Web Analytics Made Easy - Statcounter

محققان روس با افزودن یک درصد وزنی نانولوله‌کربنی به پلی‌اتیلن، کامپوزیتی ساختند که می‌تواند رادار‌ها را از گلوله و شرایط سخت آب و هوایی مصون دارد. به گزارش گروه فناوری خبرگزاری دانشجو، فیزیک‌دانان روسی ماده‌ای بسیار قوی و شفاف برای امواج رادیویی ساختند که در آن از نانولوله‌های کربنی چند لایه و پلی‌اتیلن استفاده شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این ماده می‌تواند رادار را در برابر آب و هوای نامناسب و حتی گلوله محافظت کند. نتایج این پروژه در قالب مقاله‌ای در نشریه Technical Physics به چاپ رسیده است.

پلی‌اتیلن یک ماده پلیمری متداول در صنعت پلاستیک بوده که در محصولاتی نظیر بطری از آن استفاده می‌شود. محققان روسی تنها یک درصد وزنی نانولوله‌های کربنی به این پلیمر اضافه کردند.

در این پروژه، محققان به دنبال افزایش نفوذپذیری پلی‌اتیلن بودند به طوری که بتوان از آن به‌ عنوان پوشش شفاف رادیویی استفاده کرد. برای این کار محققان تصمیم گرفتند تا این مواد را با نانولوله‌کربنی اصلاح کنند و برای این کار نیز لازم بود تا نانولوله‌ها به‌صورت یکسان در پلی‌اتیلن پخش شود.

پلی‌اتیلن زنجیره‌ای از پیوند‌های یکسان از جنس دو اتم کربن و چهار اتم هیدروژن است. وقتی ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ مولکول در زنجیره مولکولی وجود داشته باشند، این ماده انعطاف‌پذیر شده و در تولید کیسه پلاستیکی استفاده می‌شود. اما اگر طول این زنجیره ده برابر افزایش یابد، ماده‌ای سخت با وزن مولکولی بالا ایجاد می‌شود.

این گروه تصمیم گرفتند تا ویژگی جدیدی به این پلیمر اضافه کنند به ‌طوری ‌که برای امواج رادیویی با طول موج مشخص، شفاف باشد. با این ‌کار می‌توان رادار‌ها را در برابر شرایط سخت محیطی محافظت کرد.

برای دانشمندان این مهم است که طول موج‌های مورد نظر از این ماده عبور کند و باقی حذف شوند. برای این کار محققان فقط یک درصد وزنی نانولوله کربنی به پلیمر اضافه کردند. البته برای رسیدن به نتیجه مطلوب لازم بود تا نانولوله‌ها به خوبی پخش شوند. برای این کار شیمی‌دانان از یک روش هوشمندانه استفاده کردند. ابتدا هر دو جزء یعنی نانولوله و پلی‌اتیلن را با یک حلال مخلوط کردند و سپس آن را در معرض امواج اولتراسونیک قرار دادند تا یکنواخت شود. در انتها حلال را از سیستم خارج کردند.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: رادار امواج رادیویی نانولوله های کربنی فناوری نانو برای این کار نانولوله ها پلی اتیلن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۷۴۲۷۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سرانجام پل حافظ تهران | این پل جمع می شود یا همچنان باقی می ماند؟

به گزارش همشهری آنلاین، در حالی طی یکسال گذشته شهرداری تهران اعلام کرده بود که بنا دارد پل حافظ را جمع آوری کند؛ در نهایت تصمیم گرفته شد که این پل جمع آوری نشود.

مسعود حق لطفی؛ سرپرست سازمان عمران شهرداری تهران اعلام کرد: با بررسی‌های صورت گرفته پل حافظ جمع‌آوری نخواهد شد.

او توضیح داد: طبق تصمیم گرفته شده این پل مقاوم‌سازی می‌شود و تا حدود ۴۰ سال دیگر هم در برابر لرزه مقاوم خواهد بود.

موضوع جمع آوری پل حافظ از مدت ها پیش مطرح شده بود و در دی ماه ۱۴۰۲ نیز یکی از اعضای شورای شهر اعلام کرد که باید درباره زمان اجرای این عملیات تصمیم‌گیری شود زیرا باعث ایجاد بار ترافیکی خواهد شد. جمع آوری پل گیشا در سال ۱۳۹۸ باعث شد که ایده برچیدن دیگر پل‌های فلزی تهران نیز مورد توجه قرار گیرد.

بیشتر بخوانید: پل حافظ پیر شده و خرجش زیاد است

کد خبر 840849 منبع: خبرگزاری شهر برچسب‌ها شهردارى تهران تهران شهر مدیریت شهری حمل و نقل شهری

دیگر خبرها

  • خوسلو در رادار منچستریونایتد قرار گرفته‌است
  • ببینید | لحظه متلاشی شدن یک رادار اوکراینی توسط موشک کروز
  • همه مصائب قاره سیاه در سال گذشته؛ از تغییرات اقلیمی تامهاجرت ابدی
  • فقر سرعت پیر شدن مغز را افزایش می‌دهد
  • ببینید | القسام تصاویر هدف قرار دادن تانک و بولدوزر رژیم اشغالگر را منتشر کرد
  • چرا سربازان در گذشته گلوله‌های خود را می‌جوشاندند؟
  • سرانجام پل حافظ تهران | این پل جمع می شود یا همچنان باقی می ماند؟
  • پل حافظ تهران ماندگار شد
  • تصمیم درباره پل حافظ در تهران تغییر کرد!
  • بانک مرکزی اروپا: منتظر موج تورمی مواد غذایی باشید!