Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، این روز‌ها اگر وارد گناباد شوید بوی زعفران کمی به مشام می‌رسد و مردم این شهرستان در حال برداشت زعفران در مناطق سردسیر هستند، ولی امسال جدا از مشکلات همیشگی بازار زعفران، کشاورزان با مشکلات کرونا هم روبه‌رو هستند و باید مراقب این بیماری باشند تا آن را توسط زعفران‌ها گسترش ندهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

احمدی یکی از کشاورزان گنابادی گفت: بیشتر مراحل داشت و برداشت زعفران در گناباد به صورت سنتی و دستی انجام می‌شود که با وضعیت امسال کلاف سردرگمی برای کشاورزان شده است.

او افزود: به دلیل کرونا کارگر برای برداشت نیست و از سویی برای تمیز کردن آن هم مانند سال‌های قبل مردم استقبالی نمی‌کنند و گل‌ها روی دست کشاورز باقی خواهد ماند.   کمبود نیروی کار در مزارع زعفران گناباد
رضایی یکی دیگر از کشاورزان گنابادی نیز در همین خصوص گفت: دوره برداشت گیاه زعفران کوتاه است و اگر در دو روز تمیز نشود سبب خراب شدن و کاهش اسانس می شود، از همین رو باید نیروی کافی برای انجام مراحل آن وجود داشته باشد.  
او افزود: با شرایط موجود که مردم ترس از کرونا دارند، برای مراحل برداشت و تمیز کردن گل زعفران مشکل خواهیم داشت و حتما خسارت زیادی به کشاورزان وارد می شود و از هم اکنون باید مسئولان فکری برای این مشکل بکنند.   برداشت ۱۲ تن زعفران از مزارع گناباد   علیرضا حسین‌زاده مدیر جهاد کشاورزی گناباد در این باره گفت: در حال حاضر در گناباد سه هزار و ۵۰۰ هکتار زمین زعفران داریم که از این هفته برداشت آن آغاز می‌شود و پیش‌بینی ما این است که ۱۲ تن برداشت محصول داشته باشیم.

او افزود: برداشت زعفران در این شهرستان با سیستم سنتی انجام می شود و آماده‌سازی، خشک کردن و بسته‌بندی زعفران به واسطه نوع کار، نیازمند نیروی کار انسانی فراوان است.   بیشتر بخوانید خام فروشی زعفران مانعی در مسیر درآمدزایی زعفران کاران/ فاجعه ای بزرگ در انتظار بازار زعفران ایران   مدیر جهاد کشاورزی گناباد ادامه داد: با عنایت به محدوده زمانی کوتاه و فشار کاری زیاد بخشی از این اقدامات در محیط‌های بسته انجام می‌شود که رعایت شیوه نامه های بهداشتی برای پیشگیری از شیوع ویروس همه‌گیر کرونا باید مورد توجه قرار گیرد.

حسین زاده بیان کرد: با توجه به اهمیت رعایت مسائل بهداشت فردی و پیشگیرانه برای جلوگیری از ابتلا به بیماری کرونا در زمان برداشت گل زعفران و لزوم اطلاع رسانی به کشاورزان، شیوه‌نامه بهداشتی توسط جهاد کشاورزی جهت ارائه به بهره‌برداران تنظیم شده است.   بیشتر بخوانید آغاز برداشت طلای سرخ از کشتزار های خراسان رضوی آغاز به کار بزرگترین بازار خریدو فروش گل زعفران در تربت حیدریه کشت گلخانه‌ای میانبر کشاورزی در دل کویر   شیوه نامه بهداشتی در زمان برداشت گل زعفران
او تصریح کرد: کارگران برداشت گل زعفران باید قبل از ورود به مزرعه توسط مالکین نسبت به رعایت شیوه نامه های بهداشتی توجیه شوند و بعد از شروع مجدد برداشت، دست‌ها را به صورت کامل ضد عفونی و در زمان برداشت، فاصله اجتماعی حداقل یک و نیم متری با کارگر مجاور را رعایت کرده و افراد خانواده و سایر کارگران بعد از برداشت و قبل از ضد عفونی کردن دست‌ها از لمس ظروف جمع آوری گل زعفران خودداری کنند.  

مدیر جهاد کشاورزی گناباد تاکید کرد: استفاده از ماسک و محلول ضد علونی کننده در محیط‌های کار جمعی برداشت زعفران الزامی است و باید در دسترس کارگران قرار گیرد؛ هرگونه مبادلات مالی برای خرید و فروش محصولات تنها باید با استفاده از کارت الکترونیکی انجام شود و از هرگونه استفاده از اسکناس در این زمینه خودداری شود.

حسین زاده اظهار کرد: هنگام جداسازی کلاله یا پرکردن گل زعفران در خانه باید بخشی از پنجره‌های اتاق‌ها یا سالن محل فعالیت باز نگه داشته شود و از تماس گل زعفران با فرش‌ها، پوشاک، پتو و امثال آن جلوگیری شود؛ همچنین ظروف مورد استفاده برای جداسازی کلاله بعد از اتمام کار با مایع ظرفشویی و آب تمیز کامل شست و شو و از تماس کودکان با گل‌های زعفران جلوگیری شود.

او افزود: فعالان برداشت زعفران برای جلوگیری از شیوع احتمالی ویروس همه گیر کرونا از رهاسازی گلبرگ‌ها و ضایعات این محصول در محیط زندگی خودداری کرده و آن‌ها را در حاشیه روستا‌ها و خیابان‌ها رها نکنند؛ در روستا نیز نسبت به دفن بهداشتی ضایعات زعفران اقدام و در شهر‌ها این ضایعات در داخل کیسه زباله و به صورت بهداشتی جمع آوری و از محیط زندگی خارج شود.

مدیر جهاد کشاورزی گناباد ادامه داد: با رعایت نکات بهداشتی در مرحله برداشت گل، از آلودگی احتمالی آن به ویروس همه گیر کرونا یا انواع ویروس‌های سرماخوردگی و آنفلوآنزای فصلی جلوگیری می شود و کشاورزان و کارگران مرتبط با اطمینان می‌توانند فعالیت‌های اقتصادی و برداشت و فرآوری زعفران را انجام دهند.

حسین زاده بیان کرد: با این موارد از انتقال آلودگی از طریق گل‌های زعفران به افراد خانواده یا کارگرانی که در زمینه برداشت کلاله گل یا پرکردن زعفران فعالیت دارند، جلوگیری می‌شود. منبع: تسنیم   انتهای پیام//ف.ش

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: محصولات کشاورزی زعفران ایرانی برداشت محصول جهاد کشاورزی برداشت زعفران شیوه نامه برداشت گل گل زعفران حسین زاده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۷۴۱۳۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برداشت گیاه دارویی گل گاو زبان از باغ های آبیز

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای خراسان جنوبی، کشاورزان آبیزی این محصول را در میان باغ ها و کنار درختان دیگر کاشت می کنند تا از آب و زمین بهترین استفاده را داشته باشند.

در آبیز به دلیل سردسیر بودن و وجود قنات محصول گل گاو زبان بازدهی خوبی دارد و کشاورزان محصول خوبی برداشت می‌کنند.


دیگر خبرها

  • میزان برداشت سالانه آب در خراسان رضوی بیش از ۱۴ هزار لیتر در ثانیه است
  • واحد تولید و بسته بندی غیر استاندارد زعفران در مرکزی محکوم شد
  • واحد تولید و بسته بندی زعفران غیر استاندارد در مرکزی محکوم شد
  • دو اثر مهم عرضه در بورس کالا برای طلای سرخ
  • افزایش کیفیت و حذف واسطه‌ها با عرضه زعفران در بورس کالا
  • گندم‌کاران استان اردبیل در سامانه پهنه‌بندی جهادکشاورزی ثبت‌نام کنند
  • گندم‌کاران در سامانه پهنه‌بندی جهادکشاورزی ثبت‌نام کنند
  • برداشت گیاه دارویی گل گاو زبان از باغ های آبیز
  • رعایت توصیه‌های بهداشتی، ضامن تولید واحدهای مرغداری است
  • پرداخت هزینه حمل و نقل به گندم‌کاران کشت قراردادی در ایلام