Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار تشکل‌های دانشگاهی خبرگزاری فارس، نشست راهکارهای تحقق بیانیه گام دوم انقلاب، به همت انجمن علمی انقلاب اسلامی ایران و با حضور جمعی از اساتید حوزه و دانشگاه در محل موزه عبرت برگزار شد. 

* مفاهیم گام اول به‌درستی به جوانان منتقل نشود، خواست دشمن رقم می‌خورد

در این نشست، حجت‌الاسلام ابراهیم کلانتری  رئیس انجمن علمی انقلاب اسلامی ایران گفت: در نگاهی کلی به بیانیه گام دوم انقلاب درمی‌یابیم که بیانیه شامل ۳ بخش و پاسخ به ۳ سوال کلیدی است؛ اینکه انقلاب را چگونه و از کجا آغاز کردیم، راه طی شده کدام است و اکنون به کجا رسیده‌ایم و نقشه راه آینده چیست و به کجا باید برسیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

عضو هیات علمی دانشگاه تهران، انقلاب اسلامی را دارای ۶ مولفه منحصربه‌فرد دانست و گفت: انقلاب ما برخاسته از اسلام اصیل است و این ویژگی در انقلاب‌های دیگر نیست.

کلانتری ادامه داد: انقلاب اسلامی برخوردار از رهبری الهی است که در دنیا غیر از انقلاب پیامبران و اولیاء الله، مشابه ندارد.

وی، مردمی بودن را ویژگی دیگر منحصربه‌فرد انقلاب عنوان کرد و افزود: اندیشمندان غربی تعجب می‌کنند که چطور یک رهبر دینی می‌تواند به این صورت توده‌ها را به میدان بکشد.

کلانتری با بیان اینکه ویژگی متمایز بعدی انقلاب، وجهه فرهنگی آن است، گفت: وقتی به شعارهای اصلی و آرمان‌های انقلاب نگاه می‌کنیم، می‌بینیم فرهنگی بودن آن‌ها بروز دارد. 

درهم آمیختن دین و دنیا، پنجمین ویژگی انقلاب بود که کلانتری به آن اشاره کرد و افزود: معمولاً از یک انقلاب دینی تصور این است که فقط به بُعد اخروی زندگی توجه داشته باشد، اما همان خطی که پیامبر ترسیم کرد که برای سعادت باید دنیا و آخرت را با هم دنبال کرد، در انقلاب اسلامی دنبال شد، نه مثل انقلاب‌های مارکسیستی که فقط به مسائل دنیوی بپردازد یا اینکه فقط جنبه اخروی را لحاظ کند.

کلانتری، ششمین ویژگی متمایز انقلاب اسلامی را دربرداشتن آرمان‌های بلند بشری دانست و گفت: انقلاب، آرمان‌هایی را برای خود ترسیم می‌کند که نگاه‌ جهانیان را معطوف به خود می‌کند.

 

 رئیس انجمن علمی انقلاب اسلامی ایران با اشاره به نظریه فطرت شهید مطهری اظهار داشت: شهید مطهری می‌گفت چون انقلاب اسلامی متناسب با فطرت انسان‌ها است، آرمان‌هایش آرمانهای جهانی است. 

کلانتری ادامه داد: امروز می‌بینیم که میلیون‌ها انسان از جان گذشته در دنیا عاشق انقلاب هستند. در کشور اندونزی فرزند شهیدی را دیدیم که پدرش به خاطر همراهی با انقلاب در یکی از مناطق دورافتاده این کشور شهید شده بود. در سراسر دنیا افرادی از این دست وجود دارد.

این استاد دانشگاه در ادامه با اشاره به مورد خطاب قرار گرفتن نسل دوم در بیانیه گام دوم گفت: بیانیه مشخص می‌کند که منظور از جوانان چه کسانی هستند. ۳۶ میلیون نفر در کشور در سنین ۱۵ تا ۴۰ سالگی قرار دارند که بیانیه توسط آن‌ها با روحیه جهادی باید اجرایی شود و تمام پیام گام دوم همین است.

کلانتری با تأکید بر اینکه صرف انتقال مفاهیم به نسل جدید کافی نیست و مهم، ایجاد روحیه انقلابی در این نسل است، اظهار داشت: مسئله مهم این است که نسلی که انقلاب را پیروز کرد و چهل سال پیش برد، چطور باید آرمان‌ها و اهداف انقلاب را به نسل بعد منتقل کند به نحوی که خدشه‌ای به اصل آرمان‌ها وارد نشود.

وی چهار رکن مهم را در انتقال آرمان‌های انقلاب به نسل جدید، مورد اشاره قرار داد و گفت: رکن نخست انتقال، محتوا یا همان انقلاب با ویژگی‌های اصیل خود است. دوم کسی است که قرار است محتوا را انتقال بدهد، سوم آن کسی که باید محتوا به او انتقال داده شود و چهارم، روش‌ها و ابزارهای انتقال محتوا است.

کلانتری با بیان اینکه این فرایند، صرفاً موضوعی نظری نیست، بلکه بخشی از آن عملی و تجربی است، گفت: چنانچه این فرایند طی شود، بیانیه گام دوم تحقق می‌یابد. اما اگر این فرایند طی نشود و نسلی که قرار است گام دوم را اداره کند، به هر طریقی محتوا را به‌خوبی دریافت نکند و درک درستی از چیستی انقلاب نداشته باشد، اتفاقی رقم می‌خورد که دشمن می‌خواهد. 

وی با بیان اینکه جریانات معارض، ضد این فرایند عمل می‌کنند، گفت: جریان‌های معارض داخلی‌ و خارجی‌ها به کنار، گاهی خودمان با رفتارهای غلط به آن‌ها کمک می‌کنیم.

کلانتری تصریح کرد: نیازمند بحث‌های میان‌رشته‌ای ازجمله روان‌شناسی و علوم اجتماعی هستیم تا به راهکارهایی برای عملی کردن بیانیه  گام دوم برسیم.

* توافق بر یک راهبرد اقتصادی در گام دوم انقلاب ضروری است

مصطفی ملکوتیان استاد دانشگاه تهران در ادامه، بیانیه گام دوم را سند بالادستی دانست که حرکت آینده انقلاب را بیان می‌کند و تأکید کرد: سند باید مبنای نظریه پردازی های بومی در مسیر تعالی قرار گیرد، آن هم با مبنا قراردادن بحث نظام انقلابی که در بیانیه وجود دارد.

وی، صدور بیانیه در تاریخ انقلاب ها را امری بدیع دانست که نشان‌دهنده طرح و‌ هدف داشتن انقلاب است و افزود: صدور بیانیه نشان‌دهنده هوشیاری بانیان انقلاب است، یعنی به مسیر نگاه راهبردی داشته باشیم و نقاط ضعف را بشناسیم و راهکار برای عبور از آن‌ها داشته باشیم.

این استاد دانشگاه در ادامه، فرازهایی از بیانیه گام دوم را بازخوانی کرد و برای روشن شدن انحطاط تاریخی قبل از انقلاب، مرور کارنامه رژیم پهلوی را ضروری دانست.

ملکوتیان، انقلاب اسلامی را مردمی‌ترین و بزرگترین انقلاب عصر جدید دانست و‌ با بیان اینکه انقلاب اسلامی از نظر حجم و وسعت حضور مردمی در میان انقلاب ها بی‌نظیر است، خاطرنشان کرد: در انقلاب‌های فرانسه، روسیه و چین شاهد چنین حضور مردمی نیستیم. 

 

وی ادامه داد: حضور مردم در انقلاب فرانسه از ده درصد بیشتر نبوده و در انقلاب اکتبر روسیه شاید حدود یک درصد بوده است. درست است که مردم حضور داشتند، اما اکثریت نبودند. در انقلاب چین، مائو از ۶۰۰ میلیون نفر، فقط ۵ میلیون دهقان را بسیج کرد. این در حالی است که مشارکت مردم در همه صحنه‌ها بعد از انقلاب وجود داشته و از لحاظ تداوم حضور مردم نیز بی‌نظیر است.

ملکوتیان، ایجاد تحولات عمیق در منطقه و جهان در مدت کوتاه چهل ساله را ویژگی بی‌نظیر انقلاب اسلامی عنوان کرد و یادآور شد: انقلاب اسلامی در زمان جنگ سرد به وقوع پیوست و یکی از دلایل فروپاشی جهان دوقطبی بود. ماجرای افول غرب نشان می‌دهد غرب نیز دارد گرفتار همان مسیری می‌شود که بلوک شرق به آن دچار شد.

وی افزود: انقلاب با تشکیل محور مقاومت و افزایش اقتدار نظام، تاثیرات عمیقی بر جای گذاشته است.

استاد دانشگاه در ادامه، بایکوت انقلاب اسلامی در محافل علمی و آکادمیک غرب را مورد اشاره قرار داد و گفت: نظام سلطه برای حفظ منافع خود، مقابله با انقلاب‌ها را در دستور دارد و در محافل علمی خود در درباره نتایج داخلی و خارجی انقلاب‌ یا نمی‌نویسند یا به‌صورت زهرآگین به آن اشاره می‌کنند.

ملکوتیان در ادامه، به بیان راهکارهای عملیاتی شدن بیانیه گام دوم انقلاب در دو ساحت فرهنگ و اقتصاد پرداخت و گفت: برخورداری از سیستم جامعه‌پذیری باکفایت، موضوع حائز اهمیتی است. 

وی، انتقال ارزش‌ها را وظیفه نهادهای جامعه‌پذیری چون خانواده، مدرسه، رسانه و کتاب دانست و گفت: در بخش نظام آموزشی از ‌پیش دبستانی تا دانشگاه باید برنامه‌های از پیش تعیین شده مشخصی داشته باشیم. در این مسیر، به کارگماردن  مدیران انقلابی و معتقد، بسیار ضروری است.

استاد دانشگاه تهران، یکی دیگر از راهکارهای تحقق بیانیه گام دوم از طریق فرهنگ را مدیریت فضای مجازی دانست و تصریح کرد: در این راستا، نیازمند تصویب قوانین خاصی در مجلس هستیم.

ملکوتیان، بهره‌گیری از انواع هنر در انعکاس عملکرد درخشان انقلاب را ضروری دانست و افزود: می‌توان از مقایسه‌های آماری نسبت به پیشرفت انقلاب و کشورهای دیگر و نیز تهیه برنامه‌های مستند درباره اعتراف دانشمندان غرب به افول آمریکا استفاده کرد.

وی درباره راهکارهای تحقق بیانیه گام دوم از طریق اقتصاد، گفت: توافق بر سر یک راهبرد توسعه رشد اقتصادی با دو بال عدالت و پیشرفت، مبتنی بر اقتصاد مقاومتی و تصویب آن در مجلس به نحوی که با تغییر دولت‌ها قابل تغییر نباشد، امری ضروری است. باید از به‌کارگیری برنامه‌های لیبرال و نئولیبرال در اقتصاد، اجتناب کرد.

استاد دانشگاه تهران با بیان اینکه کشور ما دارای ۶۸ نوع ماده معدنی است، گفت: باید به سرعت نسبت به تأسیس شرکت‌های سودآور و پذیره‌نویسی آن‌ها در بورس اقدام کرد تا نقدینگی به سمت تولید هدایت شود.

ملکوتیان بر پایان دادن به خام‌فروشی نفت برای رفع بیکاری و دور زدن تحریم‌ها تأکید کرد و اظهار داشت: در کنار این راهکارها، باید به اجرای طرح‌های اقتصادی با مدیریت جهادی اقدام کرد و طرح‌های بزرگی نظیر ستاره خلیج فارس را در دستور قرار داد.

وی، لزوم سرمایه‌گذاری در انرژی‌های تجدیدپذیر را مورد اشاره قرار داد و گفت: چون ایران کشور آفتاب است نباید از این موضوع غفلت کرد.

ملکوتیان همچنین بر تصویب قوانینی برای مبارزه با فساد و‌ ویژه‌خواری و نیز تضمین سود مراکز تولیدی، تأکید کرد.

 * بیانیه گام دوم بازگشت به آرمان‌هایی است که یا فراموش شده‌اند یا کمرنگ

محمّد شفیعی‌فر استاد دانشگاه تهران هم در ادامه با طرح این سوال که آیا ما همچنان انقلاب اسلامی هستیم یا جمهوری اسلامی، گفت: وقتی از انقلاب حرف می‌زنیم می‌بینیم یک بخش‌هایی از انقلاب وجود دارد و بخش‌هایی هم وجود ندارد.

وی ادامه داد: ماهیت انقلاب وجود دارد؛ مفاهیمی چون آزادی، معنویت، اخلاق و استقلال همچنان وجود دارد. اینکه چرا ملت ایران همچنان پشت انقلاب حضور دارد، به این علت است که آرمان‌ها وجود دارد. 

شفیعی فر با بیان اینکه آرمان‌های انقلاب، فطری است اما اجتماعی شده‌اند، گفت: هرچه در آزادی و عدالت پیشرفت کنیم دست از مطالبه آن‌ها نمی‌کشیم چون این آرمان‌ها متعالی هستند.

وی با بیان اینکه آرمان‌های انقلاب، دم دستی نیست، اظهار داشت: در ماجرای ملّی شدن صنعت نفت، وقتی نفت ملی شد، افرادی که به دنبال این موضوع بودند، به آرمان خود رسیدند، اما آرمان‌های انقلاب اسلامی اینگونه نیست.

استاد دانشگاه تهران تصریح کرد: جامعه ما یک جامعه دینی مبتنی بر آرمان‌های متعالی است و این آرمان‌ها را به زور نمی‌شود پاک کرد.

شفیعی‌فر، فاصله بین آرمان‌ها و واقعیات را یک خطر دانست و گفت: چهل سال می‌گذرد و مردم احساس می‌کنند به عدالت نرسیده‌ایم، چرا که سطح این آرمان، ارتقا یافته است. یک زمانی گوش حاکمان ما را می‌کشدند و می‌گفتیم ما بی‌طرف هستیم. امروز با وجود انقلاب، دیگر در چنین شرایطی نیستیم، اما همچنان به دنبال آزادی هستیم. 

وی ادامه داد: در موضوع عدالت از ۴۷ درصد فقر در سال ۵۷ به زیر ۱۰ درصد در سال ۸۲ رسیده‌ایم، و این یعنی در عدالت هم رشد داشته‌ایم، اما جامعه همچنان به دنبال عدالت است.

شفیعی فر، فلسفه صدور بیانیه گام دوم را فاصله بین آرمان‌ها و واقعیت‌ها دانست و گفت: وقتی بیانیه صادر شد، تصور من این بود که رهبری به عنوان هادی این کشتی از جوانان انتظاراتی دارند و به‌نوعی از نسل ما ناامید شده‌اند. نسل گذشته هرچه توانسته‌اند انجام داده‌اند و دیگر توقع از جوانان این است که فاصله بین آرمان‌ها و واقعیات را کم کنند.

استاد دانشگاه با بیان اینکه بعد از انقلاب تحولات زیادی را رقم زدیم، خاطرنشان کرد: نظام سیاسی جدید تاسیس کردیم، انتخابات‌های مختلف برگزار شده و پیشرفت‌های شگرف داشته‌ایم، با این حال از سال ۹۱ درگیر تدوین الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت هستم، چون هنوز الگوی بدیل نظام قبلی را نتوانسته‌ایم جایگزین و محقق کنیم، و این به خاطر ضعف فکری و نخبگانی است. افرادی مثل بهشتی و‌ مطهری نداشته‌ایم.

شفیعی فر رسیدن به الگوی بومی در اقتصاد و سایر عرصه‌ها را مورد تأکید قرار داد و گفت: بیانیه گام دوم، بازگشت به همان اصول و آرمان‌هایی است که یا فراموش شده‌اند یا کمرنگ.

وی ادامه داد: مردم از آزادی و سایر آرمان‌ها سیر نشده‌اند، پس روی سخن بیانیه گام دوم با مسئولان است. برخی مسئولین خسته و برخی بریده و برخی نیز منافعشان با آرمان‌های انقلاب در تضاد است. در حالیکه اول انقلاب، ترجیح منافع انقلاب به منافع فردی اصل بود.

شفیعی فر افزود: دولت موقت می‌گفت صبر کنید تا به مرور اوضاع را سامان دهیم، اما جوانان خود آستین‌ها را بالا زده و جهاد سازندگی را ایجاد کردند و امکانات را به همه جای کشور برند. نهضت سوادآموزی حرکتی بود که در دنیا بدیل نداشت. اول انقلاب کسی به حقوق و‌ تشکیلات فکر نمی‌کرد و خودجوش کار می‌کردند.

استاد دانشگاه با اشاره به طرح نظریه نظام انقلابی در بیانیه گام دوم، گفت: انقلاب ما در قالب نظام همچنان پابرجاست و تبدیل به استخری نشده که آب گندیده در ان جمع شده، بلکه مرتب آب این استخر عوض می‌شود.

شفیعی فر، بازسازی برخی ساختارها را در گام دوم، ضروری دانست و گفت: ما دیگر انقلاب به‌معنای برهم زدن امور را نداریم، بلکه نیازمند بازبینی در برخی ساختارهایی هستیم که مثل استخری که آب آن عوض نشده باشد، بو گرفته‌ است. بخشی از این مشکل هم ناشی از مدیرانی است که پست‌های خود را رها نمی‌کنند.

وی گردش مدیریتی در کشور را ضروری خواند و افزود: در دوره جدیدی از خودسازی و بازسازی هستیم‌و احتیاج به بازگشت به خود انقلاب داریم.

استاد دانشگاه، با بیان اینکه قوه قضاییه نگهبان عدالت و حقوق مردم است، تحول در این دستگاه را ضروری دانست و در ادامه گفت: مجلس انقلابی باید رویکردهای انقلابی و قوانین و مقرات انقلابی داشته باشد و انقلابی بودن صرفاً به شعار نیست.

شفیعی فر، روی کار آمدن دولت جوان و‌حزب‌اللهی را برای تحول در قوه مجریه، حائز اهمیت دانست و گفت: دولت جوان و حزب‌اللهی به معنای بی‌تجربگی نیست، اما بالاخره باید از تجربه‌های جدید استفاده کرد و اجازه داد چرخ مدیریتی کشور بچرخد.

وی تصریح کرد: بدون بروکراسی، امکانات و تشریفات و با خلوص نیت و معنویت، کشور را از ابتدای انقلاب به پیش بردند و ما الان باید به آن روحیه برگردیم.

* ایزدی: شرطی کردن جامعه مضر است/ هر دو حزب آمریکا در سرنگونی جمهوری اسلامی توافق دارند

بخش پایانی این نشست به تحلیل مسائل روز اختصاصی داشت که بر این اساس، فواد ایزدی، کارشناس مسائل بین‌الملل به تحلیل انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا پرداخت.

ایزدی با بیان اینکه نظرسنجی‌ها تا این لحظه حاکی از پیشتازی بایدن است، گفت: با توجه به این نظرسنجی‌ها احتمال برد بایدن زیاد است.

این استاد دانشگاه به وجود سه سناریو درباره انتخابات آمریکا اشاره کرد و افزود: یک سناریو این است که نظرسنجی‌ها درست است و فاصله‌ای که بین بایدن و ترامپ وجود دارد، باقی می‌ماند و ترامپ نتیجه انتخابات را واگذار می‌کند.

ایزدی ادامه داد: سناریوی دوم این است که اتفاق انتخابات قبلی آمریکا تکرار می‌شود که با اینکه کلینتون جلو بود و نظرسنجی‌ها هم درست بود، اما ترامپ برنده می‌شود.

وی افزود: در انتخابات دور گذشته، کلینتون سه میلیون رأی از ترامپ بیشتر داشت و نظرسنجی‌ها هم اشتباه نبود، اما مشکل روی نظرسنجی‌های ایالتی بود که موسساتی که آنجا نظرسنجی کردند مشکل داشتند. حالا یا این موسسان برای ترامپ، نظرسازی می‌کردند یا اینکه بخشی از رأی‌دهندگان به ترامپ دیده نمی‌شدند.

ایزدی گفت: اگر موسسات نظرسنجی، اشکالات خود را اصلاح کرده باشند می‌توان به آماری که هم‌اکنون درباره نتیجه انتخابات می‌دهند، تکیه کرد.

 

کارشناس مسائل آمریکا با بیان اینکه امکان اعلام تقلب از سوی ترامپ درصورت باخت، سخت است، علت آن را فاصله زیاد او با بایدن دانست.

ایزدی در همین زمینه گفت: یک سناریو این است که فاصله رأی دو‌طرف کم باشد و ترامپ اعلام تقلب کند و بگوید رای فلان قسمت مخدوش است؛ کاری که ترامپ هم‌اکنون زمینه آن را دارد فراهم می‌کند و بهانه‌هایی هم برای این موضوع دارد.

وی در ادامه گفت: با وجود ایجاد اختلاف درباره نتیجه انتخابات، کار به دادگاه عالی کشیده می‌شود که ترکیب این دادگاه، هم‌اکنون پنج به سه به سود ترامپ است، یعنی پنج قاضی منصوب رییس‌جمهور جمهوری‌خواه هستند و سه قاضی منصوب رییس‌جمهور دموکرات و این امکان وجود دارد که قضات دادگاه عالی، حزبی رای بدهند.

ایزدی با بیان اینکه اکثریت قوه مقننه ایالتی دست جمهوری‌خواه‌ها است، گفت: ۵۳۸ نفر حق انتخاب رئیس جمهور را در آمریکا دارند که اسم‌شان از طریق قوه مقننه ایالتی اعلام می‌شود.

ایزدی با بیان اینکه  آمریکایی‌ها مدعی هستند که مردمسالاری در ایران ضعیف است، گفت: ساختار انتخاباتی آمریکا رای مردم را به رسمیت نمی‌شناسد و در دهه‌های گذشته برای اینکه ژست مردمسالاری بگیرند می‌گویند کسانی که رای مردم را اعلام می‌کنند، عقبه رای مردم داشته باشند.

وی، دوقطبی شدید فضای آمریکا در حال حاضر را مورد اشاره قرار داد و گفت: خود آمریکایی‌ها خجالت می‌کشند که چنین فردی رییس جمهور آن‌ها است‌ و به همین دلیل شاید حضور مردم در انتخابات امسال بیشتر باشد و این به نفع دموکرات‌هاست. البته در مقابل، رای‌دهندگان جمهوری‌خواه، بیشتر پای کار هستند، اما دموکرات‌ها باید هوا خوب باشد و شرایط برای حضور آن‌ها مهیا باشد تا رأی بدهند.

استاد دانشگاه تهران با بیان اینکه موضوع ایران همواره بحث داغ انتخاب آمریکاست، گفت: بایدن و اطرافیانش نقدهایی به سیاست ترامپ در قبال ایران و خروج از برجام دارند.

ایزدی افزود: نقد آن‌ها این نیست که خروج از برجام کار غیراخلاقی بوده و اگر ما به قدرت برگردیم این کار غیراخلاقی را اصلاح می‌کنیم، بلکه نقدشان این است که می‌توانستیم برجام را گروگان بگیریم تا امتیاز بیشتری از ایران بگیریم.

وی اظهار داشت: بایدن می‌گوید اگر از برجام خارج نمی‌شدیم به ایران می‌گفتیم اگر فلان کار را نکنید از خارج می‌شویم. مخصوصاً که آن‌ها این ذهنیت را داشتند که برجام برای روحانی ارزشمند است. 

ایزدی تصریح کرد: حرف تیم بایدن این است که ترامپ نتوانسته ایران را به‌خوبی محدود کند، اما ما می‌توانیم آن‌ها را به‌خط و مدیریت کنیم.

کارشناس مسائل آمریکا با انتقاد از وجود این ذهنیت در برخی افراد در کشور که رأی آوری بایدن باعث حل مشکلات می‌شود، گفت: از سال ۲۰۰۸ چنین ذهنیتی در کشور ایجاد شد؛ عده‌ای گفتند این باراک حسین اوباما است و ممکن است خودش هم مسلمان باشد و مشکلات ما را حل کند.

ایزدی ادامه داد: اتفاقاً بدترین تحریم‌ها را اوباما علیه ما وضع کرد. تحریم‌های ریگان و کلینتون و بوش به اندازه تحریم‌های زمان اوباما برایمان مشکل ایحاد نکرد، چرا که تحریم‌های ثانویه در دوره او وضع شد.

وی با بیان اینکه بعد از این موضوع، باز یک عده‌ای با خوشبینی چشم به برجام دوختند و می‌بینیم که الان در فروش نفت بدتر از قبل از برجام هستیم. باز عده‌ای می‌گویند همه این مشکلات ناشی از ترامپ است، در حالی که خود عراقچی یکبار گفت کلینتون هم روی کار می‌آمد از برجام خارج می‌شد، که راست هم می‌گفت.

ایزدی با بیان اینکه برجام طراحی شده بود که ایران تعهداتش را اجرایی کند امّا طرف مقابل زیر تعهدات بزند، گفت: خروج ترامپ از برجام بر اساس مکانیسمی بود که سال ۲۰۱۵ اوباما و کنگره وقت آن را تصویب کرده بودند.

وی با بیان اینکه هر دو حزب آمریکا در سرنگونی جمهوری اسلامی توافق دارند، گفت: سؤالی که در ایران مطرح می‌شود این است که آمریکایی‌ها تغییر رفتار ما را می‌خواهند یا تغییر رژیم را؟ اصلاح‌طلبان می‌گویند تغییر رفتار بدهیم تا جمهوری اسلامی هم حفظ شود،‌ ژست انقلابی هم می‌گیرند. این در حالی است که آمریکایی‌ها هر دو را می‌خواهند، امّا چون تغییر رژیم سخت است می‌گویند تغییر رفتار بدهید، در مرحله بعد سراغ تغییر رژیم می‌روند. از این روست که رهبر انقلاب فرمودند تغییر رفتار معنایی جز تغییر نظام ندارد.

کارشناس مسائل آمریکا در ادامه گفت: ذوق‌زدگی برخی در داخل کشور تا اینجا ادامه یافت که بعد از خروج آمریکا از برجام، به برجام اروپایی دل بستند. این در حالی است که چند روز پیش مسئول اینستکس در پاسخ به سؤال که سازوکار اینستکس درباره ایران چقدر فعال است، گفته بود هیچ. 

ایزدی ادامه داد: حال باز عده‌ای چشم امید به آمریکا دوخته‌اند و منتظر رأی‌آوری بایدن هستند. در حالی که شرطی کردن جامعه واقعاً مضر است.

وی افزود: مشکل ایران و آمریکا، اولاً وجود یک جریان غربگرا در کشور است که این باید اصلاح شود. همه باید بدانیم که رابطه ایران و آمریکا درست بشو نیست؛ تا آمریکا وجود دارد، درگیری با ایران نیز وجود خواهد داشت.

ایزدی با بیان اینکه دچار یک مشکل ذهنی درباره آمریکا شده‌ایم، گفت: عده‌ای همیشه می‌گویند رابطه ایران و آمریکا بالاخره باید درست شود. در حالی که این طرف فکر غلط است و باید ذهن‌مان را رها کنیم از وابستگی به آمریکا.

استاد دانشگاه ادامه داد: وقتی در عراق، مصطفی الکاظمی روی کار آمد، باز عده‌ای خوشحال شدند، گفتند این فرد رابطه‌اش با آمریکا خوب است و مشکل ما را حل می‌کند.

ایزدی با بیان اینکه موضوع ایران و آمریکا زمانی حل می‌شود که آمریکا افول کند و این موضوع در حال تحقق است، گفت: جمهوری اسلامی ان‌شاءالله با قدرت ادامه می‌دهد و آمریکا افول‌‌ خواهد کرد.

وی با یادآوری قدرت‌هایی مثل پرتغال، اسپانیا و فرانسه که در قرن‌های ۱۶ به بعد امپراطوری ایجاد و سپس افول کردند، اظهار داشت: الان دوره افول امپراطوری آمریکاست که انقلاب اسلامی در این روند بی‌‌تاثیر نبوده‌ است.

ایزدی تصریح کرد: اگر ده، پانزده سال مقاومت کنیم، مسئله ایران و آمریکا با افول این امپراطوری حل می‌شود. 

استاد دانشگاه تهران با بیان اینکه داستان رابطه ایران و آمریکا در دوره بایدن هم حل نخواهد شد، گفت: البته امکان جماع سازی دموکرات‌ها علیه ایران بیشتر است و این موضوع به نفع ما نیست.

ایزدی ادامه داد: ترامپ می‌گوید اگر دوباره رأی بیاورد اولین کشوری که به او زنگ خواهد زد، ایران است. این سخن ناشی از این است که تصور می‌کند وضع ایران خیلی خراب است و راهی جز تماس با او نداریم. اینکه برخی آقایان هر هفته از مذاکره حرف می‌زنند، در ایجاد چنین ذهنیتی برای ترامپ بی‌تأثیر نبوده است.

وی افزود: برخی فکر می‌کنند اگر هر هفته یادآوری نکنند که آماده مذاکره هستیم آمریکا این موضوع را فراموش می‌کند. این افراد، نسبت به مذاکره وسواس پیدا کرده‌اند و نمی‌توانند فکر آن را از خود رها کنند. 

ایزدی با بیان اینکه برجام کالایی در دست طرف غربی است، اظهار داشت: وقتی ما زیاد از این کالا حرف می‌زنیم، طرف مقابل قیمتش را بالا می‌برد. این موضوعی نیست که نیاز به فهم دیپلماتیک داشته باشد.

استاد دانشگاه تهران با بیان اینکه باید در یکسال گذشته، توان هسته‌ای خود را افزایش می‌دادیم، گفت: برای آمریکایی‌ها این موضوع بسیار مهم است که از بهمن‌ماه که دولت جدید وارد کاخ سفید می‌شود تا مرداد ۱۴۰۰ که دولت جدید در ایران شروع به‌کار می‌کند، با ایران به یک توافق دست پیدا کنند، چرا که نگران هستند مبادا قوه مجریه ایران هم شبیه قوه مقننه شود و باز مجبور شوند با فردی مثل سعید جلیلی مذاکره کنند.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: انقلاب دانشگاه انجمن علمی انقلاب بیانیه گام دوم فواد ایزدی حجت الاسلام کلانتری موزه عبرت استاد دانشگاه تهران راهکارهای تحقق بیانیه گام دوم مورد اشاره قرار داد و گفت انجمن علمی انقلاب آرمان های انقلاب ایزدی ادامه گام دوم انقلاب کارشناس مسائل جمهوری اسلامی انقلاب اسلامی تغییر رفتار آمریکایی ها ضروری دانست دانست و گفت نظرسنجی ها آرمان ها گام دوم حضور مردم انقلاب ها شفیعی فر تحریم ها شده اند عده ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۷۳۵۴۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تجلیل از ضرب شست شیران غیور ایران اسلامی به اسراییل

بسیج دانشجویی و اساتید دانشگاه، ولی عصر (ع) رفسنجان با انتشار بیانیه ای از عملیات وعده صادق حمایت کرد.

به گزارش گروه استان‌ها خبرگزاری دانشجو، بسیج دانشجویی و اساتید دانشگاه، ولی عصر (ع) رفسنجان با انتشار بیانیه از عملیات وعده صادق حمایت کرد.

متن کامل این بیانیه به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم
و الحمدلله قاصم الجبارین مبیر الظالمین
«انا من المجرمین منتقمون» صدق الله العلی العظیم


سپاس خدای فروشکننده جباران و ستمگران که داد مظلومان را از ظلمه می‌ستاند و عذاب خوارکننده را بر اهل عصیان و طغیان فرو می‌فرستد. در پس ده‌ها روز نسل‌کُشی آشکار و دَدمنشانه رژیم سفاک صهیونیستی در غزه مظلوم و حمله گستاخانه به کنسول‌گری ایران عزیز در سوریه و شهادت جمعی از مستشاران نظامی پاک باخته، سپاه مقتدر ندای امام خود را لبیک گفت و چونان ابابیل آتش غضب الهی را بر سر رژیم آپارتاید صهیونیستی نازل کردند؛ گویی بار دیگر عصای موسی علیه‌السلام بود که باطل‌السحر فرعون زمانه شد. 

باید مستکبران عالم بدانند که ما میراث بران آن ابرمرد تاریخ هستیم که فریاد غیورانه «هیهات من الذله» او در گوشمان دم به دم می‌پیچد و به امید جان‌فشانی در رکاب یگانه منجی عالم بشریت، حضرت، ولی عصر ارواحنا فداه، آنات و لحظات عمرمان می‌گذرد. 

ضرب شست شیران غیور جبهه مقاومت به محوریت ایران اسلامی، عاشقان اسدالله الغالب علیه السلام، هشداری بود از سوی امتی قهرمان و مقاوم به مشتی اراذل کودک‌کش، که اگر بار دیگر دست به اقدام جنون آمیز دیگری بزنند، به دست خود نقطه‌ای بر پایان عمر شرارت بار خود خواهند گذاشت. 

ما بسیجیان دانشگاه، ولی عصر عج، به تأسی از شهدای گلگون کفن، ضمن تجدید بیعت با، ولی امر مسلمین و مقتدای خود، امام خامنه ای، اعلام می‌داریم:‌ای رهبر و مولای ما! نگاهمان به سرانگشت اشارت و گوشمان به فرمان جهاد شما است تا جان ناقابلمان را فدای آرمان آزادی قدس شریف کنیم؛ و الله غالب علی أمره
و سیعلم الذین ظلموا أی منقلب ینقلبون

بسیج دانشجویی، کارکنان و اساتید دانشگاه، ولی عصر (عج) رفسنجان

دیگر خبرها

  • ورود ستاد اقتصاد مقاومتی دادگستری گلستان برای بررسی راهکارهای قانونی کاهش هزینه ساخت مسکن در استان
  • قدردانی بسیج اساتید دانشگاه پیام‌نور فارس از عملیات وعده صادق
  • قدردانی بسیج اساتید دانشگاه پیام‌نور فارس از عملیات «وعده صادق»
  • تجلیل از ضرب شست شیران غیور ایران اسلامی به اسراییل
  • سپاهیان نمی‌گذارند خون انسان‌های بی‌گناه پایمال شود
  • کمک علمی دانشگاه شیراز برای احیا تالاب‌ها
  • بیانیه حمایت بسیج اساتید دانشگاه آزاد اسلامی آبادان در پی حملات موشکی سپاه به مواضع رژیم صهیونیستی
  • بیانیه دانشگاه علمی کاربردی در حمایت از حملات به سرزمین‌های اشغالی
  • بیانیه دانشگاه جامع علمی کاربردی در حمایت از عملیات سپاه پاسداران علیه رژیم صهیونیستی
  • «گفتمان و سیاست فرهنگی دولت» نقد و بررسی می‌شود