Web Analytics Made Easy - Statcounter

آغاز رایزنی‌ها برای تشکیل دولت جدید لبنان، گفت‌وگوی ترامپ و نتانیاهو درباره ایران و برجام، امضای توافق آتش بس دائم در لیبی و موافقت اسرائیل با فروش سلاح‌های پیشرفته به امارات، از جمله مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های مرتبط با خاورمیانه در ۲۴ ساعت گشته بوده اند. در این میان، باید به توافق سودان و اسرائیل بر سر عادی‌سازی روابط نیز اشاره کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش «تابناک»؛ رئیس‌جمهور آمریکا از توافق رژیم صهیونیستی و سودان برای عادی‌سازی روابط دیپلماتیک خبر داد.

دونالد ترامپ بعد از یک مکالمه تلفنی با سردمداران سودان و اسرائیل، این خبر را اعلام کرد.

این توافق با کمک آمریکا انجام شده و سودان سومین کشوری است که در دو ماه گذشته به روابط خصمانه با اسرائیل پایان می‌دهد. پیش از این، امارات و بحرین هم با میانجگیری آمریکا توافقاتی را با هدف برقراری روابط با اسرائیل امضا کردند.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، از آنچه «حلقه سریع صلح» می‌خواند، استقبال کرده و این توافق را «پیشرفتی چشمگیر در راه صلح و آغاز دوره‌ای جدید» خوانده است.

نتانیاهو همچنین گفته که هیأت‌هایی از اسرائیل و سودان برای گفتگو در مورد همکاری‌های تجاری و کشاورزی دیدار خواهند کرد.

پیش‌تر وزارت خارجه آمریکا اعلام کرده بود که سودان را از فهرست کشور‌های حامی تروریستم خارج خواهد کرد و دونالد ترامپ هم گفته بود که آماده لغو تحریم‌های خارطوم است.

پیش از اعلام خبر اخیر، ترامپ رسماً سودان را از فهرست مذکور حذف کرد. این اقدام پس از آن انجام شد که سودان بیش از ۳۰۰ میلیون دلار به قربانیان «تروریسم» و خانواده‌های آن‌ها اختصاص داد.

عبدالله حمدوک، نخست‌وزیر سودان، از ترامپ به خاطر حذف کشورش از فهرست کشور‌های حامی تروریسم در آمریکا، تشکر کرد و گفت: دولت سودان در جهت روابط بین‌المللی تلاش می‌کند که به بهترین شکل در خدمت مردم باشد.

واصل ابو یوسف، یکی از مقامات سازمان آزادی‌بخش فلسطین، توافق سودان با اسرائیل را خنجر تازه‌ای که از پشت به فلسطینان ضربه زده، توصیف کرده است.

با توافق اخیر، از ۱۹۴۸ تاکنون کشور‌های سودان، اردن، مصر، امارات و بحرین، موجودیت اسرائیل را به رسمیت شناخته‌اند.

آغاز رایزنی‌ها برای تشکیل دولت جدید لبنان

سعدالحریری مامور جدید تشکیل دولت لبنان روز جمعه وارد پارلمان شد تا رایزنی‌های پارلمانی غیر الزام آور برای تشکیل کابینه را آغاز کند.

سعدالحریری در اولین گام برای تشکیل دولت جدید با نبیه بری رئیس پارلمان دیدار کرد.

 

حریری که بیش از ۶۰ رای نمایندگان را برای تشکیل دولت جدید به دست آورد، از سوی میشل عون ماموریت یافت تا کابینه جدید را تشکیل دهد.

گفتگوی ترامپ و نتانیاهو درباره ایران و برجام

«بنیامین نتانیاهو»، در یک تماس تلفنی زنده که از رسانه‌های تلویزیونی پخش می‌شد، به ترامپ گفت که او با برجام مخالف بوده و مخالف هر توافقی با ایران نیست.

«دونالد ترامپ» هم بار دیگر ادعا کرد چنانچه در انتخابات پیروز شود، یکی از نخستین تماس‌هایی که دریافت می‌کند از طرف ایرانی‌ها خواهد بود که خواستار توافق خواهند شد.

او مدعی شد که ایران و روسیه هیچ‌یک دوست ندارند او در انتخابات ریاست‌جمهوری به پیروزی برسد. ترامپ مدعی شد که او در انتخابات به پیروزی خواهد رسید.

بنیامین نتانیاهو با اشاره به سخنرانی‌ که در سال ۲۰۱۵ در کنگره آمریکا در مخالفت با حصول توافق هسته‌ای با ایران ایراد کرده بود، گفت: «وقتی که من در کنگره آمریکا صحبت کردم، نگفتم با هر توافقی مخالفم. گفتم با آن توافق مخالفم.»

نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در ادامه درباره دلیل مخالفت ادعایی خود با برجام گفت که این توافق خواستار هیچ تغییری در رفتار ایران نبود. وی اضافه کرد: به همین دلیل، ایران بعد از آن توافق به جای کاهش ستیزه‌جویی‌هایش آن را افزایش داد.»

نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در ادامه گفت: «فکر می‌کنم اگر توافق جدیدی پیشنهاد شود، مورد استقبال قرار خواهد گرفت. فکر می‌کنم این توافق تنها زمانی رخ می‌دهد که ایران با مخالفت‌های شدیدی در برابر ستیزه‌جویی‌هایش روبه رو شود.»

نتانیاهو بار دیگر ادعا کرد، چنانچه ایران با واکنش‌های «قدرتمندانه» روبه رو شود، برای آنچه به گفته او «توافق واقعی» است، پای میز مذاکره خواهد آمد.

دونالد ترامپ در ادامه درباره ایران گفت: «می‌دانید چه اتفاقی افتاده؟ آن‌ها هم از مبارزه خسته شده‌اند، آن‌ها هم از اتفاقاتی که دارد می‌افتد خسته شده‌اند.»

ترامپ تصریح کرد: «مردم بزرگی هستند و خواستار به پایان رسیدن این وضعیت هستند. اگر ما در این انتخابات برنده شویم... -همه می‌خواهند من بگویم کِی برنده می‌شویم، ولی من همیشه می‌گویم اگر برنده شوم، چون بالاخره انتخابات است. اگر برنده شویم، یکی از اولین تماس‌هایی که دریافت می‌کنم از جانب ایران خواهد بود که می‌گویند؛ بیا توافق کنیم.»

وی در ادامه ادعا‌های خود گفت: «آن‌ها نمی‌خواهند من برنده شوم. روسیه هم نمی‌خواهد من برنده شوم. نکته متمایز درباره این دو کشور این است که نمی‌خواهند من در انتخابات برنده شوم. اشکالی ندارد. من فکر می‌کنم ما برنده خواهیم شد.»

امضای توافق آتش بس دائم در لیبی

هیات سازمان ملل در لیبی اعلام کرد که مذاکرات کمیته نظامی مشترک با ساختار ۵+۵ در ژنو روز جمعه به این امر انجامید که دستاورد تاریخی حاصل شد و طرف‌های لیبیایی به توافقی همیشگی برای آتش‌بس در تمامی نقاط کشور دست یافتند.

این هیات تاکید کرد که این توافق، نقطه عطف مهمی به سمت صلح و ثبات در لیبی است.

همزمان فرستاده سازمان ملل به لیبی با بیان اینکه طرف‌های لیبیایی توافقی را برای آتش‌بس امضا کردند، گفت: امیدواریم این توافق در بازگرداندن آوارگان به خانه‌هایشان موفق عمل کند.

وی گفت: آنچه محقق شده، نقطه عطفی برای لیبی و مردم این کشور است.

چهارمین دور مذاکرات کمیته نظامی مشترک لیبی (۵+۵) دوشنبه گذشته در مقر سازمان ملل در ژنو آغاز شد و قرار است تا ۲۴ اکتبر ادامه داشته باشد. سازمان ملل پیشتر ابراز امیدواری کرده بود که دو هیات لیبی به راه حلی برای مسائل موجود دست یابند تا مقدمه‌ای باشد بر دستیابی به آتش بس دائم و فوری در سراسر کشور.

"ارتش ملی" لیبی بر شرق این کشور با حمایت پارلمان طبرق و تعدادی از قدرت‌های منطقه‌ای از جمله مصر و امارات کنترل دارد و دولت وفاق ملی هم به نخست وزیری فایز السراج بر طرابلس؛ پایتخت و اکثر منطقه غربی لیبی کنترل دارد و آنکارا از این دولت به شدت حمایت می‌کند.

موافقت اسرائیل با فروش سلاح‌های پیشرفته به امارات

«بنیامین نتانیاهو»، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی گفته اسرائیل مخالفتی با فروش سلاح‌های پیشرفته به امارات ندارد.

طبق گزارش روزنامه جزوزالم‌پست، دفتر وزارت جنگ رژیم صهیونیستی هم در بیانیه‌ای اعلام کرده اسرائیل با فروش جنگنده‌های اف-۳۵ به امارات مخالفت نخواهد کرد.

این اظهارات در حالی مطرح شده که «مارک اسپر»، وزیر دفاع آمریکا و «بنی گانتز»، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی روز پنجشنبه بیانیه‌ای با موضوع تعهد راهبردی واشنگتن برای حفظ برتری نظامی رژیم صهیونیستی در منطقه غرب آسیا امضا کردند.

توافقی که میان واشنگتن و تل‌آویو به امضا رسید، واشنگتن را به تجهیز رژیم صهیونیستی به سامانه‌های تسلیحاتی پیشرفته، ارتقای توانمندی‌های نظامی این رژیم، تقویت برتری امنیتی و نظامی اسرائیل در منطقه و حفظ حاشیه برتری نظامی آن طی دهه‌های آینده ملزم می‌کند.

«حفظ برتری نظامی اسرائیل» قانونی در آمریکاست که ایالات متحده را ملزم می‌کند از طرق مختلف از جمله ایجاد محدودیت برای فروش تسلیحات به سایر کشور‌های منطقه غرب آسیا از حفظ برتری نظامی رژیم صهیونیستی در این منطقه اطمینان حاصل کند.

تقریباً از سال ۱۹۷۳ میلادی تاکنون، یعنی زمانی که آمریکا با تهدید تل‌آویو در خصوص حمله مستقیم اتمی به قاهره مجبور به ایجاد یک خط تدارک هوایی به سمت خاک فلسطین اشغالی و ارسال حجم عظیمی از کمک‌های نظامی برای جلوگیری از سقوط رژیم صهیونیستی شد، اصل برتری کیفی نظامی رژیم صهیونیستی تبدیل به یک راهبرد غیرقابل خدشه در تمام دولت‌های آمریکا شده است.

منبع: تابناک

کلیدواژه: علائم کرونا سعد حریری مذاکرات سودان و اسرائیل انتخابات ریاست جمهوری آمریکا 2020 مهدی رسول پناه ایرج مسجدی تحولات خاورمیانه تحولات سوریه تحولات عراق تحولات یمن ایران و آمریکا برجام اروپا روسیه چین علائم کرونا سعد حریری مذاکرات سودان و اسرائیل انتخابات ریاست جمهوری آمریکا 2020 مهدی رسول پناه ایرج مسجدی برای تشکیل دولت جدید رژیم صهیونیستی بنیامین نتانیاهو درباره ایران دونالد ترامپ برتری نظامی آتش بس دائم سازمان ملل نخست وزیر رایزنی ها برنده شوم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۷۳۹۰۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دیدار و گفت‌وگوی امیرعبداللهیان با نائب رئیس مجلس اعلای اسلامی شیعیان ‎لبنان

وزیر امور خارجه کشورمان با «شیخ علی الخطیب» نایب رئیس مجلس اعلای اسلامی شیعیان ‎لبنان دیدار و گفت‌وگو کرد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت امور خارجه، حسین امیرعبداللهیان با «شیخ علی الخطیب» نایب رئیس مجلس اعلای اسلامی شیعیان ‎لبنان دیدار و گفت‌وگو کرد.

امیرعبداللهیان در این دیدار با ابلاغ سلام‌های خود به مردم مقاوم لبنان از طوایف مختلف، به روح شهدای مقاومت به خصوص شهدای اخیر مقاومت لبنان در برابر تجاوزات رژیم صهیونیستی که مایه دلگرمی مردم ‎فلسطین هستند، درود فرستاد و حمایت مقاومت لبنان از مردم فلسطین را مایه افتخار و سربلندی دانست.

وزیر امور خارجه کشورمان همچنین از نقش و تلاش‌ها و مواضع شیخ علی الخطیب در حمایت از مقاومت و تقویت وحدت بین طوایف مختلف لبنان و مقابله با فتنه انگیزی دشمنان قدردانی کرد و بر نقش مهم لبنان و مقاومت مردم لبنان در روند تحولات اخیر منطقه تاکید کرد.

نایب رئیس مجلس اعلای اسلامی شیعیان لبنان عملیات مقتدرانه و مشروع نیروهای مسلح ایران اسلامی علیه اهداف نظامی رژیم متجاوز صهیونیستی را به رهبری، دولت و مردم ‎ایران تبریک گفت و آن را موجب خوشحالی و تقویت روحیه ملت‌های مسلمان به خصوص مردم فلسطین و جبهه مقاومت و تضعیف روحیه نظامیان و مقامات نظامی و سیاسی رژیم صهیونیستی و همچنین موجب وحدت جهان اسلام علیه اشغالگران صهیونیست دانست.

وی افزود: خوشبختانه فلسطین بار دیگر به مساله نخست آحاد ملت‌ها و نخبگان دنیای اسلام و سراسر جهان از طوایف و مذاهب مختلف تبدیل شده و تحولات اخیر حقانیت موضع اصولی ایران در مقابل رژیم صهیونیستی را ثابت کرد و جمهوری اسلامی ایران علیرغم همه فشارها بر موضع اصولی و مقتدرانه خود در دفاع از فلسطین پابرجا و استوار است.

الخطیب با تشریح آخرین تحولات لبنان و روحیه بالای مقاومت در برابر رژیم صهیونیستی، تاکید کرد: علیرغم تلاش دشمنان، مردم لبنان به خوبی بر حقایق و واقعیت‌ها آگاهی دارند و حامی و پشتیبان مقاومت هستند و حمایت از مقاومت در لبنان بعد از جنایات رژیم صهیونیستی در فلسطین و تجاوزات این رژیم در منطقه به شدت افزایش یافته و برهه کنونی فرصتی برای تقویت وحدت بیش از پیش جهان اسلام در مقابل فتنه انگیزی دشمنان است.

کد خبر 745303

دیگر خبرها

  • بعد از عملیات وعده صادق «بی‌حجابی» را عادی سازی کنید/ زیباکلام: تنبیه رژیم صهیونیستی کار اشتباهی است!
  • استوری جدید گروسی با تگ ایران
  • دیدار و گفت‌وگوی امیرعبداللهیان با نائب رئیس مجلس اعلای اسلامی شیعیان ‎لبنان
  • درخواست مقام ارشد اسرائیل برای عادی سازی روابط با عربستان
  • عضو ارشد کابینه جنگ اسرائیل؛ دنبال کودتای بزرگ هستیم | درخواست مهم از عربستان
  • ایران رکن اصلی و حیاتی امنیت اسرائیل را از بین برد
  • منابع مصری: حماس نرمش نشان می‌دهد، اما اسرائیل وقت‌کشی می‌کند
  • کمک عربستان و امارات به اسرائیل برای مقابله با حملات سپاه؟
  • ادعای یک کانال عبری: عربستان در مقابله با حمله ایران به اسرائیل کمک کرد
  • کربی: شرایط فعلی منطقه، نتیجه خروج ترامپ از برجام است