Web Analytics Made Easy - Statcounter

دبیر انجمن سواد رسانه استان قم تصریح کرد: اهتمام در زمینه آموزش سواد رسانه ای، لازمه مواجهه صحیح با رسانه و پیام های آن در دنیای امروز است.

«سید مرتضی اسماعیلی طبا» در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در قم با تأکید بر این که تجهیز شدن به علم و مهارت سواد رسانه ای، امروزه یکی از اصلی ترین نیازها و الزامات هر جامعه ای به خصوص جامعه ما محسوب می شود، اظهار داشت: سه نهادی که به طور جدی در این باره تأثیرگذار و دخیل هستند، نهاد خانواده ، نهاد دین و نهاد حاکمیت است، منتهای مراتب با توجه به اهمیت نهاد خانواده ، هر طرح و برنامه ای به منظور تعمیق و توسعه سواد رسانه ای در جامعه باید با محوریت نهاد خانواده و آموزش های مرتبط با این عرصه باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

دبیر انجمن سواد رسانه استان قم افزود: امروز خانواده ها و به خصوص نسل جدید برای این که از تبعات نامطلوب حضور و فعالیت در شبکه های اجتماعی و فضای مجازی در امان باشند، باید مجهز به سواد رسانه شوند و این مساله آن قدر مهم و ضروری است که نباید نگاه شعاری صرف به آن داشت.


کارشناس و مدرس رسانه و ارتباطات همچنین گفت: نخستین بار عنوان و اصطلاح سواد رسانه ای را مک لوهان در سال 1965 میلادی استفاده کرد و از آن زمان تاکنون، مباحث مرتبط با رسانه در دنیا ، تحولات چشمگیری داشته و نظرات و دیدگاه های مختلفی درباره چگونگی بهره مندی از ظرفیت رسانه با تکیه بر مقوله سواد رسانه ای مطرح شده است.


وی بیان داشت: واقعیت آن است که امروزه در دنیای بسر می بریم که بدون داشتن مهارت مواجهه با رسانه، ممکن است به شکل نامطلوب و خطرناک تحت تأثیر پیام های رسانه ای قرار بگیریم و همین مساله زندگی ما را دچار چالش کند.


اسماعیلی طبا افزود: در حالی که در برخی کشورهای غربی از جمله کانادا و انگلیس، دهه هاست که در مدارس و دانشگاه ها به مقوله آموزش سواد رسانه ای توجه ویژه ای صورت می گیرد، متأسفانه این مساله در کشور ما سابقه چندانی ندارد، به طوری که اولین کتاب سواد رسانه ای در ایران در سال 1375 منتشر شد.

 

وی همچنین بر لزوم جبران این عقب اُفتادگی به همت همه نهادها و دستگاه های علمی و فرهنگی و نیز مراکز آموزشی تأکید کرد و بیان داشت: در هر صورت نباید از یاد ببریم که ارایه آموزش های سواد رسانه ای ، لازمه مواجهه صحیح با رسانه و پیام های آن در دنیای امروز است.

پایان پیام/414

منبع: شبستان

کلیدواژه: سواد رسانه ای مهارت آموزی رسانه مهارت سواد رسانه ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۷۳۲۸۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

با «مثبت آموزش» به روز باشید

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی شبکه آموزش سیما، برنامه «مثبت آموزش» با توجه به هدف شبکه آموزش که فرصت برابر آموزشی و توجه به عدالت آموزشی است، به بخش های مختلف فرهنگی، سواد آموزشی، سواد مالی، سواد رسانه، سواد اجتماعی به صورت کارشناسی وگفتارها و داستان های کوتاه آموزشی، سلامت دانش آموزی و کارشناسی سلامت محور و … می پردازد.

در بخش صبحگاهی با محوریت تقویم تاریخ، اخبار و … اتفاقات روز را مرور می کند. در این بخش با تغذیه دانش آموزی و ورزش همگانی سبک های مختلف ورزش دانش آموزی را معرفی و بحث سلامت ورزشی را پیگیری می کند. همچنین در بخش فرهنگی اخبار و رویداد های جذاب فرهنگ و هنر مرور می شود.

مطالبات عمومی و پیگیری مطالبات و بررسی رویدادها و مناسبت ها در بخش های مختلف ملی و آیینی، توجه ویژه به نوجوانان و جوانان به صورت معرفی استعدادها و ظرفیت های مستعد، بررسی روند مطالبات معلمان و مسایل مرتبط با آموزش و پرورش به صورت مستقل، جذب و پخش تولیدات مردمی، روایت زندگی مردمی و نگاه ملی و آیینی به مناسب های تقویمی و تبیینی از دیگر رویکردهای قابل توجه برنامه «مثبت آموزش» است.

این برنامه در ساعات نیمروزی و عصرگاهی نیز تا حدود ساعت ۱۸ ادامه خواهد داشت و با مرور برنامه های پخش شده در شبکه آموزش به بررسی اخبار و مسایل روز و آموزش مطالب علمی و همچنین جهاد تبیین در زمینه دستاوردهای علمی و فرهنگی و آموزشی کشور نیز خواهد پرداخت.

برنامه «مثبت آموزش» به تهیه کنندگی سید احسان میرمحمد علی و محمد بخشایش هر روز از ۸ صبح تا ۱۸ به صورت متناوب و در ۱۵ دقیقه پایانی هر ساعت پخش می شود.

کد خبر 6087936 عطیه موذن

دیگر خبرها

  • دوره توانمندسازی کنشگران فضای مجازی در قزوین برگزار شد 
  • «آینده شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های سنتی ایران» منتشر شد
  • مقاومت در برابر عوامل بازدارنده از کمال،لازمه انتخاب راه صحیح است
  • برگزاری دوره سواد رسانه‌ای برای ۱۵۰ معلم در قزوین
  • نخستین کارسوق سواد رسانه‌ای ویژه دانش آموزان درآمل برگزار شد
  • با «مثبت آموزش» به روز باشید
  • بیش از ۸ هزار عضو هیئت علمی خانم در دانشگاه‌ها فعالیت می‌کنند
  • آموزش مهارت‌های دیجیتال به ۱۰هزار دانش‌آموز سنندجی
  • برگزاری دوره توانمندسازی کنشگران رسانه و فضای مجازی
  • تشخیص خبرهای جعلی از خبرهای واقعی با سواد رسانه‌ای + فیلم