Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-16@06:05:51 GMT

افزایش 5.3 دلاری قیمت طلا در بازار جهانی

تاریخ انتشار: ۲ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۷۳۵۰۴۵

افزایش 5.3 دلاری قیمت طلا در بازار جهانی

به گزارش خبرنگار اقتصاد بین‌الملل خبرگزاری فارس، به نقل از کیتکو، در معاملات امروز بازار جهانی فلزات گرانبها هر اونس طلا 1910.4 دلار به فروش رسید که نسبت به دیروز 5.3 دلار افزایش داشته است.

قیمت کنونی در مقایسه با یک ماه پیش 47.4 دلار و در مقایسه با یکسال گذشته 418.4 دلار بالاتر بوده است.

نقره هم امروز 2 سنت افزایش قیمت داشت و 24.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

72 دلار در هر اونس به فروش رسید.

پلاتین نیز 7 دلار رشد قیمت داشت و 886 دلار در هر اونس داد و ستد شد.

پالادیوم اما تغییری در قیمت نداشت 2262 دلار در هر اونس به فروش رسید.

به گزارش رویترز، دلیل افزایش امروز طلا امیدواری سرمایه‌گذاران نسبت به نتیجه‌بخش بودن مذاکرات در آمریکا برای اجرای یک بسته کمک اقتصادی جدید بوده است.

البته رشد امروز ارزش دلار از افزایش بیشتر قیمت طلا جلوگیری کرده است.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: قیمت طلا دلار آمریکا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۷۳۵۰۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بررسی| آیا واقعا بدترین وضعیت طلا در دولت رئیسی بوده است؟

برخی از رسانه‌ها، دولت سیزدهم را متهم کردند که وضعیت طلا در ۳۲ ماهه ابتدایی آن نسبت به سایردولت‌ها بدتر بوده که این گزارش شاید در ظاهر صحیح بوده باشد، اما دلایل مختلف غیر داخلی دارد.

گروه بانک و بورس بازارنیوز- بهزاد قبادی؛ اخیرا یکی از رسانه‌ها با انتشار یک اینفوگرافیک، مدعی شد که دولت رئیسی در ۳۲ ماهه اول کاری خود، نسبت به ۵ رئیس جمهور و نخست وزیر قبلی بدترین وضعیت را داشته و با رشد ۲۹۱ درصدی بالاترین افزایش قیمت را متحمل شده است.



این اینفوگرافیک، دولت احمدی‌نژاد را با ۹۴ درصد رشد، خاتمی با ۵۸ درصد، هاشمی با ۱۴ درصد، روحانی با ۱۲ درصد و میرحسین موسوی را با ۱۱ درصد در رتبه‌های بعدی قرار داده است.

اما باید گفت که اینگونه تحلیل داده‌ها، نمونه‌ای از مغالطه است؛ چرا که قیمت طلا، وابسته به یک متغیر نیست. از آن طرف، طلا جزو بازار‌هایی است که مستقیما به بازار‌های بین‌المللی وابسته است.

شاید بتوان گفت رشد نرخ ارز، دلایل مختلفی از جمله رشد نقدینگی، رشد تورم و انتظارات تورمی داشته باشد، اما طلا اینگونه نیست. در فرمولی که برای محاسبه قیمت طلا استفاده می‌شود، دو متغیر حائز اهمیت هستند.

قیمت طلا از حاصل ضرب قیمت جهانی اونس در نرخ تبدیل دلار به ریال، تقسیم بر نسبت اونس به گرم محاسبه می‌شود؛ بنابراین یکی از متغیر‌های مهم، قیمت جهانی اونس طلاست.

بررسی‌ها نشان می‌دهد در ۳۲ ماهه ابتدایی دولت رئیسی، اونس جهانی از ۱۷۹۹ دلار به ۲۳۴۴ دلار رسیده؛ یعنی رشد ۵۴۵ دلار طی کمتر از ۳ سال!

از طرفی، دولت روحانی که به عنوان دولت مطلوب در عرصه طلا معرفی شده، روز اول کاری خود در سال ۹۲  را با اونس ۱۲۸۱ دلار آغاز کرد و در روز پایانی دولت او، یعنی مرداد ۱۴۰۰، اونس جهانی ۱۷۹۹ دلار شد. یعنی رشد ۵۱۸ دلاری طی ۸ سال!

برآورد این آمار‌ها نشان می‌دهد که علی رغم آنکه نرخ ارز در دولت سیزدهم رشد زیادی داشته، اما در ۳۲ ماهه ابتدایی این دولت، رشد قیمت جهانی طلا حتی بیشتر از کل دوره روحانی بوده است.

از طرف دیگر، واردات طلا در دولت احمدی‌نژاد شدت گرفته بود که این اقدام در دولت روحانی کمرنگ شد و رئیس دولت یازدهم و دوازدهم، ارثیه‌ای که احمدی‌نژاد برایش به جا گذاشته بود را نتوانست برای رئیسی هم به جا گذارد.

پایان پیام//

برچسب ها: طلا ، قیمت طلا ، اونس جهانی لینک کوتاه خبر: bzna.ir/000T8n

دیگر خبرها

  • چرایی افزایش قیمت در بازار طلای جهانی
  • اونس جهانی عامل اصلی نوسان بازار طلا و سکه در داخل
  • طلای جهانی بازهم رکورد زد
  • قیمت طلا افزایش یافت
  • ترس رژیم صهیونیستی عامل افزایش قیمت در بازار طلای جهانی
  • رمز تثبیت قیمت سکه در بازار
  • از بازار طلا و سکه تهران چه خبر؟
  • بررسی| آیا واقعا بدترین وضعیت طلا در دولت رئیسی بوده است؟
  • رکوردزنی اونس جهانی علت اصلی افزایش قیمت طلا و سکه در ایران
  • قیمت طلای جهانی در اوج