Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش تابناک اقتصادی، تاریخ اقتصاد ایران و جهان آینه ای است تمام نما از رویدادهای اقتصادی که در گذشته رخ داده است و بیانگر ریشه های تاریخی بسیاری از واقعیت های امروز ایران و جهان است. موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی سومین روز آبان ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

3 آبان 1286، ناصر‌الملک رییس ‌الوزرا وزیران خود را به این شرح به مجلس معرفی کرد. ناصر‌الملک رییس ‌الوزرا و وزیر مالیه، غلامرضاخان آصف ‌الدوله وزیر داخله، میرزاحسن‌ خان مشیر‌الدوله وزیر امور خارجه، میرزاحسن ‌خان مستوفی‌ الممالک وزیر جنگ، مهدی ‌قلی ‌خان مخبر‌السلطنه وزیر عدلیه، میرزا‌حسن‌ خان موتمن‌ الملک وزیر تجارت، مرتضی‌ خان قلی ‌خان صنیع ‌الدوله وزیر علوم و اوقاف و سرپرست وزارت فوائد عامه.

3 آبان 1309، تلگراف بی ‌سیم امواج کوتاه که از فرانسه خریده شده بود نصب و راه اندازی شد. با استفاده از این سیستم ایران توانست با تمام کشورهای دنیا ارتباط برقرار کند.

3 آبان 1323، هیات وزیران نظر میلسپو رییس کل دارایی ایران مبنی بر عزل ابتهاج رییس کل بانک مرکزی را نپذیرفت.

3 آبان 1332، اسناد مالکیت هزار و ششصد نفر از دهقانان تاکستان قزوین داده شد.

3 آبان 1333، بانک صادرات و واردات آمریکا مبلغ پنجاه میلیون دلار وام جهت ساخت سد کرج در اختیار ایران قرار داد.

3 آبان 1334، ایران از هلند دو کشتی سی و دو هزار تنی خرید.

3 آبان 1340، سد کرج پس از هفت سال کار و با هزینه چهارهزار و پانصد میلیون ریال افتتاح شد.

3 آبان 1344، موافقت ‌نامه همکاری ‌های فنی و اقتصادی ایران و رومانی در تهران امضا شد. به موجب این موافقتنامه مقرر شد رومانی طی ده سال حدود صد میلیون دلار از ایران نفت خام خریداری کند و ایران نیز عمده ماشین ‌آلات مورد نیاز خود را از رومانی وارد کند.

3 آبان 1349، چهار کارخانه قند در آذربایجان به بهره ‌برداری رسید.

3 آبان 1357، دولت ايران خريد نيروگاه اتمي از آمريكا را لغو كرد.

3 آبان 1391، مجلس با بررسی فوری «لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم» موافقت کرد. نمایندگان مجلس با ۱۵۳ رای موافق فوریت لایحه ‌ای را تصویب کردند که به گفته علی عسگری، رییس سازمان امور مالیاتی، اجرایی شدن موجب «عدالت در پرداخت مالیات» می ‌شود.

3 آبان 1393، بانک مرکزی در تازه‌ترین اطلاعیه خود، فهرست اسامی بانک‌ها و موسسات اعتباری مجاز را منتشر و از موسسه‌های مالی و اعتباری غیرمجاز سلب مسوولیت کرد. در این فهرست اسامی موسسه‌های مالی و اعتباری معروفی نظیر ثامن‌الحجج، ثامن‌الائمه، آرمان، فرشتگان، نور، میزان، فردوسی و مولی‌الوحدین دیده نمی‌شود.

3 آبان 1394، بر اساس بخشنامه جدید بانک مرکزی اعلام شد، درخواست ممنوعیت خروج تنها برای بدهکاران بانکی تا میزان بدهی اشخاص حقیقی معادل سه میلیارد ریال یا بالاتر و بدهی اشخاص حقوقی معادل پنج میلیارد ریال یا بالاتر صادر می ‌شود.

3 آبان 1395، عضو ناظر صندوق توسعه ملی در مجلس از حداکثر حقوق ۱۶ میلیون تومانی اعضای هیات عامل صندوق خبر داد.

 3 آبان 1396، رهبر انقلاب در مراسم مشترک دانش‌آموختگی، تحلیف و اعطای سردوشی دانشجویان دانشگاه‌ های افسری ارتش بنیان اقتصادی کشور را به‌ دلیل وابسته بودن به درآمد نفت، ناامن خواندند و تاکید کردند: وابستگی اقتصاد به نفت، یک مشکل تاریخی و به ‌جا مانده از دوران قبل از انقلاب است و همین موضوع موجب شده است که ما در دوران‌ های مختلف در زمینه فروش نفت و درآمد حاصل از آن دغدغه داشته باشیم.

3 آبان 1397، رودریگو راتو، رئیس اسبق صندوق بین‌المللی پول به جرم کلاهبرداری و با حکم دیوان عالی دادگستری اسپانیا، برای مدت چهار سال و نیم راهی زندان شد. اتهام رودریگو راتو (Rodrigo Rato) به یک رسوایی مالی در ارتباط با تحریف اطلاعات بانک «بانکیا» به منظور کلاهبرداری و پرداخت هزینه‌های شخصی با استفاده از کارت‌های اعتباری وام گیرندگان این بانک بازمی‌گشت.

3 آبان 1398، در گزارش ۲۰۲۰ شاخص سهولت انجام کسب و کار بانک جهانی، جمهوری اسلامی ایران با کسب ۵۸.۵ امتیاز با یک رتبه صعود به رتبه ۱۲۷ دست یافت.

 

منابع: موسسه مطالعات و پژوهش های سیاسی و روزنامه دنیای اقتصاد

منبع: تابناک

کلیدواژه: علائم کرونا سعد حریری مذاکرات سودان و اسرائیل انتخابات ریاست جمهوری آمریکا 2020 مهدی رسول پناه ایرج مسجدی اقتصاد ایران تاریخ اقتصاد کسب و کار علائم کرونا سعد حریری مذاکرات سودان و اسرائیل انتخابات ریاست جمهوری آمریکا 2020 مهدی رسول پناه ایرج مسجدی ایران و جهان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۷۳۸۴۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نقش کانال های اماراتی در افزایش نرخ دلار | التهابات سیاسی بازیگر اصلی تغییر نرخ ارز است، نه اقتصاد

آلبرت بغزیان در گفتگو با جام‌ جم آنلاین، تغییرات نرخ دلار در کشور را سیاسی و بی ارتباط با متغیرهای اقتصادی توصیف کرد و یادآور شد: از لحاظ اقتصادی چیزی تغییر نکرده، ولی وقتی که امنیت اقتصادی به خطر می‌افتد و ارزش پول ملی یعنی واحد های ریال در دسترس افراد کم ارزش می‌شوند، نرخ ارز رو به صعودی شدن می‌گذارد.

وی با بیان اینکه دلالها حتی در روزهای تعطیل هم نرخ ارز را تغییر می‌دهند، خاطرنشان کرد: روند رشد دلار با عملیات طوفان الاقصی شروع شد که دلار شد ۵۵هزار تومان، با ادامه جنگ غزه، رکورد ۶۰هزار تومان به ثبت رسید و وقتی که مستقیما کنسولگری ما هدف قرار گرفت، دلار شد ۶۵هرار تومان.

وی با بیان اینکه اگر این اخبار  را گوش ندهیم و یا توجه نکنیم اتفاقی در نرخ ارز هم نمی‌افتد، خاطرنشان کرد: روشن است که بازی در بازار درهم رقم می‌خورد، درهم بالا می‌رود و ضربدر عدد ۳/۶ می‌شود و نرخ دلار به دست می‌آید.

این اقتصاددان اضافه کرد: شما هر وقت بازار دلار را نگاه کنید، شروع کننده رشد قیمت از بازار درهم است چون بازیگران تعیین نرخ دلار در امارات هستند.

بغزیان اظهار کرد: بانک مرکزی به‌خوبی به بازی درهمی دلار واقف است اما نمی‌دانم چرا اقدامی انجام نمی‌دهد. البته اینکه نرخ خودش در بازار را نگه می‌دارد، بابل تمجید است.

وی با اشاره پیشنهاد برخی کارشناسان برای کاهش فاصله دلار آزاد و دلار نیمایی یادآور شد: خیلی ها اصرار دارند حالا که اختلاف بین بازار آزاد و بازار رسمی زیاد شده، نرخ ارز در مرکز مبادله باید بالا رود  تا رانت کم شود اما نتیجه این روند، تجربه دوران ریاست قبلی بانک مرکزی است که بازار غیررسمی، بازار رسمی را دنبال خود می‌کشید و قیمت مدام بالا می‌رفت.

او در پاسخ به سوالی درباره گرانس در بازار، گفت: درست است که بانک مرکزی نرخ ارز را تغییری نداده، اما بهانه دست خیلی ها داده که بتوانند قیمت خودرو و یا لوازم خانگی را افزایش دهند و بعد این روند کشیده شود به لبنیات و سفره مردم.

این اقتصاددان، پیروزی ایران در کشمکش‌های منطقه‌ای را شرط بازگشت ثبات به بازار ارز دانست و افزود: متاسفانه کل بازار آزاد بین پنج تا ۱۰درصد است که اکثرا دست قاچاقچی هاست و آنها هستند که ارز لازم دارند. بانک مرکزی اینها را می‌داند ولی بستن کانالهای امارات جرات می‌خواهد.

بغزیان در پایان یادآور شد: دلالها نرخ‌ها را به‌صورت حدسی و بر مبنای هیجانات بازار بالا می‌برند. اگر مردم از این نرخ استقبال کردند و حرید انجام شد، قیمت تثبیت می‌شود، در غیر اینصورت به تدریج قیمت اصلاح خواهد شد.

دیگر خبرها

  • نقش کانال های اماراتی در افزایش نرخ دلار | التهابات سیاسی بازیگر اصلی تغییر نرخ ارز است، نه اقتصاد
  • جهادگران اقتصادی را لَنگ تسهیلات نگذارید
  • چاپ اسکناس‌های درشت‌ تورم‌زا است؟
  • رئیسی در سمنان: تمام همت دولت تحقق وعده‌ها در استان است/تذکر مهم به بانک‌ها 
  • ماجرای ایران چک‌های ۵۰۰ هزار تومانی؛ آیا موج جدید تورم در راه است؟
  • تاجران پول در نظام سرمایه داری همان بانک‌ها هستند
  • چک‌های ۵۰۰ هزار تومانی در راه بازار / نقدینگی افزایش می‌یابد؟
  • چیزی فراتر از یک جنگ در جاده‌های ایران در حال وقوع است/ برای کاهش تورم این اقدام لازم است
  • ۵ باور غلط درباره رتبه اعتباری بانکی/امکان اصلاح رتبه هست؟
  • سند برش اقتصاد فرهنگی قزوین در سفر رییس جمهور رونمایی می‌شود