Web Analytics Made Easy - Statcounter

مسعود برزین امروز اگر بود، یکصدمین زادروزش را جشن می‌گرفتیم اما افسوس که ۲۷ مردادِ ده‌سال پیش، این جهان را ترک کرد. اما نامش به عنوان یکی از مؤثرترین روزنامه‌نگاران نیم‌قرن اخیر ایران ماندگار شد.

گفت‌وگوی مطبوعاتی با جواهر لعل نهرو/ اوایل دهه ۱۳۳۰

گلبرگ برزین به خبرنگار فرهنگی ایرنا گفت: مهم‌ترین فعالیت مطبوعاتی پدرم در حوزه پژوهش بود و از این نظر، مهم‌ترین جنبه فعالیت او کتب مرجعی است که تألیف کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یکی از آنها، کتاب شناسنامه مطبوعات ایران است که مطبوعات ایران را طی سال‌های ۱۲۱۵ تا ۱۳۵۷ بررسی کرده است. البته پیشتر کتاب‌هایی مانند سیری در مطبوعات ایران و مطبوعات ایران از سال ۱۳۴۳ تا ۱۳۵۷ تألیف شده بود ولی آنچه ایشان نوشت، مجموعه کاملی است از تمام مطبوعاتی که در ایران چه به زبان فارسی و چه به زبان‌های غیرفارسی چاپ شده است.

او اضافه کرد: یکی از دیگر از تألیفات ارزشمند، کتاب فرهنگ اصطلاحات روزنامه‌نگاری زبان فارسی است که نظیرش نیست و اثر دیگر، کتاب تجزیه و تحلیل آماری مطبوعات ایران است که مطبوعات را در بازه زمانی ۱۲۱۵ تا ۱۳۵۷ تجزیه و تحلیل کرده است. این کتب مرجع می‌تواند برای هرکسی که می‌خواهد در زمینه مطبوعات ایران اطلاعات به‌دست آورد کمک‌کننده باشد و با رجوع به آنها به دانش گسترده‌ای که در این آثار وجود دارد دست یابد زیرا نظیر آن با این جامعیت، در زبان فارسی نیست و این همت، در پنجاه‌سال اخیر بی‌سابقه است.

تدریس در یکی از کلاس‌های آموزش روزنامه‌نگاری/ دهه ۱۳۴۰

او دیگر کار مهم مسعود برزین را پایه‌گذاری سندیکای نویسندگان و خبرنگاران مطبوعات ایران دانست و تصریح کرد: بی‌پناهی روزنامه‌نگاران و نویسندگان سبب شد تا پدرم به‌همراه پرویز آزادی، خسرو شاهانی و حسین رایتی، به این فکر بیافتند تا این نهاد صنفی را ایجاد کنند. چون روزنامه‌نگاران و نویسندگان سال‌ها تلاش می‌کردند صدایی داشته باشند و جایی داشته باشند تا از نظر صنفی کاری کنند و این سندیکا اولین جایی بود که توانستند به این خواسته برسند ونیازهایشان را مطرح کنند و تلاشِ سالیان سالِ کسان دیگر به نتیجه رسید. آنها سندیکا را در سال ۱۳۴۱ بنا نهادند که تا سال ۱۳۵۷ فعال بود و مؤفق شد کارهای مهم و قابل توجهی برای روزنامه‌نگاران و نویسندگان انجام دهد.

گلبرگ برزین

برچسب‌ها روزنامه‌نگاری رسانه ایران

منبع: ایرنا

کلیدواژه: روزنامه نگاری رسانه ایران روزنامه نگاری رسانه ایران اخبار کنکور روزنامه نگاران روزنامه نگاری مطبوعات ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۷۵۲۰۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مسعود فروتن: فکر می کردم صداهایی که از جعبه رادیو می شنوم صدای آدم کوچک هاست! +فیلم

دریافت 15 MB

به گزارش همشهری آنلاین، مسعود فروتن مجری و کارگردان سینما، تلویزیون و رادیو در برنامه ایرانُ با اجرای حسین رفیعی خاطره‌ای را از اولین برخوردش با جعبه رادیو و تصور جالبی که از نحوه ورود انسان‌های کوچک شده به رادیو داشت را بازگو کرد.او می گوید خواهرش حورا برای اینکه هر چه او بگوید من گوش کنم صداهایی که از رادیو می شنیدم را به صدای آدم کوچک ها نسبت می داد و می گفت بچه های بد را می برند داخل این جعبه!

کد خبر 846298 منبع: باشگاه خبرنگاران جوان برچسب‌ها رسانه - رادیو کارگردانان سینمای ایران بازیگران سینما و تلویزیون ایران سینمای ایران چهره‌های مشهور

دیگر خبرها

  • روزنامه‌نگاری که دیپلمات نبود
  • «اشعار نو از نغمه‌های کهن» شنیدنی می‌شوند
  • نگاهی به مطبوعات امروز/ تعطیلی شنبه آری یا خیر؟
  • جزئیات کنسرت «اشعار نو از نغمه‌های کهن»/ وقتی ملودی‌های قدیمی بازخوانی می‌شوند
  • حد نگاری اراضی ملی سیرجان
  • رای دادگاه مطبوعات برای همشهری‌ آنلاین و روزنامه جام‌جم
  • همشهری آنلاین و روزنامه جام جم در دادگاه مطبوعات مجرم شناخته نشدن
  • رصد مطبوعات و خبرگزاری‌های فارس، ۳ اردیبهشت
  • مسعود فروتن: فکر می کردم صداهایی که از جعبه رادیو می شنوم صدای آدم کوچک هاست! +فیلم
  • رصد مطبوعات و خبرگزاری‌های فارس، دوم اردیبهشت