Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ساعت24»
2024-04-24@21:58:45 GMT

سخت گیری بیشتر اف ‌ای ‌تی ‌اف به ایران

تاریخ انتشار: ۳ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۷۴۸۵۱۰

سخت گیری بیشتر اف ‌ای ‌تی ‌اف به ایران

ساعت 24 - گروه ویژه اقدام مالی یا FATF در جلسه مجمع عمومی خود که در روزهای چهارشنبه تا جمعه برگزار شد، تصمیم گرفت تا همچنان کره‌شمالی و ایران را در فهرست سیاه خود نگه دارد. این موضوع باعث اعمال محدودیت‌ها و تحریم‌های سخت‌گیرانه‌تری علیه کشورهایی می شود که در حوزه پولشویی و تامین بودجه تروریسم همکاری نمی‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مارکوس پلیر، رئیس گروه ویژه اقدام مالی گفت که این دو کشور با وضعیتی بدون تغییر در فهرست سیاه باقی مانده‌اند.وی از همه کشورهای عضو و مقامات ناظر خواست اقدام‌های واکنشی موثری بر روی دو کشور اعمال کنند.وی افزود: «کشورهایی مانند کره‌شمالی و شبکه‌های آن‌ها در فرار از تحریم‌ها هوشمندتر شده‌اند بنابراین مقامات نیز باید هوشمندتر شوند.»گروه ویژه اقدام مالی در فوریه گذشته ایران را پس از نزدیک به چهار سال هشدار و تمدید مهلت‌های شش ماهه در نهایت در فهرست سیاه قرار داد.این نهاد خواستار الحاق ایران به معاهده پالرمو و معاهده مبارزه با تامین مالی تروریسم شده بود. لایحه الحاق به این دو معاهده در سال‌های اخیر در ایران محل جدال‌های بسیار بود و در نهایت در مجمع تشخیص مصلحت نظام مسکوت ماند.

پالرمو، معاهده سازمان ملل متحد علیه «جرائم سازمان‌یافته فراملی» است که در سال ۲۰۰۱ تصویب و از سال ۲۰۰۳ برای کشورهای عضو این سازمان لازم الاجرا شده است. منظور از جرائم فراملی در این معاهده، جلوگیری از قاچاق انسان به ویژه زنان و کودکان، ممانعت از قاچاق مهاجران غیرقانونی و مقابله با قاچاق سلاح گرم است. هم اکنون ۱۸۹ کشور جهان این معاهده را امضا کرده‌اند.سی‌اف‌تی (CFT) هم به عنوان معاهده «مقابله با تأمین مالی تروریسم» یک قرارداد بین‌المللی است که در سال ۱۹۹۹ توسط سازمان ملل متحد به تصویب رسیده ‌است.

قبل از قرار گرفتن ایران در فهرست سیاه اف‌ای‌تی‌اف، غلامرضا انصاری، معاون وزیر خارجه ایران، گفته بود با قرار گرفتن ایران در این فهرست، تمام حساب‌های بانکی ایرانیان در دنیا بسته می‌شود و هر ایرانی برای داشتن حساب بانکی در خارج از کشور باید پاسپورت دیگر کشورها را داشته باشد.

گروه ویژه اقدام مالی در توصیه‌نامه‌های خود اعلام کرده است که پس از قرار گرفتن نام کشوری در فهرست سیاه یا فهرست پرریسک، سایر کشورها باید تمامی روابط مالی، تجاری، بانکی از جمله تراکنش‌های مالی افراد حقیقی و حقوقی کشور مشمول را مورد رصد و ارزیابی دقیق‌تر قرار دهند.گروه ویژه اقدام مالی که دارای ۳۷ عضو به همراه کره‌جنوبی است یکی از سازمان‌های جهانی است که به طور منظم کشورهای در معرض خطر را از نظر پولشویی و تامین مالی تروریسم ارزیابی می‌کند. حدود ۱۰ کشور از جمله پاکستان، سوریه، یمن و پاناما در فهرست خاکستری این سازمان قرار دارند.

پاکستان همچنان در فهرست خاکستری

پس از جلسه سه روزه گروه ویژه اقدام مالی، این گروه از پاکستان خواست تا برنامه عملیاتی خود را تا فوریه آینده یعنی جلسه بعدی این گروه تکمیل کند. این گروه ناظر مستقر در پاریس در بیانیه‌ای افزود: «پاکستان ۲۱ کار از ۲۷ وظیفه را در این زمینه به اتمام رسانده است در حالیکه در بقیه برنامه‌ها پیشرفت‌های متفاوتی داشته است. در آخرین بازبینی در فوریه گذشته پاکستان ۱۴ وظیفه را تا حد زیادی به اتمام رسانده بود.»تصمیم برای نگه داشتن پاکستان در فهرست نظارت که به اصطلاح «خاکستری» نامیده می‌شود به این معناست که این کشور از قرار گرفتن در فهرست سیاه که ایران و کره‌شمالی قرار دارند فرار خواهد کرد و از تحریم‌های شدید علیه سیستم بانکی خود جلوگیری می‌کند. صندوق بین‌المللی پول هشدار داده است که کاهش رتبه می‌تواند باعث انسداد ورودی سرمایه شود.مارکوس پلیر درباره پاکستان گفت: «تا زمانیکه می‌بینیم کشوری در زمینه اقدامات در حال پیشرفت است و این پیشرفت را شاهد هستیم به آن‌ها فرصتی می‌دهیم تا مسائل مهم را برطرف کنند.»وی گفت که بازرسی از محل به محض تکمیل موارد مورد نظر قبل از حذف کشور از فهرست نظارت انجام می‌شود.گروه ویژه اقدام مالی مغولستان و ایسلند را با توجه به پیشرفت قابل توجه در رفع نقایص از فهرست نظارت خود خارج کرد.

یورونیوز

منبع: ساعت24

کلیدواژه: گروه ویژه اقدام مالی فهرست سیاه قرار گرفتن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۷۴۸۵۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بدهی‌های ایران به «بانک توسعه اسلامی» را به صفر رساندیم

به گزارش خبرنگار مهر، «سید احسان خاندوزی» وزیر اقتصاد امروز در حاشیه جلسه هیأت دولت در جمع خبرنگاران اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین مراجع بین‌المللی که برای تأمین مالی پروژه‌ها استفاده می‌شود، بانک توسعه اسلامی است و هفته آینده پنجاهمین سالگرد تأسیس این بانک در عربستان سعودی با حضور ۴۷ کشور برگزار می‌شود.

وی‌افزود: متأسفانه در سال‌های گذشته تأمین مالی از سوی این بانک صورت نمی‌گرفت و یکی از اولویت‌های ما رفع موانع پرداخت اقساط کشور بود تا کاری کنیم این بانک برای ۱۱ پروژه عمرانی ما تأمین مالی کند.

وزیر اقتصاد تاکید کرد: این اتفاق رخ داده و ما مسیر دور زدن تحریم در پرداخت بدهی ایران به این بانک را پشت سر گذاشتیم و بدهی‌های ایران را تا سال ۱۴۰۲ به صفر رساندیم و فرآیند بازپرداخت اقساط ۱۱ پروژه عمرانی آغاز شده است.

کد خبر 6086750

دیگر خبرها

  • تأکید معاون وزیر نفت بر وصول بدهی‌ ابربدهکاران صنعت گاز
  • اعلام اسامی ۳۰ بازیکن ایران برای لیگ ملت‌های والیبال ۲۰۲۴
  • ۱۰۰ واردکننده برتر سال ۱۴۰۲ معرفی شدند + فهرست
  • بدهی‌های ایران به «بانک توسعه اسلامی» را به صفر رساندیم
  • بدهی‌های ایران را تا سال ۱۴۰۲ به صفر رساندیم
  • شنیدن فهرست بهاری خوانندگان در اردیبهشت/ «غزه» همچنان مهم است!
  • گاف عجیب دولت رئیسی /عدد نمی فهمید یا عدد نمی فهمید؟! /گردش مالی یک بنگاه املاک تک نفره در اشکولک تپه سفلی هم از ۵۰ میلیون تومان بیشتر است
  • زمان برگزاری ۲ دیدار تیم ملی فوتبال ایران اعلام شد
  • شادترین کشورهای جهان در سال ۲۰۲۴؛ رتبه ایران و افغانستان چند است؟
  • افتتاح ۴ پروژه در بافت و تحول در اشتغال منطقه توسط گروه مالی گردشگری