Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری میزان»
2024-04-20@02:14:40 GMT

تغییر نذر به جهت ویروس کرونا

تاریخ انتشار: ۲ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۷۳۲۳۲۴

اگر صیغه نذر را به نحو صحیح بر زبان جاری نکرده است تغییر آن مانع ندارد.

خبرگزاری میزان - پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری www.leader.ir، استفتائات جدیدی که در مورد احکام از دفتر رهبر انقلاب سوال می‌شود را ماهانه منتشر می‌کند.

استفتائات جدید آبان ماه به شرح زیر است:

فاصله افتادن بین نماز واجب و نماز احتیاط

سؤال۱: اگر نماز احتیاط به عهده نمازگزار باشد و بین نماز واجب و نماز احتیاط فاصله بیفتد، آیا باید نماز اعاده شود؟

جواب: اگر کسی که وظیفه او خواندن نماز احتیاط است، آن را پیش از خارج شدن از حالت نماز به جا نیاورد، بنابر احتیاط واجب باید ابتدا نماز احتیاط را بخواند و سپس نماز را نیز اعاده کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اجیر گرفتن برای انجام واجبات شخص زنده

سؤال۲: مادرم از کار افتاده است و نماز و روزه قضا دارد، با توجه به اینکه در قید حیات هستند آیا می‌توانیم کسی را برای گرفتن نماز و روزه‌های قضا اجیر کنیم؟

جواب: کسی که در قید حیات می‌باشد لازم است تا آخر عمر، نماز و روزه‌ها را شخصا قضا کند و نمی‌تواند برای انجام نماز و روزه‌های قضا شده، کسی را اجیر کند وگرنه لازم است وصیت کند که پس از مرگش از طرف او (گرچه با گرفتن اجیر) انجام شود.

تعیین مسافت شرعی

سؤال۳: مسافت شرعی، چند کیلومتر است و کیفیت محاسبه آن چگونه است؟

جواب: مسافت شرعی که موجب شکسته شدن نماز می‌شود، حدود ۴۱ کیلومتر در مسافت امتدادی (فقط رفت) و ۲۰.۵کیلومتر در مسافت تلفیقی (رفت و برگشت) است.

اگر سفر از شهر یا روستای مستقلی شروع می‌شود – هر چند نزدیک شهر یا روستای دیگری باشد -، آغاز مسافت، خروجی شهر یا روستاست و تا اول شهر مقصد محاسبه می‌شود، مگر این که قصد رفتن به مکان خاص و مستقلی در کنار شهر مقصد را داشته باشد به گونه‌ای که عرفا رسیدن به شهر، رسیدن به مقصد محسوب نشود و شهر تنها مسیری برای رسیدن به مقصد باشد، مانند برخی دانشگاه‌ها یا پادگان‌ها یا بیمارستان‌هایی که در کنار شهر هستند، که در این صورت در محاسبه مسافت تا همان مکان خاص در نظر گرفته می‌شود.

شرکت در تجمعات با احتمال مبتلا شدن به کرونا

سوال۴: حکم رفت و آمد خانوادگی و نیز حضور در مراسمات که در آن احتمال مبتلا شدن به کرونا وجود دارد، چیست؟

جواب: از وارد شدن به محلی که احتمال عقلائی مبتلا شدن وجود دارد، اجتناب شود مگر اینکه با رعایت نکات بهداشتی، این احتمال منتفی و یا غیر قابل توجه باشد.

ارتباط شخص مبتلا به بیماری با دیگران

سوال۵: اگر شخصی به این بیماری مبتلا شده یا برخی از علائم مشکوک به کرونا را دارد، آیا جایز است با کسانی که از وضعیت او اطلاع ندارند رفت و آمد نماید؟

جواب: اگر احتمال عقلائی بدهد که موجب سرایت به دیگران گردد، باید از این کار اجتناب کند.

مخلوط شدن رطوبت دست با رطوبت صورت

سؤال۶: اگر هنگام مسحِ سر، دستمان با تری موی جلوی سر یا پیشانی برخورد کند، برای وضو اشکال دارد؟

جواب: اشکال ندارد، ولی نباید با رطوبتی که از موی سر یا پیشانی به دست رسیده است، مسح پا را انجام دهید.

خمیازه کشیدن در نماز

سوال۷: آیا خمیازه یا آه کشیدن در نماز اشکال دارد؟

جواب: صدا‌هایی که بر اثر سرفه و عطسه و صاف کردن حنجره از انسان صادر می‌شود، حتی اگر حرف از آن تولید شود، نماز را باطل نمی‌کند.

نقص مبیع در فروش اینترنتی

سؤال۸: در فروش اینترنتی کالا‌های دست ساز، خریدار فقط عکس جنس را می‌بیند و سفارش می‌دهد، آیا در صورت وجود اشکالات جزئی در کالا، معامله و درآمد حاصل از آن حلال است؟

جواب: چنانچه عرفاً معیوب محسوب نشود و مصداق غش* در معامله نباشد، اشکال ندارد.

*غش یعنی فریب دادن دیگران، از راه بهتر یا بیشتر وانمود کردن کالا.

تغییر نذر به جهت ویروس کرونا

سوال۹: با توجه به شیوع بیماری_کرونا و جلوگیری از تجمعات، اگر کسی در ایام ماه محرم در هیئات و تکایا، غذا نذر کرده باشد، آیا تغییر این نذر امکان پذیر است؟

جواب: اگر صیغه نذر را به نحو صحیح بر زبان جاری نکرده است تغییر آن مانع ندارد.

عمل نکردن به نذر به جهت کرونا

سوال۱۰: فردی برای دهه محرم سیصد پرس غذا نذر کرده و صیغه نذر را هم خوانده است، ولی با توجه به شرایط فعلی کرونا قصد دارد نذری ندهد، آیا تکلیفی بر عهده دارد؟

جواب: تا زمانی که امکان عمل به نذر با رعایت قوانین مربوطه و توصیه‌های بهداشتی، وجود داشته باشد، نمی‌تواند عمل به نذر را ترک کرده و یا آن را تغییر دهد.

تغییر کیفیت ادای نذر

سوال۱۱: در شرایط فعلی کرونا آیا می‌توان به جای نذر هر ساله در ایام محرم، پول آن را محاسبه و به موسسات خیریّه اهدا کرد؟

جواب: اگر صیغه نذر را به نحو صحیح بر زبان جاری نکرده است، تغییر آن مانع ندارد.

اطعام عزاداران در ایام کرونا

سوال۱۲: با توجه به شرایط کرونایی و لزوم رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی، عده‌ای تصمیم دارند تا گوشت گوسفندی را که هر سال در ایام عاشورا به همراه غذا طبخ می‌شد، به صورت گوشت خام به دست عزاداران برسانند، آیا این امکان از لحاظ شرعی وجود دارد؟

جواب: انجام این کار با رعایت قوانین مربوطه و توصیه‌های بهداشتی اشکال ندارد.

وضو با انگشتر

سؤال۱۳: آیا وضو گرفتن در حالی که انگشتر در دست باشد، صحیح است؟

جواب: اگر آب به تمام قسمت‌های زیر انگشتر (گرچه با چرخاندن آن) برسد، وضو صحیح است.

نماز خواندن روی فرش نجس

سؤال۱۴: اگر قسمتی از فرش نجس شود و ما نمی‌دانیم کدام قسمت نجس است، نماز خواندن روی این فرش صحیح است؟

جواب: اشکال ندارد.

عمل نکردن به استخاره یا تکرار استخاره

سؤال۱۵: درباره موضوعی استخاره کرده ام جواب آن زیاد موافق نظر بنده نبود، خلاف استخاره عمل کردن یا استخاره مجدد جایز است؟

جواب: شایسته است انسان در اموری که می‌خواهد دربارۀ آن‌ها تصمیم بگیرد، ابتدا تأمل و دقت کند یا با افراد با تجربه و مورد اطمینان مشورت کند و در صورتی که تردیدش برطرف نشد، استخاره کند. در هر صورت در عمل به استخاره، الزام شرعی وجود ندارد، ولی اگر برای انجام کاری استخاره کردید، بهتر است بر خلاف آن عمل نشود و تا زمانی که موضوع و شرایط آن تغییر نکرده است، دلیلی برای استخاره مجدد وجود ندارد.

ادرار بچه شیرخوار

سؤال۱۶: آیا ادرار بچه شیرخوار نجس است؟

جواب: ادرار بچه شیر خوار نجس است و در این حکم بین دختر و پسر تفاوتی نیست

انتهای پیام/

برچسب ها: استفتائات جدید آبان استفتائات جدید

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: استفتائات جدید اشکال ندارد نماز احتیاط نماز و روزه صیغه نذر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۷۳۲۳۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فعالیت ۷۵۰۰ آزمایشگاه پزشکی در کشور / کرونا؛ تجهیزات آزمایشگاهی را فرسوده کرد

کاظم وطن‌خواه در آستانه روز علوم آزمایشگاهی درباره وضعیت شبکه آزمایشگاهی کشور اظهار کرد: بیش از ۷۵۰۰ آزمایشگاه در حوزه بهداشت و درمان در بخش‌های دولتی، خصوصی، سازمان‌ها و نهادهای مختلف به ارئه خدمت مشغول هستند. آزمایشگاه مرجع سلامت در ساختار نظام سطح‌بندی و برنامه‌ریزی شبکه ملی آزمایشگاهی کشور در راس قرار گرفته است. همچنین آزمایشگاه‌های دولتی و خصوصی و آزمایشگاه‌های بهداشتی در حوزه درمان و بهداشت در سطوح مختلف دیگر قرار می‌گیرند.

گسترش شبکه آزمایشگاهی کشور در دستور کار

وی با بیان اینکه آزمایشگاه مرجع سلامت وزارت بهداشت، برنامه گسترش شبکه آزمایشگاهی کشور را بر مبنای اسناد بالادستی در دستور کار قرار داده، افزود: در حال حاضر،  برنامه راه‌اندازی و تاسیس شبکه‌های آزمایشگاه‌های پزشکی در بخش دولتی در دستور کار آزمایشگاه مرجع سلامت قرار گرفته است.

وی ادامه داد: لحاظ کردن برنامه شبکه‌های آزمایشگاهی در برنامه‌های ارتقای بهره‌وری وزارت بهداشت در سازمان ملی بهره‌وری ایران و همچنین لحاظ کردن برنامه « ایجاد شبکه آزمایشگاهی بهداشت طبق شیوه‌نامه آزمایشگاه مرجع» در برنامه عملیاتی و ابلاغ  آن به دانشگاه های علوم پزشکی  منتخب برای استقرار شبکه آزمایشگاهی جزو اقدماتی است که به منظور گسترش شبکه آزمایشگاهی کشور انجام شده است.

رئیس آزمایشگاه مرجع سلامت وزارت بهداشت با بیان اینکه استقرار شبکه آزمایشگاهی در سیستم دولتی  در سال ۱۴۰۲ در دانشگاه‌های منتخب به نحو مطلوبی انجام شده، اظهار کرد: طبق اسناد بالادستی، استقرار شبکه آزمایشگاهی در سایر دانشگاه‌های علوم‌پزشکی تا پایان سال ۱۴۰۲ به میزان حداقل ۸۵ درصد به سرانجام رسیده است.

وطن‌خواه با بیان اینکه آزمایشگاه‌های مرجع و همکار کشوری بیشتر در دانشکده بهداشت و انستیتو پاستور ایران مستقر و پاسخگوی نیازهای آزمایشگاهی کشور هستند، خاطرنشان کرد: به دلیل اینکه  تشخیص بسیاری از بیماری‌های تحت مراقبت به تخصص علمی ویژه، صرف هزینه زیاد برای راه‌اندازی آزمایش‌های فوق‌تخصصی و در نتیجه تجهیز آزمایشگاه نیاز دارد که در مواردی به‌دلیل عدم بروز و شیوع کم یا مقطعی بودن بیماری، تاسیس آزمایشگاه تخصصی در همه دانشگاه‌های علوم‌پزشکی مقرون به صرفه نیست، به همین دلیل برای این بیماری‌ها، آزمایشگاه‌های مرجع کشوری بیماری و آزمایشگاه‌های همکار آزمایشگاه مرجع سلامت، انتخاب و اعتبار بخشی شده‌اند.

رئیس آزمایشگاه مرجع سلامت وزارت بهداشت ادامه داد: آزمایشگاه‌های مرجع کشوری بیماری و آزمایشگاه‌های همکار آزمایشگاه مرجع سلامت علاوه بر شرح وظایف مشترک، درارتباط با بیماری‌های مختلف شرح وظایف خاصی نیز بر عهده دارند. آزمایشگاه‌های مرجع و همکار کشوری عمدتا در دانشکده بهداشت و انستیتو پاستور ایران مستقر و پاسخگوی نیازهای آزمایشگاهی کشور هستند که تعداد آزمایشگاه‌های از این دست، ۲۱ مورد است.

وطن‌خواه با اشاره به ارتقای ظرفیت تشخیص شبکه آزمایشگاهی کشور برای بیماری‌های نوپدید خاطرنشان کرد: ارتقای ظرفیت تشخیص شبکه آزمایشگاهی تشخیص مولکولی و افزایش دامنه آزمایش‌های تشخیصی حوزه معاونت بهداشت از کووید-۱۹ به سایر عوامل بیماری‌زا که منشاء بالقوه تهدیدات زیستی هستند، از جمله CCHF، «تب دانگ»، «چیکن‌گونیا»، «سیاه زخم» و «لپتوسپیروز» در دانشگاه‌های منتخب ظرفیتی را برای تشخیص این گروه از بیماری‌های نوپدید و باز پدید ایجاد کرده که در حال توسعه است.

رئیس آزمایشگاه مرجع سلامت وزارت بهداشت درباره هزینه آزمایش‌ بیماری‌های نوپدید گفت: هزینه انجام آزمایش کووید-۱۹ بر اساس تعرفه مصوب گرفته می‌شود و در دیگر موارد براساس محاسبات دقیق و کارشناسی تعیین شده و پس از طی مراحل قانونی به تصویب می‌رسد. در صورت لزوم، تمام این موارد حسب مورد قابل بازنگری است.

وطن‌خواه با اشاره به ضرورت به‌روزرسانی تجهیزات آزمایشگاه‌ها گفت: با توجه به پاندمی کووید-۱۹، حجم زیادی از آزمایش‌های مختلف در شبکه آزمایشگاهی کشور به خصوص در بخش دولتی انجام شد که سبب فرسوده شدن ناوگان تجهیزات آزمایشگاهی شد. تا کنون در دو مرحله و با استفاده از وام بانک جهانی، بخشی از تجهیزات اصلی آزمایشگاهی شامل سل کانتر، اتوآنالایزر، ایمونواسی آنالایزر، میکروسکوپ، کشت خون خودکار، تعیین هویت و آنتی بیوگرام خودکار و همچنین دستگاه RT PCR تامین شده که حدود ۳۰ درصد از نیاز بخش دولتی را برطرف کرده است.

تجهیزات آزمایشگاهی بخش خصوصی نیازمند نوسازی

وی ادامه داد: در بخش خصوصی نیز نیاز به نوسازی تجهیزات آزمایشگاهی به خصوص سیستم‌های بسته وجود دارد که امیدواریم در تعامل با اداره کل تجهیزات و ملزومات پزشکی نسبت به بهبود وضعیت تجهیزات آزمایشگاهی گام‌های موثری برداریم.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • نمایش «واپسین نفس» به جشنواره سراسری تئاتر ایثار راه یافت
  • خطیب نماز جمعه زاهدان: عملیات وعده صادق در معادلات جهانی تغییر ایجاد کرد
  • نگرانی سازمان جهانی بهداشت از گسترش آنفلوآنزای پرندگان در بین انسان‌ها
  • پیگیری مطالبات جامعه آزمایشگاهیان کشور
  • توانایی واکسن سازی ایران را جهانی کردیم
  • چرا عملیات تنبیهی وعده صادق مشروع است؟
  • ساخت واکسنی که می تواند با هر گونه ویروسی مبارزه کند
  • افزایش نرخ بیکاری در انگلیس به رقمی بی سابقه
  • ارتش ۸ شهید مدافع حرم را تقدیم انقلاب کرده‌ است
  • فعالیت ۷۵۰۰ آزمایشگاه پزشکی در کشور / کرونا؛ تجهیزات آزمایشگاهی را فرسوده کرد