Web Analytics Made Easy - Statcounter

فشار آمریکا به کشورهای جنوب شرق آسیا برای پیوستن به ائتلاف ضد چین باعث نگرانی مردم این کشورها بخصوص تایوان شده و بسیاری از آنها از قربانی شدن در نبرد بین دو قدرت چندان راضی نیستند. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، با ادامه تنش میان آمریکا و چین، تایوان خود را در میان یک رقابت جدی بین دو غول بین المللی حس می کند که آسیب آن به مراتب می تواند از منافعش بیشتر باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تایوان از لحاظ اقتصادی به پکن وابسته است اما از لحاظ امنیتی به واشنگتن تکیه می کند.

جدیدترین خبرها و تحلیل‌های ایران و جهان را در کانال تلگرامی تسنیم بخوانید. (کلیک کنید)

جدیدترین خبرها و تحلیل‌های ایران و جهان را در کانال اینستاگرامی تسنیم بخوانید. (کلیک کنید)

اوان تسائو، دانشجوی روابط بین الملل دانشگاه کاهوسیونگ در جنوب تایوان دراین باره می گوید: مردم تایوان اخیرا به این فکر افتاده اند که نمی خواهند دیگر بخشی از این بازی شطرنج باشند. ما نمی خواهیم در رقابت بین دو قدرت بزرگ گرفتار شده و یا بازیچه باشیم. به گفته وی تایوان مجبور شده که در این رقابت یک طرف را برگزیند. این یک کشمکش بین یک قدرت اقتصادی و یک قدرت سیاسی است.

اتفاقات اخیر در این بخش از آسیا نیز تایید کننده این نگرانی است. مجوز وزارت خارجه امریکا برای فروش تسلیحات نظامی پیشرفته به تایوان از یک سو و تاکید مقامات آمریکایی به کشورهای حاضر در این منطقه از آسیا برای انتخاب بین چین و آمریکا همگی بیانگر شرایط سختی است که آمریکا پیش روی مردم این منطقه گذاشته است. وزارت دفاع از قرارداد 1.8 میلیارد دلاری برای فروش 135 فروند موشک پیشرفته، 11 سیستم راکتی لاکهید مارتین و 6 سری پاد فیلمبرداری خبر داده است.

هشدار چین به آمریکا: فروش سلاح‌ به تایوان بر روابط دوجانبه سایه خواهد افکندموافقت دولت آمریکا با فروش 1.8 میلیارد دلار تسلیحات به تایواناعلام آمادگی تایوان برای مذاکره با چینگزارش| تایوان؛ نقطه تلاقی جنگ جهانی آمریکا و چین؟

ژائو لی جیان، سخنگوی وزارت خارجه چین نیز اعلام کرد که آمریکا درحال تحت فشار قرار دادن و زورگویی به کشورهای دیگر برای انتخاب میان پکن و واشنگتن است. لی جیان در کنفرانس خبری روز جمعه خود تأکید کرد که چنین اقداماتی از سوی آمریکا علیه چین نتیجه‌ای به همراه نخواهد داشت.

این اظهارات پس از آن مطرح شد که یک مقام ارشد واشنگتن در واکنش به تلاش چین برای تقویت روابط خود با کشورهای جنوب آسیا از سریلانکا خواست تا "تصمیماتی سخت اما ضروری اتخاذ کند". دین تامپسون، یکی از مقامات ارشد وزارت خارجه آمریکا اخیراً به‌طور ضمنی سریلانکار را تهدید کرده بود که از گسترش روابط با چین امتناع کند؛ این مقام آمریکایی گفته بود که سریلانکا باید تصمیماتی سخت اما ضروری برای تضمین استقلال اقتصادی خود در بلندمدت اتخاذ کند.

به نظر می رسد آمریکا به دنبال سو استفاده از کشورهایی است که در این منطقه حضور دارند. اما نکته ای که کشورهای جنوب شرق آسیا نیز به آن واقفند این است که در هر صورت چین به عنوان یک همسایه می تواند دوست و در عین حال تهدید جدی تری به نسبت آمریکا تلقی شود.

مسلما در صورت بروز تنش میان چین و این کشورها، چندان نمی توان بر تعهد آمریکا (بخصوص در دوره ریاست جمهوری ترامپ) تکیه کرد. شاید همین تردید باعث سفر آتی وزیر خارجه آمریکا به جنوب شرق آسیا و صحبت (تهدید) مقامات این کشورها برای اطاعت از سیاستهای واشنگتن باشد. هند، مالدیو، اندونزی و سریلانکا سه کشوری هستند که پامپئو با سفر به آنها به دنبال رسیدن به خواسته های ترامپ در تحت فشار قرار دادن چین است.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: اخبار آمریکا اخبار چین اخبار آمریکا اخبار چین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۷۴۸۷۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چرا به‌زودی تمام گوشی‌ها گران می‌شوند؟

ایتنا - زلزله‌ای که ماه اخیر در تایوان رخ داد و افزایش قیمت برق مصرفی در این کشور موجب شده تا این شرکت علاوه بر افزایش قیمت تولیدات خود در خارج از تایوان، به فکر گران کردن آن‌ها در داخل تایوان نیز بیفتد. این مسئله قطعا به گران شدن عمده گوشی‌ها در آینده‌ای نزدیک منتهی خواهد شد.
مدیرعامل TSMC، یکی از بزرگ‌ترین کمپانی‌های تراشه‌ساز جهان، از افزایش قیمت تراشه‌هایی که خارج از تایوان تولید می‌کنند، خبر داد که اگر چنین اتفاقی بیفتد تمام گوشی‌هایی که از تراشه‌های این شرکت استفاده می‌کنند شامل این افزایش قیمت خواهند شد.

سی‌سی وی، مدیرعامل TSMC، در گزارش درآمدزایی اخیر شرکتش گفت: «اگر مشتری درخواست تولید در منطقه جغرافیایی خاصی را داشته باشد، باید بخشی از هزینه‌های اضافی را تقبل کند. در شرایط کنونی جهان، هزینه‌ها برای همه ازجمله TSMC، مشتریان و رقبای ما، بالاتر خواهد رفت.»

فایننشال‌تایمز ضمن تایید نظریه سی‌سی وی، عنوان کرد که تولید تراشه در خارج از تایوان، برای TSMC گران‌تر تمام می‌شود و افزایش قیمت فروش از سوی این شرکت کاملا منطقی است. این در حالیست که بیش‌از ۹۰ درصد از پیشرفته‌ترین محصولات نیمه‌هادی جهان در تایوان ساخته می‌شوند.

 
شرکت تراشه‌سازی TSMC علاوه بر کارخانه‌های فعالی که در تایوان و ژاپن دارد، ماه گذشته جدیدترین کارخانه خود را در آریزونای آمریکا افتتاح کرد و چندین کارخانه دیگر نیز در این ایالت در دست ساخت دارد. همچنین کارخانه‌ای در آلمان نیز به نام این کمپانی به‌زودی راه‌اندازی خواهد شد.

این شرکت مبلغ ۶.۶ میلیارد دلار از ایالات متحده کمک مالی دریافت خواهد کرد و در ازای آن متعهد شده که میزان سرمایه‌گذاری خود در این کشور را از ۲۵ میلیارد دلار به ۶۵ میلیارد دلار برساند.

زلزله‌ای که ماه اخیر در تایوان رخ داد و افزایش قیمت برق مصرفی در این کشور موجب شده تا این شرکت علاوه بر افزایش قیمت تولیدات خود در خارج از تایوان، به فکر گران کردن آن‌ها در داخل تایوان نیز بیفتد. این مسئله قطعا به گران شدن عمده گوشی‌ها در آینده‌ای نزدیک منتهی خواهد شد.

دیگر خبرها

  • چرا به‌زودی تمام گوشی‌ها گران می‌شوند؟
  • نگرانی آمریکا از حمله ویرانگر هکرهای چینی
  • اختلافات جمهوریخواهان بر سر کمک‌های خارجی برای اوکراین، رژیم صهیونیستی و تایوان
  • بسکتبال سوپر لیگ غرب آسیا؛ تقابل شهرداری گرگان و الریاضی لبنان در نهایی
  • کوتاه آمدن رئیس مجلس نمایندگان آمریکا برای ارسال سلاح به اوکراین
  • پیامدهای تقابل نظامی اسرائیل و ایران
  • گاف جدید بایدن: به اسراییل گفتم به «حیفا» حمله نکنید+ فیلم
  • گاف جدید بایدن: به اسراییل گفتم به «حیفا» حمله نکند+ فیلم
  • حضور دانش‌بنیان‌های ایرانی در بزرگترین نمایشگاه پزشکی آسیا
  • پرواز هواپیمای آمریکایی بر فراز تنگه تایوان و واکنش سریع چین