Web Analytics Made Easy - Statcounter

بدون شک رونق و جهش تولید و تحقق اقتصاد دانش بنیان به عنوان اصلی ترین راهبرد اقتصاد مقاومتی مدنظر رهبر معظم انقلاب که منتج به رفع گره های اقتصادی و معیشتی جامعه خواهد شد، از طریق توجه جدی دولت آینده و مجلس به "صنعت ماشین سازی" محقق خواهد شد. - اخبار اجتماعی -

به گزارش خبرنگار علمی خبرگزاری تسنیم؛ با توجه به ارزیابیهای صورت گرفته و سنجش مختصات صنایع متعدد کشور، متوجه آسیبهای جدی یکی از صنایع کلیدی و مهم کشور شدیم که اگر آن را محور توسعه درون­زا با رویکرد برونگرای صنعت سرزمین بنامیم، گزاف نگفته ایم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

صنعتی همچون ماشین سازی که می­تواند یکی از محورهای جدی استقلال صنعتی و فناوری کشور باشد؛ صنعت ماشین سازی وظیفه تولید ماشین آلات و تجهیزات واحدهای صنعتی را بر عهده دارد که همین گزاره بیانگر میزان اهمیت جایگاه ماشین سازی در کشور است.

شوربختانه آنچه طی سالیان اخیر با آن مواجه هستیم تعطیلی یک به یک واحدهای صنعتی است؛ در ارزیابی دلایل رکود و تعطیلی به مختصات مشخصی دست پیدا کرده ایم؛ مشکل و نقص فنی ماشین آلات خط تولید، احتیاج به قطعه و کمبود آن در کشور، تعمیراتی که صنعتگران می گویند به دلیل تحریم امکان وارد کردن قطعه و تعمیر اساسی آن وجود ندارد و ...

هر چند که در نگاه اول، به نظر می­رسد در حال گزار به سوی  تولید کامل داخلی هستیم اما کماکان تولید، از جهاتی وابستگی به خارج و بیگانگان دارد و استقلال به صورت کامل وجود ندارد؛ استقلال کامل زمانی محقق می­شود که تکنولوژی ماشین آلات خط تولید بومی شود که این هم به یکی از نقاط آسیب پذیر کشور بدل شده است.

قاعدتاً عقل سلیم حکم می­کند که نقاط آسیب­ پذیر کشور را در شرایط تحریم شناسایی کنیم و تهدیدهای به وجود آمده از این اتفاق نامبارک را تبدیل به فرصت کنیم؛ متأسفانه در کشور شرایطی ایجاد شده که تا می­گویید، تهدیدهای تحریم را تبدیل به فرصت کنید، عده­ ای که اکثراً دستی در واردات داشته و دارند، جوسازیها و فضاسازیهایی تحت عنوان "کاسبان تحریم" راه اندازی می­کنند! چنین تحرکاتی نشان از خیانت و ترجیح منافع شخصی بر جمع دارد.

صنعت ماشین سازی دارای حداقل نیم قرن سابقه در کشور است که متأسفانه به جای توسعه و پیشرفت نوآورانه در سال­های اخیر به دلایل متعدد دچار افول شده است.

ماشین سازیهای بزرگی مثل ماشین سازی تبریز یا اراک، هپکو و ... به جای توسعه فعالیت خود و حضور در فعالیت های بین المللی دچار رکود، کاهش ظرفیت تولید و تعدیل نیروی انسانی خود شده­ اند؛ متأسفانه در سال­های اخیر به جای افزایش تولید این شرکتها، شاهد کوچک شدن بازارشان شده ایم البته مشکلات ایجاد شده چند جانبه است، اجرای غلط و پر از حاشیه خصوصی سازی این شرکت­ها، نوسانات مدیریتی، مشکلات اقتصادی کشور و کوچک کردن سهم بازار این شرکت­ها، از جمله معضلات تحمیلی از سوی متولیان امر است.

یکی از موارد بسیار مهم در ضعف صنعت ماشین سازی، واردات ماشین آلات خطوط تولید است که در سال های اخیر کمر صنعت ماشین­ سازی را شکسته است؛ نکته حائز اهمیت اینکه این واردات، گاهی به عنوان حمایت از تولید داخل صورت میگیرد! اما در مقام عمل خلاف این ادعا محقق می شود.

بررسی مقررات کشور نشان می­دهد که برخی از قوانین وضع شده برای توسعه و پیشرفت کشور در گذشته­ های دور، در حال حاضر مقوم واردات و خروج ارز از کشور است و به این موضوع مشروعیت بخشی می کند، به گونه­ای که در مواردی واردات ماشین آلات دارای ترجیح اقتصادی نسبت به خرید از داخل است.

واحدهای تولیدی میتوانند ماشین آلات خود را از نظر معافیتهای حقوق گمرکی به قیمت مناسب تری نسبت به خرید از شرکتهای داخلی تهیه کنند؛ این یعنی دولت در حال پرداخت یارانه به واردات ماشین آلات است و حقوق ورودی این تجهیزات را از جیب خودش پرداخت می­کند.

براساس تخمین­های انجام شده، سالانه حدود 500 میلیون دلار، یارانه­ای است که کشور تقدیم وارد کننده  می­کند تا خود یکی از چند مانع جدی پیش پای صنعت ماشین­سازی کشور باشد؛ امید میرود که با همت مجلس شورای اسلامی، موانع پیش روی صنعت ماشین سازی، از پیش پای صنعت گران کشور برداشته شود تا شاهد توسعه این بخش اصلی صنعت که خود صنعتِ صنعت ساز است، برداشته شود.

بدون شک رونق و جهش تولید و تحقق اقتصاد دانش بنیان به عنوان اصلی ترین راهبرد اقتصاد مقاومتی مدنظر رهبر معظم انقلاب که منتج به رفع گره های اقتصادی و معیشتی جامعه خواهد شد، از طریق توجه جدی دولت آینده و مجلس به صنعت ماشین سازی و احیاء آن برای پیشرفت فناوری و رونق صنعت کشور، امکان­پذیر است.

"وحید ضرغامی؛ دبیر اجرایی فراکسیون اقتصاد دانش‌بنیان مجلس شورای اسلامی"

حذف موانع تولید کشور با تصویب نهایی طرح "جهش تولید دانش بنیان"

 

منبع: تسنیم

کلیدواژه: شرکت های دانش بنیان شرکت های دانش بنیان اقتصاد دانش بنیان صنعت ماشین سازی ماشین آلات

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۷۵۱۱۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیش‌شرط‌های مردمی‌سازی اقتصاد ایران

به گزارش جام جم آنلاین از گرگان چنان که مشخص است، مشارکت اقتصادی البته به صورت اخص اصطلاحی علمی و متوجه‌ی نرخ مشارکت اقتصادی است که از نسبت جمعیت فعال(شاغل یا بیکار) به جمعیت در سن کار بدست می‌آید اما آن چه در پیام نوروزی مقام معظم رهبری تشریح شده از جنس دیگری است و معطوف به مشارکت اقتصادی در معنای اعم آن یعنی «مردمی کردن اقتصاد» است که پیشتر، مولفه‌های آن در سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی ابلاغ شده است. 
از این جهت است که این پرسش معنا پیدا می‌کنند: چرا جهش تولید با مشارکت مردم؟
رهبر معظم انقلاب اسلامی با تاکید بر اینکه جهش در تولید بدون حضور مردم در اقتصاد و عرصه تولید امکان‌پذیر نیست خاطر نشان کردند: باید موانع حضور مردم در بخش تولید برطرف شود و ظرفیت‌های بزرگ مردمی فعال شوند. بنابراین به نظر می‌رسد اولین گام برای تحقق شعار سال و تحول در تولید هم‌چنان که اشاره شد، «احیای اعتماد عمومی» است که در سال‌های گذشته ضعف‌های آن آشکار شده است؛ از ناهمراهی اکثریت مردم با خواست دولت پیشین جهت انصراف از دریافت یارانه تا بروز رفتارهای سوداگرانه در هنگامه‌های ریزش ارزش ریال که بارها منجر به بر هم خوردن تعادل در عرصه اقتصادی کشور شده است.
نکته دیگر، ضرورت بهبود فضای کسب و کار است. حلقه‌ی مهم تولید در رفع مسائل و مشکلات کشور- چنان‌که در سال‌های اخیر نیز مورد تاکید پی در پی رهبر انقلاب قرار گرفته است- کاملا مبتنی بر واقعیت‌ها و مباحث علمی و نظری است، اما برای این‌که در حوزه تولید جهش رخ بدهد و کار پیش برود شاید مهم‌ترین مساله ما بهبود فضای کسب و کار باشد که با مشارکت مردم رخ می‌دهد. از این جهت، شاید می‌توانیم مانند دهه‌های قبل تولید را با اقدامات دولت پیش ببریم اما در دهه ۸۰ هم به دلیل چرخش سیاستی که رخ داد و سیاست‌های کلی اصل ۴۴ که در سال ۸۵ ابلاغ شد و هم به دلیل درگیر شدن ایران در تحریم‌ها، واقعیت‌های جدیدی را بوجود آورد و ما را با این مواجه کرد که اگر می‌خواهیم کشور پیش برود، با مشارکت مردم اتفاق می‌افتد و این واقعیتی بود که کشور در دهه ۹۰ با همه وجود به آن رسید.
در همین زمینه، نکته‌ای وجود دارد و آن این‌که دشواری تأمین مالی است، تأمین مالی خودش یک مشکل بزرگ است، زیرا تأمین مالی از بانک‌ها بسیار سخت است و سیاست‌های بانک مرکزی و سیاست‌های پولی نیز بسیار نوسانی و بی ثبات هستند، علاوه بر این بازار سرمایه در کشور ما هنوز نقش مهمی در تأمین مالی کسب و کارها ندارد، به همین دلیل بانک محور هستیم و این به یک گلوگاه تبدیل شده است.
مساله سوم این خواهد بود که، اگر می‌خواهیم با مشارکت مردم تولید را رشد دهیم، فرمول آن این است که مردم احساس امنیت کنند و انتفاع ببرند، زیرا هرکس که می‌آید برای سود بردن می‌آید که منطق اقتصادی آن هم درست است، البته برخی از کارها نیز غیرانتفاعی هستند و با اهداف الهی و معنوی انجام می‌شود؛ برای مثال برخی بیمارستان و مدرسه می‌سازند، اما آن هم اسیر مشکلات دولت است. پس با هر نیتی چه انتفاعی و چه غیرانتفاعی، باید فضای ورود بخش خصوصی و مردم به برداشتن بار دولت و کشور فراهم شود.
و نکته مهم و آخر این است که همه‌ی دستگاه های ذیربط در اجرای درست، به موقع و کوبنده‌ی قوانین حمایت از تولید ملی، کار جهادی و بیش از پیش انجام دهند. از این منظر، حوزه‌ی مهمی همچون مبارزه با قاچاق کالا و ارز اهمیت صدچندان پیدا می‌کند. در اهمیت حوزه‌ی مذکور همین بس که آیت‌الله رییسی رییس‌جمهور محترم در گردهمایی مدیران و کارگزاران دولت مردمی روز دوشنبه ۶ فروردین 1403 تاکید جدی داشتند که: در کنار تولید و جهش تولید باید با قاچاق کالا مبارزه شود، قاچاق خنجری است که از پشت بر پیکره تولید ضربه می‌زند. سازوکارهای موجود باید با جدیت دنبال شود. قاچاق سازمان‌یافته یا موردی برای مسائل ارزی و ریالی و تولید و اشتغال در کشور ضرر دارد.
بهرحال، نکاتی که در زمینه جهش تولید از طریق مشارکت مردمی مورد تاکید رهبر انقلاب قرار گرفته بارها از سوی پژوهشگران به عنوان پیش‌شرط‌های تحول و توسعه اقتصادی گوشزد شده و هم‌چنان‌که اشاره شد تامین سرمایه اجتماعی مورد نیاز و جلب اعتماد عمومی از اهم این اقتضائات به شمار می‌رود.

دیگر خبرها

  • منظور: اقتصاد ایران در اوج تحریم‌ها رشد ۶ درصدی را تجربه کرد
  • پیش‌شرط‌های مردمی‌سازی اقتصاد ایران
  • دولت با تسهیل و تقویت تولید در عرصه تحقق شعار سال گام بردارد
  • حفاری زیر دریای عمان با ماشین حفاری دانش‌بنیان ایرانی
  • تصویب برنامه عملیاتی تحقق شعار سال
  • امسال سال سرنوشت‌سازی برای شرکت‌های دانش‌بنیان است
  • استاندار زنجان: فرهنگ مالیاتی هنوز در جامعه جا نیفتاده است
  • ۴۳ تیم‌ عملیاتی واکنش سریع آبفا برای مقابله با سیلاب در سیستان و بلوچستان
  • فروش دیجی‌کالا به همراه اول در ایستگاه پایانی | تحقق رویای حسین شریعتمداری؟
  • استقرار ۴۳ تیم‌ عملیاتی واکنش سریع آبفا برای مقابله با سیلاب