Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-04-25@01:47:06 GMT

معرفی تفسیر منسوب به امام حسن عسکری (ع)

تاریخ انتشار: ۳ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۷۴۰۵۵۰

معرفی تفسیر منسوب به امام حسن عسکری (ع)

تفسیر منسوب به امام حسن عسکری (ع) یکی از تفاسیر مشهور شیعه است که گفته می‌شود توسط برخی یاران آن حضرت به املاء در آمده است. - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا، «تفسیر منسوب به امام حسن عسکری (ع)» با نام عربی «التفسیر المنسوب إلى الإمام الحسن العسکری علیه‌السلام‏» یکی از تفاسیر منسوب به آن امام بزرگوار است که گفته می‌شود توسط برخی یاران آن حضرت به املاء در آمده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

متن این تفسیر تا پایان آیه 282 سوره بقره موجود است. این تفسیر با بیان روایاتى راجع به فضائل قرآن و تأویل و آداب قرائت قرآن آغاز شده و با ذکر احادیثى مشتمل بر فضائل اهل‌بیت‏ و مثالب (عیوب) دشمنان ایشان ادامه یافته است.

بحث‌هاى متعددى نیز درباره سیره نبوى، به خصوص راجع به مناسبات پیامبر و یهودیان، مطرح شده است‏. در مجموع، در این تفسیر 379 حدیث آمده است. در این تفسیر برخى آیات تأویل شده و بیشتر تأویل‌ها درباره معجزات پیامبر و امامان است‏.

سلسله سند روایت کتاب نشان مى‌‏دهد که نقل این تفسیر در میان محدّثان و فقهاى قم در قرن چهارم و پنجم متداول بوده است‏. با وجود قدمت این تفسیر، وثاقت آن در بین علماى امامیه از گذشته مورد بحث بوده است. محمد بن على بن بابویه، معروف به شیخ صدوق ( متوفى 381)، نخستین عالم امامى است که از این تفسیر مطالب فراوانى در کتب خود نقل کرده، گرچه درباره وثاقت یا عدم اعتبار آن سخنى نگفته است.

نسخه‏‌هاى خطى متعددى از این تفسیر موجود است. متن تفسیر به فارسى ترجمه شده است. قدیمی‌ترین ترجمه فارسى موجود آن، «آثار الاخیار» نام دارد که ترجمه ابوالحسن على بن حسن زواره‌‏اى ( متوفى 984) و ترجمه تمام متن موجود است. قدرت اللّه حسینى شاهمرادى نیز سوره فاتحه این تفسیر را با عنوان تفسیر فاتحة‌الکتاب از امام حسن عسکرى و پژوهشى درباره آن ( تهران 1404) با مقدمه‌‏اى مبسوط در اثبات وثاقت تفسیر، ترجمه و منتشر کرده است.

تفسیر قرآن| معجزه‌ای از کرامت اخلاقیِ لوط نبی (ع)

انتهای‌پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: تفسیر قرآن امام حسن عسکری ع تفسیر قرآن امام حسن عسکری ع امام حسن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۷۴۰۵۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تأکید آیت‌الله نوری همدانی بر توجه به تفسیر قرآن

مرجع تقلید شیعیان گفت: توجه به موضوع تفسیر قرآن بویژه منابع عامه و پاسخگویی به شبهات، در کنار دروس فقه و اصول لازم و ضروری است. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از قم، آیت الله اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه با آیت الله نوری همدانی مرجع شیعیان جهان دیدار و گفت‌و‌گو کرد.

آیت‌الله نوری همدانی با تاکید بر توجه به وضعیت درسی طلاب گفت:  توجه به موضوع تفسیر قرآن بویژه منابع عامه و پاسخگویی به شبهات، در کنار دروس فقه و اصول لازم و ضروری است. 

در ابتدای این دیدار آیت الله اعرافی گزارشی از وضعیت حوزه علمیه ارائه کرد.

انتهای پیام/

 

دیگر خبرها

  • فال حافظ امروز : یک غزل ناب و یک تفسیر گویا (6 اردیبهشت)
  • سازه جدید در عمارت منسوب به «فخرالدوله» برچیده شد
  • فال حافظ امروز : یک غزل ناب و یک تفسیر گویا (5 اردیبهشت)
  • فال حافظ امروز چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ با معنی و تفسیر
  • معرفی سرگذشت رباعیات خیام و 4 کتاب دیگر
  • تأکید آیت‌الله نوری همدانی بر توجه به تفسیر قرآن
  • اجرای برنامه پیشگیری از خودکشی در گچساران/ غربالگری سلامت روان
  • تکذیب بیانیه منسوب به حزب‌الله عراق درمورد ازسرگیری حملات علیه پایگاه‌های نظامی آمریکا
  • تکذیب بیانیه منسوب به کتائب حزب‌الله عراق
  • سکانس‌هایی از فیلم لوپتو