Web Analytics Made Easy - Statcounter

کیسان روئینیان روز یکشنبه در گفت و گویاختصاصی با خبرنگار ایرنا افزود: حدود ۱۰ نقطه فرسایش پذیر در رودخانه دز شناسایی شده که برای ترمیم، برآورد هزینه و درخواست تامین اعتبار داده شده است.

وی ادامه داد: با توجه به اعتبار قابل توجه مورد نیاز برای این کار از نماینده دزفول درمجلس نیز درخواست شده پیگیری‌هایی برای جذب این اعتبار از طریق مسوولان کشوری داشته باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


رییس امور آب منطقه شمال خوزستان با بیان اینکه برخی نقاط رودخانه فرسایش یافته و امکان بروز حادثه دارند، بیان کرد: ترمیم هر کیلومتر نقطه حادثه خیز بین ۸۰ تا ۹۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد.

محدودیتی برای تامین آب طرح‌های صنعتی و کشاورزی وجود ندارد 
رئیس امور آب شمالغرب خوزستان اظهارداشت: برای تامین آب طرح‌های صنعتی و کشاورزی در راستای توسعه اشتغال هیچ محدودیتی وجود ندارد و همه درخواست‌ها در این حوزه پذیرفته می‌شوند.
وی افزود: تاکنون افزون بر ۳۰ درخواست حفر چاه برای صنایع و کشاورزی در دزفول دریافت و پذیرفته شده‌اند و هشت مجوز تاکنون صادر شده است. 
۲ هزار و ۹۰۰ حلقه چاه فعال در دزفول وجود دارد
رویینیان گفت: در حال حاضر ۲ هزار و ۹۰۰ حلقه چاه فعال در دزفول وجود دارد که ۶۵۰ حلقه چاه مجاز و پروانه بهره برداری دارند.
وی با بیان اینکه ۴۵۰ حلقه چاه موقت خشکسالی دزفول باید تعیین تکلیف شوند، افزود: برای این چاه‌ها به مدت یکسال به علت خشکسالی مجوز حفر داده شد که تا سال ۹۱ این مجوزها تمدید شدند ولی در حال حاضر غیرمجاز محسوب می‌شوند. 
۵۳ کنتور هوشمند در دزفول نصب شده است
رییس امور آب شمال غرب خوزستان با بیان اینکه وضعیت آب زیرزمینی کشور مطلوب نیست، گفت: حجم برداشت‌های بی‌رویه و کاهش بارندگی‌ها مشکل ایجاد کرده است لذا طرح احیا و تعادل بخشی از سال ۸۷ توسط دولت آغاز شد و نصب کنتور هوشمند در راستای این طرح ملی انجام می‌شود. 
وی هدف از نصب کنتور هوشمند را کنترل میزان برداشت آب اعلام کرد و افزود: تاکنون ۱۳۰ درخواست برای نصب کنتور هوشمند در دزفول دریافت شده که ۶۰ مورد قرارداد بسته شده و ۵۳ کنتور نصب شده است.
رویینیان پرکردن چاه‌های غیرمجاز را از دیگر برنامه‌های طرح احیا دانست و گفت: از سال ۸۷ تاکنون ۱۶۰ حلقه چاه پرشده که ۱۱ مورد مربوط به امسال بوده است.
وی افزود: چاه‌هایی پر می‌شوند که از آب کشاورزی بهره‌مند بوده و مشکلی درخصوص تامین آب ندارند.
یکهزار و ۴۰۰ چاه در باغ ویلاهای دزفول شناسایی شده است 
رییس امور آب شمالغرب خوزستان گفت: تاکنون مجوزی برای حفر چاه در باغ‌ویلاهای دزفول از طرف سازمان آب و برق صادر نشده ولی تاکنون یکهزار و ۴۰۰ چاه در این اماکن شناسایی شده است.
وی افزود: سال گذشته، بیش از چهار هزار هکتار باغ‌ویلا یا زمین مستعد باغ ویلا شدن در دزفول شناسایی شده است.
رفع تصرف ۴۲ هکتار زمین در محدوده امور آب در دزفول 
رویینیان اظهارداشت: حفاظت و بهره برداری از منابع آبی و حریم بستر رودخانه از وظایف امور آب است که بعضا مورد استفاده کشاورزی و ساخت و سازهای غیرمجاز قرار می‌گیرند. 
وی افزود: از سال ۹۸ تاکنون، ۱۲۵ پرونده در خصوص تصرف غیرمجاز این زمین‌ها در دزفول تشکیل و امسال ۴۲ هکتار رفع تصرف شده است.
رییس امور آب شمالغرب خوزستان بیان کرد: این زمین‌ها سالها به منظور پرورش ماهی و باغ تصرف شده بودند که با پیگیری‌های انجام شده رفع تصرف شدند. 
وی با اشاره به آمادگی امور آب شمالغرب خوزستان برای اجاره موقت برخی زمین‌های تحت پوشش که قابلیت دارند، ادامه داد: امسال حدود ۳۰۰ درخواست در این خصوص برای کشت موقت سطحی با رعایت ضوابط زیست محیطی دریافت شده که حدود ۱۰۰ هکتار اجاره داده شده است. 
۱۲ کارگاه شن و ماسه غیرمجاز در دزفول پلمب شدند 
رویینیان گفت: ۷۰ کارگاه فعال شن و ماسه در دزفول فعال است که اکثر آنها در محدوده روستای کهنک واقع شده‌اند.
وی افزود: حدود ۱۲۰ پرونده درخصوص برداشت غیرمجاز شن و ماسه در دزفول تشکیل شده است زیرا برداشت غیراصولی، خسارت‌های جبران ناپذیری به منابع آبی وارد می‌کند.
رییس امور آب شمال غرب خوزستان بیان کرد: ظرفیت‌های شن و ماسه در حوزه روستای کهنک دزفول به وسیله پهپاد شناسایی شده و مجوزهای لازم به واحدهایی که قابلیت داشته باشند، داده خواهد شد.
 وی افزود: بعد از سیلاب سال ۹۵، پایش دبی رودخانه دز به صورت مانیتورینگ در دستور کار قرار گرفت و در سال ۹۶ بهره برداری شد که در جریان سیلاب سال‌های ۹۷ و ۹۸ کمک خوبی برای مدیریت بحران بود. 
رویینیان با بیان اینکه سیستم مانیتورینگ در پنج حوضه خوزستان بهره برداری شده است، اظهارداشت: در حال حاضر دبی رودخانه به صورت آنلاین انجام پایش می‌شود و می‌توان با پیش بینی سیلاب خسارت‌ها را به حداقل رساند.
وی ورود مردم به حریم رودخانه‌ها در پی کاهش بارندگی و دبی رودخانه‌ها را یادآور شد و افزود: هنگام افزایش دبی، برخی روستاها، زمین‌های کشاورزی و ساخت و سازها زیرآب می‌روند.

وی ادامه داد: درواقع انسان‌ها وارد حریم رودخانه و آبها شده‌اند که این ورود غیرمجاز در مواقع سیل آنها را دچار خسارت می‌کند.

شناسایی پنج نقطه برای لایروبی رودخانه دز 
رئیس امور آب شمالغرب خوزستان گفت: شناسایی پنج نقطه برای لایروبی رودخانه دز از محل پایین دست سد تنظیمی تا قبل از پل حمید آباد انجام شده است که در این نقاط ۶ کیلومتر بحرانی وجود دارد.
رویینیان افزود: امسال لایروبی ۲ نقطه انجام شده و بقیه مناطق انجام خواهد شد. 
وی با بیان اینکه لایروبی تاثیر چندانی در آب گذری رودخانه ندارد، ادامه داد: برخی روستاهای دزفول نظیر زاویه‌ها به علت آبیاری سنتی کشاورزی و به این دلیل که از طریق نهر به طور مستقیم از رودخانه آبیاری می‌کنند هنگام سیلاب دچار خسارت می‌شود.
۸۰ میلیارد ریال برای ترمیم و احداث سیل بندهای دزفول نیاز است 
رئیس امور آب شمالغرب خوزستان گفت: متولی سیل بندها وزارت کشور است ولی سازمان آب  و برق دزفول احداث یا ترمیم سیل بند در سه نقطه پایین دست سد تنظیمی به طول ۶ کیلومتر را آغاز کرده که امیدواریم تا قبل از بارندگی‌ها انجام شوند.
وی افزود: سیل بند بالارود در روستای زاویه مشعلی ترمیم و سیل بند ساحل شرقی واقع در بنه علوان از محل اعتبارات سازمان آب و برق خوزستان احداث خواهد شد.

اداره امور آب شمالغرب خوزستان یکی از مناطق ۹گانه امور آب خوزستان است که ۴۸ هزار کیلومتر  را تحت پوشش دارد.

 منابع آب شمالغرب خوزستان بدلیل گستردگی از نظر مدیریت مخازن، وابستگی به سایر بخش‌ها و مصرف کشاورزی از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

برچسب‌ها دزفول خوزستان سازمان آب و برق خوزستان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: دزفول خوزستان سازمان آب و برق خوزستان دزفول خوزستان سازمان آب و برق خوزستان اخبار کنکور کنتور هوشمند رییس امور آب بهره برداری شناسایی شده رودخانه دز سازمان آب شن و ماسه حلقه چاه زمین ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۷۵۱۱۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فقط ۳۰ درصد دانش کشاورزی وارد مزرعه شده است

سید بهرام اندرزیان  رییس مرکز تحقیقات، آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان گفت: برای تولید باکیفیت و پربار محصول ضروری است که نیاز گیاه تامین شود؛ بنابراین اجرای عملیات به‌زراعی در مزرعه الزامی است تا این روند به شرایط رشد بذر کمک کند.

وی توجه به مدیریت شرایط محیطی گیاه و تنش‌های موجود احتمالی کشت را مورد تاکید قرار داد و گفت: در چارچوب فعالیت‌های کشاورزی روز، کارشناسان تحقیقاتی و فنی مهندسی اقدامات لازم برای پرورش گیاه را انجام و بستر مناسب برای استقرار آن را فراهم می‌آورند.

رییس مرکز تحقیقات، آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان، حفظ سلامت خاک را موضوعی با اهمیت عنوان کرد و اظهارکرد: باید تغذیه خاک متعادل باشد و هرچه نیاز است در اختیار گیاه باشد، در واقع تمام عناصر غذایی باید به اندازه کافی در اختیارش قرار گیرد تا گیاه امکان رشد مناسب را داشته باشند و این درحالی است که هرگونه کمبودی بر روند رشد تاثیر نامطلوب دارد.

اندرزیان بیان کرد: خاک نیز باید آزمایش شود و متناسب با آن نسخه‌پیچی شود، زیرا مزارع مختلف با وجود قرار گرفتن در یک محیط به علت خاک متفاوت باید از کود و سم متفاوتی برخوردار شوند تا بتوانند رشد کاملی داشته باشند.

کشاورزی علمی و دانش بنیان بر پایه نسخه‌پیچی محقق می‌شود

وی تاکید کرد: با وجود اینکه توصیه‌های فراوانی برای آزمایش خاک قبل از کشت می‌شود اغلب کشاورزان کوتاهی کرده و همین امر باعث شده در خوش‌بینانه‌ترین حالت فقط ۳۰ درصد دانش کشاورزی به عرصه منتقل شود این در حالی است که کشاورزی دانش‌بنیان بر پایه نسخه‌پیچی درست محقق می‌شود.

رییس مرکز تحقیقات، آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان تصریح کرد: متاسفانه همکاری کشاورزان با محققان ناچیز است و همین امر باعث شده بخش زیادی از دانش کشاورزی در بستر عرصه زمین‌های کشاورزی اجرایی نشود.

اندرزیان ادامه داد: باید کشاورزی دقیق و متناسب با نیاز و عناصر موجود در خاک به کشاورزان توصیه شود تا شاهد عملکرد مطلوب و باکیفیتی در محصولات کشاورزی باشیم.

وی آزمایش خاک را شرط نخست در بهبود عملکرد محصولات کشاورزی بیان کرد و افزود: انتظار می‌رود کشاورزان، بخش اجرایی و خدمات کشاورزی که ارتباط ویژه‌ای با کشاورزان دارند همکاری لازم را در این خصوص داشته باشند؛ دانش فنی در اختیار کارشناسان مراکز خدمات کشاورزی قرار می‌گیرد و نسخه نویسی توسط کارشناسان انجام می‌شود.

وی بر ضرورت استفاده از دانش و تکنولوژی‌های جدید برای کشاورزی تاکید کرد و ادامه داد: ۲۲۰ هزار بهره‌بردار کشاورزی در سطح استان خوزستان وجود دارد که به منظور کشت پربار و عملکرد مطلوب تولید تصویه می‌شود تا کشاورزان با محققان و کارشناسان کشاورزی همکاری و تعامل نزدیکی داشته باشند.

براساس این گزارش، خوزستان با تولید ۱۷.۸ میلیون تن انواع محصول کشاورزی، تولید کننده ۲۰ درصد غذای کشور است. مساحت خوزستان حدود ۶ و نیم میلیون هکتار است که ۹۸۰ هزار هکتار آن را جنگل و بیشه زار و ۲.۴ میلیون هکتار آن را مراتع تشکیل می‌دهد؛ مساحت نواحی بیابانی این استان ۱.۳ میلیون هکتار است.

تعداد تولید کنندگان استان در حوزه کشاورزی ۲۲۰ هزار نفر است. خوزستان در تولید گندم، رتبه اول کشور را داراست که با اصلاح الگوی کشت و تنوع در ارقام گندم تولید، امکان ارتقای عملکرد به میزان ۶ میلیون تن گندم در سال وجود دارد. این در حالی است که هم‌اکنون نیاز کشور به گندم حدود ۱۲ میلیون تن است.

باشگاه خبرنگاران جوان خوزستان اهواز

دیگر خبرها

  • فقط ۳۰ درصد دانش کشاورزی وارد مزرعه شده است
  • ممنوعیت عرضه و فروش ماهیان رودخانه‌ای دزفول تا پایان فصل زاد و ولد
  • بازدارندگی ایران نیاز به ترمیم داشت | ویدئو
  • ورود سامانه بارشی جدید به خوزستان
  • ورود سامانه بارشی ‌به‌ خوزستان از امروز
  • ۱۴ نقطه حادثه خیز در استان البرز وجود دارد
  • رفع تصرف ۲۵ هکتار از اراضی دزفول و اندیمشک
  • جمع آوری ۱۰ میلیارد ریال زکات فطریه برای بیماران سرطانی دزفول
  • خود را چگونه می‌شناسیم
  • پیش بینی وقوع رگبار‌های پراکنده و رعد و برق در خوزستان