Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها - غار «هامپیوئیل» مراغه بزرگترین غار در آذربایجان شرقی است که در فهرست آثارطبیعی ملی به ثبت رسیده و گردشگران و علاقمندان به طبیعت ۵ سال است در انتظار تکمیل این منطقه گردشگری هستند. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مراغه، صنعت گردشگری به عنوان یکی از بزرگترین روش‌های درآمد زا در جهان است که باعث ایجاد فرصت‌های شغلی زیادی در سراسر کشورهای جهان شده و باید اقدامات لازم برای توسعه این صنعت در کشور ما نیز انجام شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حال شهرستان مراغه نیز جزو ده شهر تاریخی و فرهنگی کشور است که با داشتن بیش از 530 اثر تاریخی و گردشگری می‌تواند با توجه مسئولان سازمان‌های مربوطه و با ورود بخش خصوصی در این عرصه موفق عمل کند.

گزارش| بروکراسی اداری سرمایه‌گذاران شهرک شیلات مراغه را فراری داده استپیگیری تسنیم نتیجه داد؛ شبانه روزی شدن تعدادی از نانوایی‌ها برای حذف صف‌های طولانی در مراغهصف‌های صولانی در نانوایی‌های مراغه / برخورد با متخلفان تعطیلی غیرقانونی و گرانفروشی

غاز هامپوئیل یکی از بزرگترین غارهای موجود در استان آذربایجان شرقی است و سالانه گردشگران و طبیعت دوستان زیادی از استان‌های مختلف برای بازدید از این مکان به مراغه سفر می‌کنند که انتظار آنها ارائه خدمات مطلوب به مسافران و گردشگران در اماکن تاریخی و گردشگری است.

بااینکه شهرستان مراغه یکی از تاریخی‌ترین شهرهای کشور محسوب می‌شود ولی متاسفانه مورد بی مهری برخی از مسئولان کشوری و استانی در حوزه گردشگری و تاریخی قرار گرفته است.

حال پای صحبت کوهنوردان و مسافران که می‌نشینی حرف‌های زیادی برای مسئولان وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری دارند.

مراغه ظرفیت مناسبی برای توسعه گردشگری دارد

رضا رحمتی یکی از شهروندان مراغه‌ای در حاشیه بازدید از غار هامپوئیل در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در مراغه، با اشاره به وجود ظرفیت‌های مناسب گردشگری در این شهرستان، اظهارداشت: شهرستان مراغه در کشور جزو ده شهر تاریخی و فرهنگی است اما متاسفانه در سال‌های گذشته مورد بی مهری برخی از مسئولان میراث فرهنگی قرارگرفته است.

وی افزود: صنعت گردشگری در کل جهان از اهمیت فراوانی برخوردار است و ظرفیت‌های خوب گردشگری و تاریخی در کشور ما وجود دارد که دولت می‌تواند با حمایت های لازم زمینه را برای ورود بخش خصوصی در حوزه گردشگری فراهم کند.

رحمتی ادامه داد:این غار آهکی به علت برخورداری از چاه‌ها و جاذبه‌های زیبای درون غاری، در فهرست آثار طبیعی ملی کشور به ثبت رسیده است.

این طبیعت گرد، اظهار کرد: غار هامپوئیل که در میان مردم محلی به غار کبوتر معروف بوده در 15 کیلومتری جنوب شرقی مراغه و در حوالی روستای گشایش واقع شده است و ظرفیت بالایی برای جذب گردشگران و طبیعت گردان در ایام پسا کرونا دارد.

ضرورت تکمیل منطقه گردشگری غار هامپیوئیل در مراغه

امیررضا مقدونی یکی دیگر از گردشگران در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم، با اشاره به ضرورت تکمیل منطقه گردشگری غار هامپوئیل، اظهار کرد: منطقه گردشگری این غار در سال 94 توسط بخش خصوصی با مجوزهای لازم احداث شده است که متاسفانه با برخی مشکلات بوجود آمده سرمایه گذار پروژه را نیمه کاره گذاشته و دیگر ادامه فعالیت نداده است.

وی افزود: حال واحدهای ایجاد شده برای ارائه خدمات به گردشگران در این منطقه توسط بخش خصوصی به دلیل عدم استفاده درحال تخریب و در برخی موارد بیشتر تجهیزات نصب شده توسط سارقان به دلیل عدم مراقبت‌های لازم به سرقت می‌رود.

مقدونی اظهارکرد: این منطقه گردشگری در سال 94 تأسیس شده است و مرحله تکمیل آن توسط بخش خصوصی بوده که این روزها حال خوبی ندارد و ضروری است مسئولان میراث فرهنگی و گردشگری به این موضوع ورود کنند.

پروژه غارهامپیوئیل مراغه تحویل میراث فرهنگی و گردشگری نشده است

یعقوب طالبی رئیس اداره میراث فرهنگی و گردشگری مراغه در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم، با اشاره به عدم تحویل پروژه غار هامپوئیل به این اداره، اظهارکرد: علی رغم پیگیری‌های انجام شده هنوز پروژه گردشگری منطقه هامپوئیل مراغه توسط بخش خصوصی تکمیل نشده است.

وی افزود: درحال حاضر پروژه منطقه گردشگری هامپیوئیل تحویل میراث فرهنگی و گردشگری شهرستان نشده است و برخی از واحدهای ایجاد شده نیز با نواقصی روبرو است.

رئیس اداره میراث فرهنگی و گردشگری مراغه در ادامه با اشاره به برخی مشکلات در تکمیل این پروژه گفت: در صورت تحویل پروژه به این اداره می‌توان بهره برداری آن را به بخش خصوصی واگذار کرد.

ضرورت ورود دستگاه قضایی استان به پروژه گردشگری سدعلویان مراغه

یعقوب طالبی رئیس اداره میراث فرهنگی و گردشگری مراغه در ادامه با اشاره به ضرورت ورود دستگاه قضایی به پروژه گردشگری سد علویان مراغه، اظهارداشت: کمپ گردشگری سد علویان مراغه نیز یکی از طرح‌های گردشگری در این شهرستان است که با مشکل حقوقی با صاحب زمین روبرو شده‌ایم که پرونده‌های آن در دست پیگیری است.

وی افزود: بعد از ساخت و ساز و تکمیل پروژه میراث فرهنگی با صاحب زمین مشکل حقوقی پیدا کرده است و معارض موجب قلع و قمع شد و با ارائه تأمین دلیل از سوی اداره میراث فرهنگی و گردشگری موضوع توسط دستگاه قضایی به صورت حقوقی درحال پیگیری است.

طالبی افزود: برای تکمیل پروژه گردشگری سدعلویان مراغه نیازمند ورود فعال‌تر دستگاه قضایی شهرستان هستیم و امیدواریم با عودت مالکیت به اداره میراث فرهنگی زمینه برای بهره برداری از این پروژه فراهم شود.

گزارش از علی جعفرزاده

انتهای پیام/ ع

منبع: تسنیم

کلیدواژه: آذربایجان شرقی آذربایجان شرقی اداره میراث فرهنگی و گردشگری توسط بخش خصوصی منطقه گردشگری پروژه گردشگری دستگاه قضایی غار هامپوئیل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۷۴۴۴۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پرونده ثبت جهانی آسبادهای خراسان جنوبی در حال تکمیل است

به گزارش قدس آنلاین، هادی شاهوردی  افزود: خراسان جنوبی با داشتن ۳۰۷ آسباد (آسیاب بادی) پایتخت آسبادهای ایران محسوب می‌شود و پرونده آسبادها برای قرار گرفتن در فهرست آثار جهانی یونسکو ارسال شد.

وی گفت: تعداد آسبادهایی که برای ثبت جهانی در نظر گرفته شده پایین تر از آن چیزی است که در استان وجود دارد لذا در حال ارزیابی و تکمیل پرونده هستیم.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی اضافه کرد: شهرستان‌های درمیان و نهبندان بیشترین تعداد آسبادهای استان را به خود اختصاص داده‌اند.

وی گفت: استان ظرفیت‌های دیگری از جمله در حوزه قلعه‌ها، خانه‌ها و مساجد تاریخی دارد که قابلیت ثبت جهانی دارند لذا برخی آثار در حال پیگیری و ارزیابی است و تعداد آثار ثبت جهانی استان افزایش خواهد یافت.

شاهوردی افزود: سال گذشته ۲۰ اثر شامل ۶ محوطه باستانی، ۲ اثر طبیعی، ۶ اثر معنوی و ۶ اثر منقول تاریخی در فهرست میراث ‌ملی ثبت شد و آثار این استان در فهرست میراث ملی به هزار و ۵۴ اثر رسید.

وی اظهار کرد: خراسان جنوبی با ثبت ۹ اثر در ۶ گروه مختلف جزو استان‌های نخست کشور در ثبت آثار جهانی است و سال گذشته چهار کاروانسرای سرایان، ده‌محمد، خان و چهل پایه در پرونده کاروانسراهای ایرانی به عنوان میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی با اشاره به ثبت جهانی ژئوپارک طبس در دولت سیزدهم گفت: این مجموعه به عنوان سومین ژئوپارک ایران سه بخش مرکزی، دیهوک و دستگردان را در بر می‌گیرد و از جاذبه‌های گردشگری کم نظیر است.

وی افزود: این ژئوپارک با مساحت ۲۲ هزار و ۷۷۱ کیلومتر مربع دارای ۳۹ ژئوسایت است که جذابیت‌های زمین‌شناختی فرهنگی و طبیعی قابل توجهی را در خود جای داده و یکی از مراکز مورد توجه خاص زمین‌شناسان ایران و جهان محسوب می‌شود.

تاکنون ۹ اثر از استان خراسان جنوبی شامل باغ و عمارت اکبریه بیرجند، بیابان لوت، قنات بلده فردوس، روستای خراشاد در حوزه صنایع دستی، ژئوپارک طبس و چهار کاروانسرا در فهرست آثار جهانی یونسکو به ثبت رسیده و این استان دارای هزار و ۵۴ اثر ملی است.

منبع: خبرگزاری ایرنا

دیگر خبرها

  • شورای توسعه گردشگری استان را تقویت می‌کنیم
  • تداوم خدمات‌رسانی به گردشگران در جاذبه‌های تاریخی و پایانه‌های مسافرتی استان اصفهان
  • افزایش میزان گردشگران خارجی در سال گذشته به بیش از ۵۰ درصد
  • اخراج ایران از ایکوموس کذب است
  • بناهای تاریخی البرز ۳۰ فروردین ماه روی گردشگران باز است
  • ایران از «ایکوم» و «ایکوموس» خارج نشده است
  • ضرغامی: از شورای بین‌المللی «کمیته ملی موزه‌ها» و «محوطه‌ها و بناهای تاریخی» خارج نشدیم
  • ایران از ایکوموس خارج نشده است
  • میزان گردشگران خارجی در سال گذشته بیش از ۵۰ درصد افزایش یافت
  • پرونده ثبت جهانی آسبادهای خراسان جنوبی در حال تکمیل است