Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-23@08:27:36 GMT

برداشت زعفران در خلخال آغاز شد

تاریخ انتشار: ۳ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۷۴۱۸۴۳

برداشت زعفران در خلخال آغاز شد

بهبود علیزاده روز شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: در سال جاری ۲۱ هکتار از اراضی مستعد کشاورزی این شهرستان به تولید و کشت زعفران اختصاص یافته که در مقایسه با حداکثر سطح زیرکشت این محصول کشاورزی در سال گذشته یک هکتار افزایش یافته است.

وی گفت: با توجه به میانگین عملکرد ۳.۵ کیلوگرمی تولید محصول زعفران در هر هکتار پیش‌بینی می‌شود امسال بیش از ۷۷ کیلوگرم زعفران خشک در مزارع زیرکشت این محصول تولید و روانه بازار مصرف شود که نسبت به تولید زعفران سال گذشته این شهرستان  ۱۰ درصد افزایش خواهد داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی اظهارداشت: تلاش می‌شود با ترویج کشت این محصول در بین کشاورزان منطقه خلخال با ارائه بسته‌های تشویقی و حمایتی به زعفران‌کاران شهرستان خلخال در آینده به یکی از قطب‌های کشت و تولید زعفران کشور تبدیل شود.

وی بیان کرد: امسال با هدف حمایت از زعفران‌کاران منطقه بیش از یک تن پیاز زعفران گواهی شده از استان‌های تولیدکننده آن تهیه شده و در اختیار کشاورزان زعفران‌کار مناطق مستعد شاهرود و خورش‌رستم خلخال قرار گرفت.

علیزاده افزود: در راستای توسعه کشت زعفران سه میلیارد و ۲۷۰ میلیون ریال تسهیلات بانکی ارزان‌قیمت و همچنین ۵۰ میلیون ریال یارانه خرید پیاز این محصول به ازای هر هکتار در اختیار زعفران‌کاران منطقه قرار گرفته است.

او تشریح کرد: کشت آزمایشی زعفران در خلخال از سال ۱۳۷۱ آغاز شده و از سال ۸۱ با ارائه بسته‌های حمایتی از کشاورزان زعفران‌کار از جمله برگزاری دوره‌های آموزشی کاشت،داشت و برداشت این محصول و تهیه و توزیع رایگان پیاز زعفران کشت این محصول گران‌قیمت از سوی کشاورزان منطقه جدی گرفته شد.

وی کاهش هشت برابری مصرف آب برای هر هکتار در مقایسه با سایر محصولات کشاورزی، تداخل نداشتن فصل آبیاری این محصول با دیگر محصولات کشاورزی و باغی، ظرفیت بالای اشتغال‌زایی و بازدهی اقتصادی مطلوب را از مزایای کشت زعفران در خلخال ذکر کرد.

وی افزود: بهترین زمان کاشت پیاز زعفران اواخر تابستان و مناسب‌ترین زمان برداشت آن مهر و آبان ماه و به تناسب شرایط جوی مناطق نیمه‌گرمسیری  این منطقه بوده و هر پیاز زعفران در شرایط آب و هوایی شهرستان خلخال قادر به هفت سال گل‌دهی است.

مدیر جهاد کشاورزی خلخال گفت: علاوه بر کشت و تولید محصول گرانبهای کشاورزی زعفران در خلخال این منطقه مساعد برای کشت و پرورش انواع گیاهان دارویی همچون گل‌محمدی ،نسترن وحشی ، زرشک کوهی ، زالزالک و پسته وحشی (داغداغان ) بوده و در حال حاضر از مجموع ۴۲۰ نوع گیاه دارویی شناسایی شده در استان اردبیل ۲۳۰ نوع مختص مناطق مختلف این شهرستان بوده و در مناطق مستعد رویش این گیاهان دارویی یافت می‌شود.

برچسب‌ها خلخال استان اردبیل زعفران

منبع: ایرنا

کلیدواژه: خلخال استان اردبیل زعفران خلخال استان اردبیل زعفران اخبار کنکور زعفران در خلخال کشت این محصول پیاز زعفران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۷۴۱۸۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برداشت گندم و جو در گناوه/ وضعیت محصول در دیم‌زارها مطلوب نیست

عباس تخم افشان در گفت و گو با خبرنگار مهر از آغاز برداشت گندم و جو در این شهرستان خبر داد و اظهار داشت: در سال زراعی جاری حدود ۳۸ هزار هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان گناوه به کشت گندم و جو اختصاص یافت.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان گناوه با اشاره به اینکه در فروردین ماه، ستاد برداشت محصولات زراعی برگزار شد گفت: به دلیل خشکسالی، کاهش نزولات آسمانی، پراکنش نامناسب بارندگی‌ها و همچنین تنش‌های محیطی در پاییز و زمستان سال گذشته، متأسفانه هم اکنون برداشت مزارع دیم از وضعیت نامطلوبی برخوردار است ولی تلاش می‌شود برداشت محصول از همه مزارع آبی و دیم به بهترین نحو ممکن انجام شود.

وی افزود: از مهمترین تصمیمات اتخاذ شده در ستاد برداشت، برنامه ریزی جهت تأمین سوخت کمباین‌ها بود و در حال حاضر با حمایت فرماندار محترم شهرستان گناوه، هیچ‌گونه کمبودی برای تأمین سوخت وجود ندارد.

تخم افشان اضافه کرد: کمباین داران باید با مراجعه به دهیار روستا و یا بخشدار، معرفی نامه دریافت و پس از ثبت نام، جهت تأیید سوخت به این مدیریت مراجع. کنند.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان گناوه بیان کرد: از آنجا که تحویل گندم به سیلو مستلزم ثبت اطلاعات در سامانه جامع پهنه بندی است لذا چنانچه کشاورزان تاکنون اطلاعات خود را در سامانه مذکور ثبت نکرده باشند باید هر چه سریع‌تر در بخش مرکزی به مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان گناوه و در بخش ریگ به مرکز جهاد کشاورزی ریگ مراجعه و اطلاعات خود را ثبت کنند.

وی با اشاره به آمادگی مراکز خرید تضمینی گندم جهت دریافت محصول گفت: از مهمترین مراکز تحویل گندم، انبار مال قاید در شهرستان گناوه، مجتمع انبارهای چغادک در شهرستان بوشهر، سیلوی برازجان و کارخانه آرد الزهرا است و کشاورزان می‌توانند محصول خود را به مراکز مذکور تحویل دهند.

کد خبر 6084917

دیگر خبرها

  • چالش تولید زعفران در سرزمین طلای سرخ
  • برداشت بیش از چهار هزار تن دانه روغنی
  • کشت ۱۵۰ هکتار کلزا در جلگه رخ تربت حیدریه
  • آغازبرداشت نوبرانه گوجه سبز از باغات سرپل ذهاب
  • پیش‌بینی برداشت دانه‌های روغنی در کنگاور بیش از چهار هزار تن است
  • پیش‌بینی تولید ۶۰۰ هزار تن گندم در استان اردبیل
  • برداشت گندم و جو در گناوه/ وضعیت محصول در دیم‌زارها مطلوب نیست
  • سرشاخه‌کاری درختان گردو در خلخال
  • آغاز برداشت گل گاو زبان در گیلان
  • برداشت گل گاوزبان از باغ‌های گیلان آغاز شد