Web Analytics Made Easy - Statcounter

هاشم نقیبی روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزایش ۱۲۰ هکتاری سطح زیرکشت و سازه‌های سبک گلخانه‌ای را برنامه هدفگذاری شده امسال در خراسان رضوی ذکر و بیان کرد: امسال تاکنون افزون بر نیمی از این برنامه همراه با افزایش حجم محصولات و سطح زیرکشت گلخانه‌ای در استان تحقق یافته است.

وی ادامه داد: با هدف حمایت از توسعه کشت در این بخش ارائه تسهیلات، محدودیت و ممنوعیتی ندارد و متقاضیان می‌توانند با مراجعه و اعلام طرح خود از این فرصت استفاده کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: ۳۸۸ هکتار گلخانه و محیط کنترل شده تا پایان پارسال در این استان ایجاد شد  و خراسان رضوی در جایگاه دوم این حوزه در سطح کشور ایستاد.

نقیبی افزود: پارسال در مجموع ۱۷۰ هکتار به سطح کشت گلخانه‌ای در خراسان رضوی افزوده شد که رتبه استان را در این حوزه از ششم کشور به جایگاه دوم کشوری ارتقا داد.

وی راه‌اندازی هر هکتار گلخانه را نیازمند ۱۲۰ تا ۳۰۰ میلیارد ریال سرمایه‌ ذکر و بیان کرد: کشاورزان و علاقه‌مندان به سرمایه‌گذاری و فعالیت در حوزه کشت گلخانه‌ای مورد حمایت قرار می‌گیرند. 

او ادامه داد: پارسال ۹۵۰ میلیارد ریال تسهیلات یارانه‌ای برای توسعه کشت گلخانه‌ای در خراسان رضوی تخصیص یافت که بخش عمده آن تاکنون جذب شده و بقیه تسهیلات نیز تا پایان سال مالی جاری جذب می‌شود.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: فعالیت هر هکتار گلخانه به طور مستقیم و غیرمستقیم برای ۱۰ نفر اشتغال ایجاد می‌کند. 

نقیبی افزود: همچنین کار برداشت محصول با به کارگیری شیوه کشت گلخانه‌ای، در تمام ایام سال انجام می‌شود که خود مزیتی بزرگ و قابل توجه است.

وی ادامه داد: مجموع ویژگیها و مزایای حاصل از تولید محصولات کشاورزی با شیوه کشت گلخانه‌ای گرایش عمومی کشاورزان را به این روش کشت بالا برده و سبب گسترش گلخانه‌ها در خراسان رضوی شده است. 

افزون بر ۱۶ هزار هکتار زمین کشاورزی در سطح خراسان رضوی زیر کشت گلخانه است و سالانه سه میلیون تن محصول از این سطح برداشت می‌شود. 

این استان با تولید افزون بر هفت میلیون تن انواع محصولات زراعی، باغی و دامی به ارزش ناخالص اقتصادی ۹۵ هزار و ۷۳۰ میلیارد ریال جایگاهی تاثیرگذار در اقتصاد ایران دارد.

کشت گلخانه‌ای در شرایطی که آب و اهمیت مدیریت مصرف آن به یکی از اولویتهای جهانی و منطقه‌ای تبدیل شده از جایگاهی ویژه و خاص برخوردار است. تولید مضاعف با وجود مصرف آب کمتر، این شیوه کشت را به روشی محبوب مبدل کرده است.

صرفه‌جویی در مصرف آب، افزایش بهره‌وری، امکان کاشت و برداشت محصول در تمام فصول، قابلیت مقابله با تهدیدات و خسارات به واسطه امکان کنترل‌ و اقدامات پیشگیرانه از دیگر از مزایای کشاورزی به روش گلخانه‌ ای است. 

برچسب‌ها وزارت جهاد کشاورزی مشهد توسعه ایران جهش تولید کشاورزی اختصاصی ایرنا

منبع: ایرنا

کلیدواژه: وزارت جهاد کشاورزی مشهد توسعه ایران جهش تولید کشاورزی اختصاصی ایرنا وزارت جهاد کشاورزی مشهد توسعه ایران جهش تولید کشاورزی اختصاصی ایرنا اخبار کنکور کشت گلخانه ای خراسان رضوی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۷۳۱۸۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پاکسازی بیش از ۹۱۲ هکتار از اراضی خراسان رضوی

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز خراسان رضوی؛ مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: در سال گذشته با مشارکت بیش از ۵ هزار نفر در قالب بیش از ۵۰ گروه متشکل از سازمان‌های مردم نهاد و گروه‌های خودجوش مردمی، در طرح ملی مسیر سبز- ایران پاک در استان مقدار ۹۱۲ هکتار از اراضی استان و به مقدار حدود ۶۱۳ تن زباله جمع آوری و به محل دفن بهداشتی و مجاز منتقل شد.

مهدی اله پور افزود: برای فرهنگ سازی حفاظت از محیط زیست و کاستن از آسیب‌هایی که به آن وارد می‌شود، پرداختن به مشارکت در حوزه محیط زیست بسیار مهم و حیاتی است و مشارکت آگاهانه مردم می‌تواند، از هزینه‌های هنگفتی که بر محیط پیرامونی ما که همان محیط زیست است وارد می‌شود، جلوگیری نماید.

وی گفت: در همین راستا این پویش با اجرای ۱۴ محور کاری در استان پیگیری و اجرا شد  که استقرار مخازن جمع‌آوری پسماند در مناطق تفرجگاهی، توزیع پلاستیک‌های زیست تخریب پذیر پسماند میان گردشگران، پاکسازی مناطق تحت مدیریت با حضور مسوولان ادارات و مشارکت سازمان‌های مردم نهاد و تشکل‌های زیست محیطی، پاکسازی زیست محیطی محوطه‌های فرهنگی و تاریخی شهرستان‌ها و پاکسازی ورودی و حریم‌های راه‌های مواصلاتی با همکاری مردم و سایر دستگاه‌های متولی از محور‌های این پویش به شمار می‌رود.

مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی افزود: نصب پارچه نوشته آموزشی و بروشور اطلاع رسانی در جهت فرهنگ‌سازی و تنویر افکار عمومی گردشگران با محور حفاظت از محیط زیست و طرح جمع‌آوری سبزه هفت سین و رهاسازی ماهی‌های قرمز در استخر پارک‌های شهری از دیگر اقدامات در قالب پویش مزبور است.

دیگر خبرها

  • اعتبار ۶ همتی برای توسعه زیرساخت‌های ورزش خراسان رضوی با تحقق مولدسازی
  • تلخی‌های عدم تحقق اهداف برنامه ششم توسعه در کشور
  • تلخی‌های عدم تحقق اهداف برنامه ششم توسعه در کشور حس می‌شود
  • پاکسازی بیش از ۹۱۲ هکتار از اراضی خراسان رضوی
  • پیشگامی خراسان رضوی در نصب برق خورشیدی چاه‌‎های کشاورزی
  • استقبال از احداث گلخانه‌های کوچک مقیاس و خانگی در استان گلستان
  • تدوین ۱۱ برنامه کشاورزی برای تحقق شعار سال در قزوین
  • تحقق ۱۰۰ درصدی اهداف سال ۱۴۰۲ راه و شهرسازی شمال سیستان و بلوچستان در ساخت بزرگراه
  • تحقق ۱۰۰ درصدی اهداف ساخت بزرگراه در سیستان و بلوچستان
  • افت سطح زیر کشت مزارع گل محمدی در خراسان رضوی/ ۳۸ کارگاه گلاب‌گیری در فرخد فعال هستند