Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان، تلاش برای پیوستن شهر جدید ۱۳۰ هزار نفری «سهند» واقع در شهرستان اسکو به شبکه جهانی «شهر‌های سالم» و «جوامع ایمن» بر اساس پیگیری و برنامه ریزی وزارت بهداشت و درمان به سال ۱۳۹۵ برمی گردد؛ از آن زمان تاکنون نهاد‌های مرتبط با استفاده از ظرفیت‌های این شهر و با نظارت فرمانداری شهرستان اسکو به عنوان ناظر عالی این طرح و حمایت دانشگاه علوم پزشکی تبریز برنامه‌های مختلفی را برای تحقق «شهر سالم» و ثبت یک رویداد جهانی آغاز کرده اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

البته باید توجه داشت که طرح پیوستن «سهند» به شبکه جهانی «شهر‌های سالم» و «جوامع ایمن» به عنوان یکی از طرح‌های جهان شمول سازمان بهداشت جهانی (WHO) مترادف با سالم شدن این شهر جدید در تمامی شاخص‌ها نیست، بلکه گامی در راستای تحقق این ایده و هدف محسوب می‌شود.

تاکنون ارزیابی‌های ابتدایی از سوی سازمان بهداشت جهانی و وزارت بهداشت در ارتباط با شاخص‌های شهر سالم و جوامع ایمن و اقدامات لازم صورت گرفته در این راستا در عرصه‌های مختلف شهر جدید سهند انجام و نقاط ضعف و قوت شناسایی شده است و در آخر آبان امسال نیز ارزیابی آنلاین در این زمینه انجام می‌شود.

ارزیابی نهایی این طرح در آذر ماه امسال با رعایت آیین نامه های بهداشتی از سوی کارشناسان سازمان بهداشت جهانی مستقر در دفتر مدیترانه شرقی سازمان در قاهره انجام می‌شود تا مراحل پیوستن این شهر به جرگه «شهر‌های سالم» و «جوامع ایمن» تکمیل شود.

با تحقق این طرح و ثبت نام «شهر جدید سهند» در سازمان بهداشت جهانی و پیوستن این شهر به شبکه جهانی «شهر‌های سالم»، سهند به الگویی برای سایر شهر‌های کشور و منطقه مدیترانه شرقی که آماده پیمودن راه برای ارتقاء سلامت و آگاهی در حوزه بهداشت و سلامت جامعه هستند، تبدیل می‌شود.

شهر جدید سهند پیشتاز پیوستن به شبکه جهانی «شهر‌های سالم» و «جوامع ایمن» است

فرماندار اسکو با بیان اینکه شهر جدید سهند در سال ۹۵ بر اساس پیگیری و ارزیابی‌های وزارت بهداشت و درمان جزء شهر‌های ایمن شناخته شده است، می‌گوید: این شهر جدید برای پیوستن به شبکه جهانی شهر‌های سالم به عنوان نخستین شهر کشور پیشتاز بوده و در صورت تحقق آن به الگویی برای سایر شهر‌های ایران و حتی مدیترانه شرقی در راستای ارتقاء سطح بهداشت و رفاه عمومی تبدیل می‌شود.

بابک رضی منش، با اشاره به اینکه حوزه سلامت به عنوان حق اساسی هر انسان و پایه و اساس توسعه پایدار بوده و نظام‌های سلامت با هدف ارتقای امید به زندگی در جوامع تلاش می‌کنند، می‌افزاید: تمام فعالیت‌ها و اقداماتی که موجب ارتقاء سلامت فکری، جسمی و معنوی شهروندان می‌شود مدنظر طرح «شهر سالم سهند» است.

او اظهار می‌کند: در دنیا ۲۵ درصد از تامین سلامت جامعه در ابعاد مختلف در دست نظام سلامت آن کشور بوده و ۷۵ درصد آن خارج از سیستم نظام سلامت و شبکه بهداشت و درمان است و مستقیما به مردم و سایر دستگاه‌های اجرایی مربوط می‌شود.

ناظر عالی طرح جامعه ایمن و مروج سلامت سهند با تاکید بر مشارکت مردم و دستگاه‌های اجرایی در تحقق این طرح، می‌گوید: جنبش شبکه جهانی شهر‌های سالم از سال ۱۹۸۴ در دنیا برای حل چالش‌های بزرگ و پیچیده زیست محیطی ناشی از مدرنیته و شهرنشینی آغاز شده است.

رضی منش، ادامه می‌دهد: طرح شهر سالم مبتنی بر اقدامات جامعه محور، نوآور و ایجاد تعهد در شهروندان بوده و حصول اطمینان از وجود یک شهر با ساختار‌های زیست محیطی، مقابله با نابرابری و ناعدالتی‌ها در نظام سلامت و جلب مشارکت و همکاری‌های بین بخشی از اهداف این طرح است.

او با بیان اینکه برای اجرای طرح شهر سالم سهند ۶ کمیته تخصصی ایجاد شده است، یادآوری می‌کند: تاکنون این کمیته‌ها بیش از ۱۰۰ جلسه برگزار، طرح‌های عملیاتی در این زمینه ارائه و آن‌ها را اجرا کرده اند و نظارت مستمر و ارزیابی جدی از سوی دبیرخانه علمی رصد و پایش می‌شود.

فرماندار اسکو، با درخواست از رسانه‌ها برای کمک به تحقق طرح شهر سالم سهند و پیوستن این شهر به عنوان نخستین شهر کشور در شبکه جهانی شهر‌های سالم و اشاعه و فرهنگ سازی زیستن همراه با سلامتی و ارتقاء شاخصه‌های آبرومند در جامعه می‌گوید: برای تحقق این طرح تلاش‌های لازم در عرصه سلامت محیط کار، کنترل بیماری‌های واگیر، پیشگیری و مراقبت از بیماری‌های غیر واگیر، سلامت خانواده، سلامت روانی و اجتماعی و ارتقاء همکاری سازمان‌ها و ادارات انجام می‌شود.

رضی منش، وجود ساختار مدرن، لحاظ شدن تمامی مسائل حوزه شهرسازی مدرن، طراحی شهر به شکل محله محوری برای افزایش تعاملات اجتماعی، اجرای شبکه معابر مطابق با آیین نامه‌های روز کشور، نفوذپذیری بافت‌های شهری، اولین شهر دانشگاهی بزرگ، طراحی سطح و سطوح سرانه متناسب با نیاز مردم و استاندارد بالا، قرار گرفتن در بلندترین نقطه استان از نظر آب و هوایی و نبود بافت حاشیه‌ای و ناکارآمد در شهر جدید سهند را از ویژگی‌های منحصر به فرد این شهر برای پیوستن به شبکه جهانی شهر‌های سالم اعلام می‌کند.

او اظهار می‌کند: بررسی مشکلات، کمبود‌ها و نواقص، هماهنگی و مشارکت سازمان‌ها و تشکل‌های مردم نهاد در قالب ۶ سمن، برگزاری پویش‌های مختلف، ارائه آموزش به ۳ هزار و ۵۰۰ دانش آموز در مقاطع مختلف و یک هزار اولیای دانش آموزان، احداث پارک بانوان، تشکیل کمیته توانمند سازی اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی بانوان و تهیه و تدوین نقشه جامع خطرپذیری آسیب‌های اجتماعی از جمله اقدامات کمیته‌های تخصصی طرح سالم سهند است.

ناظر عالی طرح جامعه ایمن و مروج سلامت سهند، مدیریت زباله و تفکیک پسماند از مبدا، توسعه ورزش‌های همگانی، ایجاد مسیر‌های مختلف دوچرخه سواری در راستای انسان محوری، مسیر‌های پیاده روی با عنوان «۳۲۰ قدم تا سلامتی» در نقاط مختلف شهر، ایجاد زمین تنیس، نمایشگاه کاردستی در مدارس برای حفط مسائل زیست محیطی، نظارت بر اماکن توزیع مواد غذایی، آموزش ۴ هزار دانش آموز در قالب کمک اورژانس یار و اجرای طرح‌های فرهنگی مانند پویش «گل به جای سیگار» و «مار پله مهارت‌های زندگی» را از دیگر اقدامات انجام شده در اجرای طرح شهر سالم سهند اعلام می‌کند.

رضی منش، ادامه می‌دهد: پیوستن شهر جدید سهند به شبکه جهانی شهر‌های سالم به مفهوم سالم بودن این شهر نیست بلکه به معنای شروع یک حرکت، رویکرد و نگاه جدید در مردم، مسئولان و تشکل‌های مردم نهاد این شهر برای ایجاد اراده و عزم جدی به منظور رسیدن به ۱۰۰ شاخص حوزه سلامت و توسعه پایدار است.

او یادآوری می‌کند: شهر جدید سهند برای رسیدن به شاخص‌های توسعه برنامه محور حرکت می‌کند و مسیر راهی برای رسیدن به این شاخص‌ها ایجاد شده به طوری که خروجی آن منجر به ارتقای سطح رفاه و سلامتی مردم می‌شود.

شهر جدید سهند به عنوان یازدهمین شهر منطقه مدیترانه شرقی به شبکه جهانی شهر‌های سالم ملحق می‌شود

دبیر علمی طرح جامعه ایمن و مروج سلامت سهند نیز می‌گوید: از جمله برنامه‌های سازمان جهانی بهداشت طرح «جوامع ایمن» و «شهر‌های سالم» برای ارتقاء سلامت و ایمنی در شهرها است.

رسول هاشمی، با بیان اینکه مرکز شبکه جهانی «جوامع ایمن» در سوئد و مرکز «شهر‌های سالم» سازمان جهانی بهداشت در ۵ منطقه دنیا واقع بوده که در منطقه مدیترانه شرقی در مصر است، می‌افزاید: در زمستان سال ۹۷ شهر جدید سهند به عنوان چهارصد و هشتمین شهر دنیا، سی و سومین شهر کشور و اولین شهر شمال غرب به شبکه جهانی «جوامع ایمن» ملحق شد.

او اظهار می‌کند: کار‌های مربوط به طرح شهر سالم سهند نیز به خوبی در حال اجرا بوده و ارزیابی اولیه آن در اواخر مرداد امسال انجام و مقرر شد ارزیابی نهایی توسط کارشناسان دفتر منطقه سازمان جهانی بهداشت واقع در مصر انجام شود و اگر شاخص‌های مد نظر این سازمان رعایت شده باشد به عنوان اولین شهر سالم ایران و یازدهمین شهر منطقه مدیترانه شرقی به شبکه جهانی شهر‌های سالم ملحق شود.

دبیر کمیته شیوه زندگی و سلامت طرح جامعه ایمن و مروج سلامت سهند با اشاره به شاخصه‌های مهم ارتقا یافته در حوزه سلامت در شهر جدید سهند می‌گوید: «برنامه سراج» از جمله برنامه‌های اجرایی در حوزه سلامت روان در راستای طرح شهر سالم در این شهر است که با هدف شناسایی بیماران روانی و افراد دارای مشکلات اجتماعی و مراقبت از آن‌ها اجرا می‌شود.

هاشمی ادامه می‌دهد: تاکنون ۱۳ هزار و ۵۰۰ بیمار مبتلا به بیماری‌های روانی یا اختلال روانی در این شهر شناسایی شده  است. یعنی ۲۳ درصد جمعیت شهر غربال مثبت بوده که میانگین استانی آن ۸ درصد و میانگین کشوری آن حدود ۴ درصد است.

او با اشاره به ارتقاء شاخص مسمومیت با گاز منوکسید کربن در این شهر، یادآوری می‌کند: در سال ۹۴ آمار مسمومیت با این گاز در این شهر ۲۳ مورد بود که با ارائه آموزش‌های لازم، روز به روز از تعداد آن‌ها کاسته شده و به طور میانگین تعداد مسمومیت نیاز به بستری سال‌های اخیر به ۳ یا ۴ مورد از ۱۳۰ هزار نفری شهر جدید سهند رسیده است.

دبیر علمی طرح جامعه ایمن و مروج سلامت سهند می‌گوید: با انجام اقدامات مناسب و ارائه بسته‌های حفاظتی، آموزشی و حمایتی در شهر جدید سهند با گذشت ۸ ماه از شیوع ویروس کرونا، این شهر جزء نادرترین شهر‌های استان بوده که در اکثر این ایام وضعیت آن سفید بود و در برخی مواقع زرد شده است.

هاشمی می‌افزاید: شاخص بروز این بیماری در یک هزار نفر در شهر جدید سهند ۸.۳، در اسکو ۹.۷ و در ایلخچی ۸.۴ است در حالی که پیش بینی می‌شد این شاخص در این شهر به علت بالا بودن آمار تردد شهری و برون شهری و وجود جاذبه گردشگری کندوان خیلی بالا باشد.

طرح جامعه ایمن و مروج سلامت سهند در راستای ارتقاء سلامت شهر و شهروندان طراحی شده است

دبیر اجرایی طرح جامعه ایمن و مروج سلامت سهند نیز با اشاره به اقدامات انجام شده از سوی کمیته اجرایی این طرح می‌گوید: سهند به عنوان یک شهر جدید مکان یابی و با اهداف خاصی ایجاد شده است.

رشید وکیلی، با اشاره به اینکه شهر‌های جدید برای ساماندهی جمعیت رو به رشد کلانشهر‌ها ایجاد شده است، می‌افزاید: این شهر نیز جهت ایجاد اشتغال در نظام ساماندهی جمعیت رو به رشد کلانشهر تبریز، ارتقاء کیفیت زندگی شهروندان و بهبود شرایط زیست محیطی شهر مکان یابی و در حال رشد و توسعه است.

او با تاکید بر ضرورت هماهنگی‌های بین بخشی، اظهار می‌کند: شهرداری شهر جدید سهند آماده همکاری در اجرای طرح‌های مختلفی است که در جهت ارتقاء سطح ایمنی و زندگی شهروندان برنامه ریزی شده باشد.

وکیلی، با بیان اینکه طرح جامعه ایمن و مروج سلامت نیز در راستای ارتقاء سلامت شهر و شهروندان طراحی شده است، ادامه می‌دهد: شهرداری در اجرای این طرح آماده همکاری بوده و دوشادوش سایر کمیته‌ها و دبیران علمی این طرح است تا به تحقق اهداف این طرح کمک کند.

شرکت عمران شهر جدید سهند طرح‌های مختلفی را برای تحقق طرح جامعه ایمن و مروج سلامت سهند اجرا کرده است

عضو هیات مدیره شرکت عمران شهر جدید سهند نیز با بیان اینکه طرح آزادراه تبریز - سهند نقش به سزایی در تحقق طرح جامعه ایمن و مروج سلامت سهند ایفا می‌کند، می‌گوید: این طرح به طول ۲۲ کیلومتر در حال اجرا بوده و به بیش از ۹۵ درصد پیشرفت فیزیکی رسیده است و به زودی به بهره برداری می‌رسد.

فرهاد سعیدی می‌افزاید: حدود ۴ کیلومتر از این آزادراه در مسیر فاز ۵ شهر جدید سهند واقع شده که از سوی این شرکت به صورت مشارکتی احداث شده، آسفالت آن در حال اتمام، ایمن سازی آن در حال اجرا و اجرای روشنایی معابر آن در مرحله مناقصه است.

او اظهار می‌کند: بیش از ۱۵ کیلومتر مسیر دوچرخه طی ۲ سال گذشته در این شهر اجرا، ۷۰ هکتار فضای سبز شهری و پارک در مجموعه هشت بهشت به بهره برداری رسیده و برنامه ریزی برای توسعه آن به ۴۰۰ هکتار انجام شده، بیش از ۸۰ هکتار پارک و فضای سبز شهری در مرحله طراحی و اجرا است و بزرگترین مجموعه ورزشی استان و منطقه با ۶۵ هزار مترمربع زیربنا از سوی این شرکت با مشارکت بخش خصوصی در حال احداث است.

عضو کمیته ایمنی و سلامت ساختمانی طرح جامعه ایمن و مروج سلامت سهند می‌گوید: پیست اسب سواری و بزرگترین زمین تنیس در مجموعه هشت بهشت در حال بهره برداری است و مدرنترین و بزرگترین کتابخانه استان بعد از کتابخانه تبریز در شهر جدید سهند توسط این شرکت در زمینی به وسعت ۲ هزار و ۲۰۰ مترمربع در حال احداث است.

سعیدی، احداث مدارس شهر جدید سهند به طوری که ۴ مدرسه طی یک سال گذشته احداث و تحویل آموزش و پرورش شده است، احداث مساجد با معماری خاص به عنوان شاخص معماری شهر، تکمیل ساختمان اورژانس شهر و برگزاری جشنواره‌های فرهنگی مانند آدم برفی را از دیگر اقدامات این شرکت در راستای تحقق طرح شهر سالم سهند اعلام می‌کند.

جشنواره استانی «سهند داستانک» با موضوع شهر سالم در شهر جدید سهند برگزار می‌شود

دبیر کمیته اطلاع رسانی و مستند سازی طرح جامعه ایمن و مروج سلامت سهند نیز می‌گوید: امسال در راستای تحقق طرح جامعه ایمن و مروج سلامت سهند دو رویداد مهم فرهنگی در این شهر روی می‌دهد که یکی از آن‌ها برگزاری جشنواره استانی «سهند داستانک» است که موضوعات آن به شهر سالم اختصاص می‌یابد.

محمدعلی قلیزاده، با دعوت از علاقه‌مندان برای شرکت در این جشنواره، می‌افزاید: اولین کنسرت بالای یک هزار و ۵۰۰ نفری در این شهر برگزار شده و شرکت عمران سهند برای تامین زیرساخت‌های لازم در این زمینه در حال بررسی احداث ۲ مجتمع فرهنگی در این شهر است.

او اظهار می‌کند: یکی از این مجتمع‌ها در فاز ۴ شهر جدید سهند با سالنی به ظرفیت بیش از ۷۰۰ نفری و یکی نیز در فاز ۳ این شهر با ۲ سالن مجزا احداث می‌شود و هم اکنون نقشه‌های اجرایی آن‌ها در حال طراحی است.

دبیر کمیته اطلاع رسانی و مستند سازی طرح جامعه ایمن و مروج سلامت سهند با اشاره به استقبال بالای بیش از ۵۰۰ تا ۶۰۰ نفری شهروندان این شهر در برنامه‌های فرهنگی و هنری، می‌گوید: بیشترین مراجعه کنندگان به کتابخانه‌های استان بعد از کتابخانه مرکزی تبریز به کتابخانه سهند است و در این راستا دومین کتابخانه استاندارد استان در فاز ۲ این شهر احداث خواهد شد.

قلیزاده ادامه می‌دهد: از سوی شرکت عمران سهند ۲ باب سینما نیز در پروژه کمال شهر جدید سهند احداث می‌شود.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/ح

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: وزارت بهداشت نظام سلامت ثبت جهانی شهرسازی و معماری سازمان بهداشت جهانی منطقه مدیترانه شرقی طرح شهر سالم سهند شهر جدید سهند شهر جدید سهند او اظهار ارتقاء سلامت ادامه می دهد شرکت عمران حوزه سلامت جوامع ایمن زیست محیطی اجرای طرح ایجاد شده تحقق طرح رضی منش شاخص ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۷۴۶۱۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نخستین بار در تکواندو ایران؛ قضاوت بانوی ایرانی در پارالمپیک ۲۰۲۴

  به گزارش گروه ورزشی خبرگزاری صدا و سیما، رقابت‌های تکواندو در بازی‌های پارالمپیک ۲۰۲۴ طی روز‌های هشتم تا دهم شهریورماه در کاخ بزرگ (گرند پالاس) شهر پاریس برگزار خواهد شد. پس از پایان مسابقات انتخاب المپیک و مشخص شدن پاراتکواندوکاران حاضر در این مسابقات، فدراسیون جهانی ۳۰ داور را برای قضاوت در این بازی‌ها انتخاب و معرفی کرد.   بر همین اساس WT با ارسال نامه‌ای به تهران مرجان تیموری، داور بین المللی تکواندو کشورمان را برای قضاوت در بازی‌های پارالمپیک به پاریس دعوت کرد. این برای نخستین بار است که فدراسیون تکواندو ایران یک داور زن ایرانی را در بین ۳۰ داور نهایی قضاوت کننده در بازی‌های پارالمپیک دارد.   تیموری از بهترین داوران تکواندو کشورمان می‌باشد که قضاوت در معتبرترین تورنمنت‌ها از جمله قهرمانی جهان، آسیا، گرندپری‌ها و.. را در کارنامه دارد. وی بهمن ماه ۱۴۰۲ از سوی فدراسیون جهانی به کمپ تمرینی، انتخابی پارالمپیک دعوت شد و پس از قضاوت‌های کم اشتباه در رقابت‌های مورد نظر WT در لیست نهایی داوران این بازی‌ها انتخاب و معرفی شد.

دیگر خبرها

  • اجرای برنامه های سلامت محور در منطقه ۹ تهران
  • چاپ پنجمین جلد مجموعه تاریخ ایران‌زمین درباره طاهریان و آل بویه
  • برنامه ریزی برای تولید نان کامل سبوس‌دار در کرمان
  • علت ۷۰ درصد مرگ‌ها بیماری‌های قلبی و عروقی است
  • ایرانی‌ها چقدر از وضعیت سلامت خود رضایت دارند؟
  • معصومه باقری نخستین بانوی ایرانی قضاوت کننده در المپیک پاریس
  • این ۵ عادت سلامت پوست را به خطر می‌اندازند
  • رژیم همراه با ورزش؛ ترکیبی کامل برای سلامت و آرامش
  • نخستین بار در تکواندو ایران؛ قضاوت بانوی ایرانی در پارالمپیک ۲۰۲۴
  • این چهار نوشیدنی را صبح‌ها مصرف نکنید تا کلیه‌تان سالم بماند