Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فردا»
2024-04-24@00:33:00 GMT

چرا کرونا در مردان بیشتر قربانی می‌گیرد؟

تاریخ انتشار: ۴ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۷۵۱۱۶۲

چرا کرونا در مردان بیشتر قربانی می‌گیرد؟

خبرگزاری ایسنا: دکتر میترا صفا با ارایه گزارشی از بستری شدگان با تشخیص کووید ۱۹ در بیمارستان دکتر مسیح دانشوری، اظهار کرد: آمار‌ها از تاریخ اول اسفند ۹۸ تا ۷ مهر ۹۹ نشان می‌دهد، تعداد مبتلایان و مردان بستری در این بیمارستان تقریبا دو برابر خانم‌هاست.

وی با بیان اینکه از مجموع مراجعه کنندگان به بیمارستان مسیح دانشوری ۶۳ درصد را مردان و ۳۷ درصد را زنان تشکیل می‌دهند، گفت: میانگین سنی بیماران بستری نیز حدود ۵۰ سال گزارش شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی میزان مرگ و میر در اثر ابتلا به کرونا در مردان را دو برابر زنان عنوان کرد و توضیح داد: گزارش آمار مرگ و میر در سایر کشور‌ها بر اثر کرونا نیز گواه این موضوع است که مردان در برابر کووید ۱۹ ضعیف ترند به طورمثال در نیویورک مردان دوبرابر زنان، چین بیش از ۷۰ درصد و در اروپا ۶۳ درصد مرگ و میر‌ها مربوط به مردان گزارش شده است.

دکتر صفا یکی از احتمالات مقاوم‌تر بودن سیستم ایمنی زنان در مقایسه با مردان را وجود آنزیم‌های ACE ۲ در مردان ذکر کرد و گفت: این آنزیم باعث می‌شود وقتی فرد مبتلا به کرونا می‌شود بافت ریه سریع‌تر آلوده شود.

وی در ادامه وجود استروژن در زنان را یکی از علل مقاوم‌تر شدن سیستم ایمنی در برابر کرونا ذکر کرد و ادامه داد: کروموزوم X اضافه در بدن زنان نیز یکی از علل مقاوم‌تر شدن سیستم ایمنی بدن زنان در مقایسه با مردان است.

متخصص اعصاب و روان دانشگاه افزایش مشکلات زمینه‌ای در مردان نظیر فشارخون، بیماری کبد، سل و تمایل بیشتر مردان نسبت به مصرف سیگار را یکی دیگر از علل مرگ و میر بالا در این جنس ذکر کرد.

وی از افزایش شمار بیماران با حال وخیم بر اثر ابتلا به کرونا در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان مسیح دانشوری خبر داد و افزود: مردان حدود دو برابر بیشتر از خانم‌ها دوره حاد این بیماری را طی می‌کنند.

دکتر صفا در مورد میانگین طول زمان بستری در بخش آی سی یو نیز گفت: تقریبا زمان بستری بین زنان و مردان برابر است.

وی در بخش دیگری با بیان این که ۵۹ درصد پرستاران مبتلا به کرونا در این بیمارستان خانم‌ها هستند خاطرنشان کرد: شدت نگرانی، اضطراب و افسردگی پرستاران زن نسبت به ابتلای اعضا خانواده به کرونا دوبرابر آقایان است.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی، این متخصص اعصاب و روان با اشاره به این که شدت افسردگی در پرستارانی که خانواده آن‌ها مبتلا به کرونا بوده‌اند بیشتر از پرستارانی بود که خودشان مبتلا به کرونا شده‌اند، عنوان کرد: در واقع نگرانی خانم‌های پرستار زمانی که مبتلا به کرونا می‌شوند به مراتب کمتر از زمانیست که یکی از اعضا خانواده مبتلاست.

وی در ادامه توجه به سلامت روح و روان بانوان را ضروری ذکر کرد و اهمیت اختصاص یک روز در تقویم جهانی با نام روز سلامت روان بانوان را یادآور شد.

منبع: فردا

کلیدواژه: کرونا مردان شدت بیماری کرونا مبتلا به کرونا مرگ و میر خانم ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۷۵۱۱۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سنسور تشخیص زودهنگام سرطان سینه طراحی شد

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از بنیاد ملی علم ایران (INSF)، از گذشته تاکنون، سرطان جز دغدغه‌های محققان بوده است و به‌دنبال راهی برای درمان یا کاهش عوارض آن بوده‌اند بنیاد ملی علم ایران هم از طرح‌های پژوهشی مرتبط با این موضوع حمایت می‌کند.

«طراحی و ساخت بیوسنسور الکتروشیمیایی جهت تشخیص زودهنگام میکروRNAهای دخیل در سرطان سینه در بستر میکروفلوئیدیک» عنوان رساله دکتری جلیل پرچکانی چوزکی است که با راهنمایی حسین نادری‌منش و حمایت بنیاد ملی علم ایران به انجام رسانده است.

پرچکانی چوزکی با مدرک دکتری بیوفیزیک از دانشگاه تربیت مدرس درباره این طرح توضیح داد: سرطان یکی از موضوعات حساس و مورد توجه است که یافتن راهی برای پیشگیری و تشخیص زود هنگام آن، همیشه از اهمیت بالایی برخوردار است. تشخیص دیرهنگام این بیماری، می‌تواند باعث گسترده شدن آن و آلوده کردن بافت‌های دیگر از طریق پدیده متاستاز شود که این موضوع از طریق خون یا لنف صورت می‌گیرد. متأسفانه هنگامی که متاستاز رخ دهد، درمان بسیار مشکل شده و در اصطلاح به آن سرطان بدخیم گفته می‌شود.

وی افزود: طبق گزارش سازمان جهانی بهداشت سرطان سینه به همراه سرطان ریه شایع‌ترین سرطان‌ها بین افراد هستند و سرطان سینه شایع‌ترین سرطان در زنان ایرانی نیز محسوب می‌شود.

این محقق و پژوهشگر در ادامه بیان کرد: نکته مهم این است که سرطان سینه هم در زنان و هم در مردان دیده می‌شود، اما شیوع آن در زنان بسیار بیشتر از مردان است. به طوری که از هر ۸ زن ۱ نفر در طول عمرش به سرطان سینه مبتلا می‌شود اما مردان تنها ۱ درصد کل موارد سرطان سینه را تشکیل می‌دهد.

وی تأکید کرد: متأسفانه هیچ نشانگر سرمی معتبر برای پیش‌آگاهی اولیه وجود ندارد که حساس و به‌اندازۀ کافی خاص باشد تا به‌طور معمول مورد استفاده قرار گیرد اما در این زمینه، میکروRNA به‌عنوان نشانگر یش‌آگاهی اولیه در بیماری سرطان در جامعه علمی، مورد توجه قرار گرفته است.

پرچکانی چوزکی خاطرنشان کرد: در این تحقیق به دنبال طراحی و ساخت بیوسنسور الکتروشیمیایی جهت تشخیص زودهنگام میکروRNAهای دخیل در سرطان سینه در بستر میکروفلوئیدیک بودیم چرا که به کمک این سنسور می‌توان سرطان سینه را در مراحل ابتدایی و با سرعت بالا تشخیص داد.

کد خبر 6084606 مهتاب چابوک

دیگر خبرها

  • چه مردانی بیشتر در معرض ابتلا به سرطان پروستات هستند؟
  • در اکثر خانواده‌های ایرانی یک مورد ابتلا به سرطان دیده می‌شود | ابتلای مردان به این سرطان بیشتر شده است
  • کودکان پسر ۴ برابر بیشتر از دختران به اختلال طیف اوتیسم مبتلا می‌شوند
  • سرمربیان تیم‌های ملی کبدی مردان و زنان معرفی شدند
  • تغییر محل نشستن مردان و زنان در بی.‌آرتی + فیلم
  • اشتغالزایی در آذربایجان شرقی ۱.۳۱ برابر بیشتر از تعهد انجام شد
  • ارتباط جنسیت و بحران خواب
  • سنسور تشخیص زودهنگام سرطان سینه طراحی شد
  • نگاهی بر سیر تاریخی شغل و زنان در جامعه
  • جایگاه جنسیت در الگوی سوم؛ ذیل انسانیت یا فوق انسانیت؟