Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-04-20@00:51:12 GMT

اعتراف سناتور آمریکایی درباره ایران 

تاریخ انتشار: ۲ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۷۳۱۵۵۹

اعتراف سناتور آمریکایی درباره ایران 

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از فارس، «چاک شومر» رهبر اقلیت دموکرات در مجلس سنای آمریکا بعد از شرکت در یک نشست توجیهی محرمانه گفت که بر خلاف ادعای مدیر اطلاعات ملی آمریکا ایران قصد تضعیف هیچ‌یک از نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا را ندارد.

به نوشته پایگاه «هیل»، وابسته به کنگره آمریکا شومر گفت بعد از شرکت در نشست توجیهی پشت درهای بسته با مدیر اطلاعات ملی آمریکا مجاب نشده که ایران قصد تضعیف «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور مستقر آمریکا را داشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شومر در مصاحبه با شبکه خبری «ام‌اس‌ان‌بی‌سی» گفت: «من عصر امروز در جریان یک گزارش طبقه‌بندی‌شده در این خصوص قرار گرفتم. نمی‌توانم درباره جزئیات این گزارش صحبت کنم ولی می‌توانم بگویم که یک چیز برای من روشن بود و آن اینکه قصد ایران در اینجا و قصد روسیه در خیلی جاهای دیگر، اساساً تضعیف اعتماد به انتخابات ما است.»

چاک شومر در ادامه اضافه کرد: «من فکر نمی‌کنم که هدف این فعالیت، اعتبارزدایی از رئیس‌جمهور ترامپ بوده باشد.»

«جان راتکلیف»، مدیر طلاعات ملی آمریکا بامداد پنچشنبه مدعی شد روسیه و ایران تلاش کرده‌اند در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۲۰ دخالت کنند.

راتکلیف این ادعا را در یک کنفرانس خبری مختصر که «کریستوفر رای»، رئیس سازمان اطلاعات داخلی و امنیتی آمریکا (اف‌بی‌آی) هم در آن حضور داشت مطرح کرد.

او ادعا کرد: «ما می‌توانیم این را تأیید کنیم که برخی از اطلاعات ثبت‌نامی رأی‌دهندگان در اختیار ایران و مستقل از آن در اختیار روسیه قرار گرفته است.»

خبرگزاری رویترز نوشته این ادعا در حالی مطرح شده که بخش زیادی از اطلاعات ثبت‌نامی رأی‌دهندگان برای عموم مردم قابل دسترس است.

با وجود این، راتکلیف مدعی شده ایران از طریق ارسال ایمیل‌های جعلی به دنبال ارعاب رأی‌دهندگان بوده است.

چاک شومر درباره اظهارات راتکلیف در نشست پشت درهای بسته گفت: «اینکه او در این نشست چه چیزهایی به من گفت را نمی‌توانم بگویم ولی می‌توانم به شما بگویم که برداشت من این است که هدف این اقدامات، بیشتر تضعیف اعتماد به انتخابات ما بوده و شخص خاصی را نشانه نگرفته است.»

وی تأکید کرد: «این برداشت من از آن جلسه بود. این حس به من دست نداد که هدف این فعالیت‌ها تضعیف فرد خاصی بوده و اینکه راتکلیف چنین ادعایی را مطرح کرده باعث تعجب من شد.»

قانونگذاران دموکرات، گزارش‌های دستگاه‌های اطلاعاتی آمریکا که در آنها ایران، چین و روسیه را به تلاش برای دخالت در انتخابات ریاست‌جمهوری ماه نوامبر متهم می‌شوند را نتیجه فشارهای ترامپ بر روی دستگاه‌های اطلاعاتی برای انتشار گزارش‌های همسو با خواسته‌های او می‌دانند.

دونالد ترامپ بارها گفته که چین و روسیه دوست دارند رقیب انتخاباتی‌اش، «جو بایدن» در انتخابات به پیروزی برسد؛ ادعایی که هر سه کشور آن را رد کرده‌اند.

دونالد ترامپ از زمان ورود به کاخ سفید رابطه خوبی با دستگاه‌های اطلاعاتی نداشته و بارها روسای این دستگاه‌ها را به دلیل ارائه نظراتی مخالف با نظرات خودش اخراج کرده است.

چندی پیش مدیر سابق بخش اطلاعات وزارت امنیت داخلی آمریکا فاش کرد که مقام‌های ارشد این وزارتخانه وی را تحت فشار گذاشتند تا با دستکاری در اطلاعات ایران و چین را به تلاش برای دخالت در انتخابات آمریکا متهم کند.

«برایان مورفی» روز ۲۰ شهریور تصریح کرد که «چاد اف ولف»سرپرست موقت وزارت امنیت داخلی آمریکا در بهار سال جاری (ماه می) به وی دستور داده بود که شروع به تهیه گزارش‌هایی درباره «فعالیت‌های مداخله‌جویانه» ایران و چین در آمریکا کند.

مورفی از اجرای این دستورات امتناع ورزید و تأکید کرد که عمل به این دستورات، ایالات متحده را در معرض خطری قابل توجه قرار می‌دهد و به دنبال آن در ماه ژوئیه، رتبه وی به مدیریت وزارت امنیت داخلی آمریکا تنزل یافت.

آمریکا در حالی کشورهای دیگر را به دخالت در انتخابات متهم می‌کند که از سوی نهادهای مستقل حقوق بشری به تخریب روند دموکراسی در دیگر کشورها از طریق توسل به ابزارهای مختلف از جمله کودتا متهم است.

کد خبر 559482 برچسب‌ها ایران و آمریکا

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: ایران و آمریکا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۷۳۱۵۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روزنامه آمریکایی: وزیر خارجه آمریکا به چین می‌رود

 روزنامه آمریکایی پولیتیکو به نقل از سه دیپلمات مستقر در واشنگتن نوشت: وزیر خارجه آمریکا در سفری برنامه ریزی شده هفته آینده ۲۳ آوریل (۴ اردیبهشت) راهی چین خواهد شد.

به گزارش مهر، سه مقام مسئول دولتی آمریکا که نخواستند نامشان فاش شود به پولیتیکو اعلام کردند آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا در حال برنامه ریزی برای سفر به چین طی هفته آتی است.

بر پایه این گزارش، سایت خبری آمریکایی «پولیتیکو» روز چهارشنبه به نقل از سه دیپلمات مستقر در واشنگتن اعلام کرد که آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا ۲۳ آوریل (۴ اردیبهشت) راهی چین خواهد شد.

به نوشته پولیتیکو، بلینکن قصد دارد در سفر چهار روزه خود طی هفته آینده (۲۳ آوریل) به چین با مقامات عالی رتبه این کشور دیدار و در رابطه با طیف گسترده‌ای از مسائل به رایزنی و مذاکره بپردازد.

در همین ارتباط، این نشریه آمریکایی گزارش داد که پیشتر لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا روز سه شنبه برای نخستین بار و پس از گذشت ماه‌ها از آخرین نشست دو طرف در نوامبر ۲۰۲۲ با ژنرال «دونگ جون»، همتای چینی خود از طریق ویدئو کنفرانس به صورت مشروح و طولانی درباره مسئله حق حاکمیت جزیره تایوان و احترام به حاکمیت ارضی چین و همکاری نظامی بر مبنای احترام متقابل به گفت‌وگو و رایزنی پرداخته است.

پیش از این، وزارت دفاع چین با صدور بیانیه‌ای از درخواست وزیر دفاع آمریکا برای نشستی با وزیر دفاع چین از طریق ویدئو کنفرانس خبر داده بود.

گفتنی است تنش‌ها در دریای چین جنوبی میان نیروی دریایی چین و نیروی دریایی آمریکا و متحدانش، وضعیت جزیره تایوان، و نیز مناسبات اقتصادی دو جانبه از جمله مهمترین محورهایی است که امکان رایزنی میان مقامات دو طرف درباره آن وجود دارد.

کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: مشاور ترامپ: فشار تجاری بر چین ادامه می یابد تاکید آمریکا و چین بر همکاری درباره کره‌شمالی

دیگر خبرها

  • مداخله آمریکا در خاورمیانه؛ دغدغه جدید رأی دهندگان آمریکایی برای انتخابات ۲۰۲۴
  • روزنامه اسراییلی: اسرائیل مسئولیت حادثه در اصفهان را نمی پذیرد
  • تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران اعلام شد/ بایدن بیانیه صادر کرد
  • دور جدید تحریم‌های انگلیس و آمریکا علیه ایران
  • فهرست تحریم‌های جدید انگلیس و آمریکا علیه ایران
  • لو رفتن اشتباه محاسباتی اسرائیل درباره حمله ایران | فکر می کردند ایران حداکثر ... | ماجرای شکایت آمریکا از اسرائیل درباره حمله به سفارت ایران در دمشق
  • اعتراف ترامپ درباره هزینه‌های آمریکا برای جنگ در خاورمیانه (فیلم)
  • روزنامه آمریکایی: وزیر خارجه آمریکا به چین می‌رود
  • روزنامه آمریکایی: وزیر دفاع آمریکا به چین می‌رود
  • اعتراف لیبرمن: بدون رادار‌های آمریکایی، مقابله با ایران ممکن نبود