Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ناطقان»
2024-04-25@07:36:11 GMT

چند توصیه برای پیشگیری از ذات‌الریه

تاریخ انتشار: ۲ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۷۳۱۳۹۳

پنومونی ریه یا ذات‌الریه عفونتی است که باعث می‌شود کیسه‌های هوا در ریه‌ها از مایع یا چرک پُر شوند و نفس کشیدن را دشوار کنند. ناطقان: نشریه "بهداشت هاروارد" در این باره آورده است که شایع‌ترین علائم این عارضه سرفه خشک، تب، لرز و خستگی است. علائم دیگر ممکن است شامل حالت تهوع، استفراغ، اسهال و درد در قفسه سینه باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تنگی نفس، گیجی، کاهش ادرار و سبکی سر از علائم شدیدتر عفونت است. در ایالات متحده، پنومونی ریه باعث مرگ سالانه بیش از ۵۰ هزار نفر می‌شود.

با ادامه همه‌گیری عفونت کووید ۱۹ در سراسر جهان، ذات‌الریه به یک نگرانی بهداشتی بسیار جدی تبدیل شده است. علائم شدیدتر کووید ۱۹، مانند تب شدید، سرفه شدید و تنگی نفس، معمولا به معنای درگیری قابل توجه ریه است. ریه‌ها می‌توانند در اثر عواملی، چون عفونت کووید ۱۹، التهاب شدید یا پنومونی باکتریایی ثانویه، آسیب ببینند.

بیشتر موارد ابتلا به ذات‌الریه از نوع ویروسی، نسبتا خفیف هستند، اما پیر و جوان هر دو در معرض خطرِ این عفونت قرار دارند. کودکان خردسال و افراد مسن (بالای ۶۵ سال) بیشترین خطر ابتلا به ذات‌الریه و عوارض ناشی از آن را دارند.

بنابر گزارش دویچه‌وله، ذات‌الریه می‌تواند از فردی به فرد دیگر از طریق سرفه یا عطسه منتقل شود. اگرچه این عارضه واکسن دارد، اما دستیابی به آن برای برخی جمعیت‌ها به سادگی امکان‌پذیر نیست. با این حال مواردی وجود دارد که می‌توانید به جای دریافت واکسن از آن‌ها پیروی کنید تا از بیماری مصون بمانید:

- از استعمال سیگار خودداری کنید.

- دست‌های خود را روزانه چندین بار با آب گرم و صابون بشویید.

- تا حد امکان از قرار گرفتن در معرض افرادی که بیمار هستند خودداری کنید.

- استراحت کافی داشته باشید.

- رژیم غذایی سالم داشته باشید که شامل مقدار زیادی میوه، سبزیجات، فیبر و پروتئین بدون چربی باشد.

- دور نگه داشتن کودکان و نوزادان از افراد مبتلا به سرماخوردگی یا آنفلوآنزا ممکن است به کاهش خطر ابتلای آن‌ها کمک کند.

- از تماس با افراد سیگاری دوری کنید.

- اگر از قبل سرما خورده‌اید و نگران تبدیل شدن آن به ذات‌الریه هستید، در مورد اقدامات پیشگیرانه با پزشک خود صحبت کنید.

- پس از بهبودی از سرماخوردگی یا عفونت ویروسیِ دیگر، حتما استراحت کافی داشته باشید.

- از دستگاه‌های مرطوب‌کننده هوا استفاده کنید.

- برای تقویت سیستم ایمنی بدن با مشورت پزشک از مکمل‌هایی مانند ویتامین C و زینک استفاده کنید.
منبع: باشگاه خبرنگاران برچسب ها: توصیه ، پیشگیری ، ذات الریه

منبع: ناطقان

کلیدواژه: توصیه پیشگیری ذات الریه ذات الریه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت nateghan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ناطقان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۷۳۱۳۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

غربالگری شنوایی ۱۱هزار نوزاد در خراسان شمالی

دکتر جواد شاهین‌فر با اشاره به تحت پوشش قرار گرفتن ۱۰ هزار و ۹۷۰ نوزاد متولد شده در برنامه غربالگری شنوایی دانشگاه در سال گذشته، اظهار کرد: با توجه آمارهای جهانی کم شنوایی و پیش بینی افزایش این آمار در کودکان، برنامه های بهداشتی پیشگیری، شامل غربالگری برای تشخیص زودهنگام در این گروه سنی در دانشگاه انجام می‌شود. وی با بیان اینکه بر اساس مطالعات انجام شده ۵.۲ درصد از کودکان در بدو ورود به مدرسه و ۱۱ تا ۱۵ درصد از کودکان محصل، نشانه هایی از آسیب شنوایی را دارند، اعلام کرد: برای شناسایی این کودکان، برنامه غربالگری شنوایی جزو برنامه نظام مراقبت بیماری های غیرواگیردار گنجانده شده است؛. در حال حاضر برنامه غربالگری شنوایی نوزادان در هنگام ترخیص از بیمارستان‌های استان توسط شنوایی شناسان و غربالگران آموزش دیده با همکاری سازمان بهزیستی انجام می شود. وی تصریح کرد: طبق آمارها در سال گذشته بیش از ۱۰ هزار نوزاد متولد شده تحت پوشش برنامه غربالگری شنوایی قرار گرفته و ۱۶۳ نوزاد به مرحله مداخله و از این تعداد ۳۵ نوزاد برای درمان از سمعک و ۱۴۲ نوزاد نیز با روش های جراحی و طبی تحت پوشش قرار گرفته اند. دکتر شاهین‌فر، افزایش جمعیت سالمندی، افزایش عوامل خطر مانند ابتلا به عفونت های گوش و دیگر عفونت‌ها از جمله بیماری هایی مانند سرخک و سرخجه، استفاده بی رویه و نابجا از داروهای آسیب رسان به شنوایی، قرار گرفتن افراد در معرض اصوات بلند درمحیط های شغلی و نظامی، استفاده بی رویه از تلفن های همراه و دستگاه های صوتی شخصی را از دلایل اصلی افزایش آمار کم شنوایی عنوان کرد. وی یکی از مهم ترین اقدامات برای محافظت از قدرت شنوایی را انجام مراقبت ‌های شنوایی عنوان کرد و گفت: بدین منظور لازم است واکسیناسیون کودکان علیه بیماری‌های عفونی به موقع انجام شود. همچنین در صورت ابتلا به بیماری و عفونت‌های گوش از خود درمانی خودداری کنند و با مراجعه به پزشک، عفونت به طور کامل درمان شود. رئیس دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی تاکید کرد: ممانعت از ورود اجسام نوک تیز، استفاده از وسایل محافظت شنوایی در صورت مواجهه شغلی با صداهای بلند و محدود کردن استفاده بی رویه تلفن همراه و وسایلی نظیر هدفون و هدست از جمله مواردی است که برای مراقبت ‌از شنوایی توصیه می شود. وی همچنین توصیه کرد چنانچه فردی در مواجهه با عوامل آسیب‌رسان به گوش و شنوایی قرار دارد باید جهت بررسی وضعیت شنوایی به کارشناسان شنوایی سنجی و یا متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه کند. وی با اشاره به ضرورت انجام آزمایشات غربالگری شنوایی در نوزادان به عنوان یکی از وظایف والدین برای مراقبت از شنوایی نوزاد، بیان کرد: از هر هزار تولد زنده، یک تا سه نوزاد با آسیب شنوایی متولد می شوند./ خراسان شمالی _خبرنگار جام جم _اسدالله ابراهیمی

دیگر خبرها

  • دلیل اصلی و علت لق شدن دندان ها در بزرگسالی + درمان آن
  • مراقب نیش ها باشید!
  • غربالگری شنوایی ۱۱هزار نوزاد در خراسان شمالی
  • طولانی‌ترین عفونت کرونا که ۶۱۳ روز طول کشید، بیش از ۵۰ جهش ایجاد کرد
  • علت افزایش فشار داخل سر و راه های درمان آن
  • واکسیناسیون کودکان هرمزگان علیه بیماری پُنوموکوک
  • به ازای هر ۸۴۰ تولد یک نوزاد دچار شکاف لب می‌شود
  • ناسا یک باکتری جهش‌یافته و خطرناک را در فضا کشف کرد
  • انواع گل مژه و درمان آن
  • ترکش های آلوده بمب در بدن مجروحان حادثه تروریستی کرمان