Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اکوفارس»
2024-03-28@23:08:45 GMT

پیش بینی بانک جهانی از نفت ۴۴ دلاری در سال ۲۰۲۱

تاریخ انتشار: ۳ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۷۵۰۰۳۶

 به گزارش اکوفارس به نقل از اویل پرایس، بانک جهانی در گزارش خود از دورنمای بازارهای کالا در روز پنجشنبه اعلام کرد قیمت انرژی مخصوصا نفت بیش از همه چیز از بحران کرونا ضربه خورده و در سال آینده هم افزایش قیمت چندانی نخواهد داشت. این بانک قیمت نفت در سال آینده میلادی را به طور متوسط 44 دلار در هر بشکه پیش‌بینی کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

طبق گفته بانک جهانی، در شرایطی که محصولات کشاورزی و فلزی تقریباً ارزش خود قبل از بحران کرونا را به دست آورده‌اند ، قیمت نفت تا 2022 به سطح قبلی باز نمی‍‌گردد.

در گزارش این بانک آمده است:«علی رغم کاهش تولید شدید، روند بهبود قیمت ‌نفت اخیراً به خاطر نگرانی در مورد موج جدید همه‌گیری ویروس کرونا و تاثیر آن بر مصرف نفت متوقف شده است».

تقاضا برای نفت در سال آینده میلادی تقریباً در تمام کشورها به جز چین کمتر از سطح 2019 خواهد بود و در نتیجه قیمت نفت از سطح فعلی بالاتر نخواهد رفت.

بانک جهانی انتظار دارد متوسط قیمت نفت در سال آینده میلادی 44 دلار در هر بشکه باشد یعنی کمی بالاتر از متوسط 41 دلار در هر بشکه سال جاری. قیمت پیش بینی شده برای 2021 هنوز با متوسط 61 دلار در هر بشکه سال 2019 فاصله زیادی دارد.

طبق گفته این بانک، قیمت گاز طبیعی در 2021 افزایش می یابد چون مصرف آن همگام با اقتصاد جهان رو به بهبود است.

همه گیری ویروس کرونا و افزایش تولید نفت لیبی بر قیمت نفت در بخش عرضه فشار وارد می‌کند ولی احتمال عدم افزایش تولید ائتلاف اوپک پلاس می‌تواند تاثیر مثبتی بر آن داشته باشد.

      

منبع: اکوفارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ecofars.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اکوفارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۷۵۰۰۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بسته 50 میلیارد دلاری برای نجات از بحران اقتصادی در مصر/ مصری ها برای تامین خوراک  مبارزه می کنند 

وقتی آن خبر مهم  منتشر شد، "هشام نادر" به سرعت کارش را تمام کرد و برای رساندن خبر به خانواده اش به خانه رفت.

خبر این بود: سرمایه گذاری 35 میلیارد دلاری امارات متحده عربی بزرگترین سرمایه گذاری خارجی در تاریخ مصر خواهد بود. این امر راه را برای این کشور هموار کرد تا ارز خود را شناور کند و در نهایت مجوز دریافت وام دیگری از صندوق بین المللی پول به دست آورد. دولت مصر اعلام کرده با این بسته سرمایه گذاری 50 میلیارد دلاری، اقتصاد نجات می یابد.

به گزارش عصرایران، خبرگزاری آمریکایی بلومبرگ در گزارشی بحران اقتصادی مصر و وضعیت زندگی پرجمعیت ترین و بزرگ ترین کشور عربی را مورد بررسی قرار داده و نوشت:

نادر 43 ساله، که حسابدار است و در کنار آن در  "اوبر" رانندگی می کند، نظر متفاوتی داشت: او به همسرش گفت: "برای روزهای سخت تر آماده باش."

بر خلاف روایت رسمی دولت مصر، برای بسیاری در قاهره، مداخله بین المللی بیش از 50 میلیارد دلاری در هفته های اخیر نشان می دهد که بزرگترین کشور عربی چقدر سقوط کرده است. بحران اقتصادی که سال‌هاست گریبان گیر مصر بوده و هر سال بزرگ و بزرگ تر شده، اکنون با جریان جنگ در غزه همسایه و تشدید تهدیدات برای ثبات در خاورمیانه به نقطه اوج خود رسیده است.

حالا این سوال برای خانوارهای مصری مطرح می‌شود که پس از کاهش ارزش پول برای چهارمین بار در 2 سال گذشته، چقدر می توانند فشار اقتصادی بیشتری را تحمل کنند. تورم پیشتر نادر را مجبور کرده بود مصرف غذا، گردش و خرید لباس را کاهش دهد و فرزندانش را برای تحصیل به مدارس ارزان‌تری منتقل کند.

نادر در حالی که به یک صفحه تلویزیونی که کنفرانس مطبوعاتی دولت را پخش می‌کرد و در آن اقدامات دولت در 6 مارس را توضیح می‌داد، گفت: "ما قبلا هم چنین وضعی را تجربه کرده ایم و این وضعیت هرگز خوب نیست."

"عبدالفتاح السیسی" رییس جمهوری مصر در حال تلاش بر روی جذب آخرین بسته سرمایه گذاران خارجی برای کشور 105 میلیون نفری خود است، کشوری که شاهد خروج سرمایه مورد نیاز برای تامین مالی بدهی های عظیم خود بوده است.

امارات پس از به دست آوردن حق توسعه در منطقه ای در سواحل مدیترانه ای مصر، 35 میلیارد دلار در بخش املاک مصر سرمایه گذاری خواهد کرد. صندوق بین المللی پول 8 میلیارد دلار وام می دهد. اتحادیه اروپا هم وعده 8.1 میلیارد دلار کمک را داده است و پس از آن بانک جهانی بیش از 6 میلیارد دلار کمک خواهد کرد. روی هم این مبالغ وام ها و کمک های خارجی به بیش از 50 میلیارد دلار می رسد.

اما در قاهره این احساس وجود دارد که این کشور  پس از تجربه انقلاب در بهار عربی در سال 2011، در سراشیبی سقوط اقتصادی قرار گرفته و وضعیت روز به روز بدتر می شود. 

مصری‌ها می‌گویند که سیسی مجبور شده کارهایی کند که دولت‌های قبلی جرات نمی‌کردند و یارانه‌ها را برای چیزهایی مانند نان و برق کاهش داده است. وزارت نفت مصر با اشاره به تدابیر تثبیت اقتصاد از جمله کاهش ارزش پول مصر (پوند) از افزایش قیمت سوخت در پایان هفته گذشته خبر داد.

حداقل دستمزد کارگران دولتی 6 هزار پوند مصری (128 دلار) در ماه است و اکثریت مردم به سیستم یارانه ای متکی هستند که برخی از کالاهای ضروری را پوشش می دهد. با این حال، تغییراتی در عادات خرج کردن بر مصری‌هایی که خود را نسبتا ثروتمند می‌دانستند نیز تحمیل می‌شود.

مردم بیشتر به پرداخت اقساطی متکی شده اند، نه فقط برای اقلام بزرگ مانند مبلمان و لوازم خانگی، بلکه برای خواربار، پوشاک و حتی در نمایشگاه بین المللی کتاب قاهره امسال.

"مونا علی" 27 ساله، مهندس یک شرکت چندملیتی، مجبور شد از گردش در کافه‌ها و رستوران‌ها و سفرهای خارج از کشور خود بزند و برای حتی یک پنی خود هم برنامه داشته باشد تا بتواند از پس پرداخت قبوض مختلف برآید.  

او گفت: "من بچه ندارم و در محل کار خود را می کشتم فقط برای اینکه سالی یک بار از تعطیلات خارج از کشور لذت ببرم یا چیز خوبی برای خودم بخرم. حالا به این فکر می کنم که غذایم روی میز باشد. آیا من دیگر طبقه متوسط هستم؟"

در واقع، آشکارترین نشانه‌های ناخوشایند اقتصادی بر سر سفره‌های شام مردم مصر است، به‌ویژه در ماه مبارک رمضان که خانواده‌ها به‌طور سنتی روزه را با ضیافت شام افطار می‌کنند.

"مروه احمد" با سبد خرید خالی خود در مقابل لاشه های گوشت آویزان شده در سوپرمارکت می ایستد و به تابلویی اشاره می کند که گوشت گاو محلی را به قیمت 379 پوند در هر کیلو تبلیغ می کند. این مادر 42 ساله 2 فرزند گفت: "ما دیگر به سختی می توانیم عدس و سبزیجات را بخریم، بنابراین گوشت دیگر مورد بحث ما نیست و مدت هاست از سبد مصرفی ما حذف شده است." 

این قبل از سقوط بیشتر پوند در 6 مارس امسال (3 هفته پیش) بود، زمانی که مصر حمایت دولتی از تثبیت قیمت پول خود را متوقف کرد و در عرض چند ساعت پول ملی این کشور حدود 40 درصد سقوط کرد و به پایین ترین سطح خود یعنی 50 پوند مصری در برابر هر دلار آمریکا رسید، در حالی که متوسط نرخ برابری پوند در برابر دلار در سال 2023 حدود 39.90 بود.

"محمد قادری" قصابی از استان سوهاگ در جنوب مصر از سال گذشته شروع به فروش گوشت به صورت گرمی و در مقادیر کم کرده است. کوچکترین تکه گوشت قرمز او 50 گرمی است که الان حدود 37 پوند است.

او می‌گوید: "من مشتری‌های ثروتمندی مثل پزشکان دارم که بچه‌ها یا شخصی را برای خرید نیم کیلو می‌فرستند زیرا خجالت می‌کشیدند مقدار کمی بخرند. بنابراین من شروع به فروش گوشت در قطعات بسیار کوچک کردم."

تورم قبلا در سال 2023 به رکورد بیش از 35 درصد رسیده بود. قیمت کالاهای کلیدی مانند شکر تقریبا 2 برابر شده است و مقامات را بر آن داشته تا اقداماتی را برای جلوگیری از افزایش قیمت توسط تاجران یا توزیع کنندگان اتخاذ کنند. قیمت پیاز که فراوانی سنتی آن در آشپزخانه ها نمادی از فرهنگ آشپزی مصر و یک عنصر ضروری در غذاهای خیابانی بود، در یک سال گذشته بیش از 400 درصد افزایش یافته است.

دعوت از دوستان و خانواده برای صرف غذا چیزی نیست که "سارا حسن" بانکدار 34 ساله، فکر می‌کند دیگر از پس آن بر ‌آید. او گفت: "من همیشه و به ویژه قبل از ماه رمضان، خانه‌ام را از مواد غذایی مورد نیاز پر می کردم اما اکنون نمی توانم بیش از نیاز روزانه خود بخرم."

کمپین انتخاباتی مجدد السیسی در اواخر سال گذشته نمادهای اصلی حکومت یک دهه او را برجسته کرد، از ساخت هزاران مایل جاده و پل تا گسترش کانال سوئز و پایتخت اداری جدید در شرق قاهره. او به امنیت این کشور به عنوان یک موفقیت برای دولت خود اشاره می کند، که چگونه مصر مانند دیگر کشورهای منطقه دچار هرج و مرج و جنگ نشده است.

او در ماه ژانویه در یک سخنرانی عمومی به مصری ها گفت که فشارهای اقتصادی را تحمل کنند، زیرا با وجود افزایش قیمت ها همچنان قادر به خوردن و نوشیدن هستند. او از این پروژه های بزرگ خود دفاع کرد و گفت که آنها میلیون ها شغل ایجاد کردند.

السیسی، که دولتش اجازه مخالفت چندانی نمی دهد، کمبود ارز خارجی را ناشی از وابستگی چند دهه ای مصر به واردات دانست که به گفته او مستلزم صرف یک میلیارد دلار در ماه برای واردات مواد اولیه مانند گندم و گیاهان روغنی و یک میلیارد دلار دیگر برای سوخت است.

او گفت: "من متوجه میزان رنج و فشارهای اقتصادی در مصر هستم و از انعطاف پذیری بیشتر مصری ها قدردانی می کنم. آیا ما نمی خوریم؟ ما می خوریم. نمی نوشیم؟ ما می نوشیم و اقتصاد کار می کند. بله اجناس گران هستند و برخی چیزها در دسترس نیستند."

در تلاشی برای کاهش تاثیر بر خانواده های کم درآمد، دولت ماه گذشته افزایش 50 درصدی حداقل دستمزد کارگران دولتی را اعلام کرد. این بخشی از یک بسته حمایت اجتماعی گسترده تر بود که به گفته مقامات حدود 180 میلیارد پوند ارزش دارد. این قبل از کاهش دوباره ارزش پوند بود.

"مصطفی مدبولی" نخست وزیر، در 18 مارس گفت که انتظار دارد مردم شاهد کاهش قیمت ها با در دسترس قرار گرفتن ارز خارجی بیشتر و تسهیل واردات باشند. بانک مرکزی اعلام کرد افزایش نرخ بهره در این ماه به منظور مهار تورم است.

هر چند کاهش بیشتر ارزش پول مصر حداقل در کوتاه مدت به معنای افزایش قیمت است. در واقع، مصری ها می دانند که باید چه انتظاری داشته باشند. این کشور ارزش پول خود را 48 درصد کاهش داد و یارانه ها را به سطح پایان سال 2016 کاهش داد تا یک قرارداد وام به مبلغ 12 میلیارد دلار با صندوق بین المللی پول امضا کند، که به ترمیم مالی کشور کمک کرد اما تورم را تحریک کرد.

پس از انتشار اخباری که در این ماه منتشر شد، "رجب محمد" به سوپرمارکت هجوم برد تا مواد غذایی بخرد قبل از اینکه قیمت ها دوباره افزایش یابد. این حسابدار 45 ساله گفت: " من نمی‌دانم چگونه می‌خواهیم از این وضعیت جان سالم به در ببریم."

محمد به یاد می آورد که حدود 15 سال پیش زندگی خوبی داشته است. متاهل و دارای 2 فرزند کوچک بود. اکنون، او به عنوان راننده اوبر کار می کند و همسرش به دنبال یک شغل جانبی است تا بتوانند هزینه های دانشگاه را برای آن بچه ها تامین کنند. آنها میوه و سبزیجات را دانه ای می خرند نه وزنی.

"الهام محمد" معلم 43 ساله، گفت که سعی می کند با درآمد 15 هزار پوندی مجموع حقوق خود و همسرش گذران زندگی کند. او به جای خرید 2 کیلو گوشت تازه در ماه برای خانواده کوچک 4 نفره خود، اکنون فقط یک کیلو مصرف می کند و از آخرین لقمه نیز استفاده می کند.

او گفت: "من از استخوان‌های ارزان قیمت برای تهیه مقادیر زیادی آبگوشت استفاده می‌کنم که می‌توانم آن را برای بقیه ماه هم بپزم. این یک مبارزه است، اما من باید انواع ترفندها را برای ادامه غذا دادن به فرزندانم به کار ببرم."

 

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • دو پیش بینی حساس از آینده بازار خودرو در ۱۴۰۳؛ قیمت‌ها پایین می‌آید؟
  • قیمت جهانی طلا کاهش یافت
  • طلای جهانی سر خم کرد
  • فوری؛ خرید و فروش مسکن متوقف شد/ ترکش دلار ۶۰ هزار تومانی، بازار مسکن را فلج کرد
  • پیش بینی قیمت مسکن در سال ۱۴۰۳ / جدیدترین قیمت خانه در تهران
  • بسته 50 میلیارد دلاری برای نجات از بحران اقتصادی در مصر/ مصری ها برای تامین خوراک  مبارزه می کنند 
  • قیمت جهانی طلا از دلار جلو زد
  • ریزش قیمت طلا در راه است ؟
  • قیمت نفت کماکان صعودی ماند
  • پیش‌بینی وضعیت تورم در کشورهای مختلف جهان در سال ۲۰۲۴ (+ اینفوگرافی)