Web Analytics Made Easy - Statcounter

آفتاب‌‌نیوز :

مایک پامپئو، وزیر امور خارجه آمریکا قرار است امروز در اقدامی جدید برای پایان دادن به درگیری‌ها در قره‌باغ با همتایان ارمنی و آذربایجانی خود دیدار کند؛ درگیری‌هایی که به گفته ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه حدود ۵۰۰۰ کشته بر جای گذاشته است.

فروپاشی دو آتش‌بس با میانجی‌گری روسیه امیدها برای پایان سریع درگیری‌ها در قره‌باغ که از ۲۷ سپتامبر آغاز شد را تیره و تار کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

قدرت‌های جهان می‌خواهند از تبدیل شدن این درگیری‌ها به یک جنگ تمام عیار که پای ترکیه و روسیه را نیز به میدان باز می‌کند، جلوگیری کنند و به شدت نگران امنیت خط لوله‌ها در آذربایجان هستند که نفت و گاز آذربایجان را از قفقاز جنوبی به بازارهای جهانی منتقل می‌کند.

انتظار می‌رود پامپئو مذاکرات جداگانه‌ای را با جیحون بایراموف، وزیر امور خارجه آذربایجان و زهراب مناتساکانیان، وزیر امور خارجه ارمنستان برگزار کند. هنوز مشخص نیست آیا وزرای امور خارجه این دو جمهوری جماهیر شوروی سابق مستقیما با یکدیگر دیدار و گفت‌وگو می‌کنند یا خیر.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه روز پنجشنبه گفت: بسیار امیدوارم که شرکای آمریکایی‌مان همسو و متحد با ما عمل کنند و به حل این بحران کمک کنند. من طی یک روز چندین بار با رهبران ارمنستان و آذربایجان تماس تلفنی برقرار می‌کنم.

پامپئو اخیرا گفته بود: من به یک راه‌حل دیپلماتیک امیدوارم و راه درست زمانی پیدا می‌شود که آمریکا، فرانسه و روسیه با اقدامات میانجی‌گرایانه‌ای که دهه‌ها آنها را رهبری کرده‌اند، طرفین درگیر را تحت فشار بگذارند.

این در حالی است که نیکول پاشینیان، نخست وزیر ارمنستان گفته است که در این مرحله هیچ راه‌حل دیپلماتیکی برای این بحران نمی‌بیند.

الهام‌ علی‌اف، رئیس جمهور آذربایجان نیز می‌گوید، دورنماهای دستیابی به یک راه‌حل صلح‌آمیز بسیار دور است و خواستار تعهد بازگرداندن منطقه قره‌باغ به آذربایجان است.

منبع: خبرگزاری ایسنا

منبع: آفتاب

کلیدواژه: وزیرامورخارجه آمریکا قره باغ امور خارجه درگیری ها قره باغ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۷۳۵۱۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چین: امیدواریم آمریکا خودبرتربینی را کنار بگذارد

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، «وانگ یی»، وزیر امور خارجه چین در سخنانی درباره تنش‌ها در خاورمیانه گفت: پکن امیدوار است که ایالات متحده «خود برتر بینی را کنار بگذارد» و به درخواست‌های جامعه جهانی توجه کند.

روز گذشته نیز وزیر خارجه چین در نشست مطبوعاتی مشترک با همتای اندونزیایی خود در جاکارتا خواستار توقف جنگ و برقراری آتش‌بس فوری و پایدار در غزه شده بود. وانگ یی، وزیر امور خارجه چین در این نشست خواستار اجرای قطعنامه آتش بس شورای امنیت سازمان ملل شد و از آمریکا به دلیل پیشنهاد غیرالزام آور بودن این قطعنامه انتقاد کرد. وزیر خارجه چین دراین‌باره گفت: «از نظر ایالات متحده به نظر می‌رسد قوانین بین‌المللی ابزاری است که می‌تواند هر زمان مفید باشد و در صورت عدم تمایل به استفاده از آن کنار گذاشته شود.»

رتنو مارسودی، وزیر امور خارجه اندونزی نیز گفت که امیدوار است چین از نفوذ خود برای جلوگیری از تشدید تنش استفاده کند.

ماه گذشته نیز هیأتی چینی به ریاست «وانگ کجیان»، مدیرکل بخش غرب آسیا و شمال آفریقای وزارت امور خارجه چین با «اسماعیل هنیه»، رئیس دفتر سیاسی حماس و هیأتی از رهبران این جنبش در دوحه دیدار کرده بود.

اسماعیل هنیه در این دیدار بر ضرورت توقف فوری جنگ و جنایات دشمن صهیونیستی، خروج نیروهای اشغالگر از غزه، بازگشت آوارگان به خانه‌های خود، تأمین نیازهای ضروری در مراکز اسکان آوارگان، بازسازی غزه و تحقق اهداف و خواسته‌های سیاسی ملت فلسطین از جمله تشکیل کشور مستقل فلسطین به پایتختی قدس شریف، حق بازگشت و تعیین سرنوشت تاکید کرد.

وی همچنین روابط مستحکم ملت‌های فلسطین و چین را مایه افتخار دانست و از نقش چین در حمایت از فلسطین در شورای امنیت و سازمان ملل و دیوان دادگستری بین‌المللی و ارسال کمک‌های بشردوستانه به نوار غزه قدردانی کرد.

از سوی دیگر، سفیر چین در دوحه نیز که در این دیدار حاضر بود، بر ضرورت توقف جنگ و کشتار فلسطینیان و تأمین نیازهای انسانی آنان تاکید کرد و گفت حماس بخشی از بافت و ساختار ملی فلسطین است و چین بر روابط با آن مصمم است.

کد خبر 6082228

دیگر خبرها

  • وزیر خارجه روسیه : مسکو از طریق کانال‌های دیپلماتیک به تل آویو اطلاع داده که تهران خواهان افزایش درگیری نیست
  • گفت‌وگوی وزرای خارجه ایران و ترکیه درباره تحولات اخیر منطقه
  • وزیر خارجه روسیه: هدف از تهدید نشان دادن ایران منحرف کردن توجه از جنگ غزه است
  • لاوروف: هدف از تهدید نشان دادن ایران منحرف کردن توجه از جنگ غزه است
  • وزیر امور خارجه روسیه: گمانه زنی‌ها درباره احتمال استفاده ایران از سلاح هسته‌ای در حال گسترش است
  • دیدار نماینده پاکستان در سازمان ملل با وزیر خارجه ایران
  • چین: امیدواریم آمریکا خودبرتربینی را کنار بگذارد
  • عکس/ دیدار وزرای خارجه ایران و اردن در نیویورک
  • دستیار پوتین در دیدار سفیر اسرائیل: همه طرف‌ها خویشتنداری کنند
  • دیدار نخست‌وزیر قطر و وزیر خارجه ترکیه