Web Analytics Made Easy - Statcounter

در جریان اجلاس دو روزه وزرای دفاع کشورهای عضو ناتو، افزایش توان فضایی و ضد موشکی ناتو در مواجه با افزایش قدرت چین و روسیه، تنظیم کیفیت حضور ناتو در افغانستان و عراق و شروط مذاکره با طالبان و مسائل امنیتی سایبری (ارتباطات نسل جی 5) در صدر مذاکرات قرار داشت.

از روز پنجشنبه، اجلاس دو روزه وزرای دفاع کشورهای عضو ناتو به میزبانی بروکسل به شکل ویدئو کنفرانس آغاز شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

قبل از شروع این اجلاس، دبیر کل ناتو در یک کنفرانس خبری اعلام داشت: " برای تقویت قدرت هوافضای ناتو، مرکز فضایی کشورهای همپیمان ناتو در ستاد فرماندهی رامشتاین آلمان تاسیس خواهد شد."

ینس استولتنبرگ در سخنان خود افزود: "در سال 2020 برای ششمین سال پیاپی شاهد افزایش هزینه های نظامی در بین کشورهای اروپایی عضو ناتو و کانادا بوده ایم. نرخ افزایش بودجه نظامی در بین کشورهای ناتو در سال 2020 رقم 4.3 درصد را نشان می دهد و ما پیش بینی می کنیم که این رقم در سال های آینده همچنان افزایش یابد. ناتو باید توان مقابله خود با قدرت موشکی روسیه را افزایش دهد. ما در حال افزایش توان هوایی و موشکی خود هستیم."

در مورد حضور نظامی ناتو در فضا، دبیر کل ناتو تاکید داشت: "برخی کشورها چون روسیه و چین به این توانایی رسیده اند که ماهواره های ما را کور و غیر فعال کرده و حتی آنها را ساقط کنند. فضا برای ما از جهت ناوبری و ارتباطات و تشخیص پرتاب موشک های بالستیک اهمیت دارد. امیدوارم وزارای دفاع ناتو تاسیس مرکز فضایی ناتو در رامشتاین آلمان را تصویب کنند. این مسئله نقش بسزایی در مواجه با تهدیدات نسبت به ماهواره های ما و توان ارتباطی بین نیروهای ما خواهد داشت."

یک مقام بلندپایه ناتو پیش از این گفته بود: روسیه و چین با ماهواره‌هایی که توان عملیات بالا در فضا دارند، ماموریت‌های جاسوسی این پیمان را با خطر مواجه می کنند.

ژنرال «آندره لاناتا»، در گفت و گو با «واشنگتن اگزماینر»، روسیه و چین را متهم کرد که با ماهواره های با قابلیت مانور بالا در فضا، ماموریت های فضایی این پیمان نظامی را با مشکل مواجه می کنند.
وی  از ایجاد مزاحمت برای ماهواره جاسوسی آمریکایی در فضا از سوی ماهواره روسیه خبر داد و نسبت به وقوع اقدامات مشابه روسیه و چین در ماموریت های فضایی ناتو ابراز نگرانی کرد.
به گفته وی، ارتش روسیه ماهواره ای را در مدار زمین قرار داده که در حال ردیابی و رصد فعالیت های یک ماهواره جاسوسی ارتش آمریکا است.

اکنون حدود ۲ هزار ماهواره در مدار زمین قرار دارد که بیش از نیمی از آنان به کشورهای عضو ناتو تعلق دارد و در امور گوناگون از گوشی های همراه تا خدمات بانکی و پیش بینی هواشناسی فعالیت می کنند و فرماندهان این سازمان در مکان هایی مانند افغانستان یا کوزوو از برخی از این ماهواره ها برای ناوبری، مخابرات، تبادل اطلاعات محرمانه نظامی و امنیتی و ردیابی و نظارت بر شلیک موشک بهره می برند.

در حالی که در دهه ۱۹۸۰ تنها بخشی از ارتباطات ناتو از طریق ماهواره بود، اما اکنون دستکم به  ۴۰ درصد رسیده است.

در مورد حضور ناتو در افغانستان، دبیر کل ناتو به طور ضمنی وعده های انتخاباتی ترامپ در مورد خروج نیروهای آمریکایی از این کشور قبل از کریسمس را مردود دانسته و تصریح کرد: "ناتو 12 هزار نیروی نظامی در افغانستان مستقر کرده است. همه اعضای ناتو از مذاکرات دوحه بین آمریکا و طالبان استقبال می کنند ولی طالبان باید به تعداتش عمل کند و رفتار خشونت آمیزش را کاهش دهد و با حسن نیت به مذاکرات ادامه دهد. حضور ناتو در افغانستان مشروط به وضعیت میدانی در این کشور خواهد بود. طالبان باید ارتباط خود را با القاعده و همه گروه های تروریستی بین المللی قطع کند چرا که دلیل اینکه ما به افغانستان رفتیم مبارزه با تروریسم بین الملل بود. ناتو تنها وقتی از افغانستان خارج خواهد شد که شرایط تامین گردد و در آن زمان پس از بررسی جوانب امر به شکل جمعی، یک تصمیم جمعی برای یک خروج جمعی از سوی ناتو گرفته خواهد شد."

به نظر می رسد ترامپ در این زمینه نیز بدون هماهنگی با متحدان اروپایی خود در ناتو ، دست به اقدامی زده که نارضایی آنها را بر انگیخته است. ظاهرا حتی در صورت خروج بخش عمده ای از نیروهای آمریکایی از افغانستان، اما سازمان نظامی ناتو قصدی برای خروج زودهنگام نیروهای خود از این کشور ندارد.

حضور ناتو در عراق نیز از دیگر محورهای اجلاس دو روزه وزرای دفاع ناتو بود. در این باره ینس استولتنبرگ اظهار داشت: "در عراق وضعیت امنیتی همچنان چالش برانگیز است. در نتیجه ما ماموریت آموزشی و کمک های خود را در مورد نیروهای عراقی، با هماهنگی دولت عراق و ائتلاف بین المللی ضد داعش ادامه خواهیم داد."

در ادامه ینس استولتنبرگ با اشاره به تغییرات بنیادین در شکل تروریسم بین الملل و تهدیدات سایبری و نسل جی5 در زمینه ارتباطات و همچننی مسائل امنیتی ناشی از تغییرات آب و هوایی، خواهان تغییر در استراتژی دفاعی ناتو شد.

اجلاس وزرای دفاع ناتو آخرین نشست این سازمان قبل از برگزاری انتخابات آمریکا خواهد بود و این مسئله به اهمیت این اجلاس که به میزبانی بلژیک در یکم و دوم آبان برگزار می شود افزوده است./ ایرنا 

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: حضور ناتو روسیه و چین وزرای دفاع عضو ناتو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۷۳۳۸۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

معرفی وابسته نظامی افغانستان در روسیه

حافظ یاسر قندوزی، دیپلمات حکومت سرپرست افغانستان در روسیه گفت افغانستان وابسته نظامی در مسکو معرفی کرده است.

وی افزود «احمد یاسر» به عنوان وابسته نظامی حکومت سرپرست افغانستان در مسکو معرفی شده است.

قندوزی تأکید کرد: طالبان خواهان روابط مثبت و خوب با تمام جهان از جمله روسیه با احترام متقابل است.

احمد یاسر پیش از این به‌عنوان رئیس تشریفات دفتر «عبدالغنی برادر» معاون اقتصادی نخست‌وزیر طالبان فعالیت می‌کرد.

باشگاه خبرنگاران جوان افغانستان افغانستان

دیگر خبرها

  • نگرانی پنتاگون از سطح روابط نیجر با ایران
  • پنتاگون: درباره سطح روابط نیجر با ایران و روسیه ابراز نگرانی کرده ایم
  • ساخت بزرگترین پایگاه نظامی ناتو در نزدیکی روسیه
  • حمله اوکراین به مراکز رای‌گیری انتخاباتی روسیه/ آماده شدن روسیه برای جنگ بزرگ با ناتو/ حمله به سفارت روسیه در مولداوی
  • آماده شدن روسیه برای جنگ بزرگ با ناتو/ حمله به سفارت روسیه در مولداوی/ حمله روسیه به کارگاه تعمیر ادوات نظامی در اوکراین
  • آلمان مدعی برنامه روسیه برای حمله به بخشی از قلمرو ناتو شد
  • آیا روسیه برای حمله به بخشی از قلمرو ناتو آماده می‌شود؟
  • جنگ روسیه و ناتو حتمی است؟ | جزئیات گزارش مهم امنیتی نهادهای اطلاعاتی آلمان
  • استونی: روسیه برای جنگ با ناتو آماده می‌شود
  • معرفی وابسته نظامی افغانستان در روسیه