Web Analytics Made Easy - Statcounter

سازمان ملل یکشنبه اعلام کرد که ۵۰ کشور «پیمان ممنوعیت جنگ‌افزارهای هسته‌ای» (TPNW) را تصویب کرده‌اند و زمینه اجرای این معاهده تا ۹۰ روز دیگر فراهم شده است.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا از خبرگزاری فرانسه، هندوراس پنجاهمین کشوری است که این پیمان را تصویب کرد.

تایلند، مکزیک، آفریقای جنوبی، بنگلادش، نیوزیلند، ویتنام و واتیکان از جمله کشورهای هستند که تاکنون این پیمان را تصویب کرده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

انتظار می‌رود که این معاهده از ژانویه ۲۰۲۱ اجرایی شود.

به نوشته خبرگزاری فرانسه، هر چند قدرت‌های دارای تسلیحات هسته‌ای این پیمان را تصویب نکرده‌اند اما حامیان آن امیدوارند که این پیمان تاثیری تدریجی در مقابله با تسلیحات هسته ای داشته باشد.

«پیتر مائورر» رئیس کمیته بین‌المللی صلیب سرخ در بیانیه‌ای اعلام کرد: امروز یک پیروزی برای بشریت حاصل شد و این نویدی برای رسیدن به آینده امن‌تر است.

سایر سازمان‌های غیردولتی از جمله کمپین بین‌المللی نابودی تسلیحات هسته‌ای که در سال ۲۰۱۷ برنده جایزه نوبل صلح شد، از فراهم شدن زمینه اجرایی شدن این پیمان استقبال کردند.

آمریکا هفته گذشته در نامه‌ای به امضاکنندگان پیمان ممنوعیت جنگ‌افزارهای هسته‌ای خواستار خروج آنها از این پیمان شد.

آمریکا در این نامه اعلام کرد که پنج قدرت هسته‌ای (ایالات متحده، روسیه، چین، انگیلس و فرانسه) و متحدان آمریکا در ناتو «مواضع یکسانی درباره تبعات احتمالی» این پیمان دارند.

پیمان ممنوعیت جنگ‌افزارهای هسته‌ای در هفتم ژوئیه ۲۰۱۷ میلادی به تصویب ۱۲۲ کشور در مجمع عمومی سازمان ملل متحد رسید. ایران از جمله کشورهایی بود که به این پیمان رأی مثبت داد.

کشورهای دارنده سلاح هسته‌ای و متحدان آنها از جمله هلند به این پیمان رأی منفی دادند. سنگاپور نیز به آن رأی ممتنع داد.

این پیمان از کشورهای امضاکننده می‌خواهد که «هرگز و تحت هیچ شرایطی سلاح‌های هسته‌ای یا سایر ابرازهای انفجاری هسته‌ای را توسعه نداده، آزمایش و تولید نکنند، ذخیره نکرده یا در پی مالکیت آنها نباشند».

تاکنون ۸۴ کشور این پیمان را امضاء کرده‌اند اما برای اجرایی شدن آن لازم است که حداقل ۵۰ کشور آن را تصویب کنند.

انتهای پیام/

منبع: آنا

کلیدواژه: هندوراس کمیته بین المللی صلیب سرخ سازمان ملل متحد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۷۵۰۸۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روسیه: سخنرانی کیشیدا در کنگره آمریکا شرم آور است

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، معاون نمایندگی روسیه درسازمان ملل از نخست وزیر ژاپن به دلیل طرح اظهارات ضد روسی انتقاد کرد.

دیمیتری پولیانسکی، معاون نماینده دائم روسیه در سازمان ملل، نخست وزیر ژاپن را به دلیل طرح ادعا علیه روسیه در باره احتمال بکارگیری سلاح هسته ای به شدت مورد انتقاد قرار داد.

پولیانسکی در پیامی در شبکه ایکس نوشت: چه شرم آور است.

نماینده روسیه با اشاره به سخنرانی کیشیدا در این پیام آورد: در حال صحبت از خطر تکرار فاجعه تسلیحات هسته ای توسط روسیه، در حالی که در کنگره آمریکا - تنها کشوری که از سلاح های هسته ای استفاده می کند - ایستاده است.

شینو میتسوکو، معاون نماینده دائم ژاپن در سازمان ملل متحد هم با یادآوری فاجعه‌ای که بمب اتمی بر سر هیروشیما و ناگازاکی آورد و بدون اشاره به اینکه واشنگتن تنها کشوری است که از بمب اتمی استفاده کرده است، از آنچه «لفاظی هسته‌ای» مسکو خوانده شده است، انتقاد کرد!

میتسوکو در جلسه شورای امنیت گفت: ژاپن به عنوان تنها کشوری که در جریان جنگ هدف بمباران اتمی قرار گرفته است، هرگز تهدیدهای هسته‌ای روسیه را نمی‌پذیرد چه برسد که این کشور (روسیه) بخواهد از سلاح اتمی استفاده کند.

وی بدون اشاره به مسئول بمباران اتمی ژاپن، افزود: فجایعی که بر سر هیروشیما و ناگازاکی آمد، هرگز نباید تکرار شود.

آمریکا اوایل آگوست ۱۹۴۵ دو بمب اتمی بر سر هیروشیما و ناگازاکی آوار کرد که به مرگ بین ۱۲۹ تا ۲۲۶ هزار نفر که اکثر آنها غیرنظامی بودند، منجر شد. این تنها استفاده از بمب اتمی در تاریخ جنگ‌های جهان و روسای جمهور آمریکا دهه‌هاست که از عذرخواهی بابت این تراژدی که آثار آن همچنان باقیست، خودداری کرده‌اند.

کد خبر 6076901

دیگر خبرها

  • گفتگوی تلفنی وزرای امور خارجه ایران و اسلوونی | آمریکا و دو کشور اروپایی مانع تصویب یک بیانیه حداقلی در محکومیت تجاوز شدند
  • ممنوعیت و غیرقانونی بودن خرید و فروش امتیاز مسکن ملی
  • اجرایی شدن قانون جدید تجارت مرزی در خصوص کولبری و ملوانی
  • چرا آمریکا معافیت تحریمی همکاری‌های هسته‌ای ایران و روسیه را تمدید نکرد؟
  • مجلس نمایندگان آمریکا طرح حمایت از اسرائیل را تصویب می‌کند
  • اعلام بی طرفی دو کشور عربی میان ایران و آمریکا | ممنوعیت آسمان این کشورها برای آمریکا
  • روسیه: سخنرانی کیشیدا در کنگره آمریکا شرم آور است
  • تصمیم جدید آمریکا درباره معافیت‌های تحریمی و هسته ای ایران
  • آمریکا معافیت همکاری هسته‌ای با ایران را تمدید نکرد
  • آمریکا معافیت‌های تحریمی ایران را تمدید نکرد