Web Analytics Made Easy - Statcounter

در حالی‌که انتقادها از توسعه بی‌برنامه مسیر دوچرخه‌ها در تهران حکایت دارد شهرداری تهران در اقدامی جدید این مسیر را به برخی از پیاده‌روها نیز کشاند.

به گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، کشورهای پیشرفته در مدیریت شهری برای تشویق مردم به استفاده کمتر از خودروی شخصی در درجه اول زیرساخت‌های حمل و نقل عمومی همچون مترو و اتوبوس را توسعه داده و در کنار آن استفاده از سایر مودهای حمل و نقل انفرادی را به‌عنوان روش تکمیلی ترویج و تبلیغ می‌کنند که یکی از این موارد دوچرخه است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این در حالی است که کشور ما به‌ویژه در پایتخت برای ترویج استفاده از حمل و نقل عمومی به جای توسعه زیرساخت‌های مترو و اتوبوس ابتدا مردم را تشویق به استفاده از دوچرخه می‌کنند و حتی مسیر معابر اصلی و فرعی که در وضعیت موجود محدودیت فضا برای عبور خودروها دارد را به مسیر دوچرخه اختصاص می‌دهند که حاصل چنین اقدام نسنجیده این می‌شود که در مسیرهای پر فراز و نشیب تهران جای دوچرخه‌ها را موتورسیکلت می‌گیرد.

محمد علیخانی رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر تهران در این‌باره می‌گوید در شرایط کنونی، بدون انجام مطالعات غیرسفارشی و توجه به تجارب منفی گذشته، نبود زیرساخت‌های لازم و امن و قبل از توسعه خطوط مترو نباید در تمام شهر تهران برای توسعه خطوط دوچرخه سواری هزینه‌های بی‌فایده کرد.

وی با اشاره به این‌که شهرداری از این همه تجربه تلخ و خسارت‌بار درس نگرفته است و همچنان بدون مطالعه دست به احداث و جمع آوری این خطوط می‌زند، عنوان کرد که مدیریت شهری با آزمون و خطا در این خصوص عمل کرده و اجرای سلیقه‌ای و غیرکارشناسی مسیرهای دوچرخه به شکست ختم می‌شود اما باز هم همان تجربه تکرار می‌شود.

رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به این مطلب که پروژه دوچرخه در شهر تهران محکوم به شکست است و نتیجه‌ای نمی‌گیرد، می‌گوید که وضعیت جغرافیایی، آلودگی هوا و نبود زیرساخت‌های ایمن و همچنین تکمیل نبودن حمل‌ونقل عمومی به خصوص خطوط مترو از دلایل شکست این طرح است.

البته پیروز حناچی شهردار تهران بارها تلاش کرده تا با کمپین «سه‌شنبه‌های بدون خودرو»ی خود و دوچرخه‌سواری به سمت محل کارش اهمیت آن را برای مردم پایتخت جا بیندازد اما شوی دوچرخه‌سواری شهردار در جمع چندین محافظ و معاون آن هم سوار بر دوچرخه برقی جز تعریف و تمجید خارجی‌ها دردی از مردم تهران حل نمی‌کند.

نکته جالب توجه‌تر این‌که حرف و حدیث‌ها در خصوص اقدام غیرکارشناسی شهرداری تهران در محدود شدن مسیر خودروها کم بود حال در اقدام ابتکاری برخی از مناطق مسیر دوچرخه را به مسیر پیاده‌روها کشانده‌اند و رفت و آمد پیاده‌ها را هم با اختلال مواجه کرده است.

واقعاً مشخص نیست اعضای شورای شهر تهران در روز انتخاب شهردار تهران بر اساس چه مبنایی شعار «تهران، شهری برای همه» را باور کردند؛ هرچند جای تعجب ندارد که عملکرد شورای شهر تهران هم در اقدامات معدودی همچون اصلاح ساختار شهرداری تهران و عقب‌نشینی از مواضعش نشان داده که آنها هم چندان اهل عمل نبوده و حناچی گزینه شایسته‌ای برایشان بوده است.

انتهای پیام/4105

منبع: آنا

کلیدواژه: پیاده رو شهرداری شهر تهران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۷۳۳۵۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیشرفت ۷۵ درصدی بزرگ‌ترین پروژه بازآفرینی شهری پایتخت

مسعود حق‌لطفی، مدیرعامل سازمان عمرانی مناطق شهرداری تهران در گفتگو با خبرنگار شهر درباره آخرین وضعیت پروژه خانه شهر ضمن اشاره به پیشرفت ۷۵ درصدی این پروژه گفت: عملیات سازه‌ای ساختمان خانه شهرضمن اجرای شیب‌بندی بام و بخش اعظم نمای ساختمان به اتمام رسیده و این در حالی است که تاسیسات مربوط به زیرساخت‌های مکانیکی و برقی نیز نصب شده است.

وی افزود: کار نصب ۴ دستگاه آسانسور، اجرای رمپ مرکزی، نصب هواساز و فن کوئل، محوطه‌سازی بخش شمالی پروژه و نازک کاری طبقات در دست انجام است.

مدیرعامل سازمان عمرانی مناطق شهرداری تهران، ساختمان خانه شهر (بلدیه تهران) را از جمله پروژه‌های فاخر بازآفرینی شهری خواند و از این پروژه با توجه به موقعیت مکانی خاص آن، به عنوان بزرگ‌ترین پروژه بازآفرینی شهری پایتخت با حفظ ساختار و شکل سنتی بنا تعبیر کرد.

گفتنی است، خانه شهر در زمینی به مساحت ۴۹۰۰ مترمربع و زیربنای ۱۸ هزار متر مربع در ۴ طبقه (دو طبقه روی زمین و دو طبقه زیرزمین) با کارکردی فرهنگی و متشکل از یک سالن چند منظوره به ظرفیت ۳۸۰ نفر، موزه با رویکرد معرفی تهران و شهرداری تهران، فضا‌های نمایشگاهی و عرضه محصولات فرهنگی، بام سبز و سالن رسانه و تشریفات برای رخداد‌های مهم دیپلماتیک شهر احداث می‌شود و با تکمیل آن در ماه‌های پیش‌رو یکی از رخداد‌های عمرانی منحصربه‌فرد در شهر تهران محقق خواهد شد.

باشگاه خبرنگاران جوان اجتماعی شهری

دیگر خبرها

  • وضعیت دستفروشان از چین تا آمریکا | آیا دستفروشی در مترو شهرهای بزرگ دنیا آزاد است؟
  • بزرگ‌ترین پروژه بازآفرینی شهری پایتخت به کجا رسید؟
  • احداث سالن ورزشی در محله جروکان
  • ۴۷کیلومتر راه‌سازی در منطقه ۲۲ | ۹۳ درصد بودجه شهرداری منطقه به طرح‌های عمرانی اختصاص یافت
  • جزئیات پیاده روسازی در تهران | در این دو سال چقدر پیاده رو مناطق مناسب سازی شده‌اند؟
  • پیشرفت ۷۵ درصدی بزرگ‌ترین پروژه بازآفرینی شهری پایتخت
  • واکنش عضو شهرداری تهران به جمع‌آوری سگ‌ها از خیابان
  • پاریس ۲۰۲۶؛ به سوی یک شبکه کامل دوچرخه‌سواری
  • نظارتی بر پارکینگ‌های عمومی در کرمانشاه وجود ندارد
  • ورود سگ به بوستان‌های تهران ممنوع است