Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا؛ خیابان مدرس یکی از خیابان‌های پرتردد شهر کرمانشاه است، خیابانی که به واسطه وجود بناهای تاریخی و مذهبی و بازارهای بزرگ و قدیمی و واقع شدن در هسته مرکزی شهر، همچنان از نظر فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی از ارزش و اعتبار خاصی برخوردار است.

به مرور زمان بخش‌هایی از این خیابان تخریب و بافت تاریخی و قدیمی آن در طرح تعریض قرار گرفته و مجتمع‌های جدید و بزرگ تجاری جای آنها قد علم کرده‌اند اما به وضوح می‌بینیم نه تنها معضل ترافیک سنگین که چندین دهه گریبان‌گیر این خیابان است حل نشده بلکه اخیرا زمزمه‌هایی از پیاده‌راه کردن این خیابان نیز به گوش می‌رسد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

برخی از پروژه هایی که برای این خیابان در نظر گرفته شده یا به دلیل کم آمدن اعتبار نیمه کاره مانده و به مرحله اجرایی نرسیده و یا به دلیل برخی نواقص، نارضایتی‌هایی به دنبال داشته است که تعریض آن و یا ساخت متجمع‌های تجاری به روز و متعدد به فاصله اندک از آن جمله است که بخش چشمگیری از این واحدهای تجاری به صورت خالی رها شده و متقاضی ندارد.

خیابانی که شریان اصلی تردد در مرکز شهر است و پیاده‌راه کردن آن جدای از بعضی موارد، چالش‌هایی در حوزه تردد و ترافیک شهری به دنبال دارد.

بیایید با هم یکبار مسیر خیابان مدرس از گاراژ یا میدان آزادی تا میدان انقلاب اسلامی یا شهرداری سابق را با هم مرور کنیم؛

این خیابان از میدان آزادی آغاز می‌شود و تا میدان انقلاب اسلامی ادامه دارد و در مسیر خود از چهار راه امیرآباد یا کاشیکاری، جلوخان، مسجد جامع، بازار اصلی کرمانشاه، سه‌راهی سبزه‌میدان، سه‌راهی نواب، چهار راه مدرس یا چهارراه اجاق، سه‌راهی پارکینگ شهرداری و سه‌راهی پل حاج محمدتقی اصفهانی عبور می‌کند که میدان غدیر و چهارراه وکیل آقا نیز از طریق خیابان چهل‌ متری شهید مطهری شرقی و غربی به این خیابان مرتبط می‌شوند.

اکنون چندی است که زمزمه‌های پیاده‌راه کردن این شناسنامه تاریخی شهر کرمانشاه به گوش می‌رسد و عنوان شده که اجرای این طرح علاوه بر اینکه باعث زیبایی منظر شهری می‌شود بلکه به رونق بازار کرمانشاه نیز کمک خواهد کرد.

جدای از مشکلاتی که اجرای این طرح می‌تواند در مبحث ترافیک و تردد ایجاد کند باید بررسی شود که اصناف و کسبه این خیابان در این مورد تا چه اندازه مثبت نظر هستند تا شاهد هر چه بهتر اجرا شدن آن باشیم.

پیاده راه تا چه اندازه به کسب و کار رونق می دهد؟

یکی از کسبه‌های این منطقه در ارتباط با تبدیل خیابان مدرس به پیاده‌راه به خبرنگار ایرنا، گفت: با وجود اینکه در گذشته حجم زیادی از خودروها در حوالی پارکینگ شهرداری پارک می‌شدند، اکنون هیچ خودرویی پارک شده‌ای وجود ندارد و تمام مسیر از پل اجلالیه تا خیابان حاج محمد تقی اصفهانی به صورت پیاده راه سنگ فرش شده و در قسمت‌هایی هم باغچه‌های کوچکی احداث شده است.

"محمد مهدی‌زاده" افزود: در چنین شرایطی ۲ سوال پیش می‌آید یکی اینکه پس آن همه خودرویی که قبلا در اینجا به صورت منظم و نامنظم و حتی چند ردیفی پارک شده بودند و سرنشینان آنان برای مراجعه به مراکز درمانی، کلینیک‌­ها، مطب پزشکان و یا خرید لوازمی که مدنظرشان بود به این خیابان تردد داشتند، الان کجا هستند و کجا پارک شده‌­اند؟

وی با این سوال که آیا پارکینگ‌های بزرگی که مشکل پارکینگ در مرکز اصلی شهر را حل کند ایجاد شده است و یا حجم ترافیک و پارک خودرو به خیابان‌های اطراف منتقل شده است، اضافه کرد: سوال دیگر اینکه آیا احداث این پیاده‌راه تاثیری در کسب و کار اصناف مختلف شاغل در آن دارد؟

یکی دیگر از کسبه‌های کرمانشاهی در گفت و گو با ایرنا، با ابراز خرسندی از سر و سامان گرفتن منطقه گفت: با اینحال معتقدم که تبدیل این گذر خودرو به پیاده‌راه در کاهش رونق کسب و کار و پایین آمدن میزان فروش تاثیرگذار است.

"علی محمد امیرپور" اضافه کرد، در گذشته که افراد به این منطقه می‌آمدند، خودرویشان را پارک می‌کردند، کار یا خریدشان را انجام می‌دادند و می‌رفتند اما الان چون مکانی برای پارک خودرو وجود ندارد یا باید چند خیابان آن طرف‌تر پارک کنند و مسیر زیادی را پیاده طی کنند و یا اینکه در خیابان‌های مجاور این منطقه مدت طولانی برای یافتن جای پارک منتظر بمانند.

به چند کلینیک درمانی و مطب پزشکان هم مراجعه کردم و با افرادی که در آنجا منتظر ارائه خدمات یا معاینه بودند در این مورد صحبت کردم که بیشتر آنان از معضل ترافیک و عدم وجود پارکینگ و یا مکانی برای پارک خودرو گله می‌کردند.

مشکل پارکینگ و کمبود مکان برای پارک چه می‌شود؟

فرد میانسالی که همراه یکی از بیماران در مطب پزشک بود به خبرنگار ایرنا، اظهار داشت: چند پارکینگ کوچک و بزرگ در اطراف این منطقه وجود دارد اما متاسفانه به دلیل حجم بالای مراجعه افراد، این مکان پرتردد جوابگوی این همه خودرو نیست و هر بار که من به آنجا مراجعه کردم عنوان می‌کنند که ظرفیت پارکینگ تکمیل است.

شهروندی دیگر افزود: درست است که این گذر تبدیل به پیاده راه شده اما اصناف مختلف و مشاغل متفاوتی در آن در حال داد و ستد و امرار معاش هستند، فروشگاه‌های بسیاری در آن وجود دارد که حمل و جابجایی برخی از اجناس آنها نیازمند خودرو و وانت است که برای بارگیری و خروج یا تخلیه و ورود کالا نیاز به خودرو در نزدیک‌ترین مکان به فروشگاه است که بهتر است مسوُولان مربوطه برای این مورد چاره‌اندیشی کنند.

"مهدی کمالی" ادامه داد: درست است که دیگر به جز اتوبوس‌های شرکت اتوبوسرانی برای جابجایی مردم هیچ خودرویی اجازه تردد در این خیابان را نخواهد داشت اما آیا به این موضوع اندیشیده‌ایم که این بار ترافیکی را باید به کجا منتقل کنیم.

وی افزود: چه بسیار افرادی که از طریق تاکسی‌ها و خودروهای دیگر و فقط برای رسیدن به مقصدشان از این خیابان عبور می‌کنند و توقفی در آن ندارند، آیا خیابان‌هایی که در ضلع شرقی و غربی خیابان مدرس قرار دارند توان و ظرفیت پذیرش این حجم از ترافیک و تردد خودرو را دارند؟

این شهروند عنوان کرد، با توجه به اینکه این خیابان یکی از پر ازدحام‌ترین خیابان‌های کلانشهر کرمانشاه است آیا وجود تعداد اندکی پارکینگ در این خیابان و اطراف آن برای پارک این حجم از خودرو کفایت می‌کند و دیگر اینکه پیاده‌راه کردن خیابان مدرس تا چه اندازه در رونق بازار آن و داد و ستد کسبه و اصناف موثر است.

پیاده راه شدن به رونق بازار کمک می‌کند

از سوی دیگر «هوشنگ بازوند» استاندار کرمانشاه در جلسه شورای ترافیک استان کرمانشاه اعلام کرد: اجرای طرح پیاده‌راه خیابان مدرس همانند اجرای آن در بسیاری از کلانشهرهای کشور برای زیباسازی و کمک به رونق بازار شهر کرمانشاه یک پروژه مهم است و استانداری از کلیات این طرح استقبال می کند.

او همچنین از دستگاه‌های ذیربط خواست در راستای اجرای هرچه بهتر این پروژه با شهرداری کرمانشاه هم‌افزایی کنند.

بازوند با اشاره به طرح زیباسازی معابر پارکینگ شهرداری از سوی شهرداری و استقبال و استفاده بهینه مردم از آن گفت: اجرای هر طرح عمرانی در شهر به خاطر ابهام و ناشناخته بودن ابتدا با مشکلاتی از جنس نارضایتی مغازداران و مشکلات اجتماعی روبرو می‌شود اما مردم بعد از اینکه اجرا طرح را ببینند چقدر مفید، خوب و زیبا است از آن استقبال می‌کنند.

استاندار کرمانشاه اقناع‌سازی مردم را برای شروع طرح پیاده راه خیابان مدرس بسیار مهم و ضروری دانست و از شهرداری کرمانشاه خواست به بُعد تبلیغات و اطلاع‌رسانی این طرح اهمیت ویژه بدهد و در قالب نشست‌های خبری و اطلاع‌رسانی به مزایای آن بپردازد و ابهامات ذهن مردم را جواب دهد.

بازوند همچنین از شهرداری خواست المان‌ها، طرح‌های زیباسازی و سنگ فرش کردن در اجرای طرح توجه ویژه کند زیرا رضایت و فراهم کردن آسایش مردم هدف نهایی اجرای طرح‌ها است.

حق کسبه پایمال نشود

در ادامه رییس اتاق اصناف کرمانشاه نیز با تاکید براینکه حق کسبه با پیاده‌راه کردن خیابان مدرس پایمال نشود، گفت: باید از تصمیم‌گیرندگان و مسوولان مرتبط در شورای اسلامی شهر و نمایندگان اصناف پرسید که در این طرح تا چه اندازه از کسبه خیابان مدرس نظرخواهی شده است.

 "مجتبی صفایی»  در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با طرح این سوال که پیاده‌راه کردن خیابان مدرس تا چه اندازه کارشناسی شده است، افزود: با کلیت این طرح مخالفتی وجود ندارد ولی باید بررسی کرد تا چه میزان مسائل اصولی از جنبه‌های شهری، اقتصادی و مردمی در این طرح در نظر گرفته شده است.

وی با تاکید بر اینکه این طرح به یک برنامه جامع و مشخص با در نظر گرفتن همه جوانب کار نیاز دارد، گفت: بارها تصمیمات متعددی برای این خیابان حیاتی شهر گرفته شده که می‌توان به اجرای ناکامل طرح تعریض و اجرایی شدن یا نشدن عبور خط قطار شهری از این خیابان اشاره کرد.

وی اظهار داشت: به عنوان نمونه در طرح تعریض و نوسازی خیابان مدرس، مغازه‌ها و کسبه‌های بسیاری برای اجرای این طرح جا به جا و یا حتی مجبور به اجاره‌نشینی شدند و یا به دلیل تاخیر در ساخت مجتمع‌های تجاری و تحویل مغازه‌های جدیدشان مجبور به انتقال کسب و کار خود به محل یا منطقه‌ای دیگر شدند اما هنوز هم برای اجرای کامل این طرح برنامه مدون و مشخصی اعلام نشده است.   

صفایی به ارزش‌های مادی و معنوی خیابان مدرس نیز اشاره کرد و گفت: در کلانشهرهایی همچون مشهد و اصفهان از چنین موقعیت‌هایی به خوبی استفاده شده است و ما باید قبل از تصمیم‌گیری در خصوص چنین طرح‌های مهمی، زیرساخت‌ها و اصول شهری و جوانب اجتماعی و اقتصادی را در نظر بگیریم اما می‌بینیم در خیابان با مشکلات ساده‌ای در حوزه حمل و نقل و تردد و کمبود پارکینگ مواجه هستیم.

سخنگوی اتاق اصناف کرمانشاه بار دیگر تاکید کرد که هیچ مخالفتی با اجرای این طرح وجود ندارد ولی شایسته است با مد نظر قرار دادن تمامی مسائل و اصول، تصمیمی اتخاذ شود که در این شرایط اقتصادی با اجرای چنین طرح‌هایی بتوانیم مشکلی از جامعه را حل کنیم نه اینکه بار مضاعفی را بر دوش کسبه این خیابان مهم شهر بگذاریم.

وی با تاکید بر اینکه نباید حقوق کسبه و اصناف این خیابان نادیده گرفته شود بر تدبیر بهتر، برنامه مشخص تر و پای کار آمدن اعضای شورای اسلامی شهر به عنوان نماینده اصناف تاکید کرد.

خیابان مدرس یا سپه در سال۱۳۱۴ هجری شمسی به طول یک هزار و ۸۴۰ متر باعرض ۲۰ متر در کرمانشاه احداث و ایجاد شد و بازار بزرگ کرمانشاه را به دو بخش شرقی و غربی تقسیم کرد.

عملیات اجرایی طرح تعریض آن از سال ۱۳۴۸ آغاز شد که تاکنون هم به اتمام نرسیده و در این مدت بسیاری از بناهای موجود در این خیابان ارزش تاریخی و فرهنگی پیدا کرده اند که این موضوع باعث ایجاد مشکلاتی در روند اجرای این طرح شده است.

گزارش از زهره کریم زاده

برچسب‌ها مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر شهرداری کرمانشاه کرمانشاه

منبع: ایرنا

کلیدواژه: مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر شهرداری کرمانشاه کرمانشاه مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر شهرداری کرمانشاه کرمانشاه اخبار کنکور اجرای این طرح شهر کرمانشاه تا چه اندازه وجود ندارد رونق بازار طرح تعریض برای پارک کسب و کار سه راهی طرح ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۷۳۲۵۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لزوم ایجاد اقتصاد دریاپایه در مازندران

استاندار جدید مازندران با تاکید بر ایجاد اقتصاد دریاپایه باید در مازندران از اجرای برنامه‌های این استان در کوتاه‌مدت و میان‌مدت مطرح کرد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از مازندران، یوسف نوری امروز _سه‌شنبه، چهارم اردیبهشت_ در مراسم معارفه بیست‌وپنجمین استاندار مازندران واقع در سالن همایش اتاق بازرگانی مازندران با اشاره به بهره‌مندی این از استان از نعمات و مواهب الهی اظهار کرد: با وجود بهره‌مندی از مواهب طبیعی باید از آن‌ها به نحو شایسته استفاده و از ظرفیت‌های آن استفاده برد.

وی گفت: بنا بر فرمایش مقام معظم رهبری در مورد مردم دیار علویان که فرمودند «من این مردم را دوست دارم و به آنان ارادت دارم.» باید از این استان به خوبی یاد کرد.

استاندار مازندران با اشاره به اینکه لشکر ۲۵ کربلا یکی از افتخارات بزرگ مازندران است، عنوان کرد: این استان سهم بالایی در دفاع از امنیت کشور دارد، علاوه بر نقش رزمندگان استان در دفاع مقدس، در دفاع از حرم نیز مازندرانی‌ها حضور پررنگی داشتند.

نوری با اشاره به جایگاه بالای این استان در حوزه اقتصادی تصریح کرد: تولیدات کشاورزی مازندران نقش مهمی در امنیت غذایی کشور دارد.

وی با بیان اینکه در کوتاه‌مدت و میان‌مدت باید برنامه داشته باشیم، افزود: باید به طور یکپارچه از گلوگاه تا رامسر مورد توجه ما باشد.

نماینده عالی دولت در مازندران خاطرنشان کرد: اقتصاد دریاپایه باید در این استان به شکل جدی با توجه به تأکیدات رهبر معظم انقلاب مورد توجه قرار گیرد، با توجه به اینکه تلاش می‌کنم تا برنامه‌های توسعه‌ای استان را دنبال کنیم و در مسیر شکوفایی مازندران گام برداریم.

کد خبر 747289

دیگر خبرها

  • استفاده از ظرفیت های منطقه ویژه اقتصادی بانه
  • لزوم پیشگیری از تخلفات انتخاباتی در آستانه دور دوم انتخابات
  • لزوم تعمیر پل‌های عابر پیاده مکانیزه معیوب
  • لزوم ایجاد اقتصاد دریاپایه در مازندران
  • تعطیل‌کردن روزهای پنجشنبه «خودتحریمی» است
  • حضور استاندار در دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه
  • آغاز عملیات همسطح سازی پیاده روی خیابان شهید رجایی شوش
  • پیشرفت ۸۰ درصدی پیاده‌روسازی خیابان آیت‌الله اشرفی اصفهانی
  • اصلاح پله برقی‌های معیوب پل‌های عابرپیاده
  • «خاستگاه خود» و «آرمان‌های نظام اسلامی» را نباید فراموش کنیم