسینه

کلیدواژه: کرونا ویروس کرونا شیوع ویروس کرونا واکسن کرونا پارسی خبر آدنوویروس ها واکسن کرونا ویروس ها هم اینک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۷۳۱۲۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کامیون‌های حامل بار اضافه در مسیر خلخال - پونل توقیف شدند

مظفر رضایی در حاشیه بازدید سرزده از مسیر راه‌های خلخال به اسالم و پونل و صدور دستور توقف کامیون‌های حامل بار غیر مجاز به مقصد استان گیلان افزود: روزانه ده‌ها دستگاه کامیون حامل شن و ماسه بدون هرگونه نظارت پلیس راه و سایر دستگاه‌های اجرایی ذیربط در مسیر راه‌های خلخال به سمت گیلان تردد می‌کنند.

او افزود: حمل بار شن و ماسه اضافه بر تناژ تعیین شده در قانون توسط روزانه حداقل ۶۰۰ دستگاه کامیون از طریق راه‌های خلخال به اسالم و پونل موجب تخریب آسفالت و همچنین زیرسازی راه‌های مشترک این شهرستان با استان گیلان شده که هزینه سنگینی بر بیت المال وارد می‌کند.

دادستان عمومی و انقلاب خلخال گفت: در حالی که دولت همه ساله اعتبارات کلانی را برای بهسازی و آسفالت مسیر‌های خلخال به آسالم و خلخال به پونل در هر دو حوزه استحفاظی گیلان و اردبیل هزینه می‌کند، فقدان نظارت توسط دستگاه‌های اجرایی و همچنین عدم حضور پلیس در راه‌های خلخال به استان گیلان موجب افزایش تخلفات مربوط به حمل بار شن و ماسه در این مسیر‌ها شده است.

رضایی اضافه کرد: رانندگان خاطی کامیون‌های حامل بار شن و ماسه علاوه بر حمل بار اضافی و تخریب راه به علت حمل بار بیش از حد مجاز و عدم توجه به قوانین راهنمایی و رانندگی جان رانندگان و سرنشینان خودرو‌های عبوری از راه‌های مشترک خلخال و گیلان را تهدید می‌کنند.

او اضافه کرد: در حالی که اعتبار زیادی برای راه اندازی باسکول دولتی در مسیر خلخال به اسالم، هزینه شده است، به علت عدم وجود مامورین پلیس راه، عملاً باسکول خلخال از مدت‌ها پیش تعطیل شده و کامیون‌های حامل بار اضافی و رانندگان فاقد مدارک رانندگی در این مسیر‌ها تاخت و تاز می‌کنند.

دادستان عمومی و انقلاب خلخال اضافه کرد: با وجود نصب تابلو‌های هشدار دهنده ممنوعیت ورود کامیون به محور ارتباطی خلخال به پونل در ابتدای محور خلخال به آسالم، هیچ کدام از رانندگان کامیون‌ها به این تابلو‌ها توجهی نداشته و از این راه به عنوان راه فرار از باسکول و توجه به قانون استفاده می‌کنند.

 

باشگاه خبرنگاران جوان اردبیل اردبیل

دیگر خبرها

  • توقیف کامیون حامل سوخت قاچاق در یزد
  • طولانی‌ترین عفونت کرونا که ۶۱۳ روز طول کشید، بیش از ۵۰ جهش ایجاد کرد
  • شایع‌ترین اختلالات روانی کرونا و آمار آن
  • توقیف کامیون‌های مسیر خلخال - پونل
  • کامیون‌های حامل بار اضافه در مسیر خلخال - پونل توقیف شدند
  • کامیون های حامل بار اضافه در مسیر خلخال پونل توقیف شدند
  • حجاج این ۲ توصیه پزشکی را جدی بگیرند
  • ۲ توصیه مهم پزشکی به زائران خانه خدا | بخش عمده‌ سرماخوردگی‌ها کروناست | شیوع یک سویه بسیار واگیر کرونا
  • آغاز به کار آزمایشی «سینما دانش» شهرستان قوچان 
  • سندروم پس از کرونا چیست؟