Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-25@20:06:02 GMT

جمعیت دانشجویی کشور افزایش یافت

تاریخ انتشار: ۲ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۷۳۱۶۷۸

جمعیت دانشجویی کشور افزایش یافت

به گزارش خبرنگار دانشگاه و آموزش ایرنا، موسسه پژوهش و برنامه ریزی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به مناسب روز آمار و برنامه ریزی در ایران گزارشی از میزان جمعیت دانشجویی کشور در اختیار ایرنا قرار داد.

این آمار، تازه ترین آمار و ارقام مربوط به آموزش عالی و دانشگاه ها است که امسال از سوی این موسسه استخراج شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بر این اساس، در سال تحصیلی ۹۸-۱۳۹۷، در موسسات آموزش عالی کشور سه میلیون و ۳۷۳ هزار و ۳۸۸ دانشجو در حال تحصیل هستند. از این تعداد، یک میلیون و ۶۳۸ هزار و ۷۸۳ نفر معادل ۵۸.۴۸ درصد دانشجویان در گروه علوم انسانی، ۲۱۰ هزار و ۳۳۶ نفر معادل ۲۴.۶ درصد در گروه علوم پایه، ۲۴۴ هزار و ۹۲۷ نفر معادل ۲۶.۷ در گروه علوم پزشکی، ۸۹۶ هزار و ۶۴۵ نفر معادل ۵۸.۲۶ درصد در گروه فنی و مهندسی، ۱۲۷ هزار و ۱۳۹ نفر معادل ۷۷.۳ درصد در گروه کشاورزی و دامپزشکی و ۲۵۵ هزار و ۵۵۸ نفر معادل ۵۸.۷ درصد در گروه هنر مشغول به تحصیل هستند.

در سال تحصیلی ۹۷-۱۳۹۶ جمعیت دانشجویی کشور سه میلیون و ۶۱۶ هزار و ۱۱۴ نفر بود که این آمار در سال تحصیلی ۹۸-۱۳۹۷ افزایش یافته است.

بررسی توزیع دانشجویان کشور در دوره‌های تحصیلی نشان می‌دهد ۵۱۱ هزار و ۹۵۰ نفر معادل ۱۸.۱۵ درصد در دوره کاردانی، ۲ میلیون و ۱۷۲ هزار و هفت نفر معادل ۸۰.۵۹ درصد در دوره کارشناسی، ۵۹۸ هزار و ۸۹۰ نفر معادل ۷۵.۱۷ درصد در دوره کارشناسی ارشد، ۹۳ هزار و ۳۳۵ نفر معادل ۷۷.۲ درصد در دوره دکتری حرفه ای و ۱۵۲ هزار و ۶ نفر معادل ۵۱.۴ درصد در دوره دکتری تخصصی مشغول به تحصیل هستند.

آمار دانشگاه های کشور

بر اساس آمار موسسه پژوهش و برنامه ریزی وزارت علوم درباره سال تحصیلی ۹۷-۱۳۹۶ که سال گذشته در اختیار ایرنا قرار داد، در بخش دولتی، دانشگاه های وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با ۱۸۹ هزار و ۶۱۷ نفر بیشترین و دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی وابسته به سایر دستگاه های اجرایی با ۶ هزار و ۲۸۴ نفر کمترین تعداد ثبت نام شدگان را دارند. همچنین در بخش غیردولتی، دانشگاه آزاد اسلامی با ۲۸۰ هزار و ۱۷۱ نفر بیشترین تعداد ثبت نام شدگان را داراست.

۱۸۹ هزار و ۶۱۷ نفر معادل ۱۸.۹۲ درصد در دانشگاه های وابسته وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، ۱۰۴ هزار و ۳۲۵ نفر معادل ۱۰.۴۱ درصد در دانشگاه پیام نور، ۱۷۶ هزار و ۱۰۱ نفر معادل ۱۷.۵۷ درصد در دانشگاه جامع علمی کاربردی، ۹۱ هزار و ۸۴۴ نفر معادل ۹.۱۷ درصد در دانشگاه فنی و حرفه ای، ۹ هزار و ۵۷۹ نفر معادل ۰.۹۶ درصد در دانشگاه فرهنگیان، ۴۵ هزار و ۵۸۴ نفر معادل ۴.۵۵ درصد در دانشگاه های وابسته به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، ۶ هزار و ۲۸۴ نفر معادل ۰.۶۳ درصد در دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی وابسته به دستگاه های اجرایی، ۲۸۰ هزار و ۱۷۱ نفر معادل ۲۷.۹۶ درصد در دانشگاه آزاد اسلامی و ۹۸ هزار و ۶۱۰ نفر معادل ۹.۸۴ درصد در موسسات آموزش عالی غیردولتی غیرانتفاعی ثبت نام کردند.

بدین ترتیب دانشگاه آزاد اسلامی بیشترین و دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی وابسته به دستگاه های اجرایی کمترین تعداد ثبت نام شدگان را در بین موسسات آموزش عالی کشور دارا هستند.

پر دانشجوترین استان در سال تحصیلی ۹۷-۱۳۹۶

بر اساس آمار دیگری، استان های تهران با تعداد ۲۰۲ هزار و ۷۸۵ نفر معادل ۲۰.۲۴ درصد، خراسان رضوی با ۶۷ هزار و ۹۶۶ نفر معادل ۶.۷۸ درصد، اصفهان با ۶۴ هزار و ۵۰۱ نفر معادل ۶.۴۴ درصد، مازندران با ۵۷ هزار و ۵۳۱ نفر معادل ۵.۷۴ درصد بیشترین پذیرش ثبت نام شدگان جدید را در میان استان های کشور دارا هستند.

استان های ایلام با تعداد هشت هزار و ۵۵۴ نفر معادل ۸۵ صدم درصد، خراسان شمالی با ۹ هزار و ۷۳۴ نفر معادل ۹۷ صدم درصد، چهار محال و بختیاری با ۱۰ هزار و ۲۴۸ نفر معادل ۱.۰۲ درصد و کهگیلویه و بویراحمد با تعداد ۱۱ هزار و ۶۰۶ نفر معادل ۱.۱۶ درصد کمترین پذیرش ثبت نام شدگان را داشتند.

آمار کتابخانه های تحت پوشش وزارت علوم

به گزارش ایرنا،‌ بر اساس اعلام پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران(ایرانداک)، ایرانداک از سال تحصیلی ۹۵-۱۳۹۴ تاکنون، آمار کتابخانه‌ها را در پنج بخشِ مجموعه، نیروی انسانی، زیرساخت، اعتبارات، و خدمات، بر پایه استاندارد NISO Z۳۹.۷ گردآوری می‌کند. این آمار را نمایندگان مؤسسه‌ها در سامانه وارد می‌کنند و ایرانداک پس از پایش و ویرایش، آن‌ها را منتشر می‌کند. بر این اساس، ۲۰۳ کتابخانه زیرپوشش وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برای هر عضو در سال تحصیلی ۹۸-۱۳۹۷ نزدیک هفت عنوان کتاب چاپی و بیش از ۹ عنوان از همه منابع داشت.

همچنین به ازای هر ۱۰ هزار عضو، ۱۵ تَن در کتابخانه‌ها کار می‌کرده‌اند. کتابخانه‌ها به ازای هر عضو، ۵۳.۲ جلد کتاب امانت داده و برای هر هزار عضو ۴۶ صندلی داشته‌اند. کتابخانه‌ها در همین زمان به ازای هر عضو ۶۴۶۱۱.۹۳۵ ریال منابع اطلاعات داخلی و ۱۲۰۲۰۰.۶۷ ریال منابع اطلاعات خارجی (به جز پایگاه‌های اطلاعات علمی) خریداری کرده‌اند.

برچسب‌ها آمار دانشجو اختصاصی ایرنا كارشناسی ارشد

منبع: ایرنا

کلیدواژه: آمار دانشجو اختصاصی ایرنا كارشناسی ارشد آمار دانشجو اختصاصی ایرنا كارشناسی ارشد اخبار کنکور موسسات آموزش عالی تحقیقات و فناوری ثبت نام شدگان درصد در دانشگاه سال تحصیلی درصد در دوره درصد در گروه آموزش عالی کتابخانه ها ۶ نفر معادل وزارت علوم دانشگاه ها ۶ درصد هزار و ۶ ۹ هزار ۶ هزار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۷۳۱۶۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اهدای خون در فروردین‌ماه امسال ۱۱.۶ درصد افزایش یافته‌است

علیرضا کبیری گفت: در فروردین‌ماه امسال چهار هزار و ۵۳۹ نفر برای اهدای خون به مراکز مربوطه مراجعه کردند که این عدد در سال گذشته چهار هزار و ۱۰۸ نفر بود.

معاون اداره کل انتقال خون قم بیان کرد: از تعداد افراد مراجعه‌کننده در فروردین‌ماه امسال، سه هزار و ۸۳۷ نفر معادل ۸۴.۵ درصد موفق به اهدای خون شدند.

او ادامه داد: سال گذشته سه هزار و ۳۹۲ نفر معادل ۸۲.۶ موفق به اهدای خون شده بودند.

به گفته کبیری، فروردین‌ماه امسال ۲ هزار و ۵۴۱ نفر معادل ۶۶.۲ درصد و فروردین‌ماه پارسال ۲ هزار و ۵۰ نفر معادل ۶۰.۴ از اهداکنندگان خون، اهداکننده مستمر خون بودند که ۶.۲ رشد نشان می‌دهد.

معاون اداره کل انتقال خون قم عنوان کرد: امسال ۱۱۸ نفر از اهداکنندگان معادل سه درصد و پارسال ۹۵ نفر معادل ۲.۸ درصد خانم بودند که افزایش ۰.۲ درصدی داشته‌است.

کبیری گفت: امسال چهار هزار و ۶۶۳ و پارسال چهار هزار و ۶۰۲ واحد خونی به بیمارستان‌ها ارسال شده که رشد ۱.۳ درصدی داشته‌است.

معاون اداره کل انتقال خون قم با اشاره به افزایش ۳۸.۵ درصدی ارسال خون به شبکه خون‌رسانی کشور، بیان کرد: در فروردین‌ماه امسال، یک‌هزار و ۲۲۰ و پارسال ۷۵۰ واحد خونی از استان قم به شبکه خون‌رسانی کشور ارسال شد.

سال گذشته میزان اهدای خون در استان قم در مقایسه با مدت سال ۱۴۰۱، چهار درصد رشد داشته است؛ سال گذشته ۴۱ هزار و ۵۹۷ نفر موفق به اهدای خون شدند که نسبت به سال ۱۴۰۱، رشد چهار درصدی داشته است.

هم اینک امکان اهدای خون در ۲ مرکز حضرت روح الله (ره) واقع در میدان معلم و پایگاه مرکزی سازمان واقع در تقاطع عماریاسر به‌صورت روزانه میسر است.

باشگاه خبرنگاران جوان قم قم

دیگر خبرها

  • برگزاری جشنواره تیتر دانشجویی کشور در مشهد
  • ۵ هزار و ۷۸۰ زن سرپرست خانوار در کرمانشاه تحت پوشش بهزیستی است
  • آخرین آمار توزیع کارت کنکور
  • آخرین آمار توزیع کارت کنکور اعلام شد
  • آغاز به‌کار جشنواره تیتر دانشجویی کشور در مشهد
  • برگزاری آزمون سراسری دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی کشور از صبح فردا ( ۶ اردیبهشت )
  • افزایش ۱۱.۶ درصدی اهدای خون در قم
  • کاهش محسوس علاقه پسران به دانشگاه ها؟!
  • اهدای خون در فروردین‌ماه امسال ۱۱.۶ درصد افزایش یافته‌است
  • راه‌حل‌های یک پژوهشگر علوم اجتماعی برای افزایش جمعیت