Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-25@15:15:41 GMT

روایت و راوی

تاریخ انتشار: ۳ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۷۴۳۲۴۹

روایت و راوی

به گزارش روز شنبه گروه فرهنگی ایرنا بر اساس خبر رسیده، گروهی چیدمان «روایت و راوی» عصر جمعه (۲ آبان) با حضور جمعی از هنرمندان در گالری فرمانفرما آغاز به کار کرد و تا  جمعه ۱۶ آبان میزبان علاقه مندان به تماشای آثار هنری است.

در بیانیه این نمایشگاه آمده است: روایت و راوی واژگانی هستند که اغلب در حوزه تئاتر، سینما و ادبیات شنیده می شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تعمیم این واژگان به حوزه هنر های تجسمی به ویژه چیدمان های هنری معاصر ترفندی است جهت استفاده از ویژگی‌های موثر ساختار روایت گونه در تعامل با مخاطب.

اما استفاده‌ از این ویژگی نیازمند این است که هنرمند در مقام راوی به خوانش داستانگونه موضوع بپردازد. در چنین صورتی موضوع  از زمینه تاریخی خود به سخن در می آید و در صورت روایت مناسب از آن امکان استمرار حیات را در ذهن مخاطب میابد.  رسیدن به چنین نتیجه ای هدف این نمایشگاه و هنرمندان آن بوده است.

تعامل میان مخاطب و اثر برای کشف درون مایه آثار هنرهای تجسمی در هنر معاصر یکی از مهمترین ویژگی های اثر است به نحوی که معنا را در دست مخاطب می توان یافت. هنر تعاملی، نقش مخاطب، هنرمند، اثر هنری و محیط را دگرگون کرد و هنرمند نیازمند افزودن تجربه‌های مخاطب برای کشف اثر است.

ایتسو ساکانه، موزه دار و منتقد ژاپنی درباره هنر تعاملی معتقد است، اگر ما دیدن و تفسیر کردن یک اثر هنری را نوعی از مشارکت بدانیم، تمام هنرها می توانند تعاملی در نظر گرفته شوند. این گونه تلقی از «هنرهای مشارکتی- تعاملی»، شاید بلندپروازانه و در عین حال بی دقت ترین نوع تعریف این گونه های هنری باشد.

فرض درستی این تلقی از یکسو به این معناست که تعریف این نوع هنری، باید گستره ای از آثار هنری نخستین تاریخ تا هنر امروز را در بر گیرد؛ یعنی تمامی آثار هنری ایی که به نوعی ذهن مخاطب را در تفسیر خود درگیر می کنند در زیرِ اصطلاح عامِ هنرهای «مشارکتی – تعاملی» قرار می گیرند: خواه مخاطب توانایی تغیری ساختار فیزیکی اثر را داشته باشد، خواه کنشگری او محدود به تأویل و تفسیر ذهنی از اثر باشد. از سوی دیگر؛ و باز هم با فرض درستی این تعریف، بدون توجه به تفاوت اساسی افعال «مشارکت» و «تعامل»، این اصطلاحات هم عرض یکدیگر در نظر گرفته شده اند.

 گالری فرمانفرما واقع در خیابان کریمخان زند، خردمند شمالی، کوچه اعرابی ۲ بین ساعت ۱۲ تا ۲۰ میزبان بازدیدکنندگان خواهد بود. این گالری دوشنبه‌ها تعطیل است.

برچسب‌ها هنر معاصر هنرهای تجسمی گالری گردی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: هنر معاصر هنرهای تجسمی گالری گردی هنر معاصر هنرهای تجسمی گالری گردی اخبار کنکور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۷۴۳۲۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لزوم زنده نگه‌ داشتن هنرهای بومی قزوین با آموزش آن به نسل جوان

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی بر ضرورت زنده نگه داشتن هنرهای بومی قزوین تاکید کرد و گفت: آموزش این هنرهای بومی فاخر به نسل جوان باید در اولویت برنامه‌های فرهنگی قرار گیرد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از قزوین، حجت‌الاسلام عبدالحسین خسروپناه، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی کشور بعدازظهر امروز _سه‌شنبه، چهارم اردیبهشت_ از مجموعه تاریخی‌فرهنگی سعدالسلطنه قزوین بازدید کرد و در جریان این بازدید با هنرمندان فعال دیدار و گفت‌وگو کرد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در حاشیه بازدید از سرای سعدالسلطنه بر ضرورت زنده نگه داشتن هنرهای بومی قزوین تأکید و اظهار کرد: در همین راستا آموزش این هنرهای بومی فاخر به نسل جوان باید در اولویت برنامه‌های فرهنگی قرار گیرد.

خسروپناه اضافه کرد: استان قزوین ظرفیت‌های گردشگری زیادی دارد که باید به نحو مطلوب از آن استفاده کرد، زنده نگه داشتن هنرهای بومی بسیار حائز اهمیت است و بهترین راهکار برای تحقق این مهم آموزش این هنرها به نسل جوان است.

وی با بیان اینکه احیا، مرمت، بازسازی و بهره‌برداری از مجموعه کاروان‌سرای درون‌شهری سعدالسلطنه اقدام به‌جایی بوده است، تصریح کرد: توجه به ارزش‌های فرهنگی‌اجتماعی همزمان با تلاش برای توسعه گردشگری از اهمیت بالایی برخوردار است.

کد خبر 747287

دیگر خبرها

  • جشنواره «امید فردا» فرصتی برای رقابت سالن دانش‌آموزان کردستان
  • افتتاح نمایشگاه هنرهای دستی دانش آموزان در فریمان
  • نصرت‌الله میرزایی درگذشت
  • لزوم زنده نگه‌ داشتن هنرهای بومی قزوین با آموزش آن به نسل جوان
  • مظلومیت غزه با روایت نشان داده می‌شود
  • نشست تخصصی «اقلیم، طبیعت و بیان هنری» برگزار می‌شود
  • جزئیات اولین دوره جایزه داستان و بازآفرینی تشریح شد
  • جزئیات جایزه ملی داستان و بازآفرینی اعلام شد/ معرفی اصفهان به عنوان پایگاه روایتگری ادبی
  • شهد شکرستان به کام مخاطبان
  • سرپرست گروه پژوهشی هنرهای ملی معرفی شد