Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-03-28@13:04:46 GMT

لبنان|جزئیات دیدار سعد الحریری و جبران باسیل

تاریخ انتشار: ۳ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۷۴۰۶۵۳

لبنان|جزئیات دیدار سعد الحریری و جبران باسیل

منابع فضای نشست میان سعد الحریری و جبران باسیل در زمینه تشکیل دولت را مثبت توصیف کردند. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از روزنامه البناء منابع آگاه گزارش دادند که تلاش‌هایی برای میانجیگری میان سعد حریری، نخست وزیر مکلف لبنان با میشل عون، رئیس جمهوری این کشور و نیز جبران باسیل، رئیس جریان آزاد ملی وجود دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

جدیدترین خبرها و تحلیل‌های ایران و جهان را در کانال تلگرامی تسنیم بخوانید. (کلیک کنید)

جدیدترین خبرها و تحلیل‌های ایران و جهان را در کانال اینستاگرامی تسنیم بخوانید. (کلیک کنید)

در این میان نبیه بری، رئیس پارلمان مسئولیت گشودن راه‌های محافظت از توازن تاریخی و پارلمانی و سیاسی در پشت پرده تشکیل دولت بدون کنار گذاشتن شعار دولت متخصصین برعهده گرفته است.

منابعی که در جلسه دیدار جبران باسیل و حریری حضور داشتند به روزنامه البناء گزارش دادند که فضای این نشست بر خلاف چیزی که برخی پیش‌بینی می‌کردند بسیار خوب و مثبت و همراه با صحبت‌های صمیمانه و وعده‌ها و تضمین‌های متقابل بود.

به گفته این منابع جبران باسیل به حریری وعده داد که فراکسیون وی روند تشکیل دولت را تسهیل و به شکل مثبت با آن تعامل خواهند کرد؛ اما در مقابل از وی خواست تا معیارهای واحدی را برای تشکیل دولت در نظر گرفته و احساس نکند که هیچ طرفی قصد ایجاد مانع برای او را دارد.

حریری در ادامه به باسیل و هیئت وی اطمینان داد که هدف او بازگشت به نخست وزیری کشور برای نجات لبنان در شش ماه آینده خواهد بود و هیچ ذهنیت بد یا سوء قصدی در این میان در کار نیست.

لبنان|اظهارات سعدالحریری درباره تشکیل دولت جدید و توصیه حزب‌الله به ویلبنان|آغاز رایزنی‌ها برای تشکیل دولت جدید با دیدار حریری و نبیه بری

از سوی دیگر منابع مربوط به پرونده تشکیل دولت اعلام کردند که سعد حریری دیدگاه مقدماتی را درباره دولت ارائه کرده و قصد دارد که در خلال ساعات آینده آن را به رئیس جمهور تقدیم کند. همچنین نتایج رایزنی ها در پارلمان نشان می دهد که اغلب نمایندگان خواستار تشکیل دولت تکنوسیاسی با 20 وزیر از افراد متخصص و شایسته که فراکسیون های پارلمانی با موافقت نخست وزیر مکلف آنها را معرفی می‌کنند هستند.

در واقع این همان چیزی است که نبیه بری سعی دارد به عنوان یک راه حل میانه بین ساختاری که حریری معرفی کرده و طرح پیشنهادی میشل عون و جریان آزاد ملی و حزب الله و اغلب فراکسیون های پارلمانی تثبیت کند.

علاوه بر آن به نظر می رسد که حریری پس از رایزنی های دیروز قانع شده که تشکیل یک دولت تکنوکرات کوچک در واقعیت قابل اجرا نیست و نتیجه دیدار میان نبیه بری و میشل عون و حریری در کاخ ریاست جمهوری به این امر اشاره می کند.

در این دیدار رئیس جمهور آنچه را که قبلاً به مصطفی ادیب در جریان رایزنی وی با فراکسیون‌های پارلمانی گفته بود به حریری نیز اعلام کرد.

از سوی دیگر محمد رعد ،رئیس فراکسیون وفاداری به مقاومت در پارلمان لبنان نیز به حریری توصیه کرد که به سمت تشکیل دولت کوچک نرود.

محمد رعد افزود که ما درباره موضوعات اصلاحی مربوط به امور اداری وقضایی و سرویس‌های نظارتی و اصلاح وضعیت مالی و بانکی کشور که در ابتکار فرانسه درج شده صحبت کرده و با 90 درصد آن موافق هستیم.

نماینده حزب الله در پارلمان لبنان در خصوص عدم تشکیل دولتی کوچک تاکید کرد قصد ما از بیان این موضوع آن است که هر وزارتخانه یک وزیر مستقل داشته باشد تا دولت به خوبی از عهده حل مشکلات کشور بر بیاید و ما آمادگی خود را برای همکاری نشان داده‌ایم

اطلاعات نشان می دهد که امروز سعد حریری برای ادامه رایزنی‌های خود به کاخ بعبدا خواهد رفت و هنوز دیدگاه تشکیل دولت کوچک را دارد؛ اما به احتمال زیاد مجبور می‌شود تعداد وزرای دولت را به 20 نفر افزایش دهد.

سعد حریری روز پنجشنبه 22 اکتبر(اول آبان) پس از کسب بیش از 60 رای نماینده پارلمان برای تشکیل دولت جدید از سوی میشل عون مامور شد کابینه جدید را تشکیل دهد.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: سعد الحریری لبنان سعد الحریری لبنان جبران باسیل تشکیل دولت سعد حریری میشل عون

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۷۴۰۶۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اخبار سیاسی ۸ فروردین؛ دیدار هنیه با رئیسی/تصویب ضوابط دستمزد/افزایش جرایم رانندگی

«دیدار دفتر حماس با رئیسی»، «تصویب ضوابط حقوق و دستمزد» و «برگزاری دومین جلسه هیات دولت در سال ۱۴۰۳» از موضوعات مهم خبری هشتم فروردین ۱۴۰۳ حوزه سیاست بود که می‌توانید در گزارش زیر مشروح آنها را بخوانید.

به گزارش ایسنا، ظهر امروز اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) و هیات همراه با سید ابراهیم رئیس دیدار کردند.

سید ابراهیم رئیسی در این دیدار ضمن تبریک ایام ماه مبارک رمضان و همچنین پیروزی و خلق حماسه‌ بزرگ مردم غزه در شکست سیاست‌ها و اهداف رژیم غاصب صهیونیستی، تاکید کرد که بی‌تردید پیروزی قطعی و نهایی از آن ملت فلسطین است و شکست فرجام رژیم صهیونیستی و حامیان آن خواهد بود.

وی از خدای متعال برای شهدای عالیقدر غزه علوّ درجات و برای مجروحین و بازماندگان شفای عاجل و صبر و بردباری مسئلت کرد و افزود: جمهوری اسلامی ایران در دفاع از حقوق ملت فلسطین استوار است و همواره در کنار مردم فلسطین خواهیم بود و به حمایت خود از آرمان فلسطین افتخار می‌کنیم.

اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) نیز در این دیدار ضمن ابلاغ سلام مردم فلسطین، ساکنان غزه و مجاهدان در میدان نبرد با رژیم صهیونیستی به دولت و ملت ایران و قدردانی از تلاش‌های جمهوری اسلامی ایران در حمایت از مردم مظلوم فلسطین، نگاه دینی و اعتقادی به حمایت از مسئله فلسطین را ناشی از نگاه ریشه‌دار و عمیق مسئولان جمهوری اسلامی ایران دانست و ضمن ارائه گزارشی مفصل از وقایع جاری و چشم انداز تحولات در غزه تصریح کرد: عملیات طوفان‌ الاقصی دستاوردهای کم‌نظیری برای ملت فلسطین به همراه داشته است.

رئیس جمهور همچنین در جلسه هیات دولت،‌ با تبریک ولادت باسعادت حضرت امام حسن مجتبی (ع)، از برنامه‌ریزی و برگزاری اجتماع معنوی روز گذشته مردم روزه‌دار در ورزشگاه آزادی تجلیل و بر ضرورت فراهم کردن بستر افزایش نشاط اجتماعی تأکید کرد.

در حاشیه همین جلسه  سخنگوی دولت در جمع خبرنگاران اعلام کرد که به پیشنهاد فراجا و برخی دستگاه‌های مرتبط، پیشنهادی برای به‌روزرسانی جرایم راهنمایی و رانندگی مورد بررسی هیات وزیران قرار گرفت و آیین‌نامه این جرایم متناسب با نرخ تورم به‌‎روزرسانی شد که به زودی ابلاغ خواهد شد.

وی همچنین افزود: با توجه به ابلاغ کلیات قانون بودجه ۱۴۰۳ در روزهای پایانی سال ۱۴۰۲ امروز ضوابط اجرایی بودجه برای حوزه حقوق و دستمزد به تصویب هیات وزیران رسید و ان شاء الله به زودی ابلاغ می شود که بتوانیم اجرای بودجه را از فروردین آغاز کنیم و ضوابط اجرایی حقوق و دستمزد هم اولین آیین نامه اجرایی بودجه است که الحمدالله در دومین جلسه دولت در سال به تصویب رسید و سرعت پیشنهاد آیین نامه های بودجه خوب و قابل قبول بود.

احسان خاندوزی وزیر اقتصاد هم خبر خوبی برای صادرکنندگان داشت و اعلام کرد که امروز هیأت دولت مصوب کرد درباره عوارض صادرات خام و نیمه‌خام مصوبه اسفند ۱۴۰۲ عیناً تکرار شود و صادرکنندگان می‌توانند فرآیند صادرات را آغاز کنند.

افتتاح پالایشگاه‌ جمع‌آوری گازهای میادین نفتی غرب کشور با حضور رئیس جمهور خبری بود که وزیر نفت به خبرنگاران داد و گفت: تا دو ماه آینده یک کارخانه در غرب کشور با حضور رئیس‌جمهور افتتاح می‌شود تا شاهد جمع‌آوری گازهای مشعل از میادین نفتی غرب کشور باشیم.

رئیس سازمان برنامه و بودجه هم در اظهاراتی تاکید کرد که  هم موضوع ثبت سفارش خودرو و هم تامین ارز خودرو برای واردات بر اساس مصوبه دولت در حال انجام است و دولت در مورد وردات خودرو قانونبر اساس قانون عمل کرده است.

ازطرف دیگر وزیر ارتباطات توضیحاتی درباره شرایط افزایش سرعت اینترنت ارائه کرد و افزود: بارها گفتم که در شهرهایی که فیبر نوری راه اندازی می شود، مشترکینی که فیبر نوری دریافت کنند، سرعت اینترنت شان تا ۱۰۰۰ مگابیت بر ثانیه یعنی صدبرابر سرعت موجود افزایش پیدا می کند، پس به هیچ وجه وعده افزایش صد برابری سرعت اینترنت در سال ۱۴۰۳ را ندادیم.

وی ادامه داد: این آروزی ماست و برای آن تلاش می کنیم و ان شاءالله طبق قانون برنامه هفتم توسعه تا پایان برنامه باید همه ساختمان های کشور از طریق فیبر نوری متصل شوند و ان شاء الله آن روز روزی است که همه افزایش صد برابری سرعت را احساس خواهند کرد.

گزارش کامل ایسنا از گفت‌وگوهای خبرنگاران با اعضای هیات وزیران در حاشیه جلسه هیات دولت را نیز می توانید در این لینک دنبال کنید.

****

صبح امروز،‌ مراسم تشییع زهرا شجاعی دبیرکل مجمع زنان اصلاح‌طلب و رئیس مرکز امور مشارکت زنان در دولت اصلاحات از مقابل منزل وی در خیابان فروردین غربی به سمت مسجد الزهرا در خیابان شهید عراقی برگزار شد.

لازم به ذکر است که مراسم سومین روز درگذشت وی پنجشنبه ۹ فروردین از ساعت ۱۳ و ۳۰ تا ۱۵ در مسجد «رسول اعظم» در تقاطع خیابان گیلان‌ و شهید عراقی، برگزار می‌شود.

زهرا شجاعی روز گذشته بعد از تحمل یک دوره بیماری در سن ۶۷ سالگی درگذشت.

همچنین بنابر اطلاعیه مجمع روحانیون مبار مراسمی برای بزرگداشت چهلمین روز درگذشت آیت‌الله سیدمحمد موسوی بجنوردی در روز ۱۷ فروردین ۱۴۰۳ مصادف با ۲۵ رمضان در مرکز  دائره‌المعارف  بزرگ اسلامی تالار رسول اکرم (ص) برگزار می‌شود.

****

امروز همچنین رییس‌ مجلس‌ شورای‌ اسلامی با انتشار پیامی از دست‌ اندرکاران بزرگ‌ترین رویداد قرآنی کشور «محفل قرآنی امام حسنی‌ها(ع)» قدر دانی کرد.

در پیام محمدباقر قالیباف آمده است: برپایی بزرگترین رویداد قرآنی کشور با حضور و اجتماع باشکوه قرآن‌دوستان در برنامه «محفل قرآنی امام حسنی‌ها(ع)» در استادیوم آزادی تهران جلوه‌ای درخشان از عشق و ارادت ملت موحد و خداجوی ایران‌ اسلامی به کتاب‌ الهی و شعائر دینی را در تاریخ ثبت و به یادگار گذاشت.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • اخبار سیاسی ۸ فروردین؛ دیدار هنیه با رئیسی/تصویب ضوابط دستمزد/افزایش جرایم رانندگی
  • درخواست نمایندگان پارلمان انگلیس برای توقف ارسال تسلیحات به رژیم صهیونیستی
  • درخواست نمایندگان پارلمان بریتانیا برای توقف ارسال تسلیحات به رژیم صهیونیستی
  • تشکیل مجلس جدید با ۴ فراکسیون / جریان اصولگرایی رقابت‌ها را کنار بگذارند
  • خروج جریان صدر از روند سیاسی عراق/ راهبردی برای بازگشتی دوباره
  • خروج جریان صدر از روند سیاسی عراق؛ راهبردی برای بازگشتی دوباره
  • اصلاح رفتار ترافیکی را از خودمان شروع کنیم/ فراکسیون ایمنی راه ها تشکیل شود
  • شورای وحدت به‌دنبال تشکیل فراکسیون وحدت در مجلس است
  • توصیه‌ها و تاکیدات رئیس جمهور در دیدار خیرین
  • عقب‌ماندگی اشتغال بوشهری‌ها در پارس جنوبی جبران شود