Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری مهر، فرناز فاطمی، گفت: سندرم تخمدان پلی‌کیستیک یک اختلال هورمونی شایع در سنین باروری در خانم‌ها است. در این سندرم، فولیکول‌های ریز زیاد که در حاشیه تخمدان‌ها وجود دارند، مانع تخمک‌گذاری منظم می‌شوند و این سندرم با اختلالات هورمونی و متابولیکی همراه است. علت این سندرم نامشخص است، ولی مجموعه‌ای از عوامل ژنتیکی، محیطی و سبک زندگی می‌توانند باعث بروز آن شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این متخصص زنان، با اشاره به علائم این سندرم، توضیح داد: علائم سندرم تخمدان پلی‌کیستیک در افراد مختلف، متفاوت است، ولی به طور کلی، در صورت وجود دو علامت، تشخیص سندرم تخمدان پلی‌کیستیک مطرح می‌شود. شایع‌ترین علامت این بیماری پریودهای نامنظم است که بیشتر به صورت پریودهای با فاصله زیاد، یعنی فاصله بیشتر از ۳۵ روز بین ۲ سیکل قاعدگی یا کمتر از ۹ پریود در سال و معمولاً با خونریزی‌های شدید بروز می‌کند. علامت دیگر این سندرم بالا بودن سطح آندروژن (هورمون‌های مردانه) است که می‌تواند باعث علائم فیزیکی از جمله رشد موهای زائد خشن روی صورت و بدن (هیرسوتیسم)، جوش‌های صورت (آکنه) و ریزش موی سر شود. همچنین، وجود نمای تخمدان‌های پلی‌کیستیک در سونوگرافی، یعنی تخمدان‌های بزرگ با فولیکول‌های ریز زیاد که باعث می‌شوند تخمدان‌ها عملکرد مناسب و تخمک‌گذاری منظم نداشته باشند، علامت دیگر این بیماری است.

فاطمی، عوارض این سندرم را متعدد دانست و افزود: این سندرم می‌تواند با عوارضی مثل ناباروری، دیابت نوع ۲، چربی بالا، فشار خون بالا و کبد چرب همراه باشد، که این موارد فرد را مستعد ابتلاء به بیماری‌های قلبی عروقی می‌کند. همچنین، عوارض دوران بارداری در این بیماران بیشتر است، مثل دیابت بارداری، فشار خون بارداری، سقط یا زایمان زودرس. ۸۰ درصد مبتلایان به این سندرم چاقی دارند و اختلالات خواب، تغذیه و افسردگی نیز در این افراد بیشتر است.

عضو تیم تخصصی مرکز درمان ناباروری ابن‌سینا به عارضه مقاومت به انسولین در مبتلایان به سندرم تخمدان پلی‌کیستیک اشاره کرد و گفت: درصد زیادی از خانم‌های مبتلا به سندرم تخمدان پلی‌کیستیک مقاومت به انسولین دارند. انسولین هورمونی است که توسط پانکراس ترشح می‌شود و نقش آن کمک به سلول‌ها برای مصرف گلوکز است. در این بیماران، انسولین فعالیت خود را به‌درستی انجام نمی‌دهد و گلوکز توسط سلول‌ها مصرف نمی‌شود. بنابراین سطح گلوکز در خون زیاد می‌شود و زیاد بودن گلوکز، مجدداً باعث ترشح انسولین بیشتر می‌شود و این سیکل معیوب ادامه دارد. این افزایش انسولین، باعث افزایش ترشح آندروژن‌ها یا هورمون‌های مردانه و افزایش علائم بیماری می‌شود. دارویی که برای بهبود مقاومت به انسولین و در نتیجه، کنترل علائم ناشی از آن در مبتلایان به سندرم تخمدان پلی‌کیستیک استفاده می‌شود، متفورمین است‌. اما در مجموع، هرچه این بیماری زودتر تشخیص داده شود و وزن بیمار کنترل شود، عوارض طولانی‌مدت آن کمتر می‌شود.

این فلوشیپ ناباروری درباره درمان این سندرم توضیح داد: در زمینه تخمدان پلی‌کیستیک و درمان آن تحقیقات زیادی صورت گرفته است، ولی هنوز درمان قطعی برای آن وجود ندارد و درمان‌های موجود فقط بر پایه کنترل علائم است و هر بیمار بر اساس علامت خود، درمان می‌شود. مثلاً اختلالات قاعدگی با مصرف قرص‌های پروژسترون یا ترکیب استروژن و پروژسترون درمان می‌شوند. یا برای درمان موهای زائد، ابتدا از همان قرص‌های هورمونی ترکیبی استفاده می‌شود، ولی اگر بعد از ۶ ماه برطرف نشود، قرص‌های ضدآندروژنی مثل اسپیرونولاکتون اضافه می‌شود و قدم بعدی، استفاده از لیزر موهای زائد است. همچنین، برای درمان ناباروری از روش‌های درمانی مختلف مثل استفاده از داروهای تحریک تخمک‌گذاری، آی وی اف، آی یو آی و…، بر اساس شرایط زوجین استفاده می‌شود.

عضو تیم تخصصی مرکز درمان ناباروری ابن‌سینا، در ادامه افزود: مهم‌ترین نکته در خصوص این سندرم این است که نخستین و مؤثرترین روش درمان و کنترل این نشانگان، تغذیه صحیح و کاهش وزن است. مطالعات مختلفی بر اساس این فرضیه که اکسیداتیو استرس در بروز این بیماری نقش دارد، انجام شده است و از انواع مختلف آنتی‌اکسیدان‌ها، از جمله ویتامین E، ویتامین C، کروم، سلنیوم، روی و…، نیز برای بهبود علائم بیماری استفاده شده است. همچنین، در مطالعه‌ای که در مرکز درمان ناباروری ابن‌سینا انجام گرفته، مشاهده شد که سطح آنتی‌اکسیدان‌ها در سرم و مایع فولیکولی این بیماران پایین‌تر است و بر این اساس، آنتی‌اکسیدان‌ها می‌توانند در درمان این سندرم مؤثر باشند.

این متخصص زنان در پایان یادآور شد: درصد زیادی از مبتلایان به سندرم تخمدان پلی‌کیستیک کمبود ویتامین D دارند و از سوی دیگر، فاکتورهای التهابی در این افراد بالاتر است و کمبود ویتامین D وضعیت التهابی را تشدید می‌کند. بنابراین، اصلاح سطح ویتامین D در مبتلایان، به بهبود علائم این بیماری کمک می‌کند.

کد خبر 5055201

منبع: مهر

کلیدواژه: سرطان تخمدان ناباروری ویروس کرونا پروتکل های بهداشتی آمار کرونا سیما سادات لاری کووید 19 وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی سازمان غذا و دارو سازمان بیمه سلامت سلامت زنان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی دانشگاه علوم پزشکی تهران علیرضا زالی تغذیه سازمان بهداشت جهانی سندرم تخمدان پلی کیستیک درمان ناباروری تخمدان ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۷۴۲۱۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز طرح واکسیناسیون دام علیه بیماری طاعون در گیلان

به گزارش خبرگزاری صدا وسیمای گیلان؛ صفورا منصف با اشاره به آغاز اجرای طرح واکسیناسیون رایگان بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک (PPR) در گیلان، گفت: پیش‌بینی می‌شود در این مدت بیش از ۷۴۶ هزار رأس دام سبک علیه بیماری طاعون واکسینه شوند.
معاون سلامت اداره کل دامپزشکی گیلان با اشاره به تعداد دام‌های تحت پوشش این طرح، افزود: بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک یک بیماری ویروسی واگیردار گوسفند و بز بوده و تلفات و خسارت اقتصادی فراوانی به همراه دارد.
وی ترشحات چشمی و بینی، زخم در دهان، علائم تنفسی و اسهال را از علائم بیماری طاعون دانست و افزود: این بیماری نخستین بار در کشور آفریقایی ساحل عاج گزارش شد و این بیماری در آفریقا، هند خاورمیانه و ایران بیشتر دیده می‌شود و به این بیماری طاعون بزی هم می‌گویند.
معاون سلامت اداره کل دامپزشکی گیلان از دامداران خواست برای پیشگیری از سرایت بیماری در جمعیت دام سبک و با توجه به کوچ رو بودن بخش عمده دام سبک استان، همکاری لازم را با تیم واکسیناسیون داشته باشند و قبل از کوچ کردن، نسبت به واکسیناسیون دام‌های خود اقدام کنند.

دیگر خبرها

  • فعالیت ۵ مرکز درمان بیماران مبتلا به کرونا در نوروز
  • چگونه می‌توانیم به بیماران ای بی کمک کنیم؟
  • تشخیص بیماری زوال عقل با اجسام لویی قبل از بروز علائم ممکن شد
  • بیماری‌هایی که علائم آن نفخ شکم است
  • ریزتراشه‌های هوش مصنوعی با کمترین مصرف انرژی رونمایی شدند
  • آغاز طرح واکسیناسیون دام علیه بیماری طاعون در گیلان
  • تغییر رنگ ادرار نشانه چیست؟
  • تشخیص بیماری قلبی با سرفه
  • چین کم‌مصرف‌ترین و کارآمدترین تراشه هوش مصنوعی را ساخت
  • علائم بزرگ شدن پروستات چیست؟ (+ گیاه درمانی )