Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «الف»
2024-04-25@04:50:51 GMT

امام حسن عسکری(ع) سیاست گذار مکتب انتظار

تاریخ انتشار: ۴ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۷۵۱۴۶۱

به گزارش فارس، امروز سالروز شهادت امامی است که نه تنها تسلیم ظلم و جور دستگاه پلید و سیاست‌باز عباسی نشد، بلکه با صبر و درایت و سیاستگذاری و برنامه‌ریزی در نهایت آینده‌نگری و آموزش صحیح، بهترین مسیر را برای حفظ دین و واگذاری اصل آن به آیندگان در پیش گرفت.

ابومحمد حسن بن علی عسگری(علیه السلام) در هشتم ربیع‌الثانی سال۲۳۲ قمری در مدینه متولد شده و پس از ۲۸ سال زندگی، در ۸ ربیع الاول ۲۶۰ قمری بر اثر مسمومیت با سم در سامراء به شهادت رسیدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ابومحمد به ابوالحجة و ابوالقائم نیز معروف بود و خالص و زکی و هادی  و نماد هدایت و نشانه راهیابی و حرکت در صراط مستقیم برای عالمیان بودند و چون سامراء منطقه‌ای نظامی به شمار می‌رفت؛ امام را به خاطر اقامت در آنجا (یا محله ای از آنجا) «عسکری» لقب داده‌اند.

مبارزات و مواضع سیاسی ائمه(ع) در برابر جریان‌های حاکم، منطبق با شرایط جامعه بود. امام حسن عسکری(ع) نیز در دوران امامت خویش با توجه به محدودیت‌های سیاسی شدید از راه‌های مختلف به اتخاذ مواضع سیاسی منطقی پرداخت که نتیجه آن، حفظ تشیع و ایجاد آمادگی و زمینه‌سازی برای غیبت امام زمان(عج) بود.

امام حسن عسکری(ع) به علت محدودیت سیاسی و جوّ خفقان حاکم، نمی‌توانست به صورت آزاد و مستقیم با پیروان خود در تماس باشد و از مذهب تشیع مرزبانی کند.

ایشان به ناچار با چهار روش علیه حکومت وقت موضع گرفت و توانست به گسترش فرهنگ تشیع و رهبری تشکیلات شیعه بپردازد، این چهار روش عبارت است از: روش ارتباطی، سرّی، حمایتی و تمهیدی.

روش ارتباطی و ایجاد ارتباط با شیعیان در مناطق مختلف، از راه تعیین نمایندگی و نیابت در شهرستانها، از راه پیک و پیام و از راه مکاتبه و مبادله نامه و اعلامیه ها، انجام می‌شد.

روش سرّی و تقیه‌ای نیز در شرایط خاص و به صورت سنجیده و هوشمندانه، صورت می‌پذیرفت.

روش حمایتی که در امور فکری، عقیدتی، اجتماعی و اقتصادی انجام می‌پذیرفت و این روش بیشتر از راه علم امامت، اعجاز و کرامت شکل می گرفت.

روش تمهیدی  نیز در راستای حفظ و حراست فرزندش حضرت مهدی موعود(عج) و آماده سازی شیعه و مسلمانان برای غیبت صغرا و کبرای آن بزرگوار بود.

بنابراین امام حسن عسکری (ع) با وجود تمام تدابیر امنیتی وکنترل‌هایی که به ایشان تحمیل می‌شد، یک سلسله فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی و علمی را در قالب چهار محور ذکر شده در جهت حفظ اسلام ناب محمدی و تشیع و مبارزه با افکار ضد اسلام انجام دادند که از جمله این فعالیت‌ها می‌توان به مواردی چون: دفاع از آیین اسلام و پاسخ به شبهات مخالفان، ایجاد شبکه ارتباطی وکالت با شیعیان مناطق مختلف، حمایت وپشتیبانی از شیعیان، تقویت وتوجیه سیاسی رجال وعناصر مهم شیعه و آماده سازی شیعه برای دوران غیبت امام دوازدهم اشاره کرد.

امام حسن عسکری (ع) علاوه بر موارد فوق به تربیت شاگردانی چون ابوعلی احمد بن اسحاق، احمد بن مطهر، ابوهاشم داود الجعفری، ابوعمر، عثمان بن سعید و ... نیز پرداختند تا بتوانند بعد از ایشان به هدایت وتربیت شیعیان مبادرت ورزند.

زندگی امام حسن عسکری علیه السلام همواره با فشارهای سیاسی دولت‌های وقت همراه بود و ایشان با در نظر داشتن بغض دیرینه عباسیان نسبت به علویان فعالیت‌های بی نظیر و برنامه‌ریزی‌های ویژه‌ای را انجام دادند و در دوران شش ساله امامتشان اساس و بنیان مکتب انتظار را پایه‌گذاری نموده و مبنای تمدن نوین اسلامی را بنا نهادند.

ارتباط مستمر و مداوم با مردم، هوشمندی و درایت در مقابل سیاست بازی‌های حکومت عباسی، کوشش‌های علمی، ایجاد شبکه ارتباطی با شیعیان، فعالیت‌های سیاسی سرٌی، حمایت و پشتیبانی مالی از شیعیان، تقویت و توجیه عناصر مهم شیعه از جمله: دو تن از نواب اربعه، استفاده گسترده از امدادهای غیبی به عنوان یک ابزار اضطراری و نهایتاً آماده‌سازی شیعیان و جامعه برای مواجهه با غیبت امام دوازدهم و انجام اقداماتی چون مخفی کردن امام از عموم مردم، آگاه‌سازی شیعیان خاص از وجود امام و معرفی ایشان به عنوان امام دوازدهم و کاهش ارتباط مستقیم با شیعه، از جمله سیاستگذاری‌های ویژه امام بود که منجر به حفظ اصل دین و مبانی سیاسی و اجتماعی جامعه اسلامی و شیعی شد.

امروزه نیز در لایه‌های مختلف انقلاب اسلامی و سیره امامین انقلاب از این رفتارها الگو‌گیری شده‌است و از اینجاست که رهبر انقلاب (مدظله العالی)، در سفارشات خود، جوانان مومن و انقلابی را به خودداری و حفظ وحدت در درون جامعه اسلامی و حرکت در مسیر حفظ ارزش‌های انقلاب و تاکید بر صدور انقلاب اسلامی و جهانی‌سازی و دست‌یابی به علم و فناوری روز و جامعه سازی و نهایتا رقم زدن تمدن نوین اسلامی در عصر ظهور سفارش می‌نمایند و بر نابودی ظلم و افول قدرتهای پوشالی غرب و نابودی صهیونیسم غاصب تاکید دارند.

وضعیت سیاسی و اجتماعی عصر کوتاه امام حسن عسکری (ع) به گونه‌ای بود که تعدادی از انقلاب‌ها و شورش‌های دسته جمعی نیز از طرف علویان و حتی غیر علویان صورت گرفت، برخی از این فیلم‌ها و شورش‌ها عبارت است از:

نهضت عیسی بن جعفر علوی در سال۲۵۵ که به همراه علی بن زید در کوفه قیام کرد و معتزّ لشکری به جنگ وی فرستاد و او را شکست داد. 

نهضت ابراهیم بن محمد علوی معروف به ابن الصّوفی در سال۲۵۶ در مصر اتفاق افتاد.

نهضت علی بن زید علوی که در سال ۲۵۴ در کوفه قیام کرد و آن شهر را تصرّف و نماینده حکومت را اخراج کرد. لشکریان خلیفه چندین بار با وی جنگیدند تا سرانجام در سال ۲۵۷ کشته شد.

شورش صاحب زنج در سال۲۵۵، که به دروغ خود را علوی و از نوادگان امام سجاد(ع) معرفی کرده بود؛ در جریان شورش وی، هزاران نفر کشته شده و عِرض و ناموس مردم مورد تعرض سپاهیان وی قرار گرفت و ده‌ها شهر به آتش کشیده‌شد.

قیام یعقوب لیث صفاری که در ۲۶۲ به همراه عده بسیاری از مردم خراسان قیام کرد و سرزمین های زیادی را به تصرّف خود در آورد.

شورش خوارج که از سال۲۵۲ به رهبری مساور بن عبدالحمید آغاز شد و حتی پس از درگذشت او در سال ۲۶۳ ادامه داشت. 

همان‌طور که بیان شد، زندگی سیاسی امام حسن عسکری(ع) با شدید‌ترین تدابیر امنیتی رصد می‌شد و خلفای عباسی نیز با وجود ضعف حاکم بر دستگاه خلافت، هیچ گاه از امام(ع) و اقدامات ایشان غافل نشده و در نهایت ایشان را به شهادت رساندند. 

از آنجا که امام یک چهره کاملا شناخته شده در سامرا بود، هنگام شهادتش، هاله‌اى از غم و بهت‌زدگى فضاى سامرا را فرا گرفت

 احمد بن عبیدالله در روایتی این صحنه را چنین وصف کرده: معتمد در اول ماه ربیع با خوراندن زهری کشنده نهایت ترس خود از وجود ایشان که از محبوبیت و شهره خاصی برخوردار بودند نشان داد، بر اثر آن زهر، بدن حضرت رنجه گشت و ایشان بستری شدند، اما با همه درد و آلام جسمانی صبورانه کار خود را به خداوند واگذار کردند.

چند روز بعد در هشتم ربیع الاول وقتى امام عسکرى علیه السّلام رحلت کرد، صداى شیون و فریاد همه جا را فرا گرفت. مردم فریاد مى‌زدند: ابن الرضا رحلت کرد. آنگاه براى تدفین آماده شدند، بازار به حال تعطیل درآمد. پدر من (وزیر معتمد عباسى)، بنى هاشم، شخصیتهاى نظامى و قضایى و منشیان و مردم به سوى جنازه هجوم آوردند، آن روز در سامرا قیامتى برپا بود.

شرایط کنونی جامعه اسلامی و نیاز به تشکیل دولت اسلامی و شکل گیری جامعه اسلامی و جهانی شدن و جهانی سازی مبانی انقلاب اسلامی و رقم خوردن تمدن نوین اسلامی، نیازمند الگوگیری بیشتر از سیره سیاسی_اجتماعی ائمه معصومین علیهم السلام به ویژه امام حسن‌عسکری(ع) است.

امیدواریم اهداف والای دین مبین اسلام که در مسیر کمال بشریت و رساندن انسان به اوج قله عقل و عشق و درک این جایگاه است، با ظهور حضرت حجت عجل الله تعالی فرجه الشریف و شکل‌گیری انقلاب مهدوی و تشکیل دولت کریمه ایشان در جامعه اسلامی جهانی محقق شود.

منبع: الف

کلیدواژه: امام حسن عسکری ع جامعه اسلامی فعالیت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۷۵۱۴۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مهم‌ترین دلیل توفیق سپاه، بافت مردمی آن است

دکتر شاهین صادقی نسب،کارشناس مسائل سیاسی و استاد دانشگاه در گفت و گویی با اشاره به سالروز تشکیل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۵۸ یک نهاد مردمی به فرمان حضرت امام خمینی (ره) تأسیس شد که از هوشیاری امام راحل بود که برای ساماندهی اوضاع امنیتی کشور و برای حراست انقلاب اسلامی نیاز بود که یک نهادی با مأموریتی ویژه و اهدافی ویژه تشکیل شود که مهم‌ترین مشخصه این نهاد مردمی‌بودن آن باشد.

صادقی نسب افزود: در اساسنامه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که مصوب سال ۱۳۶۱ است هدف این نهاد مردمی، نگهبانی از انقلاب اسلامی و دستاورد‌های آن و کوشش مستمر در راه آرمان‌های الهی و گسترش حاکمیت قانون خدا طبق قوانین جمهوری اسلامی ایران و تقویت بنیه دفاعی کشور و آموزش نظامی و ساماندهی نیرو‌های مردمی عنوان شده است.

وی با بیان این که این اهداف کاملاً مشخص، مهم و قابل‌توجه است، تصریح کرد: سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از زمان تأسیس تاکنون همواره در تحقق این اهداف و آرمان‌ها بی‌وقفه کوشیده است.

کارشناس مسائل سیاسی افزود: اگر در بین نهاد‌هایی که از بدو انقلاب تشکیل شده است یک نهاد را نام ببریم که توانسته به تمام اهداف خودش رسیده باشد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است.

کارشناس مسائل سیاسی ادامه داد: سپاه با این اهداف مأموریت‌های متعددی دارد، زمانی که ما می‌گوییم پاسداری از انقلاب اسلامی ایران و دستاورد‌های آن حیطه‌ای گسترده‌ای است.

صادقی نسب ادامه داد: پاسداری از انقلاب در حوزه‌های سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و... بسیار گسترده بوده و تحقق آن از سوی سپاه نشان‌دهنده تلاش‌های فراوانی است که از سوی دلیرمردان سبزپوش در طی این دهه‌ها صورت‌گرفته است.

وی تأکید کرد: سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در حوزه جهاد سازندگی حضور چشمگیری داشته که یکی از نمونه‌های عینی آن قرارگاه سازندگی خاتم انبیا است که در دهه‌های اخیر خدمات گسترده را در کشور داشته است.

این استاد دانشگاه بیان داشت: یکی از مهم‌ترین دلایل توفیق سپاه بافت مردمی آن است که دراین‌بین مهم‌ترین حلقه پیوند سپاه و مردم سازمان بسیج است.

صادقی نسب ادامه داد: گسترش بسیج بین بدنه‌های اجتماعی فضایی را ایجاد می‌کند که ارتباط سپاه پاسداران با مردم گسست‌ناپذیر و مستمر است و این نقطه قوت سپاه است.

وی تصریح کرد: مزیت این نهاد و تمام پشتوانه این نهاد مردمی‌بودن آن است که این اصل جدایی‌ناپذیر سپاه نباید مورد خدشه قرار بگیرد.

صادقی نسب به حوزه‌های نظامی سپاه اشاره کرد و گفت: در این حوزه بهترین مثال و نمونه عملیات وعده صادق است، اسرائیلی که خط مقدم غرب است و ایالات متحده می‌گوید از این رژیم دفاع بی‌چون‌وچرا و آهنین می‌کند، در این عملیات آمریکا از همه متحدانش که قریب به ۲۰ کشور هستند، استفاده کرد تا با حمله همه‌جانبه سپاه مقابله کند.

وی ادامه داد: این عملیات بادقت تمام، چشمگیر، قدرتمندانه و با رعایت تمام قوانین اجرا شد به‌طوری‌که به کشور‌های منطقه هم از ۷۲ ساعت قبل اعلام کرده بودیم که این عملیات را انجام خواهیم داد.

کارشناس مسائل سیاسی افزود: آمریکا، اسرائیل و تمام کشور‌های صنعتی دنیا در آرایش و آمادگی دفاعی بودند، بااین‌وجود بسیاری از پرتابه‌های ما به هدف خوردند.

وی ابراز داشت: در این حمله کشور از کلاهک‌های سبک برای موشک‌ها استفاده کرده بود و در واقع این حمله یک هشدار جدی بود که بگوییم ما می‌توانیم و هر زمانی که مورد تجاوز و تهدید قرار بگیریم آماده عملیاتی‌سازی این‌گونه حملات با شدت و قدرت بسیار ویرانگر هستیم.
صادقی نسب ادامه داد: موشک‌ها و پهپاد‌هایی که سپاه درست می‌کند به حدی است که قدرتمندترین و قوی‌ترین ارتش جهان که آمریکا است توان مقابله با آنها را ندارد.

وی با بیان این که دشمن ما بزرگ است، تأکید کرد: کار ما در برابر این دشمن بسیار بزرگ و معجزه خودباوری بود این که ما می‌توانیم در برابر دشمنان بایستیم.

صادقی نسب افزود: آمریکا امروز نیرو‌های نظامی کشورمان را به‌عنوان یک نیروی نظامی قدرتمند در جهان پذیرفته است و این نشان از مسیر درستی که سپاه و نظام در طی این دهه‌ها در حوزه نظامی در پیش گرفته است.

وی بیان داشت: این که آمریکایی‌ها بعد از عملیات وعده صادق مقامات رژیم کودک کُش را از هرگونه عملیاتی برحذر می‌داشتند به‌این‌علت بود که دنیا دید که یک ابرقدرت نظامی در منطقه وجود دارد.

کارشناس مسائل سیاسی بیان داشت: علت اصلی این که بعد از عملیات وعده صادق به ما حمله نکردند این بود که این عملیات موفقیت‌آمیز بود.

وی ادامه داد: این عملیات یکی از بزرگ‌ترین عملیات‌های موشکی تاریخ بشریت بود که هیچ‌کدام از ابرقدرت‌های دنیا جرات این کار را نداشتند.

صادقی نسب تأکید کرد: رمز موفقیت سپاه در زمینه موشکی و پهپادی شایسته‌سالاری و بهره‌مندی از افراد نخبه و علمی است.

وی بیان داشت: هیچ دشمنی در دنیا چه به‌صورت ائتلافی و چه به‌صورت انفرادی نمی‌تواند به کشور ما حمله کند و دوران تهدید نظامی به‌طورکلی به سرآمده است.

کارشناس مسائل سیاسی به حضور سپاه در عرصه‌های دیگر اشاره کرد و گفت: در تعریفی که ما برای سپاه داریم یک بخش آن نظامی است و بخش‌های اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی آن بایستی خط حائل خاکستری با بخش نظامی داشته باشند برای این که حضور سپاه در عرصه‌های دیگر فعالانه‌تر باشد.

وی تأکید کرد: زمانی که می‌گوییم پاسداری از انقلاب اسلامی و دستاورد‌های آن این خودش یک هدف سیاسی است.

این استاد دانشگاه افزود: نیاز داریم که حضور سپاه در عرصه‌های سیاسی و فرهنگی بیشتر باشد به‌این‌علت که این نهاد مردمی است.

وی تصریح کرد: زمانی که ما شاهد پیشرفت‌های درخشان در عرصه‌ای نظامی هستیم که دنیای استعمار و سرمایه‌داری در برابر آن زانو زده است، این باید الگویی برای سایر بخش‌ها شود نمی‌توانیم ما در صنایع موشکی و دفاعی این‌گونه بدرخشیم و وقتی وارد دولت و مسائل اجرایی می‌رسیم عملکرد ضعیفی داشته باشیم.

صادقی نسب بیان داشت: مشکلات معیشتی و اقتصادی که در کشور وجود دارد ناشی از ناکارآمدی و به‌کارگرفتن افراد ناکارآمد با رزومه‌های ضعیف است.

وی افزود: در طی این سال‌ها شاهد بودیم نیرو‌هایی را با رزومه‌های ضعیف یا ساختگی از موسسات مختلف می‌آوریم و در رأس امور اجرایی در بخش‌های مختلف قرار می‌دهیم که نتیجه آن هم وضعیت فعلی اقتصادی می‌شود.

صادقی نسب ادامه داد: نیرو‌های کشور در زمینه اداره کشور قوی نیستند و این در تراز انقلاب اسلامی ایران نیست.

وی با بیان این مهم‌ترین کارکرد سپاه در خارج از مرز‌ها تهییج روحیه مقاومت در دنیا است، تأکید کرد: اگر ما در لبنان، سوریه، عراق و یمن شاهد این خودباوری هستیم علت آن حضور سپاه پاسداران و رهبری معنوی این نهاد در منطقه است.

باشگاه خبرنگاران جوان قم قم

دیگر خبرها

  • علم الهدی: دشمنان اسلام از مسائل سیاسی عبور کرده و چشم به ولایت معصوم دارند
  • علل انتخاب حضرت عبد العظیم حسنی (ع) برای وکالت در ری
  • حجاب؛ قدرت زن ایرانی
  • کارگران فردا با رهبر انقلاب دیدار می‌کنند
  • مهم‌ترین دلیل توفیق سپاه، بافت مردمی آن است
  • چرا ماشین ترورهای شخصیتی از کار نمی‌افتد؟ / راه‌اندازی کانال معدوم اکبر گودرزی در یک پیام‌رسان!
  • نقش مهم سپاه در امنیت منطقه مهم است/ میدان‎داری برای خدمت به مردم
  • نقش مهم سپاه در امنیت منطقه مهم است/ میدانداری برای خدمت به مردم
  • وزیر صمت: مردم مستقیم با خودروساز باید در ارتباط باشند
  • پوستر | رابطه با اسرائیل حرام است