Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار  حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، حوزه بهداشت‌ و درمان در هفته گذشته با رویداد‌هایی متعدد مواجه بود که در این بسته خبری به بخشی از آنها می‌پردازیم.

رمدسیویر برای درمان کرونا تاییدیه آمریکا را گرفت

شرکت گیلیاد ساینسز (Gilead Sciences) روز پنجشنبه اعلام کرد که سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) رمدسیویر را برای درمان کووید۱۹ تایید کرده است،

این اولین و تنها دارویی است که سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) برای درمان کرونا تایید می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سازمان غذا و داروی آمریکا چند ماه پیش مجوز استفاده اضطراری از رمدسیویر را صادر کرده بود زیرا این دارو دوره بهبود مبتلایان به کووید۱۹ را کاهش می دهد،

طبق اعلام گیلیاد، این دارو در آمریکا برای بیماران بزرگسال و اطفال ۱۲ سال به بالا و با وزن دستکم ۴۰ کیلوگرم که بر اثر ابتلا به کرونا در بیمارستان بستری شده اند، مورد تایید قرار گرفته است.

پیش از این یک تحقیق جهانی با حمایت سازمان بهداشت جهانی نشان داده بود که رمدسیویر به درمان بیماران کرونایی کمک نمی کند تا بیماران زنده بمانند یا حتی سریعتر بهبود یابند، اما یک مطالعه آمریکایی نشان داد که داروی تزریق شده برای بیماران کرونایی حدود یک سوم زمان بهبودی را کاهش می‌دهد.

فهرست شهرستان‌های بحرانی کرونا اعلام شد

 وزارت بهداشت، فهرست شهرستان‌های بحرانی کرونا را اعلام کرد و قرار است از روز دوشنبه مطابق دستور رییس جمهور محدودیت‌های شدید در این شهرستان‌ها اعمال شود.

بنابر اعلام معاونت بهداشت، وزارت بهداشت، شهرستان‌های خوانسار، سمیرم، شاهین شهر و میمه، گلپایگان و نجف آباد از استان اصفهان و شهرستان‌های ایوان و دره شهر از استان ایلام در این فهرست قرار دارند.

همچنین شهرستان‌های آذرشهر جلفا، چاراویماق، عجب شیر، مراغه و مرند از استان آذربایجان شرقی و شهرستان‌های مرند، پیرانشهر، ماکو و مهاباد از استان آذربایجان غربی در این فهرست هستند.

شهرستان‌های دماوند و ورامین از استان تهران، درگز از استان خراسان رضوی، مسجد سلیمان از استان خوزستان، خرمدره از استان زنجان، شاهرود از استان سمنان، استهبان از استان فارس، بانه و بیجار از استان کردستان، بافت، بردسیر، رفسنجان از استان کرمان، اسلام آباد غرب، پاوه و گیلان غرب از استان کرمانشاه، گچساران از استان کهگیلویه و بویراحمد، الیگودرز، پلدختر، دورود و کوهدشت از استان لرستان، دلیجان از استان مرکزی، تویسرکان، رزن و نهاوند از استان همدان، ابرکوه، خاتم و مهریز از استان یزد نیز در فهرست شهرستان‌های بحرانی کووید ۱۹ قرار دارند.

افزایش ۱۱ درصدی مسمومیت با الکل در دوران کرونا/ نباید از داروی تاریخ مصرف گذشته استفاده کرد

نوشین محمد حسینی سرپرست دفتر نظارت و پایش مصرف فرآورده‌های سلامت سازمان غذا و دارودرباره مسمومیت دارویی در دوران کرونا اظهار کرد: یکی از مواردی که موجب مسمومیت می‌شود، استفاده نادرست از دارو است. دارو یک شمشیر دو لبه است؛ همان قدر که می‌تواند خوب باشد، می‌تواند منجر به مسمومیت و حتی مرگ شود.

وی ادامه داد: بیشترین مسمومیت‌های دارویی، با آرام‌بخش‌هاست و مسکن‌ها هم مسمومیت زا هستند و در رده دوم مسمومیت‌های دارویی قرار می‌گیرند و متاسفانه در دوران شیوع کرونا که واههمه از خروج از منزل و مراجعه به مرکاز درمانی وجود دارد مصرف خودسرانه دارو افزایش پیدا کرده است و میزان مسمومیت دارویی با مسکن‌های غیر مخدر در سال ۹۸، ۱۵.۹ درصد بوده این در حالی است که مسمومیت با مسکن های غیر مخدر در پنج ماهه امسال ۱۷.۲ درصد بوده است و دارو‌های ضد افسردگی و آمفتامین‌ها در رده سوم و چهارم قرار دارند و حتی آنتی بیوتیک‌ها و کورتون‌ها باعث مسمومیت می‌شوند و مصرف نادرست دارو همیشه می‌تواند منجر به مسمومیت دارویی شود. خوشبختانه با اینکه میزان مسمومیت دارویی ما بیشتر شده است، اما میزان مرگ و میر ناشی از آن افزایش نیافته است.

محمد حسینی درباره افزایش مسمومیت با الکل و متانول در ابتدای شیوع کرونا، گفت: با توجه به مصرف نادرست الکل در آن زمان با افزایش ۱۱ درصدی میزان مسمومیت و مرگ و میر ناشی از آن مواجه شدیم. امیدواریم برای همه مشخص شده باشد و مصرف الکل هیچ تاثیری در پیشگیری و یا درمان کرونا ندارد. در زمینه مرگ و میر ناشی از مسمومیت با الکل نیز ۱۱.۴ درصد افزایش داشته‌ایم.

افزایش ۱۵ درصد فوتی های کرونا با تشدید آلودگی هوا

عباس شاهسونی، رئیس گروه سلامت هوا و تغییر اقلیم وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درباره ارتباط شیوع کرونا با آلودگی هوا بیان کرد: مطالعاتی در دنیا انجام و نتایج آن در مجلات معتبر بین المللی چاپ شده است، نشان می‌دهد که در چین، ایتالیا و بسیاری از نقاط دنیا، آلودگی هوا و به ویژه افزایش ذرات معلق باعث افزایش موارد ابتلا و مرگ و میر‌های ناشی از کرونا و شدت بیماری می‌شود.

رئیس گروه سلامت هوا و تغییر اقلیم وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ادامه داد: ما مطالعه‌ای را در این زمینه را از پیک اول تا پیک دوم کرونا( از اسفند تا شهریور ماه) انجام دادیم و نشان داده شد که ارتباط معناداری بین افزایش ذرات معلق، ازون، دی اکسید نیتروژن و افزایش مرگ و میر ناشی از کرونا در ایران وجود دارد البته درصد‌های بدست آمده در ایران به اندازه گزارش‌های جهانی بالا نبود.

شاهسونی بیان کرد: بر اساس مطالعه‌ای که درباره تاثیر آلودگی هوا بر افزایش مرگ و میر کرونا در ایران انجام دادیم، دریافتیم که ذرات معلق هوا تا ۶ درصد، ازون تا ۷ درصد و دی اکسید نیتروژن تا ۱۵ درصد باعث افزایش مرگ و میر کرونا می‌شود البته در سایر کشور‌ها مانند چین و ایتالیا اعداد گزارش شده چندین برابر بیشتر از ایران بود.

رئیس گروه سلامت هوا و تغییر اقلیم وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ادامه داد: آلودگی هوا بر سیستم تنفسی تاثیر می‌گذارد و موجب تضعیف سیستم ایمنی می‌شود، کرونا هم بیماری تنفسی است و وقتی با آلاینده‌های هوا مواجه می‌شویم سیستم ایمنی بدن افراد تضعیف و فرد بیشتر مستعد ابتلا به کرونا می‌شود.

انسولین نیست؛ پشت پرده ماجرای کمبود انسولین در داروخانه ها

دارویی که کام تلخ بیماران را شیرین می‌کند، این داروی حیاتی نیازمند بیمارانی است که قندخونشان بالاست، صحبت از انسولین است، انسولین‌هایی که کمبودش این روز‌ها قندخون بیماران را بالا برده و سلامتشان را به خطر انداخته است.

بیش از ۴۸ ساعت است که هشتگ انسولین نیست داغ شده است و کاربران از نبود انسولین و مشکلات احتمالی بیماران سخن می‌گویند، البته منظور کاربران انسولین‌هایی معمولی که به شکل آمپول هستند، نیست بلکه انسولین‌های قلمی یا آنالوگ است، هر چند که این انسولین‌ها در داروخانه پیدا نمی‌شود، اما بازار سیاه آن داغ است و هر قلم انسولین را دلالان ناصرخسرو بین ۳۰۰ تا ۵۰۰ هزار تومان به می‌فروشند.

بیش از ۵ میلیون دیابتی در ایران داریم که حدود ۶۰۰ هزار نفر از آن‌ها نیاز به تزریق انسولین برای کنترل دیابت و ادامه حیات خود دارند و تزریق نکردن به موقع انسولین برای بیماران می‌تواند خطر مرگ به همراه داشته باشد، اما سوال اصلی اینجاست که چرا بیماران دیابتی علی رغم گفته‌های مسئولان سامان غذا و دارو که ویال‌های انسولین به میزان کافی تولید می‌شود، اصرار به استفاده از قلم‌های انسولین دارند.

افزایش بی سابقه مرگ و میر کرونا در ایران/ چرا آمار فوتی‌ها در ایران بالاست؟

سیما سادات لاری  سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در روز سیاه کرونا در ایران با اشاره به وضعیت کرونا در ایران اظهار کرد: در روزهای اخیر با افزایش بی سابقه موارد مرگ و میر ناشی از بیماری مواجه هستیم. وضعیت کنونی بیماری در کشورمان نتیجه سهل انگاری در رعایت شیوه نامه ‌های بهداشتی، کاهش میزان استفاده از ماسک و همچنین بروز رفتارهای اجتماعی خطر آفرین در هفته‌های گذشته بوده است.

سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ادامه داد: فراموش نکنید که شکست این بیماری، مستلزم تقویت وفاق و همدلی و به طور کلی همکاری مردم و مسئولان همه دستگاه‌های اجرایی کشور با پرسنل نظام سلامت است.

تصویب دستورالعمل شهید خدمت و ابلاغ آن به دانشگاه‌های علوم پزشکی

سعید نمکی وزیر بهداشت در نشست کمیته ملی تعیین مصادیق شهدای مدافع سلامت اظهار کرد: هر روز داغ تازه‌ای از سربازان خط مقدم و ژنرال‌های مبارزه با کووید۱۹ را به دل داریم. روز گذشته دکتر زارع جوشقانی رئیس بیمارستان لبافی نژاد از چشم پزشکان بسیار برجسته کشور را از دست دادیم که سوابق مدیریتی درخشانی در حوزه سلامت در کاشان، زنجان و تهران داشت.

او افزود: چند روز قبل دکتر فقیهی که ایشان هم از چشم پزشکان برجسته بود را از دست دادیم که سال‌ها رئیس بیمارستان طرفه بود و این بیمارستان را متحول کرده و به عبارتی دوباره ساخته بود. همچنین افرادی مانند دکتر حسنی یکی از متخصصان حاذق آی سی یو، دکتر نادری یکی از بزرگان پیوند و بسیاری از پزشکان برجسته کشور و تعداد زیادی پزشک، پرستار و کادر درمانی و کارکنان سلامت را از دست داده و می‌دهیم و این ضایعات، قابل جبران نیست.

نمکی بیان کرد: متاسفانه شدت سرایت ویروس بیشتر شده و حتی ظن اینکه قدرت بیماری زایی آن با موتاسیون‌هایی افزایش یافته باشد وجود دارد، هم سنین پایین‌تر را گرفتار می‌کند و نوع گرفتاری آن، وخامت حال بیماران را بیشتر می‌کند.

ایران چهارمین کشور دنیا در فوتی‌های روزانه کرونا/ مردم سیاه‌ترین پاییز قرن را تجربه می‌کنند

این روزها کرونا چهره مرگبارتر خود را نشان داده است، به نظر می رسد، پاییز مرگبار و سیاهی که در پیش بینی ها و گمانه زنی ها به آن اشاره می شد، حالا دیگر تنها یک گمانه زنی نیست و در واقعیت آن را می بینیم، پاییزی که هنوز در ابتدای آن هستیم و اگر بیشتر نکات بهداشتی را رعایت نکنیم، مرگبارترین و سیاه ترین پاییز قرن خواهد بود.

در هفته ای که سپری کردیم، شاهد رکوردزنی های متعدد کرونا پس از هشت ماه آغاز بیماری در ایران بودیم و رکورد فوتی، آمار بیماران بدحال و ابتلای روزانه به کرونا در ایران شکسته شد.

ما در حالی آخرین پاییز قرن را سپری می‌کنیم که روزانه بیش از ۲۵۰ بیمار جان خود را از دست می‌دهند، دیروز ۲۵۲ فوتی بر اثر ابتلا به کرونا داشتیم و ایران پس از کشور‌های هند، آمریکا و مکزیک در رتبه چهارم بیشترین مرگ و میر روزانه کرونا قرار داشت.

ماجرای قاچاق ۱۹ کامیون دارو از ایران به عراق/ دارو‌هایی که به جای بیماران دست دلالان می‌افتند

روز گذشته خبری تکان دهنده از کشف ۱۹ کامیون داروی قاچاق از ایران به عراق در رسانه منتشر شد، بر اساس اعلام دستگاه اطلاعاتی ارتش عراق، ماموران نظامی این کشور بزرگترین عملیات قاچاق دارو از ایران به این کشور را در استان «دیالی» کشف و خنثی کرده اند.

رسانه‌های عراقی به نقل از دستگاه اطلاعاتی ارتش این کشور گزارش دادند که این دارو‌ها با هدف فرار از پرداخت تعرفه گمرکی به ارزش بیش از صد‌ها هزار دلار به وسیله ۱۹ کامیون با عبور غیرقانونی از جاده‌های خانقین به استان دیالی واردشده بودند.

ارتش عراق اضافه کرد که متهمان دستگیر شده همراه با کامیون هایشان برای انجام اقدامات قانونی علیه آن‌ها به مراجع قانونی تحویل شدند.

پیش از این نیز چندین بار نیرو‌های امنیتی ایران مستقر در مرز‌های ایران و عراق از خنثی کردن عملیات قاچاق دارو به عراق و دستگیری عوامل آن‌ها خبر داده بودند.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: اخبار سلامت اخبار پزشکی درمان و آموزش پزشکی مرگ و میر ناشی مسمومیت دارویی کرونا در ایران وزارت بهداشت سازمان غذا آلودگی هوا انسولین ها شهرستان ها غذا و دارو فوتی ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۷۳۴۲۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آخرین آمار فوتی‌های ناشی از تصادفات در تعطیلات نوروز اعلام شد

به گزارش خبرآنلاین، رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور از جان باختن هزار و ۶۵ نفر بر اثر تصادفات جاده‌ای در تعطیلات نوروز امسال خبر داد.

میزان در خبری نوشت: عباس مسجدی در رابطه با میزان مرگ و میر ناشی از تصادفات رانندگی در ایام نوروز سال ۱۴۰۳، گفت: در حدفاصل روزهای ۲۵ اسفند ۱۴۰۲ تا ۱۵ فروردین ۱۴۰۳ (۲۰ روز)، تعداد هزار و ۶۵ نفر بر اثر تصادفات رانندگی، جان خود را از دست دادند.

وی افزود: این آمار در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته که هزار و ۱۷۵ نفر فوتی ناشی از تصادفات رانندگی داشتیم، حدود ۹ و نیم درصد کاهش داشته است.

رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور با بیان اینکه بیشترین آمار مرگ و میرهای ناشی از تصادفات رانندگی نوروز امسال در روزهای ۳ فروردین و ۲۸ اسفند رقم خورد، عنوان کرد: ۷۶ درصد فوتی‌های ناشی از تصادفات ایام نوروز سال جاری را آقایان و ۲۴ درصد را خانم‌ها تشکیل می‌دهند.

وی تصریح کرد: تعداد مصدومین ناشی از تصادفات رانندگی نیز در این ایام، ۱۷ هزار و ۲۴۴ نفر بود که نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود ۴ و نیم درصد کاهش داشت.

۴۷۲۳۶

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1898640

دیگر خبرها

  • آمار فوتی‌های تصادفات بسیار شدید در ایران نصف کشورهای دنیاست
  • آخرین آمار فوتی‌های ناشی از تصادفات در تعطیلات نوروز اعلام شد
  • افزایش ۲۷ درصدی مرگ بر اثر مسمومیت قرص برنج در مازندران
  • ۱۷۸ نفر پارسال بر اثر مسمومیت با قرص برنج در مازندران فوت کردند
  • مرگ ۱۷۸ نفر بر اثر مسمومیت با قرص برنج در مازندران
  • فوت ۶۴ نفر بر اثر غرق شدگی در فروردین امسال
  • غرق‌شدگی ۶۴ نفر در فروردین/ بیشترین فوتی در فارس و اصفهان
  • غرق‌شدگی ۶۴ نفر در فروردین/ بیشترین فوتی‌ در فارس و اصفهان
  • فوت و مصدومیت ۱۱۸ نفر بر اثر غرق شدگی در سال جاری 
  • آخرین آمار مصدومان و فوتی‌های حوادث غرق‌شدگی ۱۴۰۳