Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «افکارنيوز»
2024-04-24@20:13:18 GMT

خاموش کردن ژن در مغز استخوان با نانوذرات

تاریخ انتشار: ۲ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۷۳۱۲۴۶

خاموش کردن ژن در مغز استخوان با نانوذرات

به گزارش افکارنیوز،

پژوهشگران موسسه فناوری ماساچوست (MIT) با استفاده از نانوذرات موفق به خاموش کردن ژن در سلول‌های مغز قرمز استخوان شدند. این دستاورد آن‌ها می‌تواند طیف وسیعی از کاربرد‌ها را به‌دنبال داشته باشد.

مغز قرمز استخوان نقش بسیار مهمی در تولید سلول‌های قرمز خون دارد، بنابراین امکان دستکاری این سلول‌ها می‌تواند به درمان برخی بیماری‌ها کمک شایانی کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این نوع روش‌های درمانی ژنتیکی به تداخل RNA شهرت دارند و هدف‌گیری اندام مورد نظر، به جز کبد، بسیار دشوار است. در این پروژه محققان با استفاده از نانوذرات توانستند تا سلول‌های مغز استخوان را دستکاری کنند. تجمع این نانوذرات در مغز استخوان بسیار بیشتر از کبد بود.

محققان این پروژه می‌گویند: اگر بتوانیم ذرات را به اندام‌های مورد نظر برسانیم، طیف وسیعی از کاربرد‌های درمانی برای کشف وجود خواهد داشت. در این پروژه ما به مغز قرمز استخوان علاقه‌مند بودیم. مغز استخوان، محلی برای خون‌سازی است. این سلول‌ها باعث ایجاد یک رگه کامل از سلول‌ها می‌شوند که می‌تواند منجر به انواع مختلف بیماری‌ها شود.

پژوهشگران فرضیه خود را از طریق مطالعه روی موش‌ها آزمایش کردند. با این کار آن‌ها نشان دادند که می‌توانند از روش خود برای بهبود بیماران پس از حمله قلبی با مهار ترشح سلول‌های خونی از مغز استخوان، کمک کنند. این سلول‌ها التهاب را تقویت کرده و به تشدید بیماری قلبی کمک می‌کنند.

تحقیقات روی نانوذرات در انواع مختلف روش‌های درمانی در پزشکی کاربرد دارد. به غیر از درمان بیماری‌های قلبی، محققان معتقداند که این نانوذرات برای افزایش عملکرد سلول‌های بنیادی در بیماران نیازمند به پیوند سلول بنیادی، قابل استفاده است.

میچل که اکنون استادیار مهندسی زیستی در دانشگاه پنسیلوانیا است، می‌گوید: اگر ما بتوانیم فناوری‌هایی را توسعه دهیم که بتوانند فعالیت‌های سلول را در مغز استخوان و جایگاه سلول‌های بنیادی خون‌ساز کنترل کنند، این فناوری‌ها، با تغییر شکل، قابل استفاده برای طیف وسیعی از بیماری‌ها خواهند بود.

 

منبع: افکارنيوز

کلیدواژه: مغز استخوان نانوذرات پژوهشگران مغز استخوان خاموش کردن ژن مغز استخوان بیماری ها سلول ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.afkarnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «افکارنيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۷۳۱۲۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فعالیت خاموش ۵ شرکت بین‌المللی حمل‌ و نقل در مازندران

پنج شرکت بین‌المللی کالا در مازندران درحالی به نظر می‌رسد به صورت چراغ خاموش و در حالی‌که صادر کنندگان در جست‌وجوی یک شرکت حمل و نقل بین‌المللی هستند، فعالیت دارند که بخش خصوصی اعلام کرده‌ این شرکت‌ها "فورواردر" بوده و حتی یک ماشین ترانزیتی ندارند. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از ساری، استان مازندران با داشتن 5 گمرک و سه بندر و با توجه به تولید 14 محصول استراتژیک و صادراتی در حوزه‌های کشاورزی و صنعتی، نیاز به زیرساخت‌هایی برای حمل و نقل بین‌المللی دارد که قسمتی از آن توسط بخش خصوصی و قسمتی دیگر نیز از طریق دیپلماسی اقتصادی محقق می‌شود.

سالهاست که در بخش حمل و نقل، از نبود شرکت‌های حمل و نقل بین‌المللی به ویژه در بخش کالا گلایه‌‌هایی مطرح می‌شود.

بر اساس آیین‌نامه، مجوز تأسیس چنین شرکت‌هایی فقط با فرآیند آزمون امکانپذیر است و گذر از این مرحله نیز به سختی صورت می‌گیرد و حتی برخی که دکتری حمل و نقل را دارند، نمره قبولی را پس از آزمون‌های چندباره کسب نمی‌کنند.

در این میان مازندران در سال 1398 با توجه به مزیت‌ها و ظرفیت‌های صادراتی و راهگذر شمال – جنوب از طریق بندر امیرآباد، با ارسال نامه‌ای بنا به درخواست اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی به محمد اسلامی؛ وزیر وقت راه و شهرسازی خواستار دریافت مجوز تأسیس شرکت‌های حمل و نقل بین‌المللی توسط سرمایه‌گذاران استان شد.

شرکت‌های بزرگ صادراتی در مازندران این توانایی را دارند که ماشین‌آلاتی را برای حمل و نقل بین‌المللی تأمین کنند، اما به آنها مجوز داده نمی‌شود، در صورتی که اگر قید آزمون برداشته شود، بخش مهمی از مشکلات ترانزیتی مازندران حل می‌شود.

فعالیت 7 شرکت بین‌المللی در مازندران

در حالی که فعالان اقتصادی مازندران همواره برای حمل و نقل کالاهای صادراتی با مشکل مواجه هستند و گمان می‌کردند هیچ شرکت بین‌المللی در استان وجود ندارد، اما حسن جهانیان؛ مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در نخستین نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی در سال جدید برای نخستین‌بار اعلام کرد: در مازندران 7 شرکت بین‌المللی کالا و مسافر داریم و یک سرمایه‌گذار بخش کالا نیز در حال دریافت مجوز است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با بیان اینکه 90 درصد شرکت‌های بین‌المللی کشور در تهران، خراسان و جنوب کشور هستند، افزود: 45 درصد از استان‌ها نیز فقط یک شرکت حمل و نقل بین‌المللی دارند، ولی مازندران در بخش کالایی 5 شرکت فعال دارد.

شرکت‌های بین‌المللی در مازندران هستند، ولی نیستند

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی مازندران نیز با اشاره به نامه سال 1398 این اتاق به وزیر وقت راه و شهرسازی، گفت که ایشان دستور داده بودند به دلیل ظرفیت‌ها و نیاز مازندران، تأسیس شرکت به افراد واجد شرایط در این استان بدون شرط آزمون باشد.

علی تقی‌پور افزود: اگر اداره‌ کل حمل و نقل جاده‌ای اعلام می‌کند که 5 شرکت حمل و نقل بین‌المللی داریم، پس چرا خبری از آنها نیست؟ به نظر می‌رسد که شرکت‌ها "فورواردر" ( شرکت برنامه‌ریز و طراح حمل و نقل کالا) هستند و "کریر" ( شرکت‌های حمل و نقل کالا که خود دارای وسیله نقلیه هستند) نیستند.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی مازندران گفت: سال گذشته 3 هزار محموله صادراتی داشتیم اما خبری از این شرکت‌ها نبود. درباره شرکت‌های بین‌المللی استعلام گرفتیم و مشخص شد که "کاپوتاژ" در گمرکات ما ندارند؛ یعنی ماشین ندارند که در چرخه ترانزیت قرار بگیرد.

تقی‌پور تصریح کرد: در واقع تا امروز در گمرکات مازندران حتی یک ماشین کاپوتاژ هم نداشته‌ایم و این شرکت‌ها روی کاغذ هستند و بیشتر مازندرانی نیستند.

شرکت‌های بین المللی مازندران با 20 سال سابقه

با توجه به فعالیت شرکت‌های بین‌المللی در مازندران، از مصطفی قدمی؛ معاون مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در این زمینه پیگیری داشتیم.

قدمی به خبرنگار تسنیم گفت: در استان مازندران 5 شرکت حمل و نقل بین‌المللی کالا و دو شرکت بین‌المللی مسافربری تأسیس شده‌ است که سابقه برخی‌ها به بیش از 20 سال می‌رسد. همچنین یک شرکت دیگر نیز در دست تأسیس است.

معاون مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای تصریح کرد: شرکت‌های خط سبز کاسپین، سورتمه پیمان، لوتوس ترابر آسیا، پاسارگاد ساری، و آباد ترابر گل‌ریز پنج شرکت حمل و نقل بین‌المللی کالا، همچنین پرتو سیر ایرانیان و زرین سیر ساری شرکت‌های حمل و نقل بین‌المللی مسافر هستند.

به گزارش تسنیم، براساس ماده 11 آیین‌نامه تأسیس و فعالیت شرکت‌های حمل و نقل بین‌المللی کالا، تقاضای تأسیس این شرکت‌ها به طور مستقیم به واحد مربوطه سازمان ارسال شده و با توجه به مقتضیات اجتماعی، اقتصادی، سایر عوامل از جمله کفایت یا عدم کفایت تعداد شرکت‌های موجود به تقاضاهای واصله رسیدگی می‌شود و در صورت ضرورت از طریق انجام آزمون تخصصی از متقاضیان نسبت به رد یا قبول درخواست تأسیس شرکت‌های جدید اقدام خواهد شد.


انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • کوتاه شدن قد و علائم قوز پشتی؛ نشانه‌هایی که احتمال ابتلا به پوکی استخوان را گوشزد می‌کند
  • شناسایی بیماری‌های عفونی با نانوکامپوزیت آراسته به طلا
  • تسکین زانو درد با روغن کرچک
  • کدام میوه‌های تابستانی ویتامین C بالایی دارند؟
  • برای طول عمر به جای گوشت گاو، ماهی بخورید!
  • طراحی و تولید نسل جدید داربست‌های ترمیم استخوان
  • فعالیت خاموش ۵ شرکت بین‌المللی حمل‌ و نقل در مازندران
  • جایگزینی گوشت گاو با ماهی می‌تواند از مرگ زودهنگام جلوگیری کند
  • جلوگیری از مرگ زودهنگام با جایگزینی گوشت گاو با ماهی
  • جایگزینی گوشت گاو با ماهی می تواند از مرگ زودهنگام جلوگیری کند