Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری مهر، پس از نخستین مناظره انتخاباتی «دونالد ترامپ» رئیس جمهور کنونی آمریکا و «جو بایدن» رقیب دموکرات وی که با سیل انتقادها به ویژه نسبت به نحوه برخورد نامناسب نامزدهای انتخاباتی در جریان مناظره روبرو شد، دومین و آخرین مناظره انتخاباتی شامگاه پنج شنبه (۲۲ اکتبر ۲۰۲۰) ساعت ۹ به وقت نیویورک (۴:۳۰ بامداد جمعه دوم آبان به وقت تهران) آغاز می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اجرای این مناظره که قرار است در دانشگاه بلومنت در شهر نشویل ایالت تنسی برگزار شود، برعهده یک خبرنگار سیاهپوست از شبکه MSNBC به نام «کریستین واکر» است که هم پرسشهای دقیق و نقادانه وی و هم رسانه محل فعالیت او مورد انتقاد ترامپ است. جالب آن است که دونالد ترامپ نه تنها این مجری بلکه حتی خانواده وی را به مواضع غیرمنصفانه و در عین حال جانبدارانه متهم کرده است!

گزارشها حاکی از آن است که حدود ۱۰۰ میلیون بیننده این مناظره خواهند بود، مناظره ای که حدود ۹۰ دقیقه زمان می برد.

با توجه به قطع مکرر صحبتهای نامزدهای انتخاباتی در مناظره اول - بایدن و ترامپ حدود ۹۳ مرتبه صحبتهای یکدیگر را قطع کردند- در این مناظره تدابیری پیش بینی شده است که چنانچه نامزدی وسط صحبتهای رقیب وارد شود در حالی که نوبت صحبت کردن او نیست، میکروفون وی قطع می شود.

پیش بینی می‌شود که بیشتر پرسشهای این مناظره حول محور کرونا، امنیت ملی و موضوع تبعیض نژادی در آمریکا باشد. این در حالی است که کمیسیون برگزاری مناظرات آمریکا تصمیم گرفت موضوع سیاست خارجی را از موضوعات آخرین مناظره دونالد ترامپ و جو بایدن حذف کند. کریستین واکر در ابتدای مناظره ضمن خوش آمدگویی به دو نامزد انتخاباتی اعلام کرد که این مناظره شش بخش دارد که هر نامزد برای پاسخگویی به هر بخش دو دقیقه زمان در اختیار دارد که در آن زمان پاسخگویی میکروفون باز می شد. شیوع کرونا مجری برنامه خطاب به نامزدهای انتخاباتی گفت که با توجه به شیوع گسترده کرونا و ابتلای بالای مردم به این بیماری ویروسی، برنامه آنها برای مقابله با این بیماری چیست. ترامپ در پاسخ به این پرسش گفت: «ما قبل از شیوع کرونا و ورود این بیماری از چین به آمریکا، بهترین اقتصاد دنیا را داشتیم. در حال حاضر نرخ مگر و میر ۸۵ درصد پیائین آمده و نرخ مرگ و میر اضافی نیز کاهش یافته و تمام اوج ابتلاها پائین آمده است. واکسنی به زودی ظرف چندهفته ارائه خواهد شد. با توجه به تجربه شخصی خودم و زمانی که در بیمارستان بستری بودم، این واکسن به من تزریق شد که باعث بهبودی سریع من شد. شمار بهبودیافتگان رو به فزونی است و شیوع کرونا یک مشکل جهانی است و بسیاری به من تبریک گفته اند! تمام تجهیزات و امکانات جدید رو به بیماران و پزشکان ارائه کرده ایم. در حال تغییر منحنی هستیم». نامزد دموکرات انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا در خصوص این موضوع گفت: «۲۲۰ هزار آمریکایی در اثر این بیماری جان خود را از دست داده اند. آن کسی که نتوانسته این بیماری را مهار و کنترل کند، نباید از خود سلب مسئولیت کند؛ و کسی که نمی تواند از خود سلب مسئولیت کند، نباید رئیس جمهور آمریکا شود. در مقایسه با اروپا، ما از نرخ ابتلای بالا شروع کردیم و پیش بینی می شود تا پایان ماه میلادی بعدی (ماه نوامبر) ۲۰۰ هزار نفر آمریکایی دیگر جان خود را از دست خواهند داد. رئیس جمهور کنونی ما برنامه ای برای این بیماری ندارد. باید از ماسک استفاده کنیم و همچنین آزمایشهای فراگیر و سریعی انجام بدهیم و سیاستهایی مناسب را برای مهار این بیماری تدوین کنیم. من به این قضیه رسیدگی کرده و برنامه ای جامع برای آن ارائه خواهم کرد». در ادامه، مجری برنامه از دونالد ترامپ در مورد زمان ساخت واکسن کرونا، شرکتهای سازنده آن و تناقض در گفته های او با سایر مقامات بهداشت و درمان آمریکا در مورد زمان توزیع این واکسن پرسید. ترامپ اظهار داشت که «شرکت جانسون & جانسون و همچنین شرکت فایزر تا پایان سال میلادی کنونی (۲۰۲۰) واکسن کرونا را به بازار عرضه خواهند کرد». این در حالی است که برخی مقامات درمانی آمریکا معتقدند توزیع این واکسن تا سال ۲۰۲۱ طول می کشد و تا سال ۲۰۲۲ مردم مجبورند همچنان از ماسک استفاده کنند. اما ترامپ در دفاع از اقدامات خود در خصوص شرکت در گردهمایی ها و عدم رعایت پروتکلهای بهداشتی گفت: «من نمی توانستم ملاقاتهایم را به دلیل شیوع کرونا کنسل کنم. تقصیر من نیست که این ویروس از چین وارد آمریکا شد! تقصیر تو هم نیست، جو [بایدن]!». وی با تأکید بر اینکه کرونا یک مشکل جهانی است، اظهار داشت: «آنها [چین] جلوی گسترش ویروس از ووهان را به مناطق دیگر [چین] را گرفتند اما جلوی سرایت آن را به کشورهای دیگر جهان نگرفتند». کد خبر 5054509

منبع: مهر

کلیدواژه: ایالات متحده امریکا جو بایدن دونالد ترامپ ایالات متحده امریکا رژیم صهیونیستی عراق انتخابات ریاست جمهوری آمریکا 2020 دونالد ترامپ فلسطین ویروس کرونا عادی سازی روابط با اسرائیل عربستان سعودی ایران روسیه ترکیه لبنان مناقشه قره باغ دونالد ترامپ شیوع کرونا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۷۳۱۵۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بایدن یا ترامپ؟ / کدام نقاط ابهام، سرنوشت کاخ سفید را غیرقابل پیس‌بینی کرده؟

به گزارش خبرآنلاین در حال حاضر انتخابات شخصیت‌محور و حول دو شخصیت کاملا متفاوت می‌چرخد. بایدن، کاندیدای حزب دموکرات شخصیتی است که تجلی و تبلور نظام ایالات متحده در تمامیت آن است. او با توجه به مراحل گوناگونی که در زندگی سیاسی خود داشته، محصول نهایی نظام (Establishment) آمریکا و نخبگان حاکم بر آنهاست.

هرچند که ترامپ یک دوره رئیس‌جمهور آمریکا بوده، اما نسبت به نظام سیاسی و مخصوصا نخبگان حاکم آن نه فقط خودی محسوب نمی‌شود، بلکه تمایلات خاصی بروز داده و می‌دهد که همگی نشانه‌هایی از شک و تردید او درخصوص نهادها و نخبگان حاکم است. نمی‌توان او را ضدنظام خواند؛ ولی به راحتی می‌توان او را بی‌ایمان و بی‌باور به کارآیی مخصوصا جنبه‌های سیاسی نخبگان حاکم دید.

همچنین روشن است که در تحلیل بایدن و ترامپ از نظر روان‌شناختی با دو تیپ شخصیتی روبه‌رو هستیم. البته هر دو قدرت‌طلب و قدرت‌پرست هستند؛ اما شخصیت ترامپ، توده‌گرا، پرخاشگر، ناامن، توطئه‌اندیش و البته توانا در ایجاد ارتباط با مردم و اقشار عادی اجتماعی است.

بایدن، نخبه‌گراست و با اقشار فرادست اجتماعی بهتر می‌تواند ارتباط برقرار کند. او اهل سازماندهی و اجماع‌سازی است. بایدن ایدئولوژیک و با چارچوب‌های شناختی مشخص نسبت به آمریکا و جهان است و در مقابل، ترامپ، اهل معامله و در حوزه مسائل کلان و استراتژیک دیدگاه‌های سیالی دارد.

روشن است که از این بعد، حملات بایدن و ترامپ به شخصیت، هویت و پندار و گفتار یکدیگر در کانون مبارزات انتخاباتی قرار خواهد گرفت .نوع و درجه و شدت حملات به یکدیگر، متفاوت و بی‌تردید حملات از این به بعد بی‌رحمانه‌تر خواهد بود. ترامپ با توجه به مهارت‌های پیشین رسانه‌ای، در پردازش عبارت‌ها و واژگان کوبنده توانایی بیشتری از بایدن دارد. نقدا ترامپ بایدن را با عنوان عامه‌پسند «جو خواب‌آلود» (Sleepy Joe) یاد می‌کند. به سن بالای او و نسیان‌ها و فراموشی‌های متعدد او می‌تازد و بایدن بر کاستی‌ها و کژی‌های رفتاری ترامپ خرده می‌گیرد. واضحا حملات این دو به یکدیگر بسیار شخصی و بسیار بی‌رحمانه خواهد بود.

همچنین روشن است که این انتخابات، حول دو هویت و جهت‌یابی در سیاست داخلی و خارجی آمریکا می‌چرخد که البته بخشی از این نبرد هویتی، کهن و با پیشینه طولانی در حیات سیاسی آمریکاست. تفاوت نگرش بین طرفداران دولت حداقلی که جمهوری‌خواهان هستند و دولت غیرحداقلی که دموکرات‌ها در پی آن هستند، ریشه‌ای گسترده در تاریخ اندیشه و عمل سیاسی آمریکا و فراتر از آن در غرب دارد. کشمکش سوسیال دموکراسی و لیبرال دموکراسی پدیده‌ای فراگیر در کلیت غرب است. بایدن یک سوسیال دموکرات و ترامپ یک لیبرال افراطی مخصوصا در کاهش مالیات‌هاست، فراتر از این زیرساخت اندیشه‌ای، روشن است که آمریکا دوقطبی‌شده و قطب‌بندی‌ها حول مسائلی چون هویت آمریکایی، مهاجرت، تجارت، مذهب، آزادی‌های اجتماعی، مالیات، رابطه با دنیای خارج، تعلیم و تربیت و در یک کلام نگرش آمریکا به خود و به دیگران می‌چرخد.

با دو آمریکا روبه‌رو هستیم؛ ترامپ آمریکای باز از نظر اقتصادی (نه البته در تجارت) و بسته از نظر فرهنگی و اجتماعی را نمایندگی می‌کند و بایدن اقتصاد باز ولی با مقررات و ضابطه‌مند و تا حدودی بسته درباره ایجاد برابری اجتماعی همراه با آزادی‌های گسترده ذهنی را دنبال می‌کند. نژاد و فرهنگ در میان موضوعاتی عمیقا جداکننده هستند.

آنچه ذکر شد، روشنی‌ها به‌طور نسبی و اجمالی بودند. اما هر انتخابات، ازجمله انتخابات آمریکا، مخصوصا در این مقطع زمانی با ابهامات متعددی روبه‌رو است.

جمع‌بندی حدود هفت نظرسنجی آن است که در سطح ملی بایدن ۴۵درصد و ترامپ ۴۴درصد از آرا را در موقعیت کنونی به خود اختصاص داده‌اند. ولی این جلو بودن بایدن ممکن است پایدار نباشد. ابهامات در این میان نقش دارند.

ابهامات داخلی برای هر دو طرف کم نیستند. ابهام در سرنوشت نهایی پرونده‌های حقوقی ترامپ را نمی‌توان دست گرفت. ابهام دیگر ظرفیت مالی و توان پشتیبانی اقتصادی از اردوگاه‌های انتخاباتی است. ترامپ در این حوزه عقب‌تر است و از همه جالب‌تر برای آمریکایی‌ها که البته برای کسانی که در خارج از آمریکا هستند، حساسیت و هیجانی دربرندارد؛ پویایی بحث آزادی سقط جنین است. توضیح آنکه اکثر اعضای دیوان عالی کشور، نگرش دست‌ راستی و محافظه‌کارانه داشته و چندی پیش یکی از رای‌های صادرشده در دهه۷۰ میلادی آن دیوان را که متضمن آزادی سقط جنین بود، لغو کردند.

دموکرات‌ها آزادی سقط جنین را در زمره آزادی‌های طبیعی و مشروع و جمهوری‌خواهان به دلایل مذهبی و فرهنگی با آن مخالفند. این موضوع برای ترامپ دردسرساز شد و در این اواخر اعلام کرد که مساله سقط جنین را باید بر عهده ایالت‌ها گذاشت و در این میان ایالت آریزونا به قانون ممنوعیت مصوبه۱۸۶۰ برگشت و به معنای دقیق کلمه غوغایی در چند روز گذشته در فضاهای رسانه‌ای آمریکا ایجاد کرده که نتایج آن مبهم است.

در بعد خارجی، ابهام‌ها نیز قابل توجه است؛ ولی مهم‌ترین آنها تاثیر بحران غزه بر رای‌دهندگان، مخصوصا دموکرات‌ها است. اغراق نیست، اگر گفته شود که در میان بحران‌های خاورمیانه‌ای هیچ بحرانی مانند غزه در سیاست داخلی آمریکا اثرگذار نبوده و مخصوصا اثرات آن در ایالت‌هایی که به ایالت‌های چرخشی (Swing States) شناخته می‌شوند، جدی است. توضیح آنکه برخی از ایالت‌ها، به‌طور سنتی و پایدار به یک حزب رای داده‌اند و هویت حزبی مشخصی دارند؛ ولی برخی بین دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان با آرای هرچند کم در چرخش هستند. ایالت میشیگان با حدود ۲۰۰هزار آمریکایی عرب‌تبار و مسلمان از زمره آنهاست. بحران غزه ممکن است پیامدهای ناخواسته و نامشخص عمیق‌تری از درگیری آمریکا در خاورمیانه را دربرداشته باشد که آن هم بر ابهام‌ها می‌افزاید. در تاریک و روشنی انتخابات آمریکا، این گزاره جدی می‌شود که سیاست سرنوشت محتومی ندارد و به متغیرهای متعددی بستگی دارد که برخی شناخته‌شده و برخی نامشخص‌ هستند. 21302

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1899331

دیگر خبرها

  • جو بایدن به زودی می‌میرد | دلیل پیروزی احتمالی ترامپ مشخص شد
  • بایدن یا ترامپ؟ / کدام نقاط ابهام، سرنوشت کاخ سفید را غیرقابل پیس‌بینی کرده؟
  • ترامپ: پلیس باید دانشجویان مخالف اسرائیل را به شدت سرکوب کند
  • ترامپ: پلیس باید دانشجویانی که مخالف (نسل‌کشی) اسرائیل در غزه هستند را به شدت سرکوب کند
  • پیروزی ترامپ و بایدن در انتخابات مقدماتی پنسیلوانیا
  • بایدن حین کنایه به ترامپ گاف داد!
  • طرح سرویس مخفی آمریکا برای محافظت از ترامپ در صورت زندانی شدن
  • ترامپ: با بایدن، صلح در خاورمیانه وجود نخواهد داشت
  • پولیتیکو: ۳ دولت اخیر آمریکا در مقابل ایران ناکام شدند
  • ترامپ اوکراین را بخشی از روسیه می‌داند