Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-03-19@06:20:15 GMT

طرحی تحقیقاتی که می تواند تولید پسته را متحول کند

تاریخ انتشار: ۴ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۷۵۱۱۳۶

طرحی تحقیقاتی که می تواند تولید پسته را متحول کند

‍‍‍‍‍‍

 

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان ، کشور ما ایران و استان کرمان همواره با کمبود منابع آبی مواجه بوده است و همانطور که می‌دانیم بیشترین مصرف  آب و منابع آبی در زمینه کشاورزی است.

استان کرمان در زمینه پرورش پسته در کشور پیشتاز است اما این محصول در این منطقه بیابانی به آب زیادی نیاز دارد در این راستا گروهی تحقیقاتی پس از سال‌ها پژوهش و تلاش در مورد این که چگونه می‌توانند در باغ های پسته از آب کمتر استفاده کنند و از آب باران برای آبیاری باغ ها بهره برنند اقدام به پژوهش کردند و هم  اینک شاهد نتیجه بخشی پژوهش خود هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هرمزد نقوی رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان کرمان درباره این کار تحقیقاتی گفت: از میزان نزولاتی که خداوند در اختیارمان می‌گذارد ما تنها ۲۰ درصدش را استفاده می کنیم و متاسفانه ۸۰ درصد بارش ها تبخیر می‌شود، طرح تحقیقاتی ما به شکلی است که از این ۸۰ درصد نزولات استفاده کرده و باغ های پسته را با آب باران آبیاری می‌کنیم.

هادی زهدی معاون پژوهشی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان کرمان هم گفت: در طرح‌های تحقیقاتی کاربردی تلاش  می‌شود کشاورزان و بهره برداران درآمد بیشتری را کسب کنند و از منابع آب و خاک بهتر بهره برداری شود.

نقوی، رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان کرمان در این باره بیان داشت: ما در طرح تحقیقاتی خود ابتدا در زمین کشاورزی شیب ایجاد کرده ایم که آب باران خیز بردارد و به منطقه هدف حرکت کند، سپس در منطقه هدف (کنار درختان) کانالی ایجاد کردیم و با مصالح نفوذ پذیر این کانال‌ها را پر کردیم تا آب باران زمانی که به منطقه هدف می‌رسد بلافاصله در اعماق ریشه نفوذ کند و آنجا نگهداری شود.

او تصریح کرد: تا منطقه ریشه و بخشی که کانال را کنده ایم مانعی وجود ندارد، این وجود نداشتن مانع در قسمت بالا باعث هدایت آب تا منطقه ریشه می‌شود، منطقه ریشه، چون خودش بافت ریزی دارد آب را به راحتی نگهداری می‌کند، در آنجا یک پیاز رطوبتی بزرگی در طول سال خواهیم داشت که نیاز‌های رطوبتی را در طول فصل رشد تامین خواهد کرد.

در این طرح تحقیقاتی به میزان قابل توجهی در مصرف آب صرفه جویی شده است و جالب است بدانید محصول پسته در این طرح به لحاظ مرغوبیت و میزان برداشت، تفاوتی با روش سنتی آبیاری این محصول ندارد.

نقوی گفت: ما ۳ سال پیش، این طرح را شروع کرده ایم، رفته رفته در حقیقت درختان آب باران را که جذب کردند، تفاوت‌های خود را با تیمار‌های شاهدشان نشان داده اند و امسال هم درختان از لحاظ رشد و محصول کاملا با درختان دیگر برابر هستند؛ سال‌های اول، بارندگی کمتر بود و خداوند امسال نزولات بیشتری را به ما داد و همین باعث شد در این زمین کشاورزی که طرح تحقیقاتی ما در آن انجام شده است میزان عملکرد با قسمتی که آبیاری انجام می‌دهیم ،برابری کند و ثمره این کار پژوهشی باعث رضایتمندی کشاورز هم شده است.

جهانگیری ،کشاورز این زمین کشاورزی تحقیقاتی گفت: وقتی بچه‌ای را پرورش می‌دهیم زمانی که نتیجه خوبی را می‌بینیم و شاهد این هستیم که در زمینه تحصیلات، شغل و آینده وضعیت خوبی دارد خوشحال می‌شویم، در کاشت درخت هم به همین شکل است زمانی که می‌بینیم درخت به بار نشسته و ثمره اش محصولی ایده آل شده است مسلما خوشحال می‌شویم که نتیجه زحماتمان را دیده ایم و اجرایی شدن این طرح تحقیقاتی این خوشحالی را رقم زده است.

این طرح تحقیقاتی نشان داد با مدیریت صحیح و استفاده درست از منابع آبی می‌توان شاهد بهره وری و افزایش تولید محصولات کشاورزی باشیم آن هم درست زمانی که منابع آبی لازم و ضروری است و باید از آنها به بهترین نحو استفاده کرد.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

گزارش از فاطمه جابری نسب

انتهای پیام/ی

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: جهاد کشاورزی برداشت پسته محصولات کشاورزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۷۵۱۱۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آسفالت ریزی ۱۳۰ هزار تنی در منطقه ۴/ بهره برداری از مجموعه ورزشی صدف

شهردار منطقه ۴ با اشاره به بهره برداری مجدد مجموعه ورزشی صدف به مساحت ۵۰۰۰ مترمربع در منطقه ۴ از آسفالت ریزی ۱۳۰ هزار تنی در سال ۱۴۰۲ در سطح منطقه ۴ خبر داد.

به گزارش ایسنا، علی‌اصغر کمالی‌زاده در حاشیه بهره‌برداری از مجتمع ورزشی صدف در منطقه ۴ تهران در جمع خبرنگاران گفت: مجتمع ورزشی صدف حدود پنج سال است که در محدوده مبارک‌آباد منطقه ۴ تعطیل بوده است. فضای ورزشی به مساحت ۵۰۰۰ مترمربع که دارای سالن‌های ورزش‌های توپی، رزمی و... است با توجه به نیاز برای تعمیر و اورهال و عدم تأمین منابع مالی سالیان سال تعطیل شده بود.

شهردار منطقه ۴ با اشاره به خواست شهروندان منطقه برای راه اندازی مجدد این مجموعه ورزشی افزود: برای بازسازی و اورهال این مجموعه ورزشی نیازمند منابع مالی و همچنین تأمین منابع مالی برای تجهیز این مجموعه بودیم که خوشبختانه در قالب قرارداد مشارکتی با تعیین ۲۰ میلیارد تومان این مجموعه ورزشی پس از پنج سال بار دیگر با تجهیزات به روز نوسازی و اورهال شده است.

کمالی‌زاده ادامه داد: این مجموعه ورزشی از امروز به شهروندان محله مبارک آباد و کل منطقه ۴ ارائه خدمات خواهد داشت و موجب ارتقاء سرانه ورزشی منطقه خواهد شد. مجموعه‌ای که خوشبختانه توانستیم در روزهای پایانی سال تحویل شهروندان دهیم. در محدوده منطقه ۴ در تلاش هستیم با تأمین سرانه‌های ورزشی در جهت سلامت شهروندان گام موثری برداریم. این پروژه نیز با استانداردهای به‌روز ورزشی بار دیگر راه اندازی شده و می تواند خدمات مناسبی به شهروندان ارائه کند.

شهردار منطقه ۴ با تأکید بر آسفالت ریزی مناسب در سطح منطقه ۴ در سال جاری گفت: امسال ۱۳۰ هزار تن آسفالت ریزی در سطح معابر منطقه با اولویت معابر درجه ۲ و ۳ انجام شده و در سال آینده نیز ۳۱ پروژه احداثی که اکثر آنها طراحی و احداث‌شان در سال جاری آغاز شده بود به بهره برداری می رسد و تحویل شهروندان منطقه خواهد شد.

وی تأکید کرد: در سال ۱۴۰۱، ۴۲ هزار تن آسفالت ریزی در منطقه انجام شد که در سال جاری این عدد به ۱۳۲ هزار تن افزایش پیدا کرد. قطعا تلاش خواهیم کرد در سال آینده میزان آسفالت ریزی در سطح منطقه تا پنج برابر افزایش پیدا کند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • مهاجرت و فرونشست زمين در صورت عدم صرفه‌جویی در مصرف آب افزايش خواهد يافت/برگزاري دوره تخصصي آب ويژه خبرنگاران
  • همکاری وتعامل دستگاه‌ها برای حفاظت انفال و حقوق عامه
  • حضور در تیم ملی فوتبال مهاجم نساجی را متحول می کند؟
  • رصد سوداگران اراضی ملی توسط گشت یگان حفاظت در ایام نوروز
  • مشکل اصلی احیای دریاچه ارومیه نوع مدیریت منابع آب است
  • ابداع مولکول نوری برای کاهش مصرف انرژی/ تلویزیون‌های اُلِد متحول می‌شوند
  • وضعیت آبگرفتگی اهواز در ایام بارندگی قابل قبول نیست
  • برخورد با هرگونه تغییر کاربری اراضی کشاورزی و تعرض به حریم راه‌ها در معمولان
  • افزایش ۴۱ درصدی توزیع کود یارانه‌ای در کوهبنان
  • آسفالت ریزی ۱۳۰ هزار تنی در منطقه ۴/ بهره برداری از مجموعه ورزشی صدف