Web Analytics Made Easy - Statcounter

در هفته ای که گذشت، بازار سرمایه یکی از بدترین هفته های معاملاتی خود را پشت سر گذاشت. بیش از 50 درصد از نمادها همواره در صف فروش قفل بودند.

به گزارش بورس تابناک به نقل از نبض بورس، این در حالی بود که در 20 شهریورماه سال جاری و در راستای افزایش میزان نقدشوندگی در بازار سرمایه، شورای عالی بورس تصمیم گرفت تا هر سهم، بازارگردان معرفی کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مسئله ای که در این هفته به دلیل صف های فروش در بسیاری از نمادها، بسیار به چشم آمد.

آیا بازارگردان ها می توانند بازار را به تعادل برسانند؟

سید مرتضی نظاری تحلیلگر و کارشناس بازار سرمایه و مدیر سرمایه گذاری حافظ سرمایه تاروس در گفتگو با خبرنگار نبض بورس در پاسخ به این پرسش گفت: از معایب و ناکارایی‌های بازار سرمایه ایران وجود دامنه نوسان و حجم مبنا است. زمانی که فشار فروش در سهام افزایش می‌یابد دامنه نوسان از اصلاح سریع تا محدوده‌ای که قدرت خرید بر فروش غلبه نماید جلوگیری می‌نماید. از طرفی حجم ‌مبنا هم تیر خلاصی بر این ناکارایی است. وی افزود: وقتی سهامی به صف فروش می‌رسد با معامله تا حد حجم ‌مبنا تا حد پایین دامنه روز اصلاح می‌کند ولی ممکن است به تعادل نرسد. این پدیده باعث می‌شود حتی سهامداری که اعتقاد به فروش سهام ندارد از ترس اصلاح چند روزه در صف فروش بنشیند. نظاری ادامه داد: عکس این حالت را نیز می‌توان برای حرکت صعودی سهم متصور شد. بر این اساس یکی از دلایل اصلی هیجان خرید و فروش در بازار سرمایه ترس سهامدار از نبود خریدار تا چند روز آینده  است که منجر می ‌شود سهام خود را در عین اعتقاد به ارزشمندی بفروشد و سهامی که به ارزشمندی آن اعتقاد ندارد را بخرد. پدیده صف‌نشینی از همین مسئله ایجاد می‌شود.

این تحلیلگر بازار سرمایه اظهار داشت: اگر به ‌دور از تعصب به این مسئله نگاه کنیم متوجه می ‌شویم که استراتژی صف‌نشینی (خرید در صف خرید و فروش در صف فروش) با اینکه در ظاهر بسیار ابتدایی و غیرحرفه‌ای است ولی با شرایط فعلی بازار سرمایه تصمیم معقولی است. در صورتی‌که سهم، بازار گردان فعال داشته باشد سهامدار خواهد دانست همیشه فروشنده‌ای که صف خرید را عرضه و خریداری که صف فروش را خریداری نماید وجود دارد و برای خرید فروش خود فقط بر ارزش سهام تمرکز می ‌نماید. فعالیت بازار گردانی علاوه بر این‌که به نقد شوندگی سهام کمک می‌نماید باعث حرکت سهام به سمت ارزش ذاتی خود می‌شود.

 

منبع: نبض بورس (https://nabzebourse.com)

 

منبع: تابناک

کلیدواژه: استیضاح رئیس جمهور علائم کرونا سعد حریری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا 2020 بازار سرمایه بازارگردانی صف فروش استیضاح رئیس جمهور علائم کرونا سعد حریری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا 2020 بازار سرمایه صف فروش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۷۳۴۷۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شاخص بورس پایان هفته را در سطح دو میلیون و ۳۰۰ هزار واحد ماند

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ شاخص هم وزن نیز با ۴ هزار و ۶۵۰ واحد افزایش معادل ۶۱ صدم درصد در محدوده ۷۶۳ هزار و ۶۵۵ واحد قرار گرفت.
نماد‌های فملی، شبندر، فایرا، جم، سدشت، کویر و خزامیا از نماد‌های تاثیر گذار مثبت بر شاخص کل بورس بودند. اما نماد‌های پارسان، فولاد، کگل، شپدیس و بوعلی با تاثیر منفی از افزایش بیشتر شاخص کل ممانعت کرد.
نماد‌های ذوب، خزامیا، فولاد، کاما، کساپا، خودرو و فاذر هم از نماد‌های پرتراکنش بر بازار سهام بودند.
شاخص کل فرابورس نیز امروز با ۱۱۶ واحد افزایش به عدد ۲۵ هزار و ۶۰۵ واحد رسید.
نماد‌های فجهان، شگویا، وسپهر، مادیرا، سپیدار و فغدیر از نماد‌های با تاثیر مثبت و نماد‌های آریا، آریان، ساروج، بپاس و بمپنا از نماد‌های با تاثیر منفی بر بازار فرابورس امروز بودند.
بازار امروز سهام شاهد ۴۳۴ نماد مثبت برابر ۳۷۳ نماد منفی بود. ۹۶ صف خرید مقابل ۲۸ صف فروش تشکیل شد. خالص ورود و خرج پول حقیقی هم امروز به مثبت ۱۶۱ میلیارد تومان رسید.
معامله گران امروز ۹ میلیارد و ۲۹۰ میلیون سهام را به ارزش ۴ هزار و هشت میلیارد تومان دست به دست کردند.
ارزش دلاری امروز بازار سرمایه نیز ۲۳۶ میلیارد دلار بود.

دیگر خبرها

  • ۱۶۱ میلیارد تومان نقدینگی به بازار سهام تزریق شد
  • شاخص بورس پایان هفته را در سطح دو میلیون و ۳۰۰ هزار واحد ماند
  • پیش بینی بورس چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳/ افت بازار سهام، سیگنال فرصت خرید است؟
  • سهامداران عدالت بخوانند؛ تغییرات در واریز سود سهام؟
  • سهامداران عدالت بخوانند/ تغییرات در واریز سود سهام؟
  • بورس در راه تصرف تاج و تخت؟
  • سقف معافیت مالی؛ داغ همیشگی بر پیشانی بورس!
  • ورود ۴۲ میلیارد تومانی نقدینگی حقیقی‌ها به بازار سهام در روز سبز شاخص کل بورس
  • بورس به مدار برگشت؟
  • واگذاری پرسپولیس به بانک ها قانونی نیست | فروش سرخ پوش ها به بانک ها چه آثاری دارد؟