Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایران اکونومیست- وضعیت بارش‌های کل کشور در نخستین ماه سال آبی جدید(مهرماه ۱۳۹۹تا انتهای شهریور۱۴۰۰) نشان می‌دهد در مدت ۳۰ روز مهرماه ۵.۱ میلیمتر بارندگی رخ داده که در مقایسه با مدت مشابه در سال آبی گذشته با کاهش ۳۶ درصدی روبرو شد.

میزان بارش‌های کل کشور در نخستین ماه سال آبی جاری براساس تازه ترین گزارش شرکت مدیریت منابع آب ایران در مقایسه با دوره درازمدت ۵۲ ساله با بارش ۷.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

۵ میلمتری نیز کاهش ۳۳ درصدی را نشان می‌دهد.

امسال از ۶ حوضه اصلی آبریز کشور شامل دریای خزر، خلیج فارس و دریای عمان، دریاچه ارومیه، فلات مرکزی، مرزی شرق و قره قوم تنها یک حوضه با رشد بارش همراه شده و در بقیه حوضه‌ها کاهش محسوس بارش مشاهده می‌شود.

حوضه آبریز دریای خرز از ابتدای مهرامسال تا پایان آن ۲۸.۶ میلیمتر بارندگی را تجربه کرد و این درحالی است پارسال و در همین بازه زمانی میزان بارش‌های این حوضه ۳۳.۷ میلمتر بود که نشان از کاهش ۱۵ درصدی دارد و همچنین نسبت به دوره درازمدت ۵۲ ساله که ۴۰.۸ میلیمتر بارندگی داشته، کاهش ۳۰درصدی داشت.

وضعیت بارش در حوضه آبریز خلیج فارس و دریای عمان هم به این ترتیب است که از ابتدای مهرماه تا پایان آن ۱.۴ میلیمتر بارندگی در این حوضه ثبت شده که در مقایسه با مدت مشابه سال آبی پارسال که هشت میلیمتر بارندگی تجربه کرده و با کاهش ۸۳ درصدی روبرو شد و در مقایسه با دوره درازمدت ۵۲ ساله(بابارش۴.۱ میلیمتر) کاهش ۶۶درصدی را نشان می‌دهد.

دریاچه ارومیه نیز از ابتدای مهرامسال تا پایان آن ۱۱.۷ میلیمتر بارش دریافت داشته و این درحالی است که در دوره مشابه پارسال میزان بارش‌های آن به رقم ۱۵ میلیمتر رسیده که در این حوضه هم کاهش ۲۲درصدی ثبت شد.

میزان بارش حوضه آبریز دریاچه ارومیه در مهر امسال نسبت به دوره درازمدت ۵۲ ساله (۱۵.۱ میلیمتر) کاهش ۲۲درصدی را تجربه می‌کند.

حوضه آبریز فلات مرکزی نیز همانند مابقی حوضه‌ها با کاهش ۲۵ درصدی بارش در مهرماه امسال(۲.۲ میلیمتر ) نسبت به مهرپارسال(۲.۹ میلیمتر) روبرو شده و نیز در مقایسه با دوره درازمدت۵۲ ساله نیز کاهش ۱۹ درصدی دارد.

وضعیت بارش در حوضه آبریز مرزی شرق ازابتدای مهر امسال تا پایان آن هیچ بارشی ثبت نشد.

وضعیت بارش در حوضه آبریز قره قوم در مهرماه امسال نسبت به مهرماه پارسال از رشد مثبت بر خوردار شده، به گونه‌ای که در این حوضه و در بازه زمانی ذکر شده ۵.۳ میلیمتر به ثبت رسیده و این درحالی است که میزان بارش پارسال این حوضه ۶ دهم میلیمتر بوده که نشان از رشد ۸۰۲ درصدی دارد.

 

 ایرنا

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: میلیمتر بارندگی تا پایان آن وضعیت بارش میزان بارش حوضه آبریز سال آبی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۷۴۳۴۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گلستان، مازندران و یزد پر بارش ترین استان ها در هفته جاری

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از مؤسسه تحقیقات آب، برای هفته جاری (۲ تا ۷ اردیبهشت) وقوع بارش‌ها در بیشتر مناطق به‌ویژه مرکز و شمال کشور پیش‌بینی می‌شود، در این مناطق، مقادیر تجمعی بارش ۷۵-۵۰ میلی‌متر پیش‌بینی‌شده است.

بر اساس تقسیمات حوضه‌های درجه ۱ کشور، حوضه آبریز فلات مرکزی با مقدار میانگین ۱۲.۹ میلی‌متر و بیشینه نقطه‌ای ۱۲۱.۶ میلی‌متر و حوضه دریای خزر با مقدار میانگین ۱۴.۷ میلی‌متر و بیشینه نقطه‌ای ۸۶.۷ میلی‌متر پرباران‌ترین حوضه‌های کشور در هفته جاری خواهند بود.

همچنین حوضه آبریز قره قوم با مقدار میانگین ۲.۶ میلی‌متر و بیشینه نقطه‌ای ۲۰.۷ میلی‌متر کم باران‌ترین حوضه درجه ۱ کشور است.

از میان حوضه‌های درجه ۲ کشور، حوضه قره‌سو و گرگان با متوسط بارش ۳۹.۱ میلی‌متر و بیشینه بارش ۸۵ میلی‌متر و کویر درانجیر با مقدار میانگین ۲۵.۳ میلی‌متر و بیشینه نقطه‌ای ۱۲۱.۶ میلی‌متر و هراز و قره‌سو با مقدار میانگین ۳۹.۷ میلی‌متر و بیشینه نقطه‌ای ۸۶.۷ میلی‌متر پرباران‌ترین حوضه‌های درجه دو کشور هستند.

از میان استان‌های کشور، استان‌های گلستان، مازندران و یزد با بارش تجمعی معادل ۷۵-۵۰ میلی‌متر در هفته جاری پر بارش‌ترین استان‌های کشور خواهند بود.

کد خبر 6085566 فاطمه صفری دهکردی

دیگر خبرها

  • راه اندازی نخستین درمانگاه تخصصی بچه های اوتیسم تا مهرماه
  • کاهش ۸ درصدی تصادفات منجر به جرح در استان کرمانشاه
  • خوب و بد وضعیت بارندگی در کشور/ افزایش و کاهش۱۶ درصدی بارش ها
  • حوضه آبریز «مرزی شرق» از کم بارشی سالیانه خارج شد
  • پربارش‌ترین استان‌ها در هفته جاری
  • اعلام پربارش‌ترین استان‌ها در هفته جاری
  • حوضه آبریز «مرزی شرق» از کم بارشی سالانه خارج شد
  • گلستان، مازندران و یزد پر بارش ترین استان ها در هفته جاری
  • رشد ۵ درصدی بارش‌های کشور با فعالیت سامانه اخیر
  • ۱۱ استان کشور همچنان درگیر کاهش بارش