Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پول نیوز»
2024-03-29@01:19:15 GMT

تورم نقطه‌ای در مهر ماه ۴۱ درصد شد

تاریخ انتشار: ۲ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۷۳۳۷۱۰

تورم نقطه‌ای در مهر ماه ۴۱ درصد شد

بر اساس اعلام مرکز آمار ایران تورم نقطه در مهر ماه از۴۱ درصد عبور کرده و تورم ماهیانه نیز رکورد جدید ثبت کرده است. به گزارش پول نیوز، تورم نقطه‌ای، درصد تغییر عدد شاخص قیمت، نسبت به ماه مشابه سال قبل می‌باشد. نرخ تورم نقطه‌ای در مهر ماه ١٣٩٩ به عدد ٤١,٤ درصد رسیده است؛ یعنی خانوار‌های کشور به طور میانگین ٤١.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

٤ درصد بیشتر از مهر ١٣٩٨ برای خرید یک «مجموعه کالا‌ها و خدمات یکسان» هزینه کرده­ اند.

این در حالی است که نرخ تورم نقطه‌ای برای خانوار‌های شهری ٤١,٣ درصد می‌باشد که نسبت به ماه قبل ٦,٨ واحد درصد افزایش داشته است. هم‌چنین این نرخ برای خانوار‌های روستایی ٤٢,٢ درصد بوده که نسبت به ماه قبل ٨,١ واحد درصد افزایش داشته است.

نرخ تورم مهر ماه ١٣٩٩ در مقایسه با ماه قبل ۷ واحد درصد افزایش یافته است. نرخ تورم گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» با افزایش ۹ واحد درصدی به ۴.۵ درصد و گروه «کالا‌های غیر خوراکی و خدمات» با افزایش واحد درصدی به ٤١.٩ درصد رسیده است.

افزایش نرخ تورم ماهانه خانوار‌های کشور

منظور از نرخ تورم ماهانه، درصد تغییر عدد شاخص قیمت، نسبت به ماه قبل می‌باشد. نرخ تورم ماهانه مهر ١٣٩٩ به ٧ درصد رسیده که در مقایسه با همین اطلاع در ماه قبل، ٣.٤ واحد درصد افزایش داشته است. تورم ماهانه برای گروه‌های عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» و «کالا‌های غیر خوراکی و خدمات» به ترتیب ٥.٧ درصد و ٧.٦ درصد بوده است.

این در حالی است که نرخ تورم ماهانه برای خانوار‌های شهری ٧,١ درصد می‌باشد که نسبت به ماه قبل، ٣.٥ واحد درصد افزایش داشته است. هم‌چنین این نرخ برای خانوار‌های روستایی ٦.٩ درصد بوده که نسبت به ماه قبل ٣.٤ واحد درصد افزایش داشته است.

افزایش نرخ تورم سالانه خانوار‌های کشور

منظور از نرخ تورم سالانه، درصد تغییر میانگین اعداد شاخص قیمت در یک سال منتهی به ماه جاری، نسبت به دوره مشابه قبل از آن می‌باشد. نرخ تورم سالانه مهر ماه ١٣٩٩ برای خانوار‌های کشور به ٢٧,٢ درصد رسیده که نسبت به همین اطلاع در ماه قبل، ١,٢ واحد درصد افزایش نشان می‌دهد.

هم‌چنین نرخ تورم سالانه برای خانوار‌های شهری و روستایی به ترتیب ٢٧,٣ درصد و ٢٦.٧ درصد می‌باشد که برای خانوار‌های شهری ١,٢ واحد درصد افزایش و برای خانوار‌های روستایی ١.٣ واحد درصد افزایش داشته است.

تغییرات قیمت‌ها در ماه جاری

در گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» بیشترین افزایش قیمت نسبت به ماه قبل مربوط به گروه «روغن‌ها و چربی‌ها» (کره پاستوریزه حیوانی و روغن جامد)، گروه «شیر، پنیر و تخم­مرغ» (تخم مرغ و خامه پاستوریزه)، گروه «سبزیجات» (فلفل دلمه‌ای، کاهو، نخود، پیاز و قارچ)، گروه «چای، قهوه و سایر نوشیدنی‌ها» (انواع نوشابه و آبمیوه) می‌باشد. در گروه عمده «کالا‌های غیر خوراکی و خدمات»، گروه «حمل و نقل» (قیمت انواع خودرو)، گروه «مبلمان و لوازم خانگی» (بخاری گازی، فرش ماشینی، لوازم پلاستیکی آشپزخانه، یخچال فریزر و ظروف شیشه‌ای آشپزخانه)، گروه «تفریح و فرهنگ» (لپ­تاپ، قطعات کامپیوتر، دوربین عکاسی و دوچرخه بچه­گانه) بیشترین افزایش قیمت را نسبت به ماه قبل داشته‌اند.

درصد تغییرات شاخص قیمت در دهک‌های هزینه‌ای کل کشور در ماه جاری

دامنه تغییرات نرخ تورم سالانه در مهر ماه ١٣٩٩ برای دهک‌های مختلف هزینه‌ای از ٢٤,٤ درصد برای دهک اول تا ٣٢.٥ درصد برای دهک دهم است.  

منبع: پول نیوز

کلیدواژه: نرخ تورم تورم نقطه به نقطه تورم اقتصاد ایران بورس تهران واحد درصد افزایش داشته برای خانوار های شهری نسبت به ماه قبل نرخ تورم سالانه نرخ تورم ماهانه تورم نقطه ای مهر ماه ١٣٩٩ درصد رسیده مهر ماه شاخص قیمت کالا ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.poolnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پول نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۷۳۳۷۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نرخ تورم در کدام استان بیشتر است؟

فرارو- نرخ تورم عمومی در استان آذربایجان غربی نسبت به بقیه استان‌ها بیشتر اعلام شده است. بااینکه مرکز آمار از عددی نزدیک ۳۲ درصد به عنوان نرخ تورم عمومی در سال ۱۴۰۲ یاد می‌کند، اما داده‌های رسمی مشخص می‌کند سرعت رشد قیمت‌ها در آذربایجان غربی اندکی بیشتر از سایر استان‌ها بوده.

به گزارش فرارو؛ تهران برخلاف تصور عموم، از این لحاظ جایی بین استان‌های صدرنشین ندارد و در طرف مقابل کمترین میزان تورم در استان سیستان و بلوچستان به ثبت رسیده است. جدید‌ترین آمار‌های رسمی مشخص می‌کند در سال گذشته، هتل و رستوران، آموزش و مسکن بیشترین سرعت رشد هزینه‌ها را داشتند و اصلاحا جلوتر از تورم حرکت کردند.

نرخ تورم عمومی؛ ۳۲.۳ درصد

نرخ تورم عمومی که تعبیر درست آن نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه است، در پایان اسفند پارسال به ۳۲.۳ درصد رسید. موضوعی که مشخص می‌کند میزان افزایش هزینه خانوار ایرانی در آخرین ماه سال ۱۴۰۲، به اندازه ۳۲.۳ درصد نسبت به اسفند ۱۴۰۱ افزایش پیدا کرده.

نرخ تورم عمومی که معمولا به شکل ماهانه از سوی مرکز آمار ایران اعلام می‌شود، شامل همه‌جور هزینه‌ها اعم از اقامت در هتل و خوردن غذا در رستوران و هزینه‌های مربوط به خرید بسته اینترنت و ارتباطات می‌شود و داده‌های مرکز آمار نشان می‌دهد رقم ۳۲.۳ درصدی که در اسفند به ثبت رسیده، کمترین سطح از تیرماه سال ۹۹ به این طرف است.

نرخ تورم عمومی در ماه‌های ابتدایی سال گذشته تا مرز ۵۵ درصد بالا رفت بود، اما نهایتا با اتمام سال ۱۴۰۲ در محدوده ۳۲ درصد به کارش پایان داد.

نرخ تورم خوراکی در پایان سال گذشته حدود هفت درصد کمتر از تورم عمومی بوده است

سبقت هزینه‌های آموزش و مسکن از تورم عمومی

نرخ تورم به شکل متوسط نزدیک ۳۲ درصد اعلام شده، اما بررسی‌های مرکز آمار ثابت می‌کند سرعت رشد قیمت‌ها در همه بخش‌ها یکسان نیست و مثلا میزان افزایش هزینه‌ها در قسمت آموزش و مسکن نسبت به حمل‌ونقل بیشتر بوده است.

نرخ تورم حوزه آموزش در سال گذشته ۴۱.۴ درصد و نرخ تورم مسکن ۴۱.۲ درصد به ثبت رسیده است. موقع اقامت در هتل و خوردن غذا در رستوران، هزینه‌های جداگانه‌ای از ما دریافت می‌شود و همین اتفاق باعث می‌شود معمولا نرخ تورم در این بخش بیشتر از بقیه موارد باشد. طوریکه در پایان ۱۴۰۲ نیز نرخ تورم هتل و رستوران تقیریبا ۵۰ درصد یعنی حدود ۱۸ درصد بیشتر از تورم عمومی بوده است.

نرخ تورم در طرف مقابل در حوزه ارتباطات کمتر از بقیه قسمت‌ها تخمین زده شده است؛ کمتر از ۱۸ درصد. آنطرو که مرکز آمار می‌گوید، هزینه‌های مربوط به خوراکی و بهداشت و درمان نیز با سرعتی کمتر از نرخ تورم عمومی در سال گذشته حرکت کرده و این اتفاق در حوزه‌های دیگری مثل تفریح و فرهنگ، دخانیات و پوشاک و کفش برعکس بوده است.

تفاوت نرخ تورم در ۳۱ استان کشور

نرخ تورم عمومی در استان‌های مختلف کشور تفاوت دارد و طبق بررسی‌های مرکز آمار بیشترین میزان افزایش قیمت‌ها در سال گذشته به مردم ساکن استان آذربایجان غربی تحمیل شده است.

نرخ تورم عمومی در استان آذربایجان غربی در پایان سال ۱۴۰۲ دقیقا ۳۶.۷ درصد محاسبه شده است که این عدد ۴.۴ درصد بالاتر از نرخ تورم عمومی در کل کشور است.

نرخ تورم عمومی از این نظر، بعد آذربایجان غربی به ترتیب در استان‌های اردبیل و ایلام (۳۵.۷ درصد)، اصفهان و کرمان (۳۵.۲ درصد) و یزد (۳۵ درصد) بیشتر احساس شده و بد نیست بدانید تهران جایی در این فهرست ندارد.

نرخ تورم عمومی در استان تهران حدود ۳۱.۲ درصد به ثبت رسیده است؛ ۱.۱ درصد زیر تورم عمومی. در استان سیستان و بلوچستان نیز نرخ تورم عمومی کمتر از بقیه استان‌ها اعلام شده و این شاخص فعلا چیزی نزدیک ۲۲ درصد است.

تفاوت نرخ تورم در ۳۱ استان کشور

استان

نرخ تورم

آذربایجان شرقی

31.9 درصد

آذربایجان غربی

36.7 درصد

اردبیل

35.7 درصد

اصفهان

35.2 درصد

البرز

34.9 درصد

ایلام

35.7 درصد

بوشهر

27.2 درصد

تهران

31.2 درصد

چهارمحال و بختیاری

31.1 درصد

خراسان جنوبی

33.7 درصد

خراسان رضوی

32.5 درصد

خراسان شمالی

29.7 درصد

خوزستان

32.3 درصد

زنجان

27.2 درصد

سمنان

30.9 درصد

سیستان و بلوچستان

22.2 درصد

فارس

33.0 درصد

قزوین

34.3 درصد

قم

31.1 درصد

کردستان

34.8 درصد

کرمان

35.2 درصد

کرمانشاه

33.1 درصد

کهگیلویه ‌و بویراحمد

34.0 درصد

گلستان

31.0 درصد

گیلان

33.8 درصد

لرستان

30.7 درصد

مازندران

30.7 درصد

مرکزی

30.3 درصد

هرمزگان

34.6 درصد

همدان

29.4 درصد

یزد

35.0 درصد

دیگر خبرها

  • بالاخره دولت تسلیم شد؛ آپشن طلایی به حقوق کارگران اضافه شد / متناسب‌سازی حقوق‌ها با تورم ۴۵ درصد
  • نرخ تورم در کدام استان بیشتر است؟
  • بازار بی سرپناه مسکن
  • حقوق کارگران ۱۵ درصد بیشتر از کارکنان دولت افزایش یافت
  • بازار بی‌سرپناه مسکن
  • وضعیت انس طلا در بازار جهانی چگونه خواهد بود؟
  • احتمال تغییر در رقم دستمزد ۱۴۰۳ قوت گرفت؟
  • بانک مرکزی اروپا: منتظر موج تورمی مواد غذایی باشید!
  • روایتی تازه از میزان افزایش حقوق کارگران در سال ۱۴۰۳
  • روایتی تازه از تصویب میزان افزایش حقوق کارگران در سال ۱۴۰۳