Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-24@13:08:37 GMT

فریاد از کرونا، کالاهای چینی و بی‌خیالی متولیان!

تاریخ انتشار: ۲ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۷۳۴۰۴۹

فریاد از کرونا، کالاهای چینی و بی‌خیالی متولیان!

با تعطیل شدن بسیاری مشاغل و اصناف برای جلوگیری از شیوع هرچه بیشتر ویروس کرونا در کشور، مشکلات معیشتی و ترس از بیکار شدن هم به دغدغه‌های مردمی اضافه شده است. قشر عظیم هنرمندان و صنعت‌گران صنایع‌دستی و به‌ویژه آنهایی که در روستاها مشغول به کار بودند نیز از این جمله‌اند که بیکاری آنها در این روزهای کرونایی برای برخی از فعالان این حوزه دغدغه‌آفرین شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حالا بیش از ۶ ماه از شیوع این ویروس در کشور گذشته است، اما برنامه مدون و مشخصی برای حمایت از هنرمندان آسیب دیده صنایع دستی، در نظر گرفته نشده با رسما اعلام نشده است.

ناصر پرهیزگار، هنرمند پیشکسوتی که سابقه‌ای ۳۵ ساله در حرفه دست بافته‌های ایلیاتی دارد، در چندین نمایشگاه داخلی و خارجی شرکت کرده است. او در گفت و گو با ایسنا درباره وضعیت هنرمندان در روزهای کرونایی، بر این باور است که «وضعیت صنایع‌دستی پیش از شیوع ویروس کرونا نیز چندان جالب نبود، اما ضربه آخری که توسط کرونا زده شد، بسیاری از برنامه‌ها همچون برگزاری نمایشگاه‌ها را تحت شعاع قرار داد. به‌طور کلی بازار صنایع‌دستی پیش از کرونا و به دلیل پایین آمدن ارزش پول ملی، نبود امکانات صادراتی و تاثیراتی که تحریم ها گذاشته بودند بسیار  آسیب دیده بود.»

او ادامه می‌دهد: کالاهای صنایع دستی ایران توسط استادکاران حرفه‌ای و با بهترین کیفیت‌ها ساخته می‌شوند و بهترین مشتری‌های این محصولات گردشگران خارجی یا ایرانی‌های خارج‌نشین هستند. این درحالی است که با افزایش تحریم و کاهش رفت‌وآمدها که حالا به‌واسطه کرونا بسیار کمتر  هم شده است، بخش اصلی خریداران محصولات صنایع‌دستی دیگر وجود ندارند. از سوی دیگر، گرانی و کاهش ارزش پول ملی باعث می‌شود که مشتری‌های داخلی نیز از بضاعت کمتری برای خرید صنایع‌دستی برخوردار باشند.‌

این هنرمند پیشکسوت یکی دیگر از مشکلات اصلی بازار صنایع‌دستی را وجود کالاهای چینی عنوان می‌کند و می‌گوید: حدود ۲۰ سال پیش ورود فرش چینی به کشور ممنوع شد، اما در حوزه‌های دیگر و به‌ویژه در سال‌های اخیر انواع و اقسام کالاهای چینی از زیورآلات گرفته تا سفال با قیمت‌های ارزان وارد بازار ایران شده‌اند. این در حالی است که با توجه به اینکه کالاهای ایران از کیفیت بالایی برخوردارند، قیمت بیشتری هم دارند و به همین خاطر بسیاری از خریداران، کالای چینی را به کالای ایرانی مشابه ترجیح می‌دهند.  

پرهیزگار در ادامه از  صنایع‌دستی ایران به عنوان میراث کهنی یاد می‌کند که پر از عشق است و حرف از محبت و صلح می‌زند. او در همین زمینه یادآور می‌شود: طرح‌هایی که در آثار صنایع‌دستی ایرانی به کار می‌روند همگی پیوند عمیقی با طبیعت و زیبایی دارند و هیچ‌گونه خشونتی در آنها دیده نمی‌شود. اما متاسفانه یکی از قربانی‌های اصلی تحریم‌ها صنایع‌دستی و محصولات تولید شده بود که همگی در حال از بین رفتن، هستند. 

این هنرمند پیشکسوت همچنین درباره کمک‌هایی که معاونت صنایع‌دستی می‌توانست در ایام کرونا به هنرمندان این حوزه کند، توضیح می دهد: ساده‌ترین کاری که می توانستند انجام دهند این بود که به هنرمندان این حوزه با در نظر گرفتن وام، کمک‌ مالی کنند؛ اما با وجود صحبت‌هایی که در این زمینه مطرح شد، این اتفاق نیفتاد. به صورت کلی در سال‌های اخیر وعده‌های زیادی داده شد که تقریبا هیچ کدام از آنها عملی نشده‌اند. من به شخصه بعد از سال‌ها فعالیت در حوزه صنایع‌دستی هنوز بیمه نیستم و با وجود آنکه چند سال پیش درخواست وام داده بودم، هنوز موفق به دریافت آن نشدم و اصلا رهایش کردم.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: صنایع دستی دغدغه هنرمندان صنایع دستی حمایت از هنرمندان صنایع دستی کروناویروس صنایع دستی و هنرهای سنتی صنایع دستی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۷۳۴۰۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تزریق ۵.۵ هزار میلیارد اعتبار به گردشگری آذربایجان‌شرقی

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان‌شرقی گفت: برای افتتاح ۴۵ پروژه زیرساختی تأسیسات گردشگری، رقم ۵ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان در طول سال‌جاری برنامه ریزی صورت گرفته است. - اخبار استانها -

 به گزارش خبرگزاری تسنیم از تبریز، احمد حمزه‌زاده در حاشیه جلسه کمیته فنی طرح‌های سرمایه‌گذاری صنعت گردشگری آذربایجان شرقی گفت: برای افتتاح تعداد 45 پروژه زیرساختی گردشگری در سال جاری با رقم 5 هزار و 500میلیارد تومان پیش‌بینی شده است که تا به امروز دو هزار میلیارد تومان در اجرای این پروژه‌ها سرمایه‌گذاری صورت گرفته است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان‌شرقی افزود: درصد مشارکت بخش خصوصی در سرمایه گذاری این پروژه‌ها 100 درصد پیش‌بینی شده که از چالش‌های مهم برای تحقق هدف افتتاح 45 پروژه زیرساختی استان، تأمین 400 میلیاردتومان تسهیلات بانکی است.

حمزه‌زاده گفت: همچنین افتتاح 3 پروژه‌ زیرساختی صنایع‌دستی با حجم سرمایه‌گذاری یک هزار و 300 میلیارد تومان در سال جاری در دستورکار قرار گرفته‌است که با بهره‌برداری این سه پروژه، حجم‌سرمایه‌گذاری در بخش زیرساختی گردشگری آذربایجان‌شرقی به رقم 6 هزار و 800 میلیارد تومان خواهد رسید.

وی خاطرنشان کرد: تدوین بسته های سرمایه‌گذاری با صدور موافقت‌های اصولی برای 50 نقطه مستعد سرمایه‌گذاری در آذربایجان‌شرقی درکنار افتتاح 45 پروژه زیرساختی گردشگری و 3 پروژه زیرساختی صنایع‌دستی برای یک هزار و پانصد نفر به‌صورت مستقیم ایجاد اشتغال خواهد داشت.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • تزریق ۵.۵ هزار میلیارد اعتبار به گردشگری آذربایجان‌شرقی
  • ارزش صادرات صنایع‌دستی از آذربایجان‌غربی ۲۲ درصد افزایش یافت
  • افزایش 22 درصدی ارزش صادرات صنایع دستی از آذربایجان‌غربی
  • ایجاد تشکل‌های تخصصی صنایع‌دستی در کردستان/ هنرمندان صنعتگر حمایت می‌شوند
  • هنرمندان صنعتگر کردستان حمایت می‌شوند
  • برپایی بازارچه در موزه صنایع دستی گلستان
  • همواره از حضور هنرمندان ترکیه در کشورمان استقبال می‌کنیم
  • مدیرکل جدید میراث فرهنگی استان اصفهان معرفی شد
  • تامین ۳ میلیارد دلار ارز برای واردات کالاهای اساسی و صنایع
  • تامین ۳ میلیارد دلاری ارز برای کالاهای اساسی، صنایع و واردات در برابر صادرات